تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۱۸۶۷۳۶

جایگاه فردوسی در بین مردم کهگیلویه وبویراحمد

۱۶
۰
کبنا ؛وحید محمد علی‌پورIMG-20160628-WA0003-1

به نام خداوند جان و خرد کز این برتر اندیشه بر نگذرد، کاخ رفیع و ارجمند ادب پارسی، بر ستون‌هایی سترگ که از دیر باز مایه افتخار ایران و ایرانی بوده و هست. شعر پارسی با تلاش والا همتانی که شکوه این زبان را از فرش به عرش رسانده‌اند از چنان عظمتی برخوردار است که جهان باهمه گستردگی ادبیات و هنر خود در برابر ارجمندی بلامنازع شعر پارسی سر تعظیم فرود می آورد. آن گونه که در گزینش ده شاعر بزرگ جهان پنج شاعر از ایران زمین (فردوسی بزرگ، خیام، سعدی، حافظ و مولوی) و پنج شاعر دیگر از کل جهان انتخاب شده‌اند. در بنای این نظم کهن، دیر پا و استوار، نقش حکیم ابوالقاسم فردوسی با اثر یگانه‌اش شاهنامه وصف ناشدنی است. شاهنامه تاریخ و داستانهای ایران باستان، از آغاز تمدن ایرانی تا انقراض حکومت ایران به دست اعراب و شامل سه دوره اساطیری (ازعهد کیومرث تاظهور فریدون دوره پهلوانی: ازقیام کاوه تاقتل رستم) ودوره تاریخی (از اواخرک یانیان تا انقراض ساسانیان است که البته همین دوره تاریخی نیز با افسانه‌ها و داستان‌های حماسی درهم آمیخته است. اما از دیر باز استان کهگیلویه و بویراحمد توجه بسیار زیادی به شاهنامه داشته و دارندو بی شک یکی از استان‌هایی است که شاهنامه در زندگی مردم این خطه درهم آمیخته ودرگوشت وخون آنان درهم آمیخته است، چنانچه از دیرباز بین خانواده‌های این استان به صورت عادت وعرف اکثریت آن‌ها در جمع چند نفری و گا‌ها اجتماعات بزرگ اقدام به قرائت شاهنامه خوانی با شدت و شور و شوق عجیبی نموده و جلسات شاهنامه خوانی دراین دیار ازدیرباز توسط جوانان ومیانسالان و کهنسالان باصدای زیبا جهت دیگرفرزندان خویش آوازه خوانی نموده وتا امروز این رسم دیرین درمجالس رسمی وغیررسمی توسط افرادخوش لحن بیان می‌گردد. همچنین گذاشتن اسامی فرزندان خویش از دیرباز تاکنون به یاد اسامی اساطیری شاهنامه همچون: لهراسب، گشتاسب، طهماسب، کیخسرو، رودابه، پوراندخت را جهت فرزندان خود انتخاب نموده اندکه در بین اسامی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص روستاییان بیشتر مشهود می‌باشد که نشان ازعلاقمندی مردم این دیار به آداب وسنن و اصالت ذاتی ایرانیان رادارد. لازم به ذکر است در سالهای اخیر رسانه صدا و سیمای مرکز استان واقعا نقش بسزایی در ترویج و اشاعه فرهنگ شاهنامه خوانی و حفظ هویت واصالت ایران زمین داشته ودارد که از همین جا حقیر دست یکایک مسئولین و دساندرکاران و دلسوزان هنر و شاهنامه خوانی را می‌بوسم و آرزوی توفیق روز افزون و کامیابی بیشتر را جهت اصحاب قلم و رسانه دارم. ایرانی باشیم و ایرانی بمانیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحلیل خوب ومنطقی بود واز مدیران صداوسیما نیز به خاطراشاعه فرهنگ اصیل ایران زمین به نوبه خودمتشکرم
عاشق وطن
Iran, Islamic Republic of
زنده نگه داشتن شعراء وادبا واهل قلم واحترام به کسانی که درراه اعتلای آن می کوشند بنظرم کاری بس پسندیده که همه اقشارجامعه به این مهم توجه و درجلسات مختلف آنان را موردتکریم قراردهندتا بتوانیم دردنیا شان وجایگاه اصلی خودمان رابازیابیم ونگذاریم کشورهای دیگر از آنها به نام خود ثبت وازآن سوء استفاده کنند یادبود واحترام به بزرگان درواقع احترام به اصالت وهویت ایرانی خودمان دارد.
سهراب
Iran, Islamic Republic of
سلام بسیار جالب بود .پدرم هم اسم ما را بر اساس شاهنامه انتخاب کرد و هنوز افتخار می کنم به دانش و بصیرتش.واقعا استان ما شاهنامه خوانی زیاد طرفدار داره پدربزرگ من با اینکه سواد نداشت اما تعدادی از اشعار شاهنامه را حفظ بود .
دانشجو علی محمدی
Iran, Islamic Republic of
استاد وحید محمدعلی پور بسیار زیبا و به جا بود .مطلب پسندیده ای بود اما متاسفانه کم به این مقوله پرداخته شده کاش با زحمت شما اساتید جایگاه شاهنامه خوانی در استان ما تعالی پیدا کنه .
باشت
Romania
برادر من زمان که روز فردوسی نبود اقای تاجگردون در باشت از ایشان به عنوان ابزارتبیلیغاتی استفاده میگردند وبنام ایشان همایش میگذاشتند حالا چرا برگزار نمیکنند
کریمی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد
عیسی نورمحمدی
United States
درود اقای محمد علی پور
امید ع
Iran, Islamic Republic of
درود برجناب محمدعلیپورعالی بود
بهبهان
Iran, Islamic Republic of
سلام استاد متشکر عالی بود .در دانشگاه ماهم خیلی زحمت برگزاری همایش را کشیدید متشکرم
صابری
Iran, Islamic Republic of
جالب بود حیف که در حد فردوسی خیلی کم لطفی شده
غلامپورازلیشتر
Iran, Islamic Republic of
برادر محمدعلی پور ازاینکه قلم فرسایی نمودیدویادی از ادبیات وشعروشاعری واصالت سرزمینی واساطیری ایران زمین نمود و یادی از فردوسی بزرگ جای تقدیردارد وتشکر و ازهمین جا دست شما رامی بوسم. واقعا دست مریضاد.
Iran, Islamic Republic of
ملت ما با شاهنامه زنده است
ح خلیلی
Iran, Islamic Republic of
احسنت و درود بر جناب سرهنگ حاج وحید محمد علی پور که ایشان از پرسنل خدوم و خاکی و بی ادعای نیروی انتظامی گچساران هستند.
سید موسی حسینی
Iran, Islamic Republic of
درود بر فردوسی درود بر سرهنگ محمد علیپور .واقعا خوشحالم که یک فرد نظامی تحصیل کرده و استاد دانشگاه میبینم کاش بقیه نظامی ها هم یاد بگیرند .و مردم دار باشن
ایل باوی
Iran, Islamic Republic of
ن والقلم ومایسطرون ارزش قلم گرانبهاست و از استاد محمدعلی پور ممنونیم که ارزش قلم را دانست ویادی نموداز مشاهیربنام ایران زمین و بزرگ دنیا . واز دوستان وبزرگان اهل علم وقلم خواهشمندم بجای نوشتن الفاظ ناشایست ونابجا در کامنت ها و جاهایی که می خواهندانتقادکنند سعی کنند انتقادشان مودبانه ودرخور فرهنگ اصیل ایران زمین باشد. دست تک تک ایرانیان ودر راس آن هم استانی های فهیم وغیرتمندم را می بوسم.
ليشتر
Iran, Islamic Republic of
احسنت ودرود برجناب سرهنگ محمد علی پور که یادی از مشاهیربنام ایران زمین

کردندوجای بسی تقدیروتشکردارد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1