تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۱۸۸۸۲۸

ظلم به آبداران کهگیلویه و بویراحمد با قرادادهای غیرقانونی

۲
۰
کبنا ؛دستمزد یکی از موضوعات چالش برانگیز حوزه اشتغال و بازار کار کشور و از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری به شمار می‌رود و در این بین آبداران شهرستان بویراحمد ۸ ماه بدون حقوق در سایه قراردادهای غیرقانونی از سوی پیمانکار زندگی را به سختی می‌گذرانند.


برای حراست و نگهبانی از آب این نعمت خدادادی امین و فداکار تر از آبدار پیدا نمی‌شود. آبداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم روستایی قرار دارند و برای رسیدن آب شرب بهداشتی علاوه بر کلرسنجی و قرائت کنتور، انشعابات غیرمجاز را نیز گزارش می‌دهند.
اما این قشر زحمتکش و بی‌ادعا مدت‌ها است که به رغم فقر و نداری صبر پیشه کردند و دم نمی‌زنند ولی اکنون گریه کودکان و نیازهای آنها آبداران را به ستوه آورده و قصه غمناک زندگی خود را روایت می‌کنند.
زریر باقرنژاد آبدار دهستان تنگاری با بیان اینکه حدود ۱۴ سال آبدار این روستا هستم، می‌گوید:  دهستان تنگاری  از توابع روستای دشتروم در  ۲۵کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.
باقر نژاد با اشاره به اینکه کار آبرسانی به حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ خانوار  را بر عهده دارد، افزود: قرائت کنتور،توزیع قبض،  کلرزنی و گزارش انشعابات غیرمجاز  و کنتورهای خراب از دیگر وظایف ما است.
وی با بیان اینکه پیمانکار به صورت سالانه قراردادی با آب و فاضلاب روستایی منعقد می‌کند، بیان کرد: قراردادی  که پیمانکار با ما منعقد کرده وجاهت قانونی ندارد و ۸۸ روزه است و ما برای اعتراض و پیگیری این مسئله بارها  به استانداری و اداره کل کار، رفاه و تامین اجتماعی مراجعه کرده ولی متاسفانه جز اینکه قرارداد ما قانونی نیست پاسخ دیگر دریافت نکردیم.

فروش آب بیشتر حقوق بیشتر
آبدار روستای تنگاری با بیان اینکه  پیمانکار به ما می‌گوید باید روزانه ۷۵۰ لیتر آب را به فروش برسانیم، عنوان کرد: این مسئله در حالی از سوی پیمانکار عنوان شده که در ضدیت با سیاست‌های دولت مبنی بر صرفه جویی در مصرف آب است.
باقر نژاد با بیان اینکه آنها با این اقدام می‌خواهند درآمد شرکت افزایش پیدا کند، ابراز کرد: این یک امر غیرقانونی است و پیمانکار مدعی است که  آب و فاضلاب این مسئله را از آنها خواستار شده است.
وی با بیان اینکه ما نیز برای شفافیت موضوع  به آب و فاضلاب روستایی مراجعه کردیم، تاکید کرد: شاید یک مشترک  نیاز کمتری به مصرف آب داشته و مشترک دیگری پر مصرف باشد  و آب و فاضلاب روستایی گفتن این یک عمل غیرقانونی و آن را تکذیب کردند.
آبدار دهستان تنگاری افزود: این مسئله در حالی است که معاون وزیر نیرو سرانه مصرف آب برای هر مشترک را روزانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر آب دانست و اگر مشترکی  اضافه بر این میزان مصرف کند باید جریمه شود.
آبدارانی که ۸ ماه حقوقی دریافت نکرده‌اند
وی یکی دیگر از مشکلات خود را عدم پرداخت حقوق برشمرد و ابراز کرد: بیش از ۷ ماه است که حقوقی دریافت نکردیم و عیدی و سنوات سال گذشته و مابه التفاوت حقوق از سال ۹۱ تا کنون پرداخت نشده است.
باقر نژاد با اشاره به اینکه آب و فاضلاب روستایی هر سال با یک پیمانکار جدید قرارداد منعقد می‌کنند، بیان کرد: برخی از پیمانکاران تازه کار هستند و اصلا با نحوه کار آشنایی لازم را ندارند.
آب و فاضلاب روستایی پاسخگو نیست
وی تصریح کرد:  برخی از مفاد قرارداد شرکت آب و فاضلاب نیز بر خلاف قانون است و این تبصره که در آن اشاره شده که حفاظت از تاسیسات بر عهده آبدار است اصلا عادلانه نیست.
باقر نژاد افزود:  در صورتی که فاصله پمپ آب با روستا زیاد است و ما نگهبان نیستیم و اتاق نگهبانی نداریم و می‌خواهند به زور این مسئله را در قرارداد  بگنجانند.
وی با بیان اینکه تنها منبع درآمدش از شغل آبداری است، گفت: در حالی که ۷ ماه حقوق دریافت نکردیم چطور زندگی را بگذرانیم و هرماه فقط منتظر واریز یارانه‌ها می‌مانم تا شاید شکم زن و فرزند خود را سیر کنم در حالی که با داشتن ۳ فرزند و مادر پیر و  فلج سرپرستی ۶ نفر را بر عهده دارم.
این آبدار می‌گوید:  هر وقت به آب و فاضلاب روستایی مراجعه می‌کنیم تنها پاسخ آنها این است که  پیمانکار براساس قرارداد دوماه قبل از اینکه ما حقوق به آنها پرداخت کنیم باید حقوق آبداران  را  پرداخت کند  و عدم پرداخت حقوق شما به ما ربطی ندارد.
وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط زندگی وام گرفتم ولی اکنون چند ماهی است که اقساطش را پرداخت نکردم، عنوان کرد: دیگر تامین هزینه‌های زندگی برایم سخت و دشوار است.
باقر نژاد خاطرنشان کرد: برخلاف بی‌مهری آب و فاضلاب روستایی و پیمانکار ما مرتب کار کلرسنجی و کلرزنی را روزانه انجام می‌دهیم  و سهل انگاری نداریم.
آبداران بویراحمد؛ امنیت شغلی نداریم
حمید رهیده آبدار امیرآباد نیز گفت: برای نخستین بار است که در زمینه دریافت حقوق دچار مشکل شده‌ایم  و قبل از واگذاری این پروژه به بخش خصوصی شاید تنها ۵ الی ۶روز در پرداخت حقوق تاخیر ایجاد می‌شد.
وی با بیان اینکه ۸ ماه حتی یک ریال  حقوق دریافت نکرده است، بیان کرد: با سه بچه قد و نیمه قد و این مشکل گرانی چطور باید زندگی را بگذرانم نه زمینی برای کشاورزی دارم و نه دامی برای پرورش و شغل آبداری تنها منبع درآمد من است.
یکی دیگر از آبداران شهرستان بویراحمد  که به دلیل ترس از اخراج شدن نخواست نامش فاش شود می‌گوید: تقریبا در مجموع  ۱۵۶ آبدار استان دارای میانگین سابقه کاری ۹ سال هستند.

سهل‌انگاری بخش خصوصی به آبداران ظلم بزرگی که همچنان ادامه دارد
وی بیان کرد: از زمان که این پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است حدود ۷  ماه بدون حقوق گذراندیم  و پیمانکار مدعی است  و می‌گوید کارفرما  یعنی شرکت آب و فاضلاب روستایی پولی به او نداده است.
این آبدار با بیان اینکه آبداران ساعت کاری مشخصی ندارند، بیان کرد: به ما می‌گویند از ساعت ۸ صبح تا ۲ عصر شیفت کاری ما است و حتی اضافه کار را هم از فیش حقوقی ما حذف کردند در حالی که بیشتر فعالیت ما خارج از این ساعت انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه شب نگهبان و روز آبداریم، اظهار داشت:  با حقوق یک میلیون و ۲۰۰  هزار تومانی باید ۲۴ ساعت در بیابان خدمات ارائه بدهیم اگر در شهر بودیم می‌توانستیم در خارج از ساعت کار حداقل با آژانس مسافر جابه جا کنیم تا کمک خرج خانواده باشد.
رفتارهای جناحی پیمانکار با آبداران
این آبدار با بیان اینکه محل خدمتش حداقل ۷۵ کیلومتر با مرکز یاسوج فاصله دارد، عنوان کرد:  یکی از همکارانم در زیلایی ۱۲۰ کیلومتر با یاسوج فاصله دارد و هزینه هر بار ایاب و ذهابش ۸۰ هزارتومان  است و آیا این عادلانه است.
وی با بیان اینکه پیمانکار به ما می‌گوید باید ۹۰ درصد فیش وصولی را جمع کنید، ابراز کرد: اکثر اهالی روستا کم سواد و فقیر هستند و توان پرداخت را ندارند و مردم اعتماد ندارند هزینه حق انشعاب خود  را به ما پرداخت کنند و اگر قرار بود هزینه انشعاب  را آبدار جمع کنیم امور مشترکین در این بین چه وظیفه‌ای دارند؟
این آبدار گفت: ایستگاه پمپاژ ۱۲۰۰ مشترک دارد بعد از ۱۹ کیلومتر ایستگاه اول ۷۰۰  مشترک و ایستگاه دوم ۵۰۰ مشترک  و این ۱۲۰۰ مشترک از یک ایستگاه آب می برند ساعت کاری ایستگاه یک به رغم تعداد مشترک بیشتر ۷ ساعت و ایستگاه دوم ۸ ساعت است.
وی افزود: در حالی که  پمپاژ ایستگاه دوم دیوار به دیوار خانه آبدار آن ایستگاه است و پمپاژ ایستگاه روستای ما فرسنگ ها با خانه ما فاصله دارد و متاسفانه در این زمینه پیمانکار به صورت جناحی برخورد کرده و قرارداد آبدار را هر جور که می‌خواهد منعقد می‌کند و بدون اینکه با ما قرارداد نگهبانی منعقد کنند از آبداران تعهدنامه نگهبانی گرفتند.

برخی از ادعای آبداران کذب است؛ آنها نگهبانی نمی‌دهند
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد نیز پیرامون مشکلات آبداران گفت: آبداران برون سپاری شدند و ما به صورت مستقیم فقط با پیمانکار قرارداد منعقد کردیم.
فیض الله پاسره با بیان اینکه آبدار هر شهرستان نیروی اجرایی پیمانکار است، عنوان کرد:در قرارداد قید شده براساس لیست پیمانکار پیمانکار حقوق آبداران را دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه حقوق آبداران از محل اعتبارات عمرانی به پیمانکار پرداخت می‌شود، تصریح کرد: اعتبارات عمرانی سال گذشته کامل نبود همین امروز حقوق آبداران را به پیمانکار پرداخت کردیم.
پاسره افزود: به جز آبداران شهرستان گچساران که اعتبارات آنها به علت اینکه از محل نفت تامین می‌شود صد در صد پرداخت شده آنها همان سال ۹۴ تسویه حساب شدند.
وی تاکید کرد: اینکه آبداران مدعی شدند که  باید ۷۵۰ لیتر را روزانه به مشترکان بفروشند کذب است و  هر مشترکی یک الگوی مصرف دارد اگر مشترکی مصرفش کمتر تشویق و مصرف بیشتر جریمه می‌شود.
پاسره تصریح کرد: هیچ کدام از آبداران نگهبانی نمی‌دهند و همه پمپ‌ها به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می‌شوند و این افراد وظیفه دارند در یک دوره ۴۵ روزه کار قرائت کنتور مشترکان را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه کلرزنی نیز در اختیار آبداران قرار دارد، بیان کرد: حرف‌های آنها مستند  نیست و شرکت آب و فاضلاب روستایی گرفتن هرگونه پول به صورت دستی را  ممنوع کرده است و آنها می‌توانند با استفاده از دستگاه پوز به مشترکان خدمت ارائه دهند.
پاسره با بیان اینکه  پیمانکاران از شرکت آب و فاضلاب مطالباتی دارند، تصریح کرد: آبداران اطمینان داشته باشند به محض دریافت اعتبار اولویت به پرداخت حقوق آبداران داده می‌شود.

حقوق آبداران  به پیمانکار پرداخت شد
وی با بیان اینکه طرف قرارداد آب و فاضلاب پیمانکار است، عنوان کرد: ۱۹۰ آبدار در کل استان وجود دارد  که ۵۰ نفر در حوزه بویراحمد مشغول به فعالیت هستند و حقوق ۱۲ ماه سال ۹۴ آنها پرداخت شده است.
پاسره افزود: براساس لیستی که تا کنون پیمانکار به ما ارائه داده است در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران حقوق آبداران پرداخت شده و آبداران شهرستان گچساران حقوق ۲ماه از سال ۹۵  خود را نیز دریافت کردند.
حال می‌طلبد مسئولان پیش از آنکه نسبت به برون سپاری خدمات اقدام کنند بخش خصوصی را موظف کنند که نقش خود را به خوبی ایفا کنند و دولت نیز بر کار آنها نظارت داشته باشد تا دسترنج آبداران درگیر و دار مناسبات اداری و واگذاری خدمات به بخش خصوصی این گونه به تاراج نرود چرا که مسیرشکوفایی کشور در دستان پرتلاش کارگران است. /تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این کارگر اصلا ترک کار کرده وباعث تشنج در ابداران شده
آبدار
Iran, Islamic Republic of
والا آبدار همه ی حقیقتها را گفته
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1