تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : ۱۹۳۳۰۹

گفت‌وگو با علی مندنی‌پور پیرامون سفر هیأت دولت

۳
۰
کبنا ؛فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب گفت: مردم این خطه همیشه در “استقبال”  کلام آخر را زده و می زنند و در این رابطه همیشه پیشگام هستند.
mondanipoor
دکتر علی مندنی‌پور در گفتگو با خبرنگاران در خصوص تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید گفت: اصل بی‌طرفی ایجاب می نماید، شعارهای دکتر روحانی را در فضای انتخاباتی آنروزها و در قالب شرایط و مقتضیات قبل از انتخابات، زمان انتخابات ودر حال وهوای سه سال گذشته تا همین امروز به تحلیل و ارزیابی نشست. توان دکتر روحانی را با توجه به جایگاه قانونی و شناخته شده ی رییس جمهوری در قانون اساسی و در عمل با در نظر گرفتن موانع و مشکلات عدیده اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی و بویژه سیاسی بر سر راه وی در داخل و خارج کشورتعریف و تعبیر کرد!
وی ادامه داد: توان محدودی که مخالفان سیاسی‌اش بنا به علل و تحت تاثیر انگیزه های گوناگون که بحث و بررسی پیرامون آنها در این جا نمی‌گنجد، به وی اجازه حرکت بیشتر نمی دهد! واقعیات تلخ پیش روی دکتر روحانی و کابینه اش را نمی توان نادیده گرفت؛ در این بین بیش از همه بار سنگین مسولیت را خود دکتر روحانی به دوش می کشد و اعضا کابینه در حد انتظار به کمکش نشتافته و بیشتر نقش تماشا گر را ایفاء میکنند تا مسئول و جوابگو! و اگر نبود حمایت مردم و بویژه کنشگران منصف و آگاه در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی، خدای می داند با این برخوردهای هدف دار و برنامه ریزی شده “مخالفان سیاسی” تا حالا چه بر سر این ملت آمده بود!
دکتر مندنی پور با بیان اینکه در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل کارنامه دولت روحانی مثبت است اظهار داشت: در حوزه اقتصاد موانع و مشکلات بر جای مانده از دولت “عدالت محور” و وجود موانع برون مرزی اجازه بر آوردن انتظار بحق مردم را نداده است. در زمینه اجتماعی و  بویژه سیاسی ، آزادی های فردی و اجتماعی گره گشایی از بازداشت های خانگی و وضعیت دانشگاهها ، فساد اداری و … قدم موثر و در خور خواسته ی شهروندان بر داشته نشده! سایه ی ابهام بر  فضای فرهنگی و برخوردهای دوگانه هنوز  سنگینی میکند! تکلیف هنر و هنرمند  و موسیقی  و شعر و… روشن نشده. خود سانسوری در کتاب و نوشته ها و مطبوعات همچنان ادامه دارد و….
وی عنوان کرد: عوام انتظاراتش از رییس جمهور بالاست  ولی خواص ظرفیت قانونی اش را می شناسند و فشارها و بحران ها و بهانه های ساختگی بر پیکر اندام دولتش را لمس  کرده  و درک می کنند! و در همین راستا علاقمند به حمایت وی و دولتش با هدف نجات کشور از این وضعیت اسف بارند .
حقوقدان برجسته هم‌استانی در خصوص نگاه‌ دولتهای مختلف به استان گفت: نه فقط دولت فعلی ، که هر دولتی با هر نوع سلیقه ی سیاسی ،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ،نگاهش نه فقط به استان واره ما که به کل کشور، نگاه توسعه محور است اما اینکه تا چه میزان در این زمینه موفق باشد ،جای بحث و بررسی بسیاری می طلبد. چرا که صرف سر دادن شعار ،توسعه حاصل نشده و شاهد وجودی آن نخواهیم بود! توسعه برنامه ریزی میخواهد، بستر سازی می خواهد، بودجه می خواهد، مدیر آگاه ،متخصص ،دلسوز ،و با انگیزه می خواهد. همراهی و همکاری نظام مدیریتی و از همه مهمتر خواست و نیاز جامعه را می طلبد.
دکتر مندنی پور با بیان اینکه عملکرد دولت ها با توجه به منابع و امکانات خداداد در این دیار نمود بر جسته ای نداشته است اذعان داشت: آمایش سرزمین در استان و در کل کشور در توسعه حرف اول را میزند، که از انجام این مهم بی بهره بوده ایم !
این فعال سیاسی و مدنی تعامل مجلس با دولت را در هم‌خوانی سیاسی عنوان کرد و اظهار داشت: نگاهی به روابط دولت ها و مجالس از گذشته تا امروز حکایت از این واقعیت دارد که تعامل موجود میان این دو ،نه بر مبنای توفیق در انجام و یا عدم توفیق در انجام وظایف شکل گرفته، بلکه همخوانی سیاسی است، که حرف اول و آخر را در تعامل این دو یعنی دولت و مجلس زده و می زند، در نتیجه  مجلس نهم و دهم نیز در همین قالب و با همین نگاه روابط خود را با دولت تعیین و تبیین نموده است ؛ امری که در سطح کلان و منطقه ای آثارش را شاهد بوده و هستیم و استان کوچک  ما نیز از این نوع نگرش مستثنی نبوده و نیست.
دکتر مندنی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت پروژه‌های استانی گفت: جواب به این پرسش را باید از کسانی مطالبه کرد که مسولیت اجرایی در زمینه اجرای پروژه‌های استان را عهده دار میباشند. مدیریت برنامه ریزی و معاونت عمرانی استانداری و.. در این ارتباط پاسخگو خواهند بود.
وی ادامه داد: بطریق اولی ارزیابی پیشرفت پروژه‌ها در این استان در مقام مقایسه با استانهای: چهار محال وبختیاری ،ایلام و بوشهر را بایستی از مسولان مربوطه درخواست کرد. اما تا آنجا که میدانم ،دست کم شاخص های توسعه در استانهای: چهار محال و بختیاری و بوشهر  از ما جلوتر است. و این استان چندان در مقام مقایسه چندان چیزی  برای ارائه از خود ندارد، و این در حالی است که از امکانات و منابع سرشاری برای توسعه بر خوردار است.! حال چرا ؟ پرسشی که می بایستی با مسولان و مدیران مربوطه در دوره های مختلف در میان نهاد ! جوابی که همگان کم و بیش با آن آشنائیم!
فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص اولویت های اصلی استان در سفر رئیس جمهور تصریح کرد: اولویت اول سفر رئیس جمهوری به استان برنامه ریزی اصولی در جهت رفع معضل بیکاری است. به حکایت آمار این استان بیشترین در صد بیکاران را به نسبت جمعیت در خود جای داده است. رشد سرسام آورآسیب های اجتماعی  در این دیار پیام بسیار ناامید کننده و خطرناکی را با خود به همراه دارد، که اگر فکر اساسی در این مورد صورت نگیرد، آینده ی تیره و تاری را پیش رو خواهیم داشت! آینده‌ای که به راحتی قابل اصلاح نخواهد بود.
دکتر مندنی پور مردم استان را در استقبال از مقامات پیشگام دانست و عنوان داشت: با شناختی که از کیش شخصیت دکتر روحانی دارم .بشخصه فکر نمی کنم، چگونگی استقبال از ایشان در  تخصیص بودجه به استان تاثیر داشته باشد! گر چه می تواند انگیزه بیشتری در هیات دولت ایجاد نموده وباعث دلگرمی باشد، اما  صرف استقبال پر شور و  و یا نبوداستقبال آنچنانی در تعیین تخصیص بودجه به این منطقه تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت. مردم این خطه همیشه در “استقبال ”  کلام آخر را زده و می زنند!  اگر معیار استقبال باشد که فکر می کنم ،همه ی مطالبات تاریخی این مردم پر شور در همین سفر بر آورده میشود! چه، در این یک قلم  همیشه پیشگام بوده و هستند!
رئیس سابق کانون وکلای ایران به رابطه معنادار میزان استقبال از رئیس جمهور و میزان رضایتمندی از عملکرد دولت اشاره کرد و اظهار داشت: چنین بنظر میرسد، که بین میزان استقبال از رییس جمهور و میزان رضایت مندی مردم در سطوح کلان و منطقه ای رابطه معنا داری وجود دارد. بی شک عمل به تعهدات از جانب یک مسئول در قبال مردم، خاصه آنکه این مسول در جایگاه شخص اول اجرایی کشور قرار  داشته باشد،می تواند در میزان محبوبیت اش در دیدار با شهروندان بویژه کسانی که به وی رای داده اند ، خود را نشان دهد. اگر چه میزان رضایت مندی از عملکرد مدیران منطقه ای را دراین میان نمی توان نادیده گرفت .بعبارت دیگر این نارضایتی می تواند، در قالب نا رضایتی از عملکرد زیر مجموعه دولت در رده های گوناگون مدیریتی خود را نشان داده و به نارضایتی عمومی از راس هرم قدرت بینجامد.
--------------------------
گفت‌وگو: محمود آرام
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر بزرگ بویراحمدی
saeed
Iran, Islamic Republic of
درود بر اندیشمند فرزانه دیارمان جناب دکتر مندنی پور ؛ که به حق تحلیلی جالب و دقیق را در این خصوص بیان فرموده اند.
دولت آباد
Iran, Islamic Republic of
همه سهل انگاریها را متوجه دولت قبل نمودی و دولت روحانی را با آن فیش های نجومی مسئولانش مدینه فاضله ، احسن بر این تحلیل!!!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1