تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۱۹۰۴۸۷

برگزاری پنجمین جشنواره آئین‌های نمایشی رضوی در یاسوج

۱
۰
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، تمهیدات اندیشیده شده برای بهتر برگزار شدن پنجمین جشنواره ملی آئین های نمایشی، تعزیه و پرده خوانی در فرهنگ رضوی را تشریح کرد.
رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: آئین ‌های نمایشی، تعزیه و پرده خوانی از دیرباز در فرهنگ کهن ایران وجود داشته و با جان و روح مردم این سرزمین عجین شده است.
وی اظهار داشت: این آئین ها جزو آئین های سنتی مناطق مختلف ایران است که از تنوع بسیار چشم گیری نیز برخوردار بوده و جشنواره آئین های نمایشی، تعزیه و پرده خوانی در فرهنگ رضوی فرصت مغتنمی است که نصیب استان کهگیلویه و بویراحمد شده تا به احیای این هنر اصیل، سنتی و کهن پرداخته و غبار کهنگی را از چهره آن بزداید.

دهبانی پور، یادآور شد: عجین شدن این آئین های ارزشمند با نام مبارک امام هشتم حضرت امام رضا (علیه السلام) خود شور و حرارتی توصیف ناشدنی را در دل مردم ایجاد می کند؛ از این رو این جشنواره تأثیرگذار و گرمابخش است و مردم به سمت آن گرایش دارند.

دبیر پنجمین جشنواره ملی آئین های نمایشی، تعزیه و پرده خوانی در فرهنگ رضوی، ادامه داد: تلاش ما به عنوان مجری این جشنواره این بوده که هر ساله این آئین ها را در پر رفت و آمدترین ساعات روز در شلوغ ترین اماکن شهر برگزار کنیم تا تمام خانواده ها از پیر و جوان از این آئین ها بهره برده و بیشتر با سیره و معارف رضوی آشنایی پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که حائز اهمیت بوده و می تواند این جشنواره را در کشور جریان ساز کند، معرفی هر چه بیشتر آن به جامعه هنری برای تولید آثار فاخر و به تبع آن ارائه بهتر فرهنگ اصیل رضوی در میان همه اقشار مردم است.
دهبانی پور، عنوان کرد: در این راستا مذاکره ای با دکتر ناصر بخت ناظر تخصصی جشنواره برای اعزام آئین های نمایشی برتر این جشنواره به یکی از جشنواره های معتبر کشور همانند جشنواره سراسری تئاتر آئینی سنتی و بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر صورت گرفته و چنانچه این اتفاق صورت گیرد؟، بدون شک انگیزه ای برای حضور گروه های حرفه ای تر نمایشی، تعزیه و تولید آثار بی بدیل در جشنواره خواهد بود.
این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد، بیان داشت: با توجه به این که امسال پنجمین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد، تلاش شده که فراخوان به صورت گسترده تر در سطح کشور به اطلاع هنرمندان حوزه تئاتر رسانده شود تا شاهد حضور گروه های بیشتری در جشنواره باشیم .
وی به کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره اشاره و یادآور شد: کیفیت آثار رسیده نسبت به دوره های گذشته بسیار بالا رفته و بیانگر این نکته است که جشنواره جای خود را در میان اهالی تئاتر کشور باز کرده و به برکت نام مبارک امام رضا (علیه اسلام) امسال شاهد حضور گروه های حرفه ای تری در این جشنواره هستیم.
دهبانی پور، به تدابیر اندیشیده برای اثرگذاری جشنواره آئین های نمایشی اشاره و اظهار داشت: از آنجا که نفس جشنواره های تئاتر اجرای گروه ها در جشنواره است، این جشنواره نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هشت گروه برگزیده جشنواره در چهار شبانه روز در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به اجرای عمومی خواهند پرداخت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: امسال تلاش می شود تا این گروه ها پس از بازگشت به استان خود بتوانند آئین ها و تعزیه های را در استان های خود نیز به اجرای عمومی بگذارند.
وی عنوان کرد: چنانچه بنیاد بین المللی امام رضا (علیه السلام) همکاری و مساعدت لازم را با این اداره کل داشته باشد، می توان شرایطی را برای اجرای عمومی برخی از گروه های برگزیده در حاشیه نمایشگاه دهه کرامت در مشهد مقدس مهیا کرد.
دهبانی پور، به نقش تاثیرگذار اعضای اتاق فکر جشنواره اشاره کرد و افزود: همان گونه که در دستورالعمل اتاق های فکر تصریح شده، اعضای اتاق فکر از افراد متخصص و صاحب اندیشه تشکیل شده اند؛ لذا جنبه های مختلف جشنواره مورد بررسی، بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و پیشنهادات متنوعی از نقطه نظر حساسیت های دینی، علمی و هنری مطرح می شود که همگی در بهبود سطح کیفی و باز شدن دریچه های جدیدی به روی جشنواره مؤثر خواهد بود و بدون شک اتاق های فکر در دو دوره اخیر جشنواره از برکات این جشنواره بی نظیر است.

این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد، اذعان کرد: خوشبختانه یکی از امتیازات این جشنواره حضور دکتر محمدحسین ناصر بخت به عنوان ناظر تخصصی در کنار تیم برگزار کننده جشنواره است؛چرا که ایشان از زمره افراد متخصص در نمایش های آئینی و سنتی کشور بوده و جشنواره را از جنبه های مختلف تخصصی رصد کرده و مواردی که لازم باشد را گوشزد می کنند.
وی ادامه داد: ارتباط مستمر با دکتر ناصر بخت به صورت حضوری، تلفنی و پست الکترونیک از آغاز جشنواره صورت گرفته و از ایده ها و نظرات ایشان از طراحی پوستر جشنواره تا انتخاب داوران بهره مند شده ایم.
دهبانی پور، عنوان کرد: ناظر عمومی جشنواره نیز که از پرسنل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است از ابتدا در کنار سایر همکاران ستاد اجرایی حضور داشته و به دلیل ارتباط نزدیک کاری در جریان تمامی اتفاقات جشنواره بوده اند.
دبیر پنجمین جشنواره ملی آئین های نمایشی، تعزیه و پرده خوانی در فرهنگ رضوی، به پیش بینی این اداره کل برای مستندسازی و عدم فراموشی نمایش ها در سال های آینده اشاره و خاطرنشان کرد: در هر پنج دوره جشنواره تفاهم نامه ای با یک تیم مستندساز حرفه ای در استان بسته شده تا از تمامی آئین های نمایشی در زمان اجرا با کیفیت عکاسی و فیلمبرداری شود .
دهبانی پور، با بیان اینکه این فیلم ها تدوین شده و به عنوان آرشیو جشنواره در دبیرخانه موجود و در دسترس علاقمندان است، ادامه داد: تیم مستندساز از این فیلم ها چندین تیزر گزارشی و تبلیغاتی برای جشنواره تولید می کنند که در آئین اختتامیه در استان به نمایش در می آید.
وی بیان داشت: امسال علاوه بر این مذاکره ای با مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان صورت گرفته تا در صورت امکان تمامی اجرای گروه های نمایشی توسط دوربین صدا و سیما تصویربرداری شده و این آئین های نمایشی در طول سال از شبکه استانی پخش و در معرض دید عموم مردم استان قرار گیرند.
این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد، به پیش بینی های لازم با توجه به متفاوت بودن این جشنواره به دلیل نام مبارک امام رضا (علیه السلام) با دیگر برنامه ها اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجا که این جشنواره با تمامی جشنواره هایی که این اداره کل در طول سال برگزار می کند متفاوت بوده تمام تلاش ما این است که برنامه ای در خور و شأن آن امام همام برگزار کنیم.
دهبانی پور، اذعان کرد: به دلیل حساسیت این جشنواره امسال با تأکید بیشتری با تک تک گروه های برگزیده رایزنی می شود تا هنگام حضور در جشنواره، چارچوب و مقررات را رعایت و در شأن مقام امام رضا (علیه السلام) در جشنواره حضور پیدا کنند.
وی تصریح کرد: این موارد از پوشش افراد تا متن نمایش ها و حتی دیالوگ هایی که در اجراها استفاده خواهند کرد را شامل می شود؛ ضمن اینکه تعدادی از همکاران ما جهت مدیریت و نظارت این موضوع منصوب خواهند شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، یادآور شد: کمیته ای متشکل از افراد صاحب نظر و ستاد اجرایی جشنواره جهت محتواسازی آئین اختتامیه جشنواره انتخاب خواهند شد که محتوای برنامه ها و چگونگی برگزاری آنها را مدیریت و برنامه ریزی کنند.
وی اظهار داشت: در تلاش و رایزنی با چند سخنران صاحب نام و تأثیرگذار برای آئین اختتامیه جشنواره هستیم که در نهایت یک نفر از این افراد به عنوان سخنران اختتامیه انتخاب خواهند شد تا مخاطبان از کلام نافذ ایشان بهره مند شوند.
دهبانی پور، گفت: هرساله در آئین اختتامیه تصاویر زنده از حرم مطهر اما رضا (ع) در سالن پخش می شود که موجب اتصال روحی مخاطبان با حرم مطهر امام هشتم را فراهم می آورد که امسال نیز این اتفاق مبارک صورت خواهد گرفت و امیدواریم همانند سال های گذشته شاهد حضور خادمان حرم امام رضا (علیه السلام) و پرچم آن امام همام در مراسم اختتامیه باشیم؛ چرا که شور و حرارت زاید الوصفی را در روح و جان حاضران در مراسم ایجاد می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
یه چه بی جون ختو؟خبر بی گزارش بی یادداشت بی مصاحبه بی مقاله بی چه بی هاذا؟؟
موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
1