تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۸۹۵۵۲

ارشادِ بدونِ گشت

۱۴
۰
کبنا ؛ حمیده هدایت خوه

- پیوند مسئله حجاب و عفاف با گشت ارشاد و راه اندازی گشت‌های نامحسوس در ماه‌های اخیر، فرصتی است برای بررسی دوباره اصطلاح گشت ارشاد و نسبت آن با وظیفه‌ای که برای این ساختار تعریف شده است. IMG13473205
- می‌توان نسبت عمیقی که میان عناوین و ساختارهایی که برایشان تعریف شده‌اند وجود دارد را انکار کرد. هر نامی می‌تواند معرف ساختار، نهاد، موسسه و سیستمی باشد که بر آن قرار گرفته است و وضعیت درونی آن را تا حدودی آشکار کند.
- «گشت ارشاد» عنوانی است برای ساختاری که ماهیتش را در نسبت با پدیده حجاب و عفاف و بدحجابی و در بعدی کلان در نسبت با امنیت اجتماعی تعریف کرده‌اند. این عنوان از دو واژه «گشت» و «ارشاد» به وجود آمده است و از طریق ساختار خود در پی بهبود وضعیت پوشش در جامعه است.
- گشت در افکار عمومی واژه‌ای است که در نسبت با پلیس و وظیفه‌اش که حفظ امنیت جامعه است تعریف می‌شود. پلیس برای شناسایی موارد خلاف، پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مجرمین حین و پس از تخلف به وظیفه گشت زنی مشغول می‌شود. پس این عنوان به ساختاری سخت که مبتنی بر وظایف پلیس ایجاد شده است، اطلاق می‌شود.
- ارشاد از ماده رشد گرفته شده است و به معنای هدایت و راه حق را نشان دادن است و در مقابل آن غی قرار دارد که به معنای هدایت به بی‌راهه است. ارشاد مفهومی دینی است که هدف آن هدایت انسان به نیکی و راه حق است و از این روی می‌توان آن را فرایندی نرم دانست که با جوه پیچیده انسانی سر و کار دارد.
- حال از پس این سطور باید پرسید دو واژه گشت و ارشاد چه نسبتی با هم دارند؟ گشت که واژه‌ای پلیسی است و در نسبت با وظایف سخت پلیس تعریف شده است جهت کنترل‌های به تعبیری «پروژه‌ای» و حتی ضربتی با ارشاد که واژه‌ای است نرم برای «پروسه» هدایتِ (که خود مقوله‌ای است نرم و قابل تامل که در این مقال فرصت بررسی آن نیست) انسانی که دارای ویژگی‌های متکثر، پیچیده و ناشناخته‌ای است چگونه می‌توانند جمع شوند؟ آیا جمع این دو واژه جمع نقیضین نیست؟
- از همین عنوان می‌توان سردرگمی موجود در ساختار گشت ارشاد را فهم کرد. گشت ارشاد در ساختار پلیس تعریف شده است. گشت ارشادی‌ها با ون‌های پلیس، لباس‌های مشخص و در مکان‌های پرتردد می‌ایستند تا با چه کسانی برخورد کنند؟ آن‌ها با «متخلف» و «قانون شکن» طرفند و یا با کسی که راه هدایت را نیافته است و باید هدایت شود؟ مخاطب آن‌ها چه کسی است؟ هر کدام از این مخاطب‌ها به نوع برخورد خاص خود نیاز دارد.
-    شاید گفته شود پلیس در نظام جمهوری اسلامی وظیفه ارشاد هم دارد که نکته درستی است. اما آیا ساز و کار ارشاد حتی به وسیله پلیس باید بدین شکل باشد؟ آیا ساختار تعریف شده برای این کار مناسب است؟ باز هم می‌توان در پاسخ به گشت ارشاد نامحسوس پرداخت و آن را گامی مهم در جهت اصلاح برخی ظواهر ناصحیح دانست. اما باز هم سوال به قوت خود باقی است و می‌توان خلط به وجود آمده در وظیفه قانونی و تربیتی ارگان‌های مهم مربوط به مقوله حجاب و عفاف را دریافت.
- مسئله حجاب و عفاف دارای ابعاد قانونی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است. این ابعاد ضمن داشتن ارتباط انکارناپذیر با یکدیگر، دارای مرزهای ظریف و دقیقی نیز هستند. اگر متولی بعد تربیتی و فرهنگی حجاب را متولیان فرهنگی و حوزه‌های علمیه، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و خانواده‌ها بدانیم بعد قانونی آن ضمن حفظ شئون انسانی و نرم بر عهده پلیس و ضابط قانون است. اما در حال حاضر همه ارگان‌ها وظیفه خود را در این خصوص فراموش کرده و یا به کناری نهاده‌اند و پلیس با خلط دو مقوله تربیت و فرهنگ که ذیل مفهوم ارشاد معنا می‌یابد و گشت سعی دارد جای خالی همه کسانی که شانه خالی کرده‌اند را با ساختاری متناقض پر کند.
- در چنین شرایطی حتی بعد قانونی حجاب و عفاف نیز به حاشیه رفته و جامعه التزامی برای رعایت قانونی که عمل به آن واجب است نمی‌بیند و پلیس از وظیفه اساسی خود نیز جا می‌ماند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احسن
ماه گلی
Iran, Islamic Republic of
کاش خانمها بدانن غیبت کردن خیلی خیلی خیلی بدتر از بدحجابی است.
Iran, Islamic Republic of
امثال شماهاحرف نزنیدبهتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بدحجاب اعتمادبه نفسش رادرجذاب بودن ظاهرخودش می بینه .بدحجابی ریشه روانی دارد.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
پای ثابت،کبنا شده؟! خدا بخیر کنه
Iran, Islamic Republic of
گشت ارشاد باعث رنجش مردم ایران و نتیجه نهاییش شکست اصولگران شد هنوز درس عبرت نگرفته اید
جلیل
Iran, Islamic Republic of
خانوم دکتر بدخواه مدخواهاتو بیخیال! ادامه بده که خیلی کارت درسته
حسین
Iran, Islamic Republic of
میگم چه خوب که مسئولین با کمی جوانگرایی و درایت از ظرفیت هایی مثل ایشون استفاده بکنن. درود!
سبحان
Iran, Islamic Republic of
لایک داری خانوم دکتر، اگه کاندید بشی مطمئن باش پیروزی! ششششششک نکن
مهدی
Iran, Islamic Republic of
باز هم ..اظهار وجود کردند،به همون کربلایی که استاد توش .رو بببنند
من
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا کبنا مطالب این ..ان سیاسی رو منتشر میکنه، مگه همین ..نبود که از زائرین حرم تا حرم فیلم میگرفت و انرا به عنوان معترضین نتیجه انتخابات به شورای نگهبان فرستاده بود ،دیگه نمیشه به ..کرد آخرالزمانه
حسن
Iran, Islamic Republic of
غیبت کار بدی کار بد بد بد بچه نباید فضولی کنه بچه نباید ممانشو اذیت کنه بچه زود بره بخوابه زشته زشته زشته بچه لوس نشه بچه نق نق نکنه بچه پوشکشو عوض کنه
كرمي
Iran, Islamic Republic of
////ی //میگرفت///
Iran, Islamic Republic of
بنام ..هر کاری می خواستند بر..ین مردم مظلوم اوردند
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1