تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۸۸۳۶۳

هدایتخواه: قانون گریزی مسئولین زمینه ساز بی‌حجابی است / در مقوله حجاب آقایان را فراموش کرده‌ایم/ تناقض در اصطلاح گشت ارشاد موج می‌زند

۲۱
۰
کبنا ؛

در ادامه سلسله جلسات پاتوق دانشجویی به مناسبت آغاز هفته حجاب و عفاف نشست تاثیر مناسبات سیاسی و اجتماعی بر مسئله حجاب و عفاف با حضور دکتر حمیده هدایتخواه کارشناس مسائل زنان و ماه منیر گرجی زاده فعال حوزه زنان برگزار شد. در ابتدای این نشست گرجی زاده کارشناس واحد خواهران ناحیه بسیج دانشجویی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان جلسه و بررسی فضای فکری فرهنگی جامعه ایرانی گفت: پس از مشروطه برنامه ریزی دشمن برای تمرکز بر اصول اعتقادی ایرانیان و تضعیف این مبانی عمیق تر و شدیدتر شد به نحوی که ما مهم ترین نقطه تجلی این دشمنی را در واقعه گوهرشاد می بینیم.

این کارشناس حوزه زن و خانواده افزود: با توجه به جایگاه ویژه زنان در خانواده و جامعه سازی می توان گفت دشمن نقطه مناسبی را نشانه رفته است و با دقت تمام تلاشش را بر باور زنان به حجاب که مهم ترین بعد زندگی فردی و جمعی زنان است متمرکز کرده است.

آیا حجاب علت است؟!

در ادامه نشست هدایتخواه با بیان اهمیت حضور همه اقشار در برنامه های فکری مربوط به حجاب و عفاف گفت: اگر ما با وضعیت فعلی در زمینه حجاب و عفاف ادامه بدهیم به بن بست می خوریم و همه مخاطبان خود را از دست می دهیم.

وی افزود: مشکل اساسی ما در مواجهه با حجاب و عفاف بررسی این مسئله به عنوان علت العلل مسائل است حال آنکه حجاب معلول شرایط و ساختارهای مختلفی همچون وضعیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است که در بررسی های خود به آنها بی توجهیم.

حجاب را سیاسی کرده ایم

این کارشناس حوزه زن و خانواده برخورد سیاسی با مقوله حجاب را یکی از مسائل مهم دانست و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی مسئله حجاب و عفاف با ساختار سیاسی نظام پیوند خورد و به مسئله ای سیاسی بدل شد که این اتفاق زمینه ساز مسائل بعدی شد که بعدها در برخی لایه های اجتماع شاهد بودیم.

هدایتخواه افزود: البته این اتفاق فرصت هایی همچون امکان گسترش آرمان ها و عقاید انقلاب با استفاده از ظرفیت زنان محجبه را برای نظام و انقلاب و انقلابی ها هم ایجاد می کرد اما تهدیدهایی همچون نوشته شدن خطاها و اشتباهات سیاسی هیئت حاکمه، دولتمردان، سیاسیون و انقلابیون به پای حجاب و عقاید دینی هم از عوارض جدی سیاسی شدن حجاب و عفاف بود.

طلبه سطح سه حوزه علمیه با اشاره به سیاسی بودن علت بی حجابی برخی خانم ها تاکید کرد: امروزه شاهدیم که بخش قابل توجهی از افراد بی حجاب به علت نارضایتی های سیاسی از حجاب گریزان اند، حال آنکه این زن ها در مجالس مذهبی، مساجد، هیئات حاضر می شوند اما به دلایل سیاسی از این مقوله گریزان اند و این نکته به ما محجبه ها، انقلابی ها و چهره های سیاسی باز می گردد.

این مدرس دانشگاه در ادامه با تاکید بر تفاوت میان قانونی شدن حجاب و سیاسی شدن آن گفت: برخلاف اظهارات برخی ها سیاسی شدن حجاب به علت قانونی شدن آن نبود، چه اینکه در این صورت باید بگوییم همه قوانین جمهوری اسلامی باید از سوی مردم جامعه دفع شوند، حال انکه اینطور نیست بلکه این اتفاق تنها برای حجاب و عفاف افتاده است که باید با تحقیق و کار کارشناسی علت و عوامل آن شناسایی و بررسی شود.

قانون گریزی مسئولین و چادرهایی که از سر کشیده می شود

هدایتخواه با بیان اینکه تقابل حجاب با علل سیاسی در برخی اقشار جامعه با درک جایگاه قانون در از سوی مردم قابل حل و هضم است اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی جامعه ایرانی عدم التزام جدی به قانون و بی توجهی به آن و قانون گریزی مفرط است. در واقع جامعه ما هنوز نتوانسته است جایگاه قانون در مناسبات زندگی خود را آنگونه که باید فهم کند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم جایگاه و اهمیت قانون را بفهمیم می توانیم تفاوت میان اعتقاد به حجاب، مخالفت های سیاسی و ضرورت احترام به قانون را فهم کنیم و آنوقت است که می توانیم علی رغم اعتقاد و انتقاد خود به برخی اصول به صرف قانونی بودن به آنها عمل کنیم. درست مثل خارجی هایی که علی رغم بی اعتقادی به اصل حجاب و حتی در صورت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی به محض ورود به کشور حجاب را به بهترین شکل رعایت می کنند چون معتقدند این مسئله قانون کشوری است که به آن وارد شده اند.

این کارشناس مسائل زنان با تاکید بر تاثیر کنش های سیاستمداران بر قانون پذیری مردم گفت: البته ما نمی توانیم از نوع فعالیت سیاستمداران خود غافل شویم. وقتی جامعه می بیند در سطوح عالی کشور قانون گریزی وجود دارد، یک روز اختلاس، یک روز ماجرای فیش ها، یک روز سوء استفاده فلان خانم که از قضا چادری و محجبه هم هست از موقعیت اجتماعی پدرش یا همسرش، خب طبیعی است که از قانون گریزان شود و آن را به قول معروف کشک بپندارد و در زمینه حجاب و عفاف هم به آن عمل نکند.

هدایتخواه گفت: تا وقتی مسئولین ما شیوه زندگیشان را مانند مردم نکنند و از موقعیتشان برای دور زدن قانون و استفاده از امتیازات بادآورده استفاده نکنند جامعه همچنان بی قانون خواهد بود و قوانینی مانند حجاب و عفاف هم مهجور خواهند ماند.

وی افزود: در حال حاضر اصناف یاسوج دو برابر کارمندان هستند، اما مالیاتی که از ناحیه آنها جمع می شود نصف کارمندان است. یعنی در خوشبینانه ترین حالت نصف اصناف ما از دادن مالیات طفره می روند و این واقعا مسئله ای جدی است.

تناقض در اصطلاح گشت ارشاد موج می زند

هدایتخواه در ادامه با اشاره به راهکارهای ارائه شده برای مقابله با مسئله بی حجابی گفت: ما حتی در راهکارهایمان در مسئله حجاب و عفاف هم به خطا می رویم. الان یکی از مهم ترین راهکارهایمان گشت ارشاد است که از اسم آن و تناقض مهمی که در تار و پودش نهفته است می توان فهمید هنوز وظیفه اش را فهم نکرده است. این مدرس دانشگاه اظهار داشت: این عنون از دو کلمه گشت و ارشاد به وجود آمده است. ارشاد که یک اصطلاح دینی است و بر بعد تربیتی و نرم انسان تاکید می کند و گشت که یک اصطلاح ویژه پلیس و ساختار سخت آن است. حال ما چطور می خواهیم این دو کار را با هم انجام بدهیم؟ چطور می خواهیم یک وظیفه اخلاقی، اعتقادی، نرم و انسانی را با ساختار پلیسیِ گشت محقق کنیم؟ همین عنوان نشان می دهد ما کاملا در این ساختار گیجیم و راه به خطا می رویم. ما باید بتوانیم میان بعد قانونی حجاب که به ضابط نیاز دارد و ابعاد تربیتی، فرهنگی و اعتقادی آن تفاوت قائل شویم و ساختارهای هرکدام را متناسب با وظیفه شان فعال کنیم. هدایتخواه افزود: ما در رابطه با گشت ارشاد آش شله قلمکاری درست کرده ایم که نه بحث ارشادش مشخص است و نه قانونش و نه امر به معروفش و نه هیچ مولفه دیگری که این کار ما جامعه را به لحاظ اعتقادی از درون متلاشی می کند. زنانی که در جامعه می بینیم به هرحال مادران فرزندان ما هستند و پرورش دهنده نسل بعدی. وقتی نوع نگاه به اینها نگاهی نامشخص و غیراصولی باشد، آنها این نوع نگاه را نیز به فرزندانشان منتقل می کنند.

در مقوله حجاب آقایان را فراموش کرده ایم

این کارشناس و فعال حوزه زنان با بیان اینکه مقوله حجاب تنها مختص به خانم ها نیست گفت: در حال حاضر وقتی بحث از امر به معروف و نهی از منکر می شود اذهان فقط به سمت مسئله حجاب و عفاف می رود و در این بین تنها به سمت زنان! سوال این است که آیا مسئله حجاب و عفاف فقط مختص خانوم هاست؟ ما در قرآن داریم که قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ. اول به آقایان می گوید که چشم هایتان را ببندید، بدنتان را از نامحرم بپوشونید و از فحشا دوری کنید. بعد در مرتبه دوم به خانم ها می گوید وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ. هدایتخواه گفت: یعنی اگر قرار باشد ما امر به معروف بکنیم اول باید چه کسی را امر به معروف کنیم؟ اول باید برویم سراغ آقایان. یکی از بزرگترین مسائل این است که ما فلش ها را بردیم سمت خانم ها. چرا به آقایان تذکر نمی دهیم؟ در کشورهای اروپایی برای چشم چرانی مجازات تعیین کردند، یعنی اگر خانم به پلیس امنیت عمومی بگوید که این آقا با نگاهش مرا آزار می دهد، بدون اینکه از آن خانم شاهدی بخواهد آن آقا را جریمه می کند. ولی آیا در جامعه ما زنی می تواند بگوید من در حال اذیت شدن از نکاه آقایانم؟ اگر آن خانم چنین حرفی بزند خودش را مقصر می دانند. می خواهم بگویم باید به هر حال برخورد متناسب داشت. نباید یک کفه را سنگین کرد و کفه دیگر را به امان خدا رها کرد. وی در پایان گفت: این نگاه جنسیت زده در مسائل دینی واقعا باعث زدگی خیلی از خانوم ها شده است. ما در نگاه های دینی در خیلی مسائل تذکرات را اول برای آقایان داریم و بعد برای خانوم ها. ولی در جامعه تمرکز فقط بر خانوم هاست. حتی خیلی از آقایان مذهبی ما حد پوشش خود را در مقابل زن نامحرم نمی دانند. چند وقت پیش یکی از آقایان سرشناس در جلسه ای در مقوله حجاب و عفاف سخنرانی داشت و آستین هایش بالا زده بود و نمی دانست این کار از باب معاونت در اثم حرام است. یعنی حد شرعی حجاب خودش را هم نمی دانست ولی در مقوله حجاب وعفاف برای خانم ها سخنرانی می کرد. برخوردهای یک جانبه ما به ضرر اصل حجاب و عفاف خواهد بود.

   ۴۲۵۶۲۲۲۰۱_۷۳۴۶ ۴۲۵۶۳۰۸۴۹_۷۱۴۷ ۴۲۵۶۳۳۷۵۹_۷۳۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما

بام دنا | مجله خبری استان کهگیلویه وبویراحمد » هدایتخواه: قانون گریزی مسئولین زمینه ساز بی‌حجابی است / در مقوله حجاب آقایان را فراموش کرد
France
[…] لینک منبع خبر در سایت اصلی […]
مستر بین
Iran, Islamic Republic of
اگه حرف نزنی که نمیگن گنی برو که خیلی در سالهای .. زندگی میکنی به نظرم هر کسی که چنین حرفایی را برای مردم بیان میکند باید اول از .. شروع کندپس .. را ارشاد بفرما بقیه جامعه پیش کش
Iran, Islamic Republic of
عجب جلسه پرباری
ماه گلی
Iran, Islamic Republic of
حجابی که همراه با آ..چه فایده ای داره!؟
Iran, Islamic Republic of
شما هم یک ..
سوگلی
Romania
دوصد کفته چون نیم کردار نیست یه سوزن به خودت یه جوالدوز به مردم
الاف
Romania
واقعا چقدر شلوغه.حتما مشکل جامعه حل شده
غفور
Iran, Islamic Republic of
کیه که به این حرفا گوش بده خانوم؟!مسئولین سرشونو کردن زیر برف
الاف
Romania
وا
سلمان
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست، بالاخره یکی پیدا شد حرف حق رو زد. تا مسئولین ما قانون گریزن معلوم جامعه این وضعش
برزو
Iran, Islamic Republic of
کاش مسئولین این صحبت ها رو بخونن!
می خونن یعنی؟
Iran, Islamic Republic of
جای خالی این دست صحبت ها در استان مدتها بود که احساس می شد. خوشحالم که بابش باز شد بالاخره
نقی
Iran, Islamic Republic of
صحبت های جامع و کاملی بود...احسنت
رحمان
Iran, Islamic Republic of
اگر چهارنفر مثل شما نترسن و حرف حق رو بزنن باور کنید مشکلات حل میشه! مسئله ما ساکت شدن در مقابل مسائل.آفرین بر این صراحت و دقت نظر
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ای دو//
قنبر
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم دکتر هدایتخواه! درود
Iran, Islamic Republic of
اگر چهارنفر مثل شما نترسن و حرف حق رو بزنن باور کنید مشکلات حل میشه! مسئله ما ساکت شدن در مقابل مسائل.آفرین بر این صراحت و دقت نظر
خلیل
Iran, Islamic Republic of
سخنرانی عالمانه ای بود! من که لذت بردم
Iran, Islamic Republic of
افرین بر حمیده هدایتخواه شیرزن استان..
Iran, Islamic Republic of
چرابه جای این حرفها اول خودتودرست نمی کنی
Iran, Islamic Republic of
تشکر باید کرد از سرکار خانم گرجی زاده که جلساتی را برای جوانان و دانشجویان عزیز استانمون بر پا میکنند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1