تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۱۸۹۱۷۴

بحران فضای آموزشی در اطراف یاسوج / ترک تحصیل اجباری دختران

۱
۰
کبنا ؛
مدرسه کهگیلویه و بویراحمد

در ۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد همان جایی که عنوان حقوقی "حاشیه نشین" برایش انتخاب کرده‌اند ۳۵ هزار نفر زندگی می‌کند و همه ساله شاهد افزایش جمعیت در مناطق مادوان، بلهزار و مهریان هستیم افزایش جمعیتی که سبب ارائه خدمات نامطلوب شده است.
منطقه مادوان را مسئولان تصمیم گرفتند به شهر ارتقاء دهند تا بلکه از برخی مشکلات رهایی یابد اما مشکلی از مردم حل نشد و تنها حاصل این مسئله گرفتن عوارض ساخت و ساز آن هم بدون رعایت اصول شهرسازی است.
در این گزارش بنا نداریم به مسائل و مشکلات پیش‌روی شهر مادوان در حوزه‌های مختلف بپردازیم و امروز تصمیم گرفته‌ایم با توجه به اینکه تا مهرماه زمانی باقی نمانده و کم کم نسیم مهر وزیدن گرفته و در جای جای ایران دانش‌آموزان تصمیم گرفته‌اند به مدارس دلخواه خود مراجعه و ثبت‌نام کنند اما دانش‌آموزان برخی مناطق با کمبود مدرسه و فضای آموزشی مناسب روبه‌رو هستند.

ترک تحصیل اجباری دختران مادوان، بلهزار و مهریان/سرمشق های آب بابا یادمان رفت
بررسی‌های نشان می‌دهد در حاشیه شهر یاسوج دختران زیادی به دلیل نبود مدرسه تصمیم به ترک تحصیل اجباری کرده‌اند. الهام می‎گوید دوست داشتم دانشمند هسته‌ای بشوم ولی مدرسه نداریم دیگر می‌خواهم کم‌کار مادرم در خانه باشم.
امیررضا با چشمان معصومش می‌گوید زمانی از روستا آمدیم با خود فکر می‌کردم به شهر می‌روم و دیگر با مشکلاتی که هر روز در روستا می‎دیدم "خداحافظی" می‌کنم اما امروز دیگر دلم برای مدرسه یک کلاسه خاکی روستایمان تنگ شده،  کاش همیشه زمستان بود و من زیر چکه باران در مدرسه خشتی‌ام درس می‌خواندم.
دلم برای " بابا آب داد، بابا نان داد" تنگ شده است
معصومه بیش از همه بچه‌های روستاهای بلهزار، مهریان و شهر مادوان دلش برای میز و نیمکت مدرسه لک می‌زند، می‌گوید دلم برای " بابا آب داد، بابا نان داد" تنگ شده و ای کاش یک بار دیگر معلم انشایمان از من سوال می‌کرد علم بهتر است یا ثروت؟
معصومه می‌گوید اگر فرصت دیگری پیش بیایید و معلمم از من سوال کن " علم بهتر است یا ثروت" جواب می‌دهم آقا اجازه "ثروت".زیرا اگر من ثروت داشتم یک مدرسه احداث می‌کردم تا دختران همسایه با هم به کلاس درس برویم.

برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مشکل فضای فیزیکی آموزشی دارند
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون برخی مناطق از جمله، مادوان، بلهزار و مهریان شهرستان بویراحمد در زمینه فضای فیزیکی آموزشی با مشکل مواجه هستند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
هادی زارع پور با بیان اینکه به دنبال برطرف‌شدن مشکل فضای آموزشی در مناطق مادوان، بلهزار و مهریان هستیم، افزود: دانش آموزانی که در این مناطق در زمینه ثبت نام با مشکل مواجه هستند به مدارس غیرانتفاعی شهر یاسوج معرفی و آموزش و پرورش هزینه های آنان را تقبل می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه برطرف‌شدن مشکل کمبود فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همت و تلاش دستگاه‌های اجرایی است، گفت: مسئولان برای برطرف‌شدن این مشکل باید آموزش و پرورش را یاری کنند.

بحران فضای آموزشی در مادوان/خیرین کمک کنند
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه منطقه مادوان با بحران فضاهای آموزشی مواجه است عنوان کرد: در صورت تأمین زمین اعتبارت مورد نیاز برای ساخت فضاهای آموزشی در منطقه مادوان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تأمین می‌شود.
زارع‌پور افزود: در آموزش و پرورش و نوسازی مدارس هم تصمیم جدی برای ساخت این فضاهای آموزشی در منطقه مادوان است و ضرورت دارد زمین آن توسط شورای اسلامی و شهرداری مادوان تأمین شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این منطقه با بحران فضاهای آموزشی روبه‌رو است که ضرورت دارد مردم، خیرین، شهرداری و شورای شهر برای تأمین زمین مورد نیاز همت کنند.

افزایش سالانه ۶ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی بویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد بویژه شهر یاسوج و مناطق حاشیه آن شامل مادوان، بلهزار و سرآبتاوه به لحاط فضای آموزشی دچار کمبود و مشکل هستند و نیاز به ساخت فضاهای جدید دارند.
هادی زارع‌پور مهمترین دلیل کمبود فضای آموزشی مناسب در یاسوج و حاشیه آن را مهاجرت پذیری این شهر عنوان کرد و افزود: سالانه حدود ۶ تا ۷ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی بویراحمد بویژه یاسوج اضافه می‌شود که با کمبود فضای آموزشی و مدارس مواجه می شویم.
وی با تاکید بر اینکه واقفان به سوی ساخت مدرسه هدایت شوند، عنوان کرد: ظرفیت مهم وقف در زمینه ساخت مدرسه مغفول مانده که باید از این ظرفیت استفاده شود تا بلکه تمام فرزندان این مرز و بوم بتوانند در شرایط مطلوبی تحصیل کنند.

رفع مشکل فضای آموزشی مادوان نیازمند عزم عمومی مسئولان است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به مشکلات تهیه زمین برای ایجاد فضای آموزشی در شهر مادوان بویراحمد از روش‌های مختلف از جمله اراضی ملی زمین تهیه وبرای ایجاد فضای آموزشی منظور خواهد شد.
فتاح محمدی افزود: باید با مشارکت نوسازی مدارس، ادارات شهرستان بویراحمد وشهر مادوان برنامه‎ریزی اصولی برای رفع مشکلات فضای آموزشی در این شهر انجام شود.

در اطراف شهر یاسوج با بحران فضای آموزشی روبه‌رو هستیم
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: واقعیت امر در حوزه اطراف شهر یاسوج مرکز این استان بحران فضای آموزشی به نسبت جمعیت داریم.
محرابی با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه مدارس این استان، خاطرنشان کرد: تنها راه حل مشکل زمین برای ایجاد فضای آموزشی مناسب در شهر مادوان، فروش برخی املاک که موقعیت ایجاد مدارس را ندارند، است.
انتظار می‌رود برای رفع مشکل نبود مدرسه در حاشیه شهر یاسوج و ایجاد  فضاهای آموزشی جدید چاره‌اندیشی شود زیرا در غیر اینصورت باید یا فرزندان این مرز بوم از تحصیل محروم و یا باید به سراغ مدارس کپری آن هم در نزدیکی شهر یاسوج بروند./تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

بازمانده
Iran, Islamic Republic of
قرارمان در قانون اساسی آموزش و پرورش رایگان بود امروز ما را چه می شود!!!
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1