تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۱۸۹۱۱۱

اختلاف مردم و منابع طبیعی به بحران وحشتناک تبدیل نشود

۴
۰
کبنا ؛نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه برون رفت از مشکلات و کمبود‌ها در روستا‌ها و مناطق دورافتاده استان و راهکار خدمات رسانی هر چه مطلوب‌تر به مردم بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها و امکانات در کنار عزم جدی و تلاش همه جانبه مدیران اجرایی است.
راه برون رفت از مشکلات در روستاها بکارگیری ظرفیت‌هاست
به گزارش کبنا نیوز ازیاسوج، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی روز پنجشنبه در بازدید از شهرستان دنا در جمع مردم روستاهای بخش مرکزی این شهرستان افزود: شناخت دقیق و عمیق کمبود‌ها و مشکلات مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد نیز از راهکارهای مهم برای رفع مشکلات آن‌ها در زمینه‌های مختلف است.
وی بیان کرد: مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تلاش، اقدام و فعالیت جدی برای رفع مشکلات و کمبودهای روستا‌ها و مناطق دورافتاده این استان نباید کمبود اعتبار را بهانه کنند.
ملک حسینی اظهار کرد: مهم‌ترین اهداف سفر و بازدید مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته این استان شناخت هر چه بیشتر عیوب و نقاط ضعف و آشنایی جامع‌تر و کامل‌تر با کمبود‌ها، مشکلات و درد دل‌های مردم در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
وی عنوان کرد: مشکلات و کمبودهای بخش مرکزی شهرستان دنا در این سفر و بازدید جمع بندی شده و با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اقدام‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های لازم برای کاهش و یا رفع آن‌ها از سوی متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.
کمبود‌ها، مشکلات و نیازمندی‌های عمده بخش مرکزی شهرستان دنا که در این سفر و بازدید از سوی مردم منطقه مطرح شد شامل اجرا نشدن طرح هادی، کمبود سالن ورزشی، لزوم اصلاح و توسعه شبکه برق و سیستم روشنایی معابر، تامین آب بخش‌های کشاورزی و آشامیدنی و وجود برخی اختلاف‌ها بین مردم و کشاورزان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود.
بیم از نارضایتی مردم به بحران وحشتناک

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه بویراحمد موضوع اختلاف‌های بین منابع طبیعی و کشاورزان بر سر زمین‌های زراعی درنقاط مختلف این استان به عنوان مطالبه جدی مردم را یادآور شد و تصریح کرد: هردیدگاه سست وغیر کارشناسانه‌ای نباید معیار تعیین و تشخیص زمین‌های ملی از کشاورزی شود.

آیت الله سید شرف االدین ملک حسینی در ادامه افزود: احکام صادره از سوی دستگاه قضایی باید بر اساس نظرات و مستندات متقن، کار‌شناسانه، دقیق و عمیق باشد.
وی تصریح کرد: اختلاف مردم با منابع طبیعی بر سر زمین‌های کشاورزی آن‌ها تنها مربوط به این خطه و مناطق نیست بلکه یکی از موضوعات و خواسته‌های مکرر مردم طی سالیان متمادی است و در این راستا هنوز پاسخ روش و شفافی از سوی منابع طبیعی دریافت نکرده‌اند.
وی بیان کرد: بیم آن می‌رود که نارضایتی عمومی مردم در این راستا به چالشی بزرگ و بلکه بحرانی وحشتناک در آینده تبدیل شود.
آیت الله ملک حسینی اظهار کرد: برخی اراضی کشاورزی سال‌ها تحت مالکیت مردم بوده‌اند و عمر آن‌ها به اندازه عمر انقلاب که حتی به زمان آغاز نهضت امام (ره) نیز بر می‌گردد.
وی اظهار کرد: آنجا که حق دیرینه و پیشنه مردم است و سال‌ها این زمین‌ها از زمان ابا و اجدادیشان تحت مالکیت آن‌ها بوده و نباید با سهل انگاری‌ها و یا کارشناسی‌های سست به یکباره از تصرف و ید این کشاورزان خارج شود.
وی با تاکید بر اینکه کار‌شناسان و مسئولان منابع طبیعی در این راستا خداوند و روسیاهی قیامت را در نظر بگیرند و از ارایه کارشناسی‌های بی‌اساس به طور جد پرهیز کنند، افزود: البته از سوی دیگر باید دست کسانی که غیرقانونی و بر اساس یک حق بی‌اساس به زمین‌ها و منابع ملی و طبیعی دست درازی کرده‌اند قطع شود.
آیت الله ملک حسینی یادآور شد: دست درازی بی‌اساس و غیرقانونی به منابع ملی نیز خود مصداق بارز تعدی و تجاوز به حقوق دیگران محسوب می‌شود.
۹۰ درصد اراضی ملی سند دار شدند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه و در پاسخ به برخی شبهات و نگرانی‌های مسئولان و مردم با بیان اینکه حساسیت‌ها و دقت لازم در کار‌شناسی‌ها یکی از رویکرد‌ها و راهبردهای اساسی این نهاد است، گفت: معیار تشخیص و تعیین در این راستا قانون است.
عزت الله بهشتی فر افزود: هم اکنون برای بیش از ۹۰ درصد از اراضی و منابع ملی این استان سند صادر شده است و بر اساس قانون این اراضی اکنون در ید و مالکیت دولت هستند و منابع طبیعی نیز به عنوان حافظ اراضی ملی و طبیعی از این حق قانونی دفاع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دو بار عکس هوایی از زمین‌ها و منابع ملی استان در سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۴۸ گرفته شده است، افزود: تنها معیار و ملاک تشخیص کار‌شناسان این عکس‌های هوایی نیست بلکه تحقیقات محلی و نظرات کار‌شناسانه عمیق در این راستا نیز صورت می‌گیرد.
بهشتی فر با بیان اینکه برخی اشتباهات رخ داده در این راستا قابل پذیرش است، گفت: البته مردم می‌توانند برای اثبات مالکیت و دفاع از حقوق خود از دو راه قانونی وارد شوند و اعتراض کنند.
وی کمیسیون ماده واحده و ماده ۵۴ قانون رفع تداخل و موانع بین کشاورزان و منابع طبیعی را دو راهکار قانونی و عملی برای اثبات مالکیت از سوی کشاورزان دانست و گفت: صاحبان اراضی نسقی و مالکان باغ‌ها و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و حریم روستا‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی که به اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶ معترض هستند می‌توانند از طریق این دو راه قانونی مراتب اعتراض خود را اعلام و پیگیری کنند.
به گزارش کبنا، در این سفر یک روزه نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری از برخی روستاهای بخش مرکزی شهرستان دنا شامل کریک، امیرآباد، معصوم آباد، خمینی آباد، توت نده، کوخدان، دهنو، سرمور، علی آباد و گندی خوری علیا و سفلی بازدید کرده و با مشکلات و کمبودهای آن‌ها آشنا خواهد شد.
IMG_4646 IMG_4647 IMG_4648 IMG_4653 IMG_4660 IMG_4658 IMG_4656 IMG_4662 IMG_4664 IMG_4665 IMG_4670 IMG_4683 IMG_4681 IMG_4678 IMG_4697 IMG_4694 IMG_4689 IMG_4705 IMG_4708 IMG_4688

گزارش: علی اکبر پاک
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی استان چرا در دشت گز گچساران احکام صادره قطعی تخریب را اجرا نمی کند واما بعد درهمان منطقه زراعی را ملی وملی را زراعی اعلام می کند مگر غیر از رابطه چیز دیگری هم هست حضرت ایت الله فکری هم به حال رابطه بازی در منابع طبیعی کنید که جای ظابطه ر ا گرفته
مهمان
Iran, Islamic Republic of
جای تعجب است که حکم تخریب خانه های ساخته شده در دشت گز گچساران اجرا نمیشود اما زمینهای کشاورزی ملی اعلام میشود
بیچاره
Iran, Islamic Republic of
آقا بخدا ما کشاورزان گچسارانی هم همین مشکل را با منابع طبیعی گچساران داریم برای زمینهای پدر اجدادیمان پرونده میکشد و با سرو ریش سفید ما را به دادگاه میفرستد هرچه میگوییم سابقه مالکیت ما بر این اراضی به پنجاه سال پیش برمیگرده و حتی استشهاد محلی و نامه شورا را می آوریم هیچ اعتنایی نمیکنند میگن ملاک ما عکس و نقشه هوایی سال ۴۳ است کارشناسشون هم که خیلی جوان و فقط به نفع منابع طبیعی رای میده کشاورز کسی رانداره آقا دستمون به دامنت کمک بمون کن
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین مانع رشد روستاها منابع طبیعی میباشد
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1