تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۱۸۷۵۰۰

حسرت خانه‌های خالی بلکو به دل یاسوجی‌ها

۱
۰
کبنا ؛ 
مسکن مهر بلکو
متقاضیان مسکن مهر شهرک بلکو در شهر یاسوج سال‌ها به امید خانه‌دار شدن تنها درآمد خود را به سازمان همیاری شهرداری برای تحویل مسکن پرداخت کردند ولی اکنون پس از گذشت ۶ سال هنوز خانه به دوش هستند.


داشتن مسکن و سرپناه یکی از نیازهای اساسی بشر است که از زمان‌های دور در غار شروع شده و به مرور زمان شکل آن در قرن ۲۱ تغییر یافته است.
استان کهگیلویه وبویراحمد استانی محروم و در حال توسعه است که اکثر شهروندان آن کارگر، کارمند و افراد کم درآمد هستند و در این بین به دلیل آب و هوای مطبوع شهرستان بویراحمد هر ساله افراد بسیاری از شهرستان‌های استان و سایر استان‌های همجوار به این شهرستان مهاجرت می‌کنند و این مسئله باعث رشد ورونق بازار مسکن و افزایش قیمت اجاره بها  در یاسوج به نسبت سایر شهرستان‌های استان شده است.
بالا بودن قیمت مسکن، اجاره بها و عدم تحویل واحدهای مسکن مهر به متقاضیان آنها خانه‌دار شدن نه تنها زوج‌های جوان بلکه سایر مردم را به یک آرزوی دیرینه تبدیل کرده است.
طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود.
این پروژه در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز به مثابه سایر نقاط کشور در قالب مسکن مهر کلنگ‌زنی شد و هزارن نفر در آرزوی خانه دار شدن دل در گرو این خانه‌ها بستند.
مسکن مهر شهرک بلکو نیز یکی از  پروژه‌های مسکن مهر موجود در شهرستان بویراحمد برای خانه‌دار شدن خانه اولی‌ها و سایر مردم بود که قرار بود در ۵۱ بلوک شش واحدی ساخته شود.اما این پروژه ناتمام به این جا ختم نشد و داد  متقاضیان مسکن مهر را درآرود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در جلسه هفته گذشته شورای مسکن خواستار تشکیل یک کمیته برای پیگیری مشکلات این پروژه شد.
امروز برخی از متقاضیان مسکن مهر بلکو در جلوی استانداری استان تجمع کرده بودند که خبرنگار برای پیگیری و انعکاس مشکلات با آنها هم کلام شد.
قول یک ساله تحویل مسکن مهر بلکو ۶ ساله شد
ایرج جمال سیرت یکی از متقاضیان مسکن مهر شهرک بلکو پیرامون این مسئله گفت: سال ۸۹ از طریق سازمان همیاری شهرداری کهگیلویه وبویراحمد برای تحویل یک واحد از خانه‌های مسکن مهر ثبت نام کردم.
این متقاضی مسکن مهر بلکو با بیان اینکه مسئولان قول مساعد  دادند که واحدها را یک ساله یعنی تا سال ۹۰تحویل می‌دهند، عنوان کرد:  مسئولان سازمان همیاری ۱۰ میلیون تومان از ما پول گرفتند و قرار شد یک وام ۲۲ میلیونی نیز به ما پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون تومان به این وام افزوده شد، گفت: چون خانه‌ها را به ما تحویل نداند مسئولان خواستار قسطی شدن وام شدند و ما چون تا کنون خانه‌ای تحویل نگرفتیم از اقساطی بودن وام ممانعت کرده و پیمانکار طرح دوباره هزینه ۵ میلیون تومانی سود مشارکت را هم بر روی هزینه‌های دیگر اضافه کرد.
جمال سیرت با تاکید بر اینکه مقرر شده بود که پول محوطه‌سازی توسط پیمانکار پرداخت شود، بیان کرد: چنین مسئله اصلا در مبایعه‌نامه مبنی بر پرداخت هزینه محوطه‌سازی از سوی  ما قید نشده بود و اکنون سازمان همیاری خواستار پرداخت این پول از سوی خریداران است.
وی با بیان اینکه ما متقاضی عیان بودیم و برای آن ۴۰ میلیون تومان پرداخت کردیم، ابراز کرد: در حالی که نباید پول زمین و عرصه را هم از ما مطالبه کنند به فرض اینکه ما همه این هزینه‌ها را پرداخت کنیم مسکن مهر شهرک بلکو اکنون تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
جمال سیرت بیان کرد: در شهرک بلکو فقط یک مجتمع مسکن مهر وجود دارد  که از ۳۰۶ واحد تاکنون به یک نفر تحویل داده نشد.
وی گفت: یک واحدی که باید برای ما ۴۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته باشد عملا ۱۲۰ میلیون در برداشته و هنوز هم تحویل نداند.
این متقاضی مسکن مهر می‌گوید: اگر آن پول را در سال ۸۹ هر کجای دیگر هزینه کرده بودیم می‌توانستیم  سرمایه گذاری کرده و حداقل یک خانه در سطح شهر داشته باشیم.
مسئولان پاسخ قانع کننده‌ای به افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر نداند
وی تصریح کرد: تاکنون چند بار جلوی  استانداری تجمع کردیم و با رئیس هیئت مدیره شرکت همیاری  و اعضای هیئت مدیره جلسات متعددی داشتیم ولی هیچ پاسخ قانع کننده‌ای به ما نداند.
یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر گفت:  سال ۹۱  از طریق سازمان همیاری برای خرید یک واحد مسکن مهر ثبت نام کردم ولی از سال ۹۱ تا کنون این پروژه تنها  ۳۰ درصد پیشرفت  فیزیکی داشته است.
حسینی با بیان اینکه نزدیک به دوسال که وام آن را قسط بندی کردند، بیان کرد: کل وام ۲۲میلیون بود که  ۶ میلون سود مشارکت گرفته و کسانی که قسط بندی نکردند باید ۸ میلیون سود مشارکت پرداخت کنند.
وی عنوان کرد: سود مشارکت هم باید از سوی  خریدار پرداخت شود در حالی که روزی که قرارداد بسته شد چیزی به عنوان سود مشارکت در مبایعه‌نامه ذکر نشده بود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های کهگیلویه وبویراحمد پیرامون مشکلات مسکن مهر شهرک بلکو به خبرنگار، گفت: هر معامله‌ای بایک مبایعه‌نامه و توافقی انجام می‌شود اگر متقاضیان مسکن مهر بلکو مدعی‌اند که ما قول دادیم این واحدها را تا سال ۹۰ به آنها تحویل دهیم در مبایعه‌نامه مشخص است.
فرخ قائم مقامی بیان کرد: یک ماه پیش خریداران مسکن مهر تجمعی در مقابل سازمان همیاری و استانداری داشتند و با آنها صحبت کردیم که ۳۰۶ نفر یک جا جمع شوند و نماینده خود را انتخاب کنید و  آنها نیز ۵ نفر را به عنوان نماینده به ما معرفی کردند و ما با نمایندگان آنها جلسه برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه براساس قانون هزینه حق انشعابات مسکن مهر در کل کشور با خریدار است، ابراز کرد: از لحاظ اضافه زیربنا و محوطه در مبایعه‌نامه قید شده اگر ادعایی دارند می‌توانند به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کنند.
مردم برای تحویل واحدهای مسکن مهر بلکو مراجعه نمی‌کنند
قائم مقامی با بیان اینکه این افراد می‌خواهند با این تجمعات جوسازی و تشنج ایجاد کنند، عنوان کرد: در مبایعه‌نامه زمان تحویل مشخص نشده است و زمان تحویل خط خورده است.
وی تصریح کرد: همه مسکن مهرهای کل کشور مشکل دارند و نزدیک به ۱۲۰ واحد مسکن مهر شهرک بلکو آماده تحویل است  ولی مردم برای تحویل آنها مراجعه نمی‌کنند و حتی نماینده‌های انتخابی خود را قبول ندارند و از پرداخت اضافه بنا نیز خودداری می‌کنند.
قائم مقامی با بیان اینکه ۶۴ واحد تا ۲۰ روز آینده آماده تحویل است، اظهار داشت: ۶۰ واحد تا  ۴۵ روز دیگر آماده تحویل است.
تمامی واحدهای مسکن مهر شهرک بلکو تا دوماه آینده آماده تحویل است
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: تمامی واحدهای مسکن مهر شهرک بلکو تا ۶۰ روز آینده آماده تحویل است.
وی با بیان اینکه به متقاضیان اعلام کردیم که برای تحویل گرفتن واحدهای خود مراجعه کنند، بیان کرد: ما مشکلی برای تحویل دادن ساختمان نداریم ولی این ساختمان‌ها اکنون به علت نداشتن فاضلاب  و آب آشامیدنی قابل سکونت نیستند.
قائم مقامی گفت: این افراد پول انشعابات را پرداخت نکرند و شرکت‌های  برق و گاز بدون دریافت هزینه  به علت توان خود خدمات و انشعابات خود را در این شهرک ایجاد کردند ولی  ولی فاضلاب شهری توان ایجاد انشعابات را نداشت و تا زمانی که حق انشعاب آب را پرداخت نکنند آب و فاضلاب شهری هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.
پیشرفت ۸۹ درصدی پروژه مسکن مهر بلکو
وی با بیان اینکه متقاضیان مسکن مهر بلکو هیچگونه هزینه حق انشعاب آب، برق و گاز را پرداخت نکردند، تاکید کرد: پروژه مسکن مهر بلکو ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
قائم مقامی بیان کرد:  معاون عمرانی استاندار برای حل مشکلات این پروژه خواستار ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی در جلسه استانداری شد و ما نیز در شورای مسکن استان و در مقابل استاندار گزارش کاملی از پیشرفت فیزیکی پروژه ارائه دادیم.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه در این شورا خواستار کمک و همراهی بانک‌های عامل شدیم، تاکید کرد: مدیران بانک‌های عامل گفتند نمی‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.
وی مشکل اساسی خود را  آورده مردمی دانست و گفت: استاندار برای پیگیری این مسئله فرماندار بویراحمد را به صورت ویژه مامور کردند.
با این گفته‌ها خانه‌های مسکن مهر خالی است و مردم نیز خانه به دوش و با جیب خالی باید آرزوی خانه دار شدن را به گور ببرند./تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

پارسا
Iran, Islamic Republic of
نون .خوردن نداره چقد ارزش داره ما بدون سر پناه باشیم تو رو خدا یکی به داد ما برسه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1