تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۱۹۴۹۳۸

گفت‌وگو با پزشک دورترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
کبنا ؛روز اول شهریورماه، به پاس بزرگداشت ابوعلی سینا ستاره پرفروغ عرصه طب در ایران، روز پزشک نامیده شده است.

در دنیای امروز کمتر ملتی است که به مفاخر گذشته خود توجه نکند زیرا یکی از علایم حیات و زنده بودن ملت ها ملتفت بودن و توجه داشتن به مفاخر گذشته فلسفی، علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و ملی آنهاست که این گذشتگان با وجود گذشت روزگار و سیر زمان و وقوع حوادث ناگوار با هزاران خون دل برای آینده‌گان خود به میراث گذاشته‌‏اند که باید آن را گرامی و عزیز داشت و بارور ساخت.

چاروسا یکی از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است و هر پزشکی که برای خدمت به این منطقه می آید بلافاصله بعد از گذشت چند ماه منطقه را ترک و شخص دیگری جایگزین آن می‌شود.

اما تنها کسی که محروم بودن چاروسا را بهتر از دیگر مناطق دارای پتانسیل و عدم محرومیت به جان خرید فرزند خود چاروسا بود که با حضور خود در منطقه با وجود توانمندی بسیار بالایی که دارد ولی چاروسا را بهترین مکان برای خدمت خود دانست.

شاید در منطقه چاروسا کمتر کسی باشد که نام ایشان را تاکنون نشنیده باشد و برای یکبار هم که شده به مطب آن نیامده باشد.

دکتر سید حسین واحدیان از دکتران مجرب و توانمند استان کهگیلویه و بویراحمد است که سابقه بسیار درخشان در حوزه پزشکی استان دارد و برای حضور خود به منطقه چاروسا تنها دلیل ورود خود را محروم بودن منطقه دانست و با حقوق‌ها و ویزیت‌های کلانی که امروز دکترهای دیگر مناطق دریافت می‌کنند ولی تصمیم گرفت به دلیل محروم بودن نصف مبلغ مصوب وزارت بهداشت را از بیماران دریافت کند که این عامل باعث شد تا جمعیت بسیار زیادی در طول روز به تنها مطب ایشان که در منطقه تنها مطب است مراجعه کنند و مردم فقیر و کم بضاعت از خدمات درمانی چندان نگران نباشند.

به همین بهانه گفتگویی با وی داشتیم که در ذیل می‌آید

ابتدا بیوگرافی خودتان را بفرمایید؟

با سلام سید حسین واحدیان متولد ۱۳۵۷ قلعه رئیسی

بهترین حسی که در دوره کاری داشتید، چه موقعی بوده است؟

کلا رشته ما رشته همراهی با حس بیماران است از شادی آنها شاد و با غمشان غمگینیم ولی هر زمان که مادری از درمان بچه‌اش خوشحال باشد بهترین حس من بود.

وضعیت بهداشت عمومی درمنطقه‌ای که شما مشغول خدمت هستید چگونه است؟

با همه زحماتی که در این چند سال و در دولت قبل و فعلی کشیده شد از حداقل امکانات اولیه منطقه چاروسا خیلی بهتر شد ولی حقیقتا کافی نیست چرا که بعد مسافت تا تنها بیمارستان کهگیلویه بزرگ زیاد و از طرفی دو منطقه دیشموک و چاروسا با جمعیتی بالای ۶۰هزار نفر انصافا حق داشتن یک بیمارستان حداقل ۱۰تخت خوابی دارد.

به نظر شما در امر خدمت به بیمار کدامین پرسنل بیش تر نقش دارند؟

سیستم پزشکی بر دو اصل بهداشت و درمان استوار است همانطوری که می‌بینیم اول بخش بهداشت "یعنی پیشگیری" آورده شد و بعد درمان لذا در بخش پیشگیری مهمترین مسؤولیت نهفته است که به عهده بهورزان زحمت کش و بهداشت محیط می باشد و در واقع این عزیزان مسؤولیت ایجاد فرهنگ سلامتی و کاهش هزینه های درمان رو به عهده دارند و سپس پرسنل درمانی و پزشکی عهده دار هستند.

وظیفه مردم بویژه بیماران در قبال تلاشهای یک پزشک چه می باشد؟

ارتباط مردم با پزشک بسیار مهم است و هر فردی که به مطب یا بیمارستان مراجعه می کند مریض است و مشکل دارد که امیدواریم مردم نسبت به پزشکان بیشتر احساس مسؤولیت کنند و احترام کادر پزشکی را داشته باشند.

چرا چاروسا را انتخاب کردید برای خدمت؟

ریشه ما در خاک این منطقه است پس باید دین خودم را ادا می کردم.

تا چه‌وقت در منطقه خود هستید؟

فعلا که برای ادامه تحصیل هنوز اقدامی نکردم و فقط ادامه تحصیل برای مقطع تخصصی باعث می شود که از منطقه بروم وگرنه فعلا خدمت مردم منطقه چاروسا و دیشموک هستم.

بهترین و تلخ‌ترین خاطره دوران طبابت خودرا ذکر کنید؟

بهترین خاطره زمانی بود که یک پسر بچه چهارساله در حین تشنج ناشی از تب ساعت سه‌ونیم شب به درمانگاه آورده بعد از اقدامات درمانی و رفع تشنج پسر بچه وقتی نشست اول سراغ کفش هایش را گرفت که در آن شرایط خیلی جالب بود؛ اما بدترین خاطراتم مربوط به فوت دو نفر از بیمارانم بوده که با اقدامات احیا نتوانستم کاری برای آنها انجام دهم ولی از همه بدتر مربوط به یک جوان بود که با شرایط روحی بسیار بدی به من مراجعه کرد که نمی توانم علتش را به‌خاطر حرمت آن جوان بیان کنم اما خیلی ناراحت شدم.

چرا دریافتی حق ویزیت را کمتر از ویزیت پزشکی دریافت می کنید؟

کم‌درآمدی و فقر بسیاری از افراد و خانواده‌ها؛ به خودم اجازه نمی‌دهم که آنها به دلیل زیاد بودن ویزیت به من مراجعه نکنند و حتی بعضی مواقع از حق گرفتن ویزیت از بسیاری از بیماران سرباز می زنم.

اولین تعریفی که از کلمات زیر به ذهن خطور می کند

اخلاق پزشکی= زیربنای اصالت پزشکی

بیمار= تشنه سلامتی

زندگی=زیباست اگر برای هم باشیم

محرومیت=یعنی لکه سیاهی بر پیشانی منطقه

آینده پزشکی را چطور می‌بینید؟

ان‌شاءلله با طرح بسیار خوب و جامع پزشک خانواده و تحول سلامت که حقا از بهترین اقدامات دولت محترم بوده به شرط اجرای درست آن آینده پزشکی و درمان بسیار روشن و خوب خواهد بود.

سید حسن آرمند
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود.امید است در پناه حق موفق و موئد باشید.
قاسم آرمند
Iran, Islamic Republic of
“مادامی که تلخی زندگی دیگران را شیرین می کنی بدان که زندگی می کنی . آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد آنگاه که دستی
به نشان شکر به آسمان بلند شود ملائک تو را می ستایند.
افتخار میکنم که همچون کسی در این استان برای مردم خدمت میکند.و جا دارد از همچون پزشکانی که به مردم خدمت میکننددر این هفته مقدس دولت مردان استان از واحدیانها تقدیر وتشکر کنند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1