تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۹
کد مطلب : ۱۸۹۰۵۶

ورود سگ های ولگرد در کشتارگاه دهدشت

۴
۰
کبنا ؛
نشست شورای سلامت شهرستان ظهر امروز با حرکت نمادین «قلیان‌ها را گلدان کنیم» در راستای ترویج شعار «قلیان؛ سمی برای سلامت خانواده» در حالی برگزار شد که طبق روال گذشته این نشست، بخش مهمی از وقت در بررسی وضعیت کشتارگاه سپری شد.
شورای سلامت امروز که با ۵۰ دقیقه تأخیر و با ورود فرماندار برگزار شده بود به بررسی مصوبه‌های این شورا در اردیبهشت ماه امسال مبنی بر ساماندهی وضعیت بهداشتی کشتارگاه پرداخته و اعلام شد هیچ اقدامی در جهت رفع نواقص این واحد کشتار دام صورت نگرفته است.
مشکلات کشتارگاه که در بیش از ۱۵ بند آورده شده بود در حالی به شهرداری گوشزد می‌شد که عمده این نواقص بیش از دو سال از عمر شورای سلامت در حال تکرار بوده و بنا به گفته فرماندار تنها تکرار مکررات شده است.
در گزارش بازدید مشترک شبکه بهداشت و درمان و دامپزشکی شهرستان مورخ ۱۰ خرداد سال جاری از کشتارگاه با ساختاری عنوان کردن مشکلات آورده بود در سالیان متمادی هم چنان پابرجا مانده است.
در ادامه این گزارش که کارشناس بهدشات محیط قرائت می‌کرد تأکید شده بود: با توجه به نقش مهم و حساس تعیین‌کننده کشتارگاه و خطر انتقال بیش از ۴۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام توجه ویژه مسؤولان به این واحد کشتارگاه اجتناب ناپذیر است.
مشکلات بهداشتی کشتارگاه از خراب بودن درب ورودی تا سایر قسمت‌ها محرز بوده و متأسفانه وضعیت بهداشتی به گونه‌ای است که سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات وحشی به راحتی در محوطه پرسه می‌زنند.
بر اساس این گزارش که در شورای سلامت مطرح شد بهداشت فردی و عمومی توسط سلاخان رعایت نمی‌شود و کارت سلامت معتبر نیز ندارند. خرابی یکی از حمام‌های کشتارگاه و عدم رعایت نظافت روزانه، نبود آب گرم در سرویس بهداشتی،زنگ زدگی قلاب‌های گوشت آویز و محرومیت از سیستم گرم‌کننده و خنک‌کننده از دیگر مواردی بود که بر غیر بهداشتی بودن وضعیت این واحد مهر صحه می‌زند.
جداسازی سالن کشتار دام سنگین با سبک،آسفالت محوطه کشتارگاه و محوطه‌سازی و حفر حداقل پنج حلقه چاه جاذب و جداسازی خونابه و فاضلاب از ضروریات کشتارگاه بود که در گزارش شبکه بهداشت و درمان به آن اشاره و تأکید شده است دستگاه لاشه‌سوز باید تعمیر و موزاییک کف تعویض شود.
جواد تخشا طراحی اولیه کشتارگاه را مغایر ضوابط دامپزشکی خواند و با بیان اینکه رفع معضلاتی از قبیل فاضلاب کشتارگاه از عهده شهرداری خارج است افزود: پیشنهاد دادیم پیمانکار با قرارداد سه ساله به مدت یک ماه مشکلات و نواقص را رفع کند اما این پیشنهاد در کمیته انطباق تأیید نشده و زمان قرارداد به یکسال تقلیل پیدا کرد.
شهردار دهدشت پرداخت حقوق پرسنل را از هزینه‌های سنگین شهرداری دانست و با بیان اینکه دولت در بحث هزینه‌های جاری کمکی به شهرداری نمی‌کند تصریح کرد: رسانه و مردم قابلیت شهرداری را بسنجد و با در نظر گرفتن شرایط خاص این نهاد را نقد کنند.
سخنان توجیه‌آمیز شهردار با واکنش انتقادی فرماندار روبرو شد و با قابل قبول ندانستن توجیه مشکلات در پاسخ به تخشا تصریح کرد: کشتارگاه با سلامت مردم ارتباط دارد موارد و نواقص‌هایی که اعتبار چندانی هم نیاز ندارند.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به نارضایتی شهروندان از خدمات رسانی شهرداری تصریح کرد: این نارضایتی و انتقادها در فضای مجازی گسترش یافته است.
پوزش افزود: سال گذشته تا حالا این مسایل در شورای سلامت مطرح می‌شود و هنوز که هنوز است رفع نشده است.
رئیس شورای سلامت کهگیلویه تصریح کرد: در نشست‌های پیشین مقرر شده بود در صورت عدم رفع مشکلات کشتارگاه تعطیل شود اما با وجود باقی ماندن مشکلات به خاطر نیاز مردم به گوشت جلوی تعطیل شدن کشتارگاه را گرفتم.
پوزش شهرداری و شورای دهدشت را نقل محافل در فضای مجازی و غیر مجازی دانست و بیان کرد: روزی نیست که مراجعه کننده‌ای در اعتراض به شهرداری به دفتر بنده نداشته باشیم و این نشان می‌دهد خدمات مطلوب صورت نمی‌گیرد.
فرماندار کهگیلویه گفت: سوای از مراجعه مردمی در بازدید میدانی که از یکی از محله‌ها داشتم با صحنه دردناکی مواجه شدم که زنان کوچه بیل به دست در حال نظافت جدول بودند؛هر چند مردم در نظافت شهر باید همکاری و مشارکت داشته باشند ولی این وضع قابل قبول نیست و نگران کننده است.
جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز که از دیگر مصوبه‌های شورای سلامت بوده و هست در حالی است که با توجه به وضعیت بهداشتی کشتارگاه تا زمانی که این وضع حاکم باشد نمی‌توان دیگران را وادار به کشتار در این محل و جمع‌آوری کشتارهای غیر مجاز کرد./فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قسم میخورم هم شهردار و هم فرماندار ... نبودشان با بودشان و بودشان با نبودشان توفیری نمیکنه.
علی
Iran, Islamic Republic of
پنجاه ساله ایگید کشتارگاه
Iran, Islamic Republic of
شهردار فرماندار استعفا استعفا
Iran, Islamic Republic of
درود بر پرسنل بهداشت و درمان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1