تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۵
کد مطلب : ۱۹۴۰۶۴

مظلومیت علما و سادات باشت و گچساران

۳۴
۰
کبنا ؛سید ابوالحسن حسینی نیک
Maghale-1
استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلات آن در عرصه تاریخ نگاری محروم و مظلوم واقع شده اند، بدین معنا که بسیاری از حوادث مهم آن در تاریخ نیامده و به بوته فراموشی سپرده شده است. به همین دلیل فرزندان این دیار امروزه از بخش مهمی از سرگذشت نیاکان خود آگاهی علمی مستندی ندارند. از این رو، علما و سادات دو شهرستان باشت و گچساران که شامل: سادات بحرینی، سادات امام زاده میرزینعلی(ع)–تکیه ، سادات امام زاده سید فخرالدین احمد(ع) -عنا، سادات امام زاده زاداحمد(ع)، سادات امام زاده سلطان محمودشاه (ع) بیدک، سادات امام زاده شازینعلی (ع)، سادات امام زاده¬علی(ع)، سادات امام¬زاده سید محمد (ع) سرابیز، سادات امام‌زاده شاهزاده محمد(ع)معروف به سادات شهرویی، سادات امام¬زاده شاه نظر مومن(ع) پیرسبز- نارک، سادات موسوی خفری – نارک (جدآنها امام¬زاده محمد (ع) می‌باشند در این خصوص دچار محرومیت و مظلومیت مضاعف شده‌اند.
طوایف این سادات نه تنها از نقطه نظر جمعیت شناسی، بخش قابل توجهی از جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند، بلکه از نظر کیفی در روند تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش موثری داشته و دارند. آنان از یک سو حامل فرهنگ مذهبی و مروج آن بوده و بدین‌گونه در جهت‌دهی به رفتار فردی و اجتماعی ایلات نقش اساسی داشته‌اند و از سوی دیگر در حل و فصل مسائل اجتماعی از قبیل اصلاح دعاوی و منازعات مردم، تعدیل رفتار قبایل نسبت به هم و تعدیل رفتار کلانتران نسبت به رعایا، مصلحان مورد اعتماد بوده‌اند.
با وجود این در متون تاریخی از طوایف سادات، تاریخ آنان و نقش فرهنگی – اجتماعی و سیاسی آنان کمتر ذکری به میان آمده است. در تداوم همین نوع تاریخ‌نگاری، علمای دینی منطقه هم، که معمولاً از سادات بوده‌اند، مشمول همین مظلومیت واقع شده‌اند و در متون تاریخی چندان ذکری از آنان نیامده است.
بدیهی است که این منطقه در طول تاریخ خالی از شخصیتهای علمی و ادبی نبوده، زیرا در جامعه‌ای دینی، وجود عالمان دینی از ضروریات زندگی اجتماعی است و چون در ساختار زندگی اجتماعی پیشین که فاقد نهادهای اداری کنونی بود، عالمان دینی نقش بسیاری از نهادهای اداری امروز از قبیل مدرسه، دانشگاه، دادگاه، نیروی انتظامی، ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال و ... را ایفا می‌کردند؛ اگر برای اعتراض به موضوعی دست به اعتصاب می‌زدند، زندگی اجتماعی مردم دچار اختلال و بحران می‌شد.
بنابراین مسلم است که استان کهگیلویه و بویراحمد، علی¬الخصوص دو شهرستان باشت و گچساران از این قاعده مستثنی نبوده و شخصیتهای علمی و روحانی برجسته‌ای دارند. از این رو، نگارنده در این  نگارش سعی کرده در حد امکان در رفع این نقیصه بکوشد و نام چند تن از عالمان دینی دو شهرستان باشت و گچساران را که در اواخر حکومت قاجار و  همزمان با حکومت رضاشاه می‌زیستند ذکر نموده و اطلاعاتی را که در مورد برخی از آنان کسب کرده‌ به خوانندگان تقدیم کند.
مهم‌ترین این بزرگواران عبارتند از: حجه¬الاسلام سید باقری موسوی بلادی( هنوز بعد از چندین سال آثاری از مسجد ایشان در روستای دالون گوهرگان باشت به جا مانده است)، حجه¬الاسلام سید یحیی موسوی بلادی، حجه¬الاسلام سید محمد علی موسوی بلادی از سادات بحرینی بوده است. جد اصلی سادات بحرینی )ده بزرگ( سید حسین موسوی بلادی و همچنین جد اصلی آنها در کل کشور سید عبدالله موسوی بلادی )پدر سید حسین( از علمای بزرگ آن وقت که در حال حاضر قبر آن در بهبهان و  در حدود۳۰۰سال پیش از منطقه بلاد بحرین که در آن مو قع جزء خاک ایران محسوب می¬شد به دلیل فشارهای سیاسی و همچنین ارادت به آیت¬الله وحید بهبهانی که از علمای اصولی بودند، به بهبهان مهاجرت کردند و در منطقه به سادات جلیل القدر موسوی بلادی مشهور شدند. البته این سادات علاوه بر شهرستان باشت در بوشهر، بهبهان، خوزستان، شیراز، تهران، اصفهان و حتی کرمانشاه پراکنده¬اند.
بر این اساس، طبیعی است که این بزرگواران از نظر فضل و تقوا مراتب متفاوتی داشته‌اند، اما همه آنان در حد توان در ترویج احکام شریعت و تعظیم و احیاء شعائر دینی و اصلاح امور مردم می‌کوشیدند و آنچه از فرهنگ دینی به نسل کنونی منتقل شده محصول تلاشهای آنان است.
به عنوان مثال سید حسین(فرزند سید عبدالله) جد سادات بحرینی شاخه ده بزرگ از بهبهان به قصد زیارت امام رضا  روانه مشهد بود که در بین راه به روستای ده بزرگ که از اسمش هم معلوم است و جمعیت زیادی هم در آن موقع داشت رسید و چند روزی را که در آن روستا اطراق کرده بود متوجه شد که مردم این روستا نیازمند ترویج احکام شریعت و اصلاح امور دینی می¬باشد که از زیارت امام رضا (ع) منصرف و در روستای ده بزرگ سکنی گزیدند و از همین روستا زن گرفت و دارای چند فرزند شد که از جمله: سید باقر، سید جعفر و سید محمد علی (فرزندان سید ابوطالب) از جمله     نوه¬های وی می باشند.
پس سادات بحرینی (شاخه ده بزرگ) نقش بسیار مهمی را در این دوره زمانی ( تا حدودی اواخر حکومت قاجار و دوره سلطنت رضاشاه) در ترویج، تبلیغ، اصلاح امور دینی و مذهبی منطقه خصوصا شهرستان باشت و حومه داشته¬اند.
البته بنا به روایتهای مختلف تاریخی محلی، سادات ابطحی پل فهلیان و کازرون اصالتا به سادات زاداحمد شهرستان باشت (جد آنها امام زاده زاداحمد(ع) فرزند امام زاده سید فخرالدین احمد(ع) و اقع در روستای بهره عنا) بر می¬گردد که در سالهای نه چندان دور به این مناطق مهاجرت کردند که صحت و سقم این موضوع نیاز به پژوهش مجزای دارد. همچنین سادات امام زاده شازینعلی (ع) علاوه بر منطقه باشت در خشت و کمارنج کازرون و قعله کهنه ممسنی در حدود یک قرن پیش مهاجرت و در حال حاضر ساکن این مناطق هستند. یا سادات عنا به همین گونه علاوه بر منطقه باشت تعداد کثیری از آنها در نورآباد ممسنی و حومه یاسوج  زندگی می¬کنند.
به هر حال از سال ۱۳۴۲ به بعد همزمان با شروع سیاستهای حکومت پهلوی (محمد رضاشاه) و تلاشهای آن برای تغییر ساختار اجتماعی و فرهنگی منطقه در جهت وابستگی اقتصادی و فرهنگی جامعه به غرب، سادات منطقه کهگیلویه و بویراحمد نیز اقداماتی را در جهت خنثی کردن سیاست¬های دولتی داشتند.
پس از آنکه حضرت امام خمینی(ره) مبارزه خود را بر ضد حکومت پهلوی آغاز کرد، جهاد او که موجب تحرکات سیاسی و فکری در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد، به سیاسی شدن علمای دینی منطقه کهگیلویه و بویراحمد نیز انجامید. بدیهی است هنگامی که در سطح مراجع تقلید نسبت به اقدامات حکومت اعلام موضع بشود، علمای سایر مناطق نیز از آن مواضع پیروی خواهند کرد.
علمای این منطقه نیز با تبلیغ احکام دینی و تلاش در جهت حفظ شعائر و تحکیم عقاید دینی مردم و تاسیس مراکز دینی و فرهنگی از قبیل مساجد، حسینیه‌ها و مدارس دینی، به مبارزه‌ای فرهنگی با سیاستهای حکومت دست زدند. آنان از معاشرت با مقامهای حکومت اجتناب‌ می‌کرده و به خواص و افراد مورد اعتماد خود، تعارض سیاستهای حکومت با مبانی دینی را گوشزد می‌کردند و با توجه به اعتمادی که مردم به علما داشتند دیدگاه آنان نسبت به حکومت، دهان به دهان در میان افراد جامعه منتشر می‌شد و بر آنان تاثیر می‌گذاشت.
بر این اساس، مهم‌ترین علمای دینی دو شهرستان باشت و گچساران در دوره حکومت محمدرضا شاه که در ترویج احکام دین در میان مردم تاثیر داشتند عبارتند از:
Maghale-3
از سمت راست به چپ: حجه الاسلام سید عبدالمناف بلادی (تولد ۱۳۱۳/وفات ۱۳۶۵ )، حجه الاسلام سید عبدالوهاب بلادی(تولد ۱۲۹۹/ وفات ۱۳۶۵)، حجه¬الاسلام سید غلامحسین بلادی (تولد ۱۳۰۰/ وفات ۱۳۶۸)، حجه‌الاسلام سید نورمحمد بلادی (تولد ۱۳۰۹/ وفات ۱۳۹۴) از سادات بحرینی و حجه الاسلام سید یعقوب موسوی   (تولد/ وفات ۱۳۹۴) از سادات محمودی و داماد سادات بحرینی.
Maghale-42
از سمت راست به چپ: حجه‌الاسلام حاج سید محمدعلی مطهری (تولد ۱۲۹۲/ وفات ۱۳۸۱)، حجه‌الاسلام سید نصرالله حسینی(تولد ۱۳۱۰/ وفات  ۱۳۹۳ )، حجه¬الاسلام سید باقر حسینی (تولد ۱۳۰۶/ وفات ۱۳۸۱)  و حجه‌الاسلام سید نورالله حسینی، از سادات امام زاده سید محمد(ع)- سرابیز.
Maghale-41
از سمت راست به چپ: حجه‌الاسلام سید عبدالعظیم عنایی (آناهید تولد ۱۲۸۶ش/ وفات ۱۳۴۴) از اولین علمداران مبارزه با ظلم و طاغوت هم در دوره پهلوی اول و هم در دوره پهلوی دوم، حجه¬الاسلام سید ناصر علیزاده (از سادات زاد احمد تولد ۱۳۱۱/وفات ۱۳۹۰)، حجه¬الاسلام سید نادر حسینی (از سادات شازینعلی).
Maghale-51
از سمت راست به چپ: حجه‌الاسلام سید عبدالکریم دستاران( تولد ۱۳۰۹/ وفات ۱۳۶۵)، حجه¬الاسلام سید حسن حسینی (درخش) تولد ۱۳۲۹/وفات ۱۳۸۹) و حجه الاسلام سید آقا علوی نژاد (تولد ۱۳۲۳) از سادات امام زاده میرزینعلی (ع)–تکیه.
Maghale-5
از سمت راست به چپ: حجه‌الاسلام سید جهان غلامی( تولد ۱۳۱۳/، حجه¬الله سید محمود کاظمی (تولد ۱۳۱۴)،     حجه-الاسلام سید یونس هاشمی بیان (تولد ۱۳۱۷) و حجه¬الاسلام سید عبدالحمید علیزاده از سادات امام زاده سلطان محمود شاه (ع) - بیدک.
Maghale-6
ازسمت راست به چپ از شهرستان گچساران: حجه¬الاسلام شیخ محمد علی جعفری (دیانتی فر) از حوزه دیل،           حجه الاسلام متقی کاشانی ( تولد ۱۳۱۷/ وفات ۱۳۹۲) ، حجه¬الاسلام سید محمدجواد تقوی( ازسادات امام‌زاده علی) در دیل و بویراحمد گرمسیر و حاج سید اسماعیل پورالحسینی از سادات امام زاده شاهزاده محمد (ع) شهرویی می‌باشند.
این علما هر کدام در حوزه اقامت خود به ارشاد اهالی می‌پرداختند و طبیعی است که مراتب فضل و تقوای آنان متفاوت بوده و به همین نسبت نیز بر قلوب مردم موثر واقع می‌شدند. در ضمن فعالیت علمای مذکور در دو بعد؛ ترویج و تبلیغ احکام شریعت دینی و دیگری نقش سیاسی آنهادر جریان انقلاب مورد بررسی قرار گرفته که عده‌ای در بعد اول و تعدادی دیگر در بعد دوم نقش آنها پررنگ¬تر بوده¬اند. البته لازم به ذکر است که افراد فوق الذکر همۀ علمای منطقه نبوده، بلکه موثرترین آنها می باشند. همچنین بیشتر آن دسته از علما را که در محدوده سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ در منطقه سکونت داشتند شامل می شود.
بنابراین آن دسته از علما را که از نظر سن و سکونت در منطقه، متعلق به دوره بعد از پیروزی از انقلاب اسلامی هستند کمتر شامل می‌شود (به صورت جداگانه به آن پرداخته خواهد شد). علاوه بر این، چون هدف این نوشته معرفی آن دسته از علما بود که در منطقه سکونت و حضور داشته و اقدامات آنان در مردم تاثیر می گذاشت، بدین سبب از ذکر نام افرادی از این منطقه که در حوزه‌های علمیه شیراز، اهواز و قم به تحصیل علم پرداختند و در همان شهرها اقامت گزیدند نیز صرف نظر شد.
در ضمن به پاس خدمات ارزشمند دینی و سیاسی این علما و سادات جلیل قدر پیشنهاد می‌شود بزرگ داشتی با هماهنگی حوزه علمیه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر یک از شهرستان¬های استان برگزار یا صداوسیمای استان با تولید برنامه‌های ویژه به معرفی این بزرگواران بپردازند.
این مقاله تنها پیش درآمدی بر معرفی جایگاه علما و سادات شهرستان‌های باشت و گچساران می‌باشد، معرفی کامل این علما و سادات بزرگوار نیاز به مدارک و مستندات بیشتر و همراهی و همکاری خانواده‌های محترم این بزرگواران دارد که در حال جمع‌آوری آنها هستیم تا در آینده‌ای نزدیک مقالات بهتری در این مورد منتشر گردد.
البته نگارش فوق خالی از نقد و اشکال نیست و همچنین علمای و سادات دو حوزه بویراحمد و کهگیلویه مورد بررسی قرار گرفته و طی مقالاتی جداگانه در رسانه¬های استان در آینده منتشر خواهند شد.
درود خدا به سلسله علما و ساداتی که در طول تاریخ مسیر انبیا را ادامه دادند و نگذاشتند خط سبز انسانیت، معنویت و همچنین خط سرخ شهادت منقطع شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بختیاررضوانی
Iran, Islamic Republic of
درود وسپاس ،خدمت شما جناب حسینی نیک ،همیشه کارت درسته ،مثل همیشه لذت بردیم واستفاده کردیم ،اما نمیدونم چرا این علما در دوران پادشاهان ،رشد ونمو نمودند ولی در دوران الان دیگر خبری از این علمای برجسته نیست
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب اقای حسینی نیک بعضی از این علمایی که اسم برده ای نقشی در انقلاب نداشته اند که اسم وتصویر انان را برده وزده ای علمای دیگر بو ده اند که بسیار برای انقلاب واین دیار زحمت کشیده اند لطفا تحقیقاتتان را بیشتر کنید
بویر احمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام وسپس از نوشتار صادقانه و مظلومانه ات بله جناب اقای حسینی نیک که نیکو نگاشتی این علما و افراد برجسته ای که ذکر فرمودی در ان زمان که دفاع از اسلام و عدالت و اگاهی بخشی مردم تاوان داشت حتی به بهای از دست رفتن نان و اسایش ان بزرگان و فامیلشان خالصانه ایستا دند و مبارزه کردند حتی فراتر از استان در بویر احمد و ممسنی نقش ان بزرگان برجسته بو د بخصوص سادات بحرینی و بلادی
Iran, Islamic Republic of
منکه حیلی ازاینهارانشنیدم یاندیدم ولی اگرمثل // بوده وهستندبایدگفت /
Iran, Islamic Republic of
درود به همه علمای قید شده خاطره ای از مرحوم سید جهان موسوی عمویش میر خدابخش فوت شده بود جنازه اش را دفن نکرد مردم را فرا خواند در منطقه باشت برای مبارزه با حکومت ستمگر ولی بعضی از کسانی که نام بردی //
آگاه
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان از نویسنده محترم ، عکس بالا مربوط به مرحوم سید محمدجواد تقوی
۱۳۰۴ --۱۳۶۴ نمی باشد.
سیداحمدنشاطی فر
Iran, Islamic Republic of
اقدام جناب اقای حسینی نیک بسیارشایسته وخوب بود تامردم با علمای منطقه خود که ازسرمایه های ارزشمنداین دیار می باشنداشنایی بیشتری پیدا کنند
Iran, Islamic Republic of
احتمالن محمود کاظمی همهن کسی است که برای کاندیدی خبرگان رد صلاحیت شد
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کند بلادی را بر اثر غرور و پرحرفی وبی احتیاطی توسط قدرت حسینی کشته شد روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
متاسفم حسینی نیک ایا اگر کسی ساواکی باشد باید از وی تمجید شود
Iran, Islamic Republic of
مرد خدا وانقلابی متقی کاشانی مطهری بلادی ها سید جهان موسوی سید یقوب موسوی سید اقا حاج ناصر جزع پیشگامان انقلاب ومبارزین ومصلحین بودند
Iran, Islamic Republic of
محمود کاظمی رد صلاحیت وتاید نشده خبره گان نادر حسینی زندان رفته بعد انقلاب ساواکی سید یونس مشتری مادام العمر دادگاه چرا نویسنده بدون تحقیق مطلب می زند سید یونس در زمان انقلاب سفلای شیراز به دنبال عقد زن سومش به نام خانم ص بود نویسنده ادم منصفی نیست بیشتر دنبال به به است این هم مثل زندان شدن قدرت حسینی است برای سلاح زندان رفت حالا ازاده شده
اطلاع رسانی خوب
Iran, Islamic Republic of
واقعا گل نوشتید از محدود اطلاع رسانی بسیار خوبی بود که در این چند سال منتشر شد
Iran, Islamic Republic of
ااگر محمود کاظمی بین انها نبود قابل قبول بود ادم از قیافش هم وحشت دارد متکبر وخودخواه است
اطلاع رسانی خوبآدمل پاک
Iran, Islamic Republic of
آخ تا قیامت سی ای آدمل پاک که خشی و خوبی ای دنیا بی خشو ره. قربون جد حاج محمد مطهری برم مردم حنی که حنی ایگن جد حاج محمد علی مطهری
اطلاع رسانی خوبآدمل پاکبوستان
Iran, Islamic Republic of
سید عبدالعظیم عنا سیدی پاک و عجوبه ای بود
Iran, Islamic Republic of
درود برکاظمی که باج به تاجگردون نداد وفریبش نخورد تاج هرچه التماس کرد محمود کاظمی راهش نداد سید وارسته ودین دار ولی بعضی خودشان را به پایش انداختن
احمد ظفر ی
Iran, Islamic Republic of
سلام ، خسته نباشید ،درود بر شما اندیشمند گرامی و سلام و رحمت خدا برهمه علما ی شیعه و سادات محترم منطقه بخصوص روحانیون که نام برده اید این پژوهش کار بدیع و تازه ای در حد خودش میباشد و نسل جوان خوب میتواند از این مقاله بهره ببرد امید است در سطح وسیع تر از جهات مختلف به این موضوع پرداخته شود تا بیشتر معرفی و شناخته شوند موفق باشید ، احمد ظفر ی
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر نگارنده بزرگ جناب حسینی نیک
غفار
Iran, Islamic Republic of
خداوند این خاندان جلیل القدر را حفظ کند
عسکرزاده
Iran, Islamic Republic of
تشکر از نویسنده محترم
Iran, Islamic Republic of
با سلام وتشکر از پژوهشگر محترم . علبرغم احترام برای همه سادات و علما از مجموعه نام برده فقط حاج اقا سید نادر حسینی و مرحوم سید یعقوب موسوی علاوه بر سواد حوزوی اشراف کامل بر مسایل روز و سواد سیاسی داشتند و بقیه علما بیشتر در مسایل مذ هبی فعالیت داشتند.
Iran, Islamic Republic of
مگر محمود کاظمی بیدکی است /
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای حسینی نیک چرا ا////د ببین چه کسانی رفتند اهواز در دفاع// اگر دین ندارید ازاد مرد باشید اقای کنارکوهی و قلندری تورا به حسین این مطلب بزن ببین کی بهبهان زندان بوده
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود بنویسید .. کاظمی سید یونس وسید نادر البته سیبد محمود .. همایش گذاشت
عضو هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
در جواب کامنت ۱۵ یاد بگیرید با منطق حرف بزنید وقتی نوشته حجه الاسلام سید عبدالعظیم آناهید پرچمدار مبارزه در زمان پهلوی اول و دوم این یعنی اوج شناخت سیاسی از لحاظ مذهبی هم ایشون آنقدر والا بودند که شما چون درجات مذهبی بودن رو نمیدونید بهتره سکوت کنید.
#1#
Iran, Islamic Republic of
پس سید قادر کاظمی که ارشاد را مدت ۷ سال می چرخاند چه شد ایشان زحمات زیادی برای این شهر و انقلاب کشیدند. لطفا زحمات ایشان را نادیده نگیرید.
سيدفوادبحرينى
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام و خسته نباشید
جناب حسینى ما از سادات بحرینى هستیم و الان نزدیک ١۴٠ سال تقریبا اهوازیم و الان دنبال شجرنامه مون هستیم
ممنون مى شم اگه اطلاعاتى دارید در اختیار ما بزارید چون اجداد ما هم قبلا کهگلویه بودن
foadbahreini@yahoo.com
بلادی بحرینی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز کتاب کامل شجرنانه سادات بحرینی موجود هستش که توسط یکی از سادات برجسته بلادی بهبهانی جمع اوری شده و دقیق هست و همه سادات بحرینی را شامل میشه چه در خوزستان و تهران و شیراز و بوشهر و بقبه شهرها
رضائي سيدعليرضا
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
سلام
برای شجره نامه بریدقم درموردسادات اطلاعات درست بدهیدازخودتان چیزی ننویسیدکه موردتمسخردیگران قرارگیریدسایت بایدصاف و شفاف باشه نه شوخی
سیدمحمدعلی سادات
Iran, Islamic Republic of
درود بر همه سادات مخصوصا مرحوم دکتر سیداصغرسادات
سادات
Iran, Islamic Republic of
درود روحش شاد و یادش گرامی
Iran, Islamic Republic of
سید جمال الدین سادات وحجه الاسلام والمسلمین سیدنجف سادات
آقای سید هادی سادات دو فرزند سید یوسف ساکن دشتک
Iran, Islamic Republic of
درود بر سادات شاه زینعلی ، سادات بیدک ، سادات عنا
سادات سید محمد سرابیز ، سادات بحرینی ، سادات تکیه سادات زاداحمد
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1