تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۱۹۳۲۴۸

گفت‌وگو با محمد بهرامی در باره دولت

۱۱
۰
کبنا ؛ 
محمد بهرامی، با یادآوری شرایط انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ گفت: زمانی که مردم خسته از افراط و تفریط شده بودند، دولت با شعار اعتدال روی کار آمد و اقدامات مثبت، مفید و سرنوشت‌سازی در این دولت به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی اقدامات و دیپلماسی قوی دولت، کشور را از یک ورطه خطرناک نجات داد.
این فعال سیاسی با اشاره به فعالیت دولت تدبیر و امید در زمینه سیاست داخلی، افزود: با روی کار آمدن دولت اعتدال، فضای کشور از حالت بسته و منفعل خارج و امکان تنفس به صاحب‌نظران، فعالان سیاسی و احزاب داده شد.
بهرامی به وعده‌های اقتصادی دولت اشاره کرد و عنوان داشت: رفع موانع اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی و از بین بردن تورم از جمله وعده‌های دولت بود که در مبارزات انتخاباتی بر آن تاکید می‌شد؛ اکنون اگرچه رشد نقدینگی همچنان وجود دارد، اما نرخ رشد آن کاهش پیدا کرده و بودجه کشور علی‌رغم تداوم کسری بودجه، شفاف‌تر شده است.
وی ادامه داد: واقعی کردن نرخ ارز و سود بانکی و افزایش ارتباطات مالی با دنیا جز نکات مثبت عملکرد دولت در این سه سال بوده است.
این فعالی سیاسی، گریزی به عملکرد دولت در زمینه فرهنگ زد و بیان داشت: در زمینه مسائل فرهنگی، معتقدم بزرگ‌ترین اقدام مؤثر و مفید دکتر روحانی تغییر فرهنگ و گفتمان عمومی و ملی کشور بوده است. ملت ما ملت با فرهنگی است که ادبیات غنی و قابل احترامی دارد.
سیاست خارجی دولت موفق بوده است
بهرامی، سیاست خارجی دولت روحانی را موفق ارزیابی کرد و تصریح کرد: بی شک، موفق‌ترین جنبه عملکرد دولت در طول سه سال فعالیت آن، در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل رخ داده است؛دستاوردی مانند توافق هسته ای و برجام باعث رفع موانع و تهدیدهای جهانی از ایران شده است.
وی در خصوص تحقق شعارهای دولت در سه سال گذشته گفت: دولت مشکلات زیادی داشت و ما نمی‌توانیم منکر این باشیم؛ زیرا دولت در شرایط سختی مسئولیت را به عهده گرفت. نقد هم باید منصفانه باشد اما حقیقت این است که با توضیح درست درباره عملکردهای دولت، نقد‌ها نیز منصفانه‌تر خواهد شد.
اگر فکری به حال رکود نشود، تولید رونق نمی‌گیرد
بهرامی ادامه داد: دولت در بحث مهار تورم توفیق داشته اما رکود بر اقتصاد کشور حاکم است و از طرفی بحث بیکاری به عنوان معضلی جدی هر روز نیز این مسئله برای جوانان جویای کار سخت‌تر می‌شود. اگر فکری به حال رکود نشود، قاعدتا تولید رونق نمی‌گیرد و اگر تولید رونق نگیرد، اشتغالی نیز صورت نمی گیرد که البته ما امیدواریم دولت در مدت باقیمانده به وضعیت اقتصاد بیشتر توجه کند.وضعیت اشتغال مخصوصا در استان های کمتر برخوردار مثل استان ما، مناسب نیست و جوانان تحصیلکرده زیادی بیکار هستند.
وی افزود: در مجموع به نظر می‌رسد که عملکرد دولت تدبیر و امید در این سه سال عملکرد قابل قبولی بوده که نقاط ضعفی هم داشته است، نقاط ضعفی کوچک اما در چشم اهالی سیاست پر رنگ.
بهرامی نیاز دولت به تغییر فضای اقتصادی را یادآور شد و عنوان داشت: آنچه این روزها بیشتر از همیشه مردم را درگیر کرده و نیاز به تغییر جدی دارد، کمتر فضای سیاسی و بیشتر فضای اقتصادی است. از این رو تمرکز روی مسایل اقتصادی بیشتر باید باشد و البته نه اینکه دولت فضای سیاسی را ببندد و گشایش اقتصادی ایجاد کند. همان طور که شعار دولت یازدهم اعتدال بوده است باید با تمرکز روی مسایل اقتصادی و توجه به فضای سیاسی کشور، در کنار هم ادامه یابد. ضمن اینکه در رسیدگی به فسادها و اختلاس ها هم دولت خوب عمل کرده و پاکدستی یکی از ویژگی‌های مهم دولت یازدهم است که باید ادامه پیدا کند.
این فعال سیاسی در خصوص عملکرد دولت در استانهای محرومی مثل استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان داشت: به نظر می رسد پس از سی و چند سال از انقلاب اسلامی، وجود استانی با ”قید محروم ” در کشور زیبنده نباشد، اما واقعیتی انکار ناشدنی است. دولت باید در ارتباط با استانهای محرومی نظیر استان ما که دارای قابلیت ها و پتاسیل های فراوانی است، نگاه خاص و ویژه ای داشته باشد.
بهرامی ادامه داد: جا دارد دولت با سرمایه گذاری و اختصاص بودجه لازم در بخش های مختلف ظرفیت های استان را به حالت بالفعل درآورد. نکته دیگر در این زمینه به درون استان برمی گردد. داشتن برنامه و طرح های کارشناسی شده، هموار کردن مسیر برای سرمایه گذاری توام با وحدت درون استانی در این زمینه بسیار مهم است. در واقع باید اولا متحد و یکصدا باشیم و از طرفی مطالبات مشخص، اولویت بندی شده و منطقی از دولت داشته باشیم. در مجموع اوضاع خوبی در استان بویژه در مورد مسائل اقتصادی نداریم که همین موضوع نگاه ویژه دولت را به استان محروم ما می طلبد.
بدنه اصلی حامی این دولت، اصلاح طلبان بودند
نامزد لیست امید در حوزه بویراحمد و دنا در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی تعامل دولت با دو مجلس (نهم و دهم) و تاثیر این تعامل در استان ما اظهار داشت: بی شک دولت در مجلس نهم به دلیل تندروی ها و ضعف کلی نمایندگان در مجلس نهم با مشکلات عدیده مواجه بود. این مشکلات تا حدی بود که دولت در بستن کابینه هم با مصائب زیادی مواجه شد. در هر صورت بدنه اصلی حامی این دولت اصلاح طلبان بوده اند و همان طور که با پیروزی نسبی لیست امید، از ابتدای مجلس دهم تاکنون شاهد بوده ایم که بیشترین همکاری با دولت محترم صورت گرفته است. در مورد استان ما، این مسئله مطلق نیست. یعنی نمی توانیم بگوییم تعامل به کلی منفی یا به کلی مثبت بوده. تعاملاتی انجام شده اما نه به قدری که به نسبت حجم محرومیت استان ما تغییر چشمگیری ایجاد کرده باشد. ضمن اینکه این ارتباط و تعامل از حوزه ای به حوزه دیگر و نماینده ای تا نماینده دیگر متفاوت بوده است.
وی با اشاره به وضعیت استان نسبت به استان های همتراز گفت: به نظر نمی رسد به نسبت استان های هم تراز اوضاع مطلوب تری کسب کرده باشیم. پروژه کلان و خاصی طی این مدت در استان ما به بهره برداری نرسیده است. نه در بحث راه های ارتباطی، نه در بحث انرژی، نه صنعت، نه فرهنگ و…. اخیرا آماری رسمی اعلام شده که بر اساس آن استان ما از نظر اشتغال در قعر جدول استانهای کشور قرار گرفته است.
بهرامی، با اشاره به مهم ترین اولویت های استان در سفر رئیس جمهور گفت: مهمترین نیاز ما در استان و شرایط کنونی عبارتند از بهبود اوضاع اقتصادی – معیشتی مردم، توجه به مشکلات عدیده جوانان از جمله اشتغال، ازدواج، مسکن و… ارتقا شاخص سلامت و سرمایه گذاری در پروژهای زیرساختی.
صنعت توریسم در استان مهم است
وی صنعت توریسم در استان را مهم دانست و بیان داشت: سرمایه‌گذاری درصنعت توریسم یا سایر صنایعی که مواد اولیه آنها به وفور در استان ما وجود دارد، فرصت های شغلی بسیاری ایجاد می‌ کند. امروزه صنایعی مثل توریسم در بالای جدول ضریب اشتغال است و استان ما که به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می شود بیشتر از هر استان دیگری قابلیت سرمایه گذاری در این بخش را دارد. در نتیجه مدل اشتغالی کشور و استان ما باید بیشتر به سمت صنایع کاربری و اشتغال‌زا برود. به نظرم اگر اعتبارات بانکی به سمت صنایع با ضریب شغلی بالا تغییر جهت دهد، حتی با نرخ سود فعلی هم می‌توان اقدامات مناسبی کرد. باید با محور قرار دادن اندیشه‌های علمی و تخصصی و توجه به اصل شایسته سالاری نگرش های بروزتری جایگزین شوند.
این فعال سیاسی استقبال پرشور از رئیس جمهور، در نگاه ویژه دولت به استان و تخصیص بودجه را موثر دانست و اذعان داشت: تجربه، ارتباط مستقیمی را در این ارتباط نشان داده است. اما سوای نگاه دولت، مردم استان ما در کل کشور به میهمان نوازی و نوع دوستی شهره هستند و بهتر است این ویژگی ارزشمند در استقبال از رئیس جمهور محترم نیز نشان داده شود.
بهرامی در خصوص میزان استقبال از رئیس جمهور و رضایت‌ مندی مردم از عملکرد دولت (در سطح ملی و استانی) را دارای رابطه مستقیمی دانست و افزود: فکر می کنم این مسئله بیشتر فرهنگی باشد، اما طبیعی است که رضایت مندی از هر شخص یا مجموعه ای با استقبال از آن رابطه مستقیم و نزدیکی دارد.
وی در پایان گفت: باید با تقویت سرمایه همیشگی کشور و انقلاب، یعنی وحدت همه‌جانبه و دوری از موضع‌گیری‌های تفرقه‌انگیز، به آینده استان و کشور اندیشیده و از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.
گفت و گو: محمود آرام
نام شما

آدرس ايميل شما

اکبر
Iran, Islamic Republic of
برو دنبال... خودت .. دیگه شناختیم...
مقدمی
Iran, Islamic Republic of
اگر کارای داشتی با ..نبودی
خداکرم
Iran, Islamic Republic of
همه در دامن اصلاحات بودند تو در دامن اصول بودی احمدی نزاد
نظر پور
Iran, Islamic Republic of
اگر ر..جلسات شبانه تو با .. چه بود
بازی
Iran, Islamic Republic of
افرادی که با افراط کار می کنند ادم های بسیار خطرناکی هستند که فقط مردم را فریب می دهند
حسنی
Iran, Islamic Republic of
فرزند خوانده ی پایداری در مورد دولت تدبیر و امید اظهار نظر میکنه
اصلاح‌طلب
Iran, Islamic Republic of
درود بربهرامی
فرید یزدان پناه
Iran, Islamic Republic of
در خانواده اصلاحات لطفا بیگانگان دخالت نکنند . درود بر دکتر بهرامی .. زنده باد اصلاحات ..تا ۱۴۰۰ روحانی . . .
کاظم
Iran, Islamic Republic of
برو دیگه صوت نزن یارت نمیشم .......
خدارحم
Iran, Islamic Republic of
کی گوته که او اصلایه .........
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
راننده دکتر هدایتخواه نمیتونه در مورد دولت تدبیر نظر بده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1