تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۰
کد مطلب : ۱۸۷۹۱۸

گردشگری سی‌سخت به کما می‌رود / تنها هدیه گردشگران به سی‌سخت زباله است

۱
۰
کبنا ؛
به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی ، ورود گردشگران تاکنون تاثیری در اقتصاد سی‌سخت نداشته است و کمبود امکانات و رشد گردشگران در آینده نزدیک سبب فرار گردشگران از این منطقه می‌شود.


صنعت گردشگری به یکی از استراتژیک‌ترین منابع درآمدزایی و ارزآوری برای کشورها تبدیل شده و به چنان رشدی دست یافته که تعداد گردشگران بین‌المللی، بالغ بر یک‌میلیارد نفر یعنی یک‌هفتم جمعیت کره زمین رسیده است.
همچنین حدود یک‌ دوازدهم افراد شاغل جهان، یعنی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. گسترش گردشگری، می‌تواند به صادرات فرهنگی منجر شود که این امر به ویژه در کشوری مثل ایران با سابقه باستانی و تمدنی کهن بیشتر به چشم خواهد آمد.
سهم ناچیز سی‌سخت از درآمد صنعت گردشگری
صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را برای جذب گردشگر، دارا است. برخی معتقدند توسعه صنعت گردشگری بهترین راهکار برای تقویت اقتصاد بدون نفت است؛ اما این موضوع همواره در حد شعار مانده و گام‌های عملی برای تحقق آن برداشته نشده است.
ایران در صنعت توریسم  در بین ۱۸۴ کشور جهان، رتبه ۱۴۷ را به خود اختصاص داده است.
اما سرزمین برف و آفتاب سی‌سخت مهم‌ترین شهر توریستی در استان کهگیلویه وبویراحمد است که در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
چشمه میشی، گوه گل، باغات دنا، منطقه بندان، گردنه بیژن، دشتک، بن‌رود ، چشمه سرد، طوف و منطقه تاگی از مهم‌ترین مناطق گردشگری شهرستان سی‌سخت است که هرساله پذیرایی گردشگران بسیاری است.
سال های زیادی از رونق گردشگری در شهر سی‌سخت نمی ‌ذرد ولی با توجه به پیشرفت سیر صنعت توریسم و گردشگری در دنیا و در برخی از استان‌های برخوردار کشور، متاسفانه به رغم وجود طبیعت بکر و ظرفیت‌های گردشگری در این استان و به ویژه در شهر سی ‌سخت آنطور که باید و شاید گردشگری در این شهر رونق نیافته است.

کمبود زیرساخت‌های گردشگری هر ساله نه تنها سبب آسیب زدن به بافت شهری و طبیعی شهر سی‌سخت می‌شود بلکه نارضایتی مسافران و گردشگران نیز در پی دارد.
میراث فرهنگی چند سالی است که در تلاش است با واگذاری بخش رفاهی برخی از این مناطق به بخش خصوصی قسمتی از مشکلات این حوزه را برطرف کند ولی متاسفانه مشکلات به طور جدی برطرف نشده است.
نوپا بودن صنعت گردشگری در استان/ عدم طرح جامع گردشگری
صنعت گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد نوپا است و نیازمند توجه ویژه دولت در تخصیص اعتبارات به این استان است تا شاید گوشه‌ای از این مشکلات برطرف شود.
در صورت تهیه و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سی‌سخت و استان کهگیلویه وبویراحمد سی‌سخت می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری جنوب کشور مطرح شده و سالانه سبب در آمد زایی و ایجاد اشتغال برای افراد بومی منطقه و سرمایه گذاران بخش خصوصی شود.
اما به دلیل فراهم نبودن این زیرساخت‌ها با اولین تعطیلات به ویژه تعطیلات عید سعید فطر دروازه ورودی شهر سی‌سخت به علت ترافیک سنگین قفل شده است و بسیاری از دوستداران طبیعت و این شهر زیبا سی‌سخت را ندیده مجبور به خداحافظی با این شهر زیبا هستند.
تنها هدیه گردشگران به سی‌سخت زباله است
قطعی آب، کمبود سرویس‌های بهداشتی و مکان‌های اسکان از مهم‌ترین مشکلاتی است که  مسافران و گردشگران در تعطیلات و سفر به شهر سی‌سخت با آن رو به رو هستند.
رهاسازی زباله‌ها در دل طبیعت و باغات سی‌سخت دل مردم این شهر و طبیع دوستان را خون کرده و هرساله تنها درآمد سی سختی‌ها از حضور گردشگران همین زباله‌های رها شده است.

مجید امیدی یکی از اهالی شهر سی‌سخت گفت: زباله تنها هدیه گردشگران به این شهر است و متاسفانه شهرداری نیز با سهل‌انگاری در عدم اقدام به موقع در جمع آوری این زباله ها سبب از بین رفتن زیبایی چهره شهر شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل فراهم نکردن آب و امکانات مناسب در شهر برای گردشگران، مسافران با خاطره تلخی این شهر را ترک می‌کنند، بیان کرد: انتظار می‌رود مسئولان با تعهد کاری و صرف وقت و هزینه بیشتر خدمات مطلوب تری به مسافران ارائه دهند تا همین درآمد اندک از ورود گردشگران به شهر نیز از بین نرود.
خدمات گردشگری و رفاهی در سی‌سخت مطلوب نیست
سینا اسکندری یک گردشگر شیرازی است که کوه گل را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده است و به تسنیم می‌گوید: من همیشه به این استان مسافرت می‌کنم ولی متاسفانه آنگونه که باید امکانات و زیرساخت ها در اینجا فراهم نیست و فضای کم برای اسکان خود یک معضل بزرگ برای ما گردشگران است.
این گردشگر بیان کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد به ویژه سی سخت دارای طبیعت بکر و بی نظیری است که مسئولان این استان می توانند با هزنیه کمتری سبب رشد و توسعه و حتی درآمدزایی در این منطقه شوند.
وی با بیان اینکه بوی تعفن زباله در منطقه کوه گل دید هر بیننده‌ای را نسبت به مردم و مسئولان این استان بدبین می‌کند، گفت: زباله‌ها در این شهر ساماندهی نمی‌شود و این مسئله سبب فرار مسافران می‌شود.
کشورها و شهرهای توسعه یافته هرساله هزینه های بسیاری را صرف تبلیغات برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم می‌کنند و از این طریق گردشگر هدف خود را انتخاب و جذب می‌کنند.
مدیریت گردشگری وظیفه بازاریابی گردشگری را نیز بر عهده دارد که مدیران استانی می‌توانند محصولات بومی و محلی این شهر و استان را به سایر مناطق دیگر صادر کنند و سبب ایجاد اشتغال و توسعه شوند.
جاذبه‌های گردشگری سی‌سخت جایگزین جاذبه‌های گردشگری مصنوعی
کمبود واحدهای اسکان مسافران، مشکلات ترافیکی، قطعی آب و فراهم نبودن زیرساخت‌های گردشگری داد مسافران و گردشگران را به صدا درآورده است و اگر مسئولان چاره ای نیاندیشند شاید سی‌سخت مقصد بعدی این گردشگران نباشد.
برخلاف تماس‌های مکرربرای بررسی مشکلات گردشگران و مسافران در سطح شهر سی‌سخت با شهردار و اعضای شورای شهر سی‌سخت هیچ کدام از این مسئولان به پاسخگو نبودند.
در کشور ایران سالانه هزینه‌های بسیار صرف جاذبه‌های گردشگری مصنوعی می‌شود و شهر سی‌سخت با دارا بودن جاذبه‌های بکر و طبیعی  دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است و می‌توان  با توسعه زیرساخت‌ها و توجه ویژه به قابلیت‌ها، این منطقه را به قطب گردشگری توریستی  جنوب کشور تبدیل کرد و برای رونق و توسعه صنعت گردشگری باید مسئولا کشوری  در جهت فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم با تخصیص اعتبارات ملی  توجه خاص و ویژه‌ای به این منطقه  داشته باشند./ تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
متاسفانه به دلیل بی کفایتی مسئولات شهر سی سخت، این منطقه توریستی تاکنون نتوانسته است مورد استفاده صحیح گردشگران ونیز منتفع شدن مردم شهر ازحضور گردشگران گردد.
-جای بسی تاسف است که با بودن این همه چشمه وآب در منطقه سی سخت ،مسافران از بی آبی رنج می برند وبشکه به دست دنبال آب شرب می گشتند
-مسئولین محترم استان وخصوصا شهر سی سخت در چند روز قبل از تعطیلات در تلویزیون ورادیو همه از برنامه ریزی برای آسایش مسافران صحبتهای مبسوطی فرمودند ولی متاسفانه در روز اول تعطیلات به دلیل بسته بودن اکثر تانوایی ها مردم بجای استفاده از مناظر طبیعی ،جهت تهیه نان وقت خود را در صفهای طویل نانواییها تلف می کردند.
- به دلیل ترفیک بسیار سنگین در منطقه بندان ،رفت وآمد مسافران در چندین نوبت در تعطیلات با نشکل اساس روبرو بود
اینها نیازهای اولیه ای بود که مسافران با آن درگیر بودند . مواردی مثل تهیه محل اسکان ،راهنمایی مسافران ،روشنایی وسایر امکانات رفاهی فدای سر مسئولان
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1