تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۱۸۹۳۱۰

اعتراض کشاورزان مادوان؛ زمین‌ها را از کشاورزان نگیرد و به سرمایه‌داران بدهید

۱
۰
کبنا ؛طی سال‌های اخیر بحث مبارزه با زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه دو شهرستان سردسیری بویراحمد و دنا شدت گرفته هرچند در گذشته زمین خواری و حتی کوه خواری در این استان روالی عادی داشت.
اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف حفظ اراضی ملی تصمیم گرفت پروژه کمربند حفاظتی اراضی منابع ملی را در منطقه مادوان بویراحمد اجرا کند دیوار که بنا به گفته کشاورزان مادوانی نامی زیبنده‌تر از «دیوار ظلم و ستم» ندارد.
برخی از این کشاورزان گفتند: طی ۱۰۰ سال گذشته خود و پدارنشان در این زمین‌ها زراعت داشتند و در این زمینه نیز نسق زراعی دارند و هم اکنون حقشان توسط منابع طبیعی ضایع می‌‎شود ولی مدیرکل منابع طبیعی معتقد است با ادله و مستندات لازم اثبات می‌کند که این اراضی ملی بوده و کشاورزان که مرز مستثنیات دارند بنای تصرف دارند.
کشاورزان مادوانی می‌گویند منابع طبیعی و آبخیزداری با نقشه‌های دستی و تغییرات سلیقه‌ای نقشه تصاحب اراضی کشاورزیشان که طی ۱۰۰ سال گذشته خود و پدرانشان از طریق زراعت در این زمین‌های امرار معاش کردند، را دارد.
اراضی مادوان را به کشاورزان واگذار کنید نه به سرمایه‌داران ویلاساز
حیدری کشاورز مادوانی می‌‎گوید: بنا را بر این می‌گذاریم که اراضی مادوان ملی بوده ولی انتظار داریم طبق روال قانونی به کشاورزان منطقه واگذار کنند نه اینکه از کشاورزان گرفته و به سرمایه‌داران جهت ویلاسازی واگذار شود.
وی عنوان کرد: در بسیاری از مناطق زمین‌های دیم به کشاورزانی که در همجواری آن زمین آبی دارند با هدف توسعه کشاورزی و رونق تولید و اشتغال واگذار می‌شود ولی در مادوان زمین زیر جوی آب کشاورزان اراضی ملی تشخیص داده شده و حتی حاضر به واگذاری نیستند.
ادعای کشاورزان مادوان صحت ندارد/کوتاه نمی‌آیم
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه با رد ادعلی کشاورزان مبنی بر مالک اراضی مادوان گفت: چنین چیزی صحت ندارد و این اراضی جزو محدود منابع ملی هستند.
عزت‌الله بهشتی‌فر اظهار داشت: در اجرای مقرارات ماده ۵۶ سند رسمی اراضی مورد ادعای کشاورزان مادوان سند رسمی به نام دولت صادر شده و به طور کامل در محدود منابع ملی قرار دارد و بین مرز مستثنیات مردم اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
وی در پاسخ به این سوال که کشاورزان مادوان معتقدند طی ۱۰۰ سال گذشته اجداد انان در این زمین‌ها کشت می‌کردند عنوان کرد: چنین ادعای صحت ندارد زیرا تصاویر ماهواره‌ای از این اراضی مربوط به ۱۰ سال پیش بوده و سندی که بنام دولت صادر شده نیز مربوط به ۲۰ سال پیش است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در زمینه صیانت و حفاظت از عرصه‌های منابع ملی با هیچ کسی تعارف ندارم و تا لحظه‌ای به عنوان مدیر در مجموعه منابع طبیعی هستم با زمین‌خواری مبارزه خواهم کرد.
اراضی منابع ملی کهگیلویه و بویراحمد به بهانه زمین کشاورزی، عرف، مرتع و حریم تصرف می‌شود
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: در چند دهه اخیر دست درازی و تصرف عدوانی اراضی منابع ملی به یکی از معضلات اجتماعی و پدیده شوم اقتصادی تبدیل شده و علی‌رغم تاکید مقامات کشوری و مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۴ وقوع آن روز به روز افزایش نگران کننده‌ای دارد، به طوری که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها درگیر این مساله هستند و سالانه هزینه زیادی از بودجه کشور را که باید صرف اشتغال، ازدواج و رونق اقتصادی شود، در جهت جلوگیری و قطع ید افراد سودجو و متخلف از این عرصه‌ها هزینه می‌کنند.
احسان نعمتی افزود: نگاهی اجمالی به بخشی از آمار و عملکرد این اداره کل طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که تعداد ۱۸۱۶ فقره پرونده در این زمینه تشکیل و به مر اجع قضایی ارجاع داده شده است.
وی عنوان کرد: تلاش و اصرار این افراد به بهانه‌های مختلف از جمله زمین کشاورزی، عرف، مرتع و حریم و... باعث شده که مشکلات عدیده‌ای برای دولت و عموم مردم ایجاد شود به‌ طوریکه چنان عرصه بر مردم تنگ شده است که حتی مکانی چند متری برای گذراندن یک روز تعطیل آن‌ها باقی نمانده و آثار و شواهد آن در اقصی نقاط این استان به خصوص در حربم شهر یاسوج نمایان است.
کشاورزان مادوانی تضییع حق خود را از راه قانونی اثبات کنند
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: این اداره کل تنها بر اساس ضوابط و مقررات جاری دولت جمهوری اسلامی و به منظور پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی، سالانه اقدام به تفکیک مستثنیات اشخاص به طریق مختلف از جمله احداث دیوار حائل، کمربند حفاظتی، کمربند سبز و غیره از عرصه‌های منابع ملی می‌نماید و در این زمینه علایق شخصی یا نفوذ افراد و دستگاه‌های ذی مدخل نخواهد بود.
نعمتی تصریح کرد: افرادی که احساس می‌کنند حقوق آن‌ها تضییع شده می‌توانند از راه‎هایی که قانون‎گذار با تشکیل کمیسیون تعیین تکلیف اراضی ماده ۵۶ مصوب ۱۳۴۶ (کمیسیون ماده واحده) تعیین نموده و اخیرا ماده ۵۴ قانون رفع موانع و تولید ارتقاء نظام مالی کشور به آن اضافه گردیده است، نسبت به تعیین تکلیف اراضی اختلافی خود اقدام کنند و این اداره کل تمام حقوق قانونی افرادی که از طریق مراجع قانونی ذیحق شناخته گردند محفوظ داشته و نسبت به اصلاح اسناد و مدارک خود اقدام می‌نماید.
پروژه کمربند حفاظتی منابع طبیعی مادوان متوقف شد
بنا به گفته کار‌شناس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی پروژه احداث کمربند حفاظتی اراضی منابع ملی مادوان به دستور رئیس این سازمان تا مشخص شدن جزئیات متوقف شد.
انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی و متولی امر کشاورزی و حفاظت از اراضی منابع ملی در این زمینه حساسیت تمام و لازم را به خرج داده تا نه حقی از کشاورزان مادوان تضییع و نه اینکه اراضی ملی به بهانه واهی مالکیت تصرف شود. /تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اتفاقا داره تکمیل میشه.ربطی ب رییس سازمان جهاد هم نداره.آقای گ. بهتره بره اول مشکلات جاده گوهرگان توف را برطرف کنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1