تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۸۷۳۷۰

در روستای «چال شاهین» بویراحمد چه خبر است؟ (+تصاویر)

۱۰
۰
کبنا ؛ 
اهالی روستای «چال شاهین» بویراحمد با جمعیت بیش از ۳۰ خانوار انگار به طور کلی فراموش شده‌اند به طوری که از امکانات اولیه از جمله داشتن آب شرب سالم، حق تحصیل در مقطع راهنمایی و متوسطه و جاده ارتباطی محروم هستند.


در بخش محروم لوداب از توابع شهرستان بویراحمد روستایی به نام " چال‌شاهین" وجود دارد.در اصطلاح محلی به لانه پرندگان چال می‌گویند همین امر سبب شد تا  بررسی‌های لازم را برای مشخص شدن دلیل این نامگذاری بیابد.
شاهین‌ همان پرنده‌ای با چشمان کاملا سیاه، بدن لاغر، بال‌های نوک‌تیزکه در شکار پرندگان در حال پرواز تخصص دارد در محل‌های سخت و بلند همچون نوک کوه لانه خود را بنا می‌گذارند و اما مردمان قدیم به دلیل سخت‌گذر بودن و ارتفاع بالای محل سکونت خود را "چال شاهین" نامیدند.
شاهین تیزپای در هر مکانی سکونت کند برای عبور و مرور هیچ مشکلی ندارد آنگونه که می‌گویند این پرنده رکورد سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را زده و به نوعی سریعترین مخلوق روی کره زمین است.اما اهالی روستای "چال شاهین" دیگر نای راه رفتن در جاده‌های خاکی و سنگی را ندارند از تحصیل در مقطع راهنمایی و متوسطه محروم و برای تامین آب شرب سالم با بحران روبه‌رو هستند.

ساکنان روستای چال شاهین از همه امکانات بی شمار دنیای مدرن تنها از نعمت برق برخوردارند و دیگر هیچ.
جاده ارتباطی روستای چال شاهین کاش خاکی بود این محور شباهتی به جاده خاکی ندارد به‌گونه‌ای که مسیر ۷ کیلومتر از دهستان چین لوداب تا به روستا را باید نزدیک به یک ساعت آن هم با خودروی کمک‌دار طی کرد.
پسران و دختران «چال شاهین» فقط می‌توانند تا مقطع ابتدائی تحصیل کنند و بعد از آن یا باید ترک تحصیل کرده و یا به روستاهای همجوار برای ادامه تحصیل عزم سفر کنند و البته می‌توانند مسیر ۱۰ کیلومتری و سخت گذر روستا تا دهستان چین را برای تحصیل در مقطع راهنمایی و متوسطه طی کنند ولی باید خطرات احتمالی از جمله سیل، ریزش و یا حمله جانوران وحشی را به جان بخرند.
اما جالب‌ترین سکانس " چال شاهین" بحران تامین آب شرب سالم بوده به گونه‌ای که باید از منبع کم آب واقع شده در زیر روستا ساعت‌ها در صف طولانی وقت تلف کنند تا دو بشکه ۴۰ لیتری آب به منزل ببرند و اما مسئولان آب و فاضلاب روستای می‌گویند آمادگی آبرسانی سیار به روستای "چال شاهین" به شرط پرداخت ۲۰ هزار تومان بابت هر سرویس تانکر آب را داریم.

آبرسانی به «چال شاهین» برای دولت توجیه اقتصادی ندارد
مدیر آب و فاضلاب روستای شهرستان بویراحمد گفت: با توجه به اینکه در صورت آبرسانی باید ایستگاه پمپاز احداث شود این پروژه برای دولت توجیه اقتصادی ندارد.
علمدار آرمین اظهار داشت: روستای تحت "چال شاهین" تحت پوشش آبفای روستایی نیست ولی در صورت درخواست از طرف اهالی روستا همچون سال گذشته به طور سیار به شرط دریافت ۲۰ هزار تومان بابت هر سرویس تانکر آب، آبرسانی می‌کنیم البته هدف از دریافت این مبلغ پول نیز جلوگیری از درخواست‌های بی مورد مدرم است تا نه اینکه فکر کنند مجانی آب هست مدام درخواست داشته باشند.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار که مگر می‌شود اهالی روستایی که هنوز شبکه آب ندارند مشترک شوند تا تحت پوشش آبفای روستای قرار گیرند؟، عنوان کرد: برخی روستاها همچون گنجه‌ای خودشان می‌گویند نمی‌خواهیم مشترک آب شویم شاید اهالی چال شاهین نیز همنگونه باشند.
به مدیر آبفای روستایی شهرستان بویراحمد پیشنهاد شد که این شرکت چشمه کنونی که در نزدیکی روستا نیز واقع شده پمپاز شود واکنش نشان داد و گفت: به دلیل خشکسالی ۱۵ سال اخیر با مشکل افت فشار آب‌های زیر زمینی و سطحی مواجه هستیم نمی توانیم یک پروژه‌ای را کار کنیم که چند سال دیگر بگویند آبفای روستایی بدون توجه به آینده این پروژه را اجرا کرد و به نوعی هزینه را هدر داد.

روستای چال شاهین مشکل آب ندارد!
بخشدار لوداب در پاسخ به این سوال خبرنگار که چه تدبیری برای رفع مشکل آب شرب روستای چال شاهین دارید؟ گفت: روستای چال شاهین مشکل آب ندارد ولی مدرسه راهنمایی و دبیرستان و همچنین جاده مناسب ندارد.
جمال روحانی در حالی مدعی شده بود اهالی" روستای چال شاهین" مشکل آب ندارد ولی وقتی با این سوال خبرنگار مواجه شد که گفته می‌شود شرکت آبفای روستایی از اهالی روستای چال شاهین برای هر تانکر آب ۵۰ هزار تومان اخذ می‌کند آیا صحت دارد واکنش نشان داد و افزود: این موضوع صحت ندارد و هیچ مبلغی اضافه بر ۲۰ هزار تومان از مردم بابت هر سرویس آب گرفته نمی‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آب چشمه‌ای که هم اکنون مردم روستا باید بعد از ماندن در صف‌ها طولانی تامین کنند مشکل بهداشتی ندارد، اظهار داشت: نسل‌های گذشته و حال این روستا از این چشمه آب استفاده می‌کنند اگر هم مشکلی باشد نمی‌دانم.

جاده چال شاهین برای تعمیر و بهسازی پول ندارد
وی همچین در زمینه مشکل راه ارتباطی روستای "چال شاهین" گفت: طول جاده این روستا ۷ کیلومتر بوده که به دلیل کمبود اعتبار امکان تعمیر و بهسازی این محور ارتباطی روستایی وجود ندارد.
امید است مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد با کمک دولت و وزارتخانه‌های مختلف به فکر رفع محرومیت در مناطق مختلف این استان باشند هرچند که ارائه خدمات به برخی مناطق هزینه‌بر بوده ولی پیشنهاد می‌شود با تجمیع چندین روستا در یک منطقه مناسب نسبت به ارائه خدمات و امکانات اولیه مورد نیاز یک انسان همت شود.
------------------------------
گزارش از سجاد نوبهار
نام شما

آدرس ايميل شما

کی ببیند ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
عاقبت مسئولین و نماینده های ...بخیر
طاها
United States
آخ تا روز قیومت...
بعقلانی نه احساسی
Iran, Islamic Republic of
باید عقلانی و غیر احساسی نگاه کرد
این روستاهای کم خانوار همه باید جمع بشن و تجمیع بشن هم خودشونراحت میشن هم بودجه استان صرف هزینه های کلان خدمات به اینها که بدلیل جمعیت کم و پراکندگی خیلی گرون تر میشه اتلاف نمیشه
هم دیگه این که تا در کشور اسم کهکیلویه می اید این روستاها و وضعیت در ذهن کشور ایجاد میشه و بر عکس انچه فکر میشود نه تنها این مظلوم نمایی وضع استان را بهتر نکرده بدتر کرده جمع میشه

با اموزش و اگاهستزی این افراد هم باید به مسیولیت خود به بچه هایشان اگاه بشن و از تولید زیاد بچه هم خودداری کنند
فرهنگیان بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اخ سی حموم و چکوزی و صف اب واو خر سفید
مشی هجیر
Iran, Islamic Republic of
اقای پاسره کمتر مصاحبه کن وامار بده یکبار هم که شده به این مناطق سرکشی کن وببین اوضاع مردم بیچاره چطور میگذره!!!
مشی هجیر
Iran, Islamic Republic of
عقلانی نه احساسی ک .. هستی بهتره به جای چند. بودن بری سرکشی کنی ومشکل مردم بیچاره حل کنی
جواب عقلانی
Iran, Islamic Republic of
آقای عقلانی تاکنون نمونه های زیادی از اجتماع و شهرک سازی اعلام شده و کلید خورده ولی هیچ کدام به نتیجه نرسیده و تازه مشکلاتشان بیشتر هم شده! مانند نمونه یکی از روستاهای بهرام بیگی که چندی پیش رسانه ها اعلامش کردند....
Iran, Islamic Republic of
مگه قراره روستای ۳۰خانوارمدرسه راهنمایی داشته باشه
از بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
تنها چهل شاهین نیست روستای پراشکفت در ۴۵ کیلومتری مر کز استان هم چنین وضعی را دارد جاده ارتباطی مناسب ندارد این بی توجهی جر مش کمتر از فیش ها یی با مبالغ کلان نیست مسیولان محترم استانی وشهرستانی لطفا دریابید این مردم هم ایرانی هستند وحق دارند از امکانات اولیه زندگی برخوردار شوند
حسنی
Iran, Islamic Republic of
ببینید در قسمت لوداب کارهای عمرانی زیادی شده و الان هم جادهای در حال ساخت است که پانزده روستا رو باز میکنه در قسمت لوداب اما این روستا چون فعلا تعداد جمعیتش کم بوده در اولویت بعدی ان شااله این روستا هم اباد بشه
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1