تاریخ انتشار
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۹۰۲۲۴

جنگ بزرگ تنگ تامرادی – علل، چگونگی و پیامدهای آن (بخش اول)

۵۰
۸
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛

اسلام رسایی‌نسب
۸۶ سال  قبل در چنین روزهایی نبرد هولناک تنگ تامرادی رخ داد. جنگی که هیچگاه از یاد و خاطره بویراحمدی ها پاک نخواهد شد و در ذهن برخی همسایگان ما و اهالی تاریخ نیز مانده و خواهد ماند.نبرد هولناک و نابرابر تنگ تامرادی را می توان سنگین ترین و پرتلفات ترین درگیری داخلی ایران دانست اما به مانند دیگر امورات اجتماعی – تاریخی منطقه ما کمتر به آن پرداخته شده است که در جای خود موضوعی مهم و در خور توجه و تامل است. در این نوشته سعی بر آن است تا مستند و مستدل و فارغ از حب و بغضهای معمول به علل و عوامل وقوع این جنگ خونین پرداخته شود.
ایل بویراحمد از ابتدای قاجار روند احیا و قدرت گیری خود را شروع می کند و سرعت این تغییرات به گونه ای است که به زودی به عنوان قدرتمندترین ایل در جغرافیای کنونی استان خود را مطرح می کند و هر چه به پایان دوران قاجار نزدیک می شویم این تثبیت و تسلط بیشتر نمایان می شود. رهبران توانمندی چون محمد طاهر خان، خداکرم خان و کریم خان بویراححدی موجبات ترس و تشویش و پیامد آن تحریک همسایگان شده بودند.توطئه منجر به قتل کریم خان بهادرالسلطنه تنها ایلخانی بومی استان در دوره قاجار را نیز می توان در این فضا تحلیل کرد.
برای ورود به بحث می بایست فضای قبل از وقوع نبرد تنگ تامرادی در سال ۱۳۰۹ مورد دقت قرار گیرد. در اواخر قاجار و با تضعیف قدرت مرکزی، قدرت ایل بویراحمد علیرغم قلت نفرات و کمبود امکانات و تجهیزات بروز و نمود بسیار  می یابد. از سویی دو همسایه قدرتمند ایلی دیگر یعنی بختیاری و قشقایی با ارتباطات شهری و درباری و بعضا خارجی علیرغم امتیاز گیری های مختلف، کم کم از توان رزمی آنها کاسته و به سمت سیاست ورزی پیش می روند. حضور قدرتمندانه بویراحمد در سرکوبی شیخ خزعل و نمایش توان رزمی آنها ایلات مجاور و دولت مرکزی را نگران می کند. کشف نفت و شروع به کار انگلیسی ها در حوزه نفتی گچساران و نیاز به تامین امنیت تاسیسات و خطوط لوله بر اهمیت منطقه می افزاید. تضعیف ممسنی ها که از ابتدای قاجار کلید خورده بود با تلاش معین التجار بوشهری و همراهی صولت الدوله قشقایی به نقطه بحرانی خود نزدیک شده و در این میان تنها نیروی مقاومت بویراحمد است که مانعی در برابر مصادره نهایی ممسنی شده است. سیاست خلع سلاح و تخته قاپوی عشایر توسط عمال حکومتی با شدت و خشونت و بی قانونی بسیار در حال انجام است و شورشهایی در نقاط مختلف ایجاد می کند. رضاخان از دوران سردار سپهی مصمم به سرکوب ایلات و عشایر و برچیدن نظام ملوک الطوایفی بوده و تمامی عشایر ایران بخصوص زاگرس نشینان که عمده نگرانی از شورش و توان رزمی آنها بود را سرکوب کرده و نظامیان گوش به فرمان او اکنون با کوله باری از تجربه نبردهای عشایری و شکست پی در پی مقاومتهای عشایری در گوشه کنار ایران در اوج قدرت و غرور، می رود تا آخرین و احتمالا قدرتمندترین نقطه را به همراهی چریکهای همسایه هدف قرار دهد. بویراحمد!
81_berevayat_3
اکنون نگاهی به اسناد و مدارک و دلایل این تهاجم داریم و ابتدا نقش مهم انگلیس و منافع تجاری و نفتی آن:
بیست سال قبل از جنگ تنگ تامرادی یعنی در سال ۱۲۸۹ شمسی “مستر بیل” کنسول انگلیس در شیراز به “سر جرج بارکلی” سفیر وقت در تهران از بویراحمدی ها شکایت می کند .سر جرج بارکلی در نامه ای به “سر ادوارد گری” وزیر خارجه وقت انگلیس چنین می آورد:” این طایفه بویراحمدی بواسطه بهره و نتیجه‌ای که از اعمال خود برده و مخصوصاً از اثر حمله‌ای که جدیداً به “مسیو پاسک ]کنسول روس در بوشهر؟[ کرده‌اند جسارت زیاد و نفوذ کلی حاصل کرده‌اند و عقیده مستر بیل آنست که تنبیه آنها جداً لزوم پیدا کرده و این طور اظهار عقیده می‌کند که فقط قوه‌ای که‌ بتوانند چنین خدمتی را به عهده گیرند اردویی خواهد بود متشکل از سوار قشقایی و بختیاری متفقاً”.  همچنین در نامه و شکایت در نامه «مستر بیل» آمده است که: “… فقط موافقت و همدستی بین قشقایی و بختیاری برای مطیع کردن این ایل خونخوار غارتگر لازم و مفید است… زیرا که اگر از دو طرف به آنها تهاجم نشود بی‌نهایت مشکل خواهد بود که یک طایفه‌کوه‌نشین به این رشادت و فعالیت را بتوان در تنگنا انداخت…”.
در گزارش کنسول انگلیس در بوشهر به سال ۱۹۱۷ میلادی برابر با ۱۲۹۶ شسمی نیز آمده است: “در فوریه ۱۹۱۶ برای پایادن دادن به اغتشاش کهگیلویه به امیر مجاهد و سردار محتشم ]بختیاری [یک کمک مالی شد. …امیر مجاهدکه در راس قوایی بر ضد بویراحمد وارد عمل شده بود با مقاومت آن ها روبرو شد و در اواخر مارس ۱۹۱۶ بدون حصول به نتیجه ای عقب نشست.” این فشارهای چندین ساله نشان از توجه خاص انگلیس برای سرکوب بویراحمد و اطمینان خاطر از امنیت خطه جنوب برای فعالیتهای نفتی و تجاری آنها دارد.
در تاریخ‌ پنجم تیرماه ۱۳۰۹، مدیر کمپانی نفت انگلیس ـ ایران،‌ در نامه‌ای به «تیمورتاش» وزیر دربار رضاشاه می‌نویسد: “حضرت اشرف: الآن تلگرافی از آبادان بتاریخ دیروز رسیده و مشعر است که عملیات ما در ناحیه گچ پوکاک در نزدیکی گچ کروقلی که در شمال غربی بوشهر واقع است از طرف عده‌که بالغ بر یکصد و پنجاه نفر بویراحمدی بودند مورد حمله واقع شده و در نتیجه آنجا را غارت کرده و صدماتی به مؤسسات ما وارد آورده‌اند… هرگونه وقایع دیگری که رخ داده و اطلاعی برسد البته بعرض حضرت اشرف خواهد رسانید…”
اما پاسخ تیمورتاش با این متن : “میستر جکس عزیزم؛ در جواب مراسله ۵ تیر جاری تحت نمره س۶ب، زحمت میدهم که خبر شرارت عده از بویراحمدی در حدود گچ پوکاک قبل از وصول مراسله شریفه رسیده بود. اشرار مزبور برای جلب توجه بخود مبادرت باین عمل نموده و خواستند که قوای خود را مهم جلوه بدهند که شاید در شرائط خلع‌سلاح آنها تسهیلاتی حاصل شود.در هر حال اوامر مقتضیه در سرکوبی آنها صادر شده است.”
در ادامه مدیر کمپانی نفتی ضمن تشکر از توجه دولت اشاره به حمله و آسیب بویراحمدی به تاسیسات شرکت در سال گذشته نیز می نماید:
“…تشکرات خود را برای مراسله شریفه… مورخه ۷ تیر بعرض می‌رساند. در دو مراسله‌ سابق خود غرض از راپورت دادن شرارت بویراحمدیها این بود که اطمینان حاصل کنم که قضیه بعرض حضرت اشرف رسیده باشد.دولت بفوریت و بطرز مؤثری اقدام فرموده و باعث خوشوقتی است که اقدامات مقتضی برای مجازات آنها و جلوگیری از تکرار این وقایع که مانند سال قبل خساراتی به کمپانی ما وارد آورده خواهد شد…”.
همچنین گزارش کفیل سرکنسولگری بریتانیا در اصفهان پس از واقعه موید این نکته است:”
” توزیع ۱۰۰۰ قبضه تفنگ دولتی در میان بختیاری‌ها عامل مهمی در نام‌نویسی این عشایر برای مبارزه با بویراحمدی‌ها بود که شخصا توسط سردار اسعد هدایت و رهبری می شد”.
همچنین هارت سفیر آمریکا در سال ۱۳۰۹ چنین می نویسد:” احتراماً به اطلاع می‌رساند که این سفارت بیشتر اطلاعات خود در مورد ناآرامی عشایر در جنوب ایران را از کلنل “داد” وابسته نظامی بریتانیا، به دست آورده است که طبق گفته‌های او اوضاع فعلی از این قرار است. تنها طایفه‌ای که هم اکنون در فارس سر به شورش برداشته‌ است، ۳۰۰۰ بویراحمدی هستند. بیش از ۸۰۰۰ سرباز ایرانی، ۲۰۰۰ قشقایی و ۱۰۰۰ بختیاری به فرماندهی ژنرال شیبانی به مقابله با آنها برخاسته‌اند…..در حال حاضر دولت تلاش می‌کند ۳۰۰۰ بویراحمدی را که در منطقه کهگیلویه در شرق بهبهان مستقر هستند، محاصره کند. دولت ایران از مقامات بریتانیا درخواست کرده است که ۳۰۰۰ قطار گلوله۱۰ پوندی برای توپ‌های صحرایی در اختیار ارتش ایران بگذارد. … در همین ارتباط، آقای تی. ال جکس، مدیر مقیم شرکت نفت انگلیس و ایران، دیروز شتابزده راهی بوشهر شد؛ این شرکت در نزدیکی بوشهر چند کمپ حفاری دارد.”. گرچه اختلافات و اشتباهاتی در اعداد و اراقام گزارش وجود دارد اما کلیت موضوع و اهمیت و حساسیت آن مشهود است.
81_berevayat_6
در ادامه هارت سفیر وقت آمریکا به استناد همان منبع انگلیسی در شهریر ۱۳۰۹ و پس از خاتمه جنگ چنین می نویسد:
“عطف به گزارش مورخ ۲۵ آگوست ۱۹۳۰، درباره شورش بویراحمدی‌ها در فارس، احتراماً به اطلاع می‌رساند که بر اساس اطلاعاتی که این سفارتخانه به دست آورده است‌ ظاهراً درگیری‌ها خاتمه یافته است. جدای از شایعات و گزارش روزنامه‌ها، تا همین چند روز پیش به کمپ‌های اکتشافی شرکت نفت انگلیس و ایران که در حال بررسی مناطق جنوبی برای حفاری هستند، هشدار داده بودند که وارد منطقه کهگیلویه نشوند، زیرا نیروهای ارتش و بویراحمدی‌ها در این منطقه درگیر شده‌اند. در ۱۳ سپتامبر به این شرکت اعلام شد که می‌تواند عملیات‌ خود را در هر منطقه‌ای که می‌خواهد ادامه دهد. علاوه بر این، به درخواست ژنرال شیبانی، تعداد زیادی از نیروهای ایرانی با کامیون‌های این شرکت از منطقه خارج شدند.”
با وجود اسناد بسیار کم از آن دوره در مورد کهگیلویه و بویراحمد این مکاتبات و نوشتجات خود نشان از دخالت مستقیم انگلیس در تحریک و اعمال فشار برای اردوکشی به بویراحمد دارد و عمده ترین دلیل آن را می توان در اطمینان از تسلط بر مناطق نفتی و آسودگی خیال برای غارت ثروت ملی ایران دانست. گرچه تا کنون سند مشخصی در مورد واکنش دربار و دولت انگلیس از قتل اسدخان باوی که که بهار ۱۳۰۹ به دستور سرتیپ خان بویراحمدی کشته شد، ندیده و نخوانده ام اما با توجه به موقعیت ویژه خان باوی در منطقه به عنوان نماینده دولت و مسئول امنیت کارگزاران خارجی اکتشاف نفت در گچساران می توان حدس زد که این قضیه هم مورد توجه و رصد انگلیسی بوده و از بابت ان نگرانی خود را به دربار رضاشاه منعکس کرده باشند. به هر روی نقش واضح و مشخص انگلیس در برخورد با بویراحمد از حدود بیست سال قبل از واقعه تا روز نبرد و پیگیری نتایج آن چیزی نیست که بتوان از آن گذشت یا انکار نمود. موضوعی که بعدها سرلشکر شیبانی فرمانده قشون اعزامی به بویراحمد به روشنی اشاره می کند:
“دیدی این سواد کوهی نابکار (رضا شاه) چطور مارا فریب داد؟ اینهمه سرباز بی گناه کشته شدند، آنهمه مردان دلیر بویراحمدی به گور رفتند برای اینکه کمپانی نفت، چند شاهی بیشتر به سهامداران خود پرداخت کند. ما فقط آلت دست مظلمه بودیم علیه ملت خودمان برای مساعدت به کمپانی نفت آن هم به قیمت خون جوانان معصوم این ملت، یعنی همانهایی که حقا مالک واقعی این ثروت هستند…این نامردها ما را در حد یک میرغضب شرکت نفت سقوط دادند، … بیچاره ملت ایران که از این ماجرا خبر ندارند وشاید هم هرگز خبردار نشوند، من تا مدتی به اظهارات بویراحمدی ها مشکوک بودم اما دیگر کوچکترین شکی در صحت اظهاراتشان ندارم، از زمانی که از وجدان کار اطلاع پیدا کردم، دیگر خود را قادر نمی بینم در این سرزمین بمانم و به چشم افراد این ملت که فرزندانشان را برای حفظ منافع ناچیز شرکت نفت به کشتن دادم نگاه کنم.”
در بخشهای بعدی به نقش دیگر عوامل و چگونگی وقوع نبرد و سرانجام و پیامدهای آن پرداخته خواهد شد.

*منابع و مآخذ:
ادوارد ویلیام چارلز نوئل .گزارش تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ جهانی اول. نرجمه کاوه بیات
ابراهیم محمدی .دره خون و مرگ
محمود باور. کهگیلویه و ایلات آن
خبرگزاری تسنیم . دلایل اصلی شورش‌ها در دوره رضاخان به روایت کفیل سرکنسولگری بریتانیا .اسفند ۱۳۹۲
ستار صدری. بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی ایل بویراحمد بین سالهای ۱۳۰۴ تا ۱۳۴۲
ملک منصور خان قشقایی . خاطرات ملک منصور خان قشقایی
محمد محسین خان قشقایی . یاد مانده ها ( خاطرات)

81_berevayat_1

81_berevayat_2

81_berevayat_3

81_berevayat_4

81_berevayat_6

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای محترم میشه کمتر تاریخ بافی بکنی .کجای تاریخ نوشته صولت الدوله با معین التجار همکاری داشته .حرمت قلم رو نگه دار و تاریخ رو تحریف نکن . در جنگ تامرادی کجا دوهزار قشقایی حضور داشت .از خدا بترس با این . بافی ها نمیشه هویت و تاریخ ساخت
Iran, Islamic Republic of
مدیر کبنا لطفا هر اراجیفی رو منتشر نکنید .این داستان سرایی که منتشر کردید مطلقا واقعیت نداره
Iran, Islamic Republic of
واقعا وحشتناکه .بلایی که سر اون سربازان بی دفاع اومد باعث شرمساریه .ای کاش بویراحمد بجای اینکه گلوله رو تو سینه سرباز وطن خالی کنه مثل قشقایی و دلواری گلوله رو تو سینه انگلیسی و اجنبی خالی میکرد .زشت تر هم این هست که بعضی ها با بی شرمی افتخار میکنن به این جنایت . تو این مقاله هم از یک کاه کوه ساخته شده .در حد جنگ جهانی دوم بزرگنمایی شده
عدالت خواه
Iran, Islamic Republic of
با این حرف ها سیاه نمایی نکنید ...کسانی بعنوان مزدوران رضا شاه قصد تعرض به سرزمین مقدس اریو برزن رو داشتند به سزای اعمالشان رسیدند .....به لطف سرداری و سپه سالاری ملت لر بود ک ملک ایران در جریان مشروطه از یوغ قاجار مغول درامد تا امروز فاتحی بیگانه در اثر کودتاه نهضت مشروطه خواهی مردم ایران رو نابود کنه و بعنوان پدر کبیر ایران (رضا شاه) به نسل کشی و ژینوساید دست بزنه .
Iran, Islamic Republic of
فراموش نکن در نبرد تامرادی این حکومت بود که به ایل بویراحمد لشکرکشی کرد.بویراحمدی ها فقط دفاع کردند...بدون مطالعه چیزی ننویس..مطمئنم حتی نمیدونید این جنگ در چه سالی اتفاق افتاده تا چه برسه به تحلیل آن
افشون
Iran, Islamic Republic of
لطفا از چیزی که نمیدونی حرف نزن
امید ع
Iran, Islamic Republic of
تشکرازمهندس رسایی
امید ع
Iran, Islamic Republic of
مهندس ازلهراسب بویراحمدی که اسطوره این واقعه بزرگ بودنام نبردی
باطولی
Iran, Islamic Republic of
درود بر کالهراس باطولی.قهرمان جنگ تنگ تامرادی
شادمهر
Iran, Islamic Republic of
سلامتی بویر احمدی
شاپرک
Iran, Islamic Republic of
در کل بویراحمد تاریخ نویس قهار نداره اکثرا تاریخ ساز هستن .نمونه ش همین نوشته که کاملا مشخصه از روی تعصب نوشته شده
منصوری
Iran, Islamic Republic of
کلی خندیدم
منصوری
Iran, Islamic Republic of
واخ واخ واخ .جنگ بزرگ تامرادی .بزرگ خیلی خیلی بزرگ .چرا اغراق میکنی .
حماسه ساز
Iran, Islamic Republic of
اینقدر این حماسه بزرگه ک پهلوی و طرفدارانش رو به خجالت در اورد ...بزرگی دلاوران و سرداران لر اینقدر باشکوهه ک یه ارتش مملکت با اون همه کبکبه و هوچی گری رو به زانو در اورد ...
بهمیاری
Iran, Islamic Republic of
کسانی که در تنگ تامرادی خون ریختند شرمسار تاریخ منطقه هستند
Iran, Islamic Republic of
تاریخ را مطالعه کن..کشکی حرف نزن لطفا...قشون نظامی از زمین و هوا آمده بود بویراحمد را نابود کند.هر چه کردند نظامی ها را منصرف کنند از جنگ و برادر کشی ،فرمانده قبولنکرد.دستور رضاشاه قلع و قمع عشایر بود.تاریخ را آنطور که هست بمذیر
ملا اردشیر
Iran, Islamic Republic of
آقایون کبنا توجه کنید که قبل از این نوشته باید پیامی به رنگ قرمز می نوشتید که کلیه مطالب در این نوشته صرفا عقاید و نظرات نویسنده هست و کبنا هیچ مسئولیتی ندارد .چرا شما یک کارشناس تاریخ ندارید که اجازه نده اینگونه مطالب منتشر بشه .هیچ سندیتی نداره و صرفا داستان نویسی نویسنده هست که اگه با این ذهن خلاقش بره جلو میتونه جایزه داستانویسی و ادبیات نوبل رو ببره
پیرسبزی
Iran, Islamic Republic of
کسی که جنگ تنگ تامرادی رو به دید یک افتخار نگاه کنه به نظر من یک ...بالقوه است .لعنت بر خشونت و لعنت بر آدمکشی
لعنت
Iran, Islamic Republic of
گویا شما از خشونت و ادمکشی رضا خان چیزی نخواندید
رضاخان میر پنج با کشتار ، نسل کشی و اعدام عشایر اینگونه رضاشاه شد. سرکوب مردمان ایلات و عشایر ، دیگر خدمت او به انگلیسی ها بود که منافع شان بخاطر قیام های عشایر به خطر می افتاد. آیا تا به حال تصاویر این اعدام ها و جنایات را دیده اید؟ در زمان حکومت رضاخان مزدور سی و چهار هزار نفر از مردم عشایر را به انواع گوناگون کشته شدند در راستای اهداف این نوکر انگلیسی! حالا به او میگویند پدر ایران! پدری که خیلی سخاوتمندانه رشته کوه های استراتژیک آرارات را به ترکیه و سرچشمه رود هیرمند را به افغانستان و حق کشتیرانی در اروند رود را به عراق بخشید و در کمتر از بیست و چهار ساعت کل کشور را دو دستی تقدیم قوای متفقین کرد و کشور را چندین سال به یغما برد و خودش در جزیره موریس به درک اسفل واصل شد. وقتی که کارگر اصطبل سفارت انگلیس را میکنند شاه ، طبیعی است سرنوشت مملکت چگونه میشود. تاریخ بخوانیم , تاریخ بخوانیم
تاسف
Iran, Islamic Republic of
چرا تاریخ بافی میکنید!؟ در این جنگ (ی) چند صد جوان وطن (سرباز وطن) به خاطر ...ی یه ..شدند حالا شما دارید اسطوره سازی میکنید؟!واقعا در دنیای امروز این ..
دانا ارجمند
Iran, Islamic Republic of
از کجا مشخص ک صرفا عقاید و نظر نویسنده باشه ...و از شهود و بازماندگان این نبرد و تجاربشون استفاده نشده باشه ؟
پسرتاجی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش ما به این بینش میرسیدیم که اینجور .. رو به ورطه فراموشی بسپاریم .این اتفاق هیچ جای افتخار نداره برادر.
ع.زادباقری
Iran, Islamic Republic of
اون فکری که خشونت رو ترویج کنه یک فکر مسموم و بیمار هست
Iran, Islamic Republic of
تاریخ سازی نکنید.اینها تراوشات ذهنی نویسنده است.تاریخ نگاری اصول ویژه ای دارد که هیچ کدام رعایت نشده است.مدیران سایت وزین کبنا با نش اینگونه مطالب دور از حقیقت
از وزانت سایت می کاهند.
داور
Iran, Islamic Republic of
تاریخ سازی نکنید.اینها تراوشات ذهنی نویسنده است.تاریخ نگاری اصول ویژه ای دارد که هیچ کدام رعایت نشده است.مدیران سایت وزین کبنا با نش اینگونه مطالب دور از حقیقت
از وزانت سایت می کاهند.
بردین
Iran, Islamic Republic of
ما تاریخ ساز نیستیم ،ما خود تاریخیم ما خود حماسه ایم ...شما هم اگر چیزی در چنته دارید بجای کامنت نویسی تکراری با اسامی مستعار از سم پاشی در بین کامنت ها بپرهیزید جناب یک نفر و ده کامنت
لیشتر بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض سلام خدمت مدیر محترم کبنا فکر کنم بیشتر عوامل کبناقشقایی هستند چون چند بار که نظراتمون را نوشتیم تایید نشده .دوست قشقایی برو کتاب ملک منصور خان قشقایی را مطالعه کن که نوشته فرمانده یک گروه پانصد نفری بوده که در تنگ تامرادی حضور داشته و اگه سرتیپ خان وکی لهراس مانع نمیشد بویر احمدیها همشون را میکشتند.جنگ تنگ تامرادی تحمیلی بود بویر احمدیها مقصر نبودند.کینه رضا شاه از بویر احمدیها به خاطر کمک به ممسنیها به خاطر جنگ درک مدین بوده.که میخواستند تمام زمینهای ممسنی را به آقای بوشهری بدهند ظلم از این بزرگتر
وحیدو
Iran, Islamic Republic of
طرف ازخوانین نام برده انها برای حفظ خودومطامع خودجنگ به راه می انازند
علمدار
Iran, Islamic Republic of
واقعا فاجعه بود .باعث بدنامی مردم استان بود این جنگ .روش رو بپوشونین و صداش رو در نیارین .زشته
باطولی
Iran, Islamic Republic of
از کامنت ۷ تا ۱۵ همش کار یه ادم عقده ای هست که فک کنم ضربه ای از طایفه باطولی خورده.درود بر افتخار ابن استان کالهراس باطولی
United Kingdom
/ وای کاش دیگر ایلیات جنوب چه ترک وچه لر و فارس متحد بودند نه بر علیه هم درجنگ سمیرم بویراحمدی ها به ترکها کمک کردند در جنگ کازرون هم به ترکها کمک کردن ودرقضیه ممسنی هم به ممسنی کمک کردن ولی در جنگ تامرادی سران قشقایی نیرو واسب در اختیار نظامی ها گذاشتند وجنگ تامرادی هویت و افتخار بویر احمد هست وجای خجالت وسرپوشی ندارد .روحت شاد کی لهراسب باتونی
باطولی مجید محرابی
Iran, Islamic Republic of
درود بر قهرمان تنگ تامرادی ابروی این استان کالهراس باطولی
شادمهر
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم سالار
باطولی مجید محرابی لیشتر
Iran, Islamic Republic of
خدا دونه بویراحمد که بوبراحمد شد فقط وبو سرتفنگ کالهراس بی..برات متاسفم ادم عقده ای که یکی مثل کالهراس نداشتید ندارید
ebrahim.banari
Iran, Islamic Republic of
واقعـا هــم که کسی نبــود مثلش به خــاطر همین عقــاید به اصتلاح فرهنگی که ما لرها بخصوص بویراحمدی ها همیشــه باید با بدبختی زندگی کنیــم

کی لهــراس متعلق به خـاک بویراحمده و برای همین خـاک جونش رو داد کاش دوتا مرد وجــود داشــت مثل کی لهــراس
اسلام رسایی نسب
Iran, Islamic Republic of
در ابتدا بابت نشر بدون اجازه ، از کبنا شدیدا گلاه مندم. دوم این که بهتر است لینک بخشهای دیگر مطلب نیز قرار می گرفت تا خواننده عجول و متاسفانه بعضا بی منطق قضاوت سطحی و متعصبانه قومی نکند.
اما در مورد مطلب و کامنتهای بعضا توهین آمیز که احتمالا تعداد بیشتر با الفاظ بدتر هم داشته که امکان تایید نیافته اند، مطالب فوق همگی مستند و بر اساس اسناد تاریخی می باشد. خوانندگان می بایست کمی اهل مطالعه و تاریخ باشند و بر اساس تعصبات قومی نباید با تاریخ برخورد کنند.بنده به عنوان نویسنده مطلب به هیچ وجه مدافع خشونت نبوده و نیستم و این قضاوتهای آنی و سطحی نشان از عدم توجه به عمق مطلب و حتی اطلاع اولیه از وقایع تاریخی دارد.
ساسان
Iran, Islamic Republic of
باسلام
در وهله اول انتظار میره کسانی در مورد این مطالب نظر بدن یا حتی کنجکاوی کنن که اطلاعی از تاریخ دارند یا ضربه خورده از تاریخ نباشن!!!
دوستان ترکی که نظر دادن کاملا مشخصه از روی تعصب، و نه اطلاعات تاریخی، کامنت هایی گذاشتن که معلومه اصلا اطلاعی از این واقعه ندارن! بااین طرز برخورد فقط خودتون رو زیرسوال می بریدپد.
دوما اینکه؛ دوست عزیزی که فرمودین کجای تاریخ این مطالب اومده، نویسنده متن فوق، منابع رو معرفی کردن و میتونین مطالعه بفرمائین و منطقی تر ومستدل تر نظر بدین نه دانسته های دیگران رو زیرسوال ببرین!
Romania
از خوانین بختیاری پدر شاپور بختیار شرکت نموده که نزدیک ده نفر از همراهان ایشان و شخصی به نام ملاخانی شیخ همه کشته شده بود
حامی
Iran, Islamic Republic of
شما برید منابع رو دنبال کنید اصلا اینطور منابعی و همچنین متونی وجود ندارد.این اقای نویسنده هم خواب های خود را نوشتاری کرده.
کاظمی.پ
Iran, Islamic Republic of
دروددوستان
با توجه به شناختی از مهندس رسایی داریم، ایشون اطلاعات تاریخی بالایی دارن و بی شک ظرفیت انتقاد رو هم دارن و یقینا نظرات به دور از انصاف ناآگاهان تاریخ نابلد!! ذره ای در دانسته های ایشون خللی وارد نمیکنه و منتظر مطالب و نوشته های تاریخی ایشون هستیم.
ملتی که تاریخ ندانند، محکوم به تکرار تاریخ اند!
امیدوارم مطالعه تاریخی مردم و فهم از تاریخ مردم ما بیشتر بشه و اینقدر متعصبانه و جاهلانه به نوشته های دیگران حمله ور نشن!
پوریا
France
اوه اوه قوممم گرایان رو نگاه جمع کنید دستو پاتونو خخ
آرمین
Iran, Islamic Republic of
کی لهراسب بویراحمدی نیروهای بختیاری و قشقایی رو زمین گیر کردند درود بر خوان طایفه کی گیوی بزرگ
Iran, Islamic Republic of
مافرزندان انها تحصیل کردایم وبه خودمیبالیم این جورزندگی رابایدبهش افتخارکرد وبه نظر شما خوبان تحصیل منطق بهتره باقمه تفنگ چاقومردم آزاری
Iran, Islamic Republic of
درود بر تمام مردم باغیرت آستان کهگیلویه و بویراحمد همه و همه باید تعریف لرهای آستان داد هرکه بخواد دری وری بزنه خائن میباشدمرگ بر اونهایی که ظالمند
ممد
Iran, Islamic Republic of
الان داری قشقایی ها و بختیاری ها رو پایین میگی
Ok آقا
Ok شما خوبی
ولی بازم متوجه هیچ کامنت و متنی نشدم جز پایین شمردن ما
ای خدا رحم کنه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
فقط دارن میگن هوی قشقایی فلان هوی بختیاری فلان!!
فعلا که شجاع ترین و پر جمعیت ترین کوچ نشینان به هم پیوسته قشقایی و بختیاریه
بعله شما خوبین😂
محسن
Iran, Islamic Republic of
اون ی نفری ک صد تا کامنت گذاشته و بویراحمد میکوبه حداقل کلماتتو عوض کن
دنا
با سلام من بویراحمدی ام اما ملک منصور خان باوی اژ طایفه شیخ جلیل کی صارح میباشد ایل بژزگ باشت باوی میباشد نه قشقایی
پ.
Iran, Islamic Republic of
۹۰ درصد ایل بختیاری توسط سردار اسعد بختیاری هدایت میشد ک در جنگ بویر احمد بودند
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
بویر احمد و بختیاری برادر هستن اگر هم جنگی صورت گرفته نظر سردار اسعد و فک فامیلش بوده طایفه ی باطولی اصالتا از ایل اورک دینارونی هست همان طور که طایفه ی چهار بنیچه اورک دینارونی اصالت بویر احمد داره ضمن اینکه خود بویر احمد هم قبلا جزو طایفه بویری بوده که همه باهم حکومت اتابک لر بزرگ را تشکیل میدادن
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1