تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۱۸۵۷۷۳

کهگیلویه و بویراحمد تنها استان بدون زلزله نگاری

۰
کبنا ؛برای تامین هزینه ۲۵۰ میلیون تومانی ایستگاه لرزه‌نگاری با مشکل مواجه‌ایم/ کاهش محسوس تلفات زلزله بم در صورت وجود ایستگاه در کرمان
رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: هزینه نصب و راه‌اندازی هر ایستگاه لرزه‌نگاری ۲۵۰ میلیون تومان است که رقم بالایی نیست اما برای تأمین این مبلغ با مشکل مواجه هستیم.
علی مرادی در نشست ظهر امروز شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران یک نهاد علمی و پژوهشی است که در سال ۱۳۳۶ فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: ایران به دلیل نزدیکی به صفحه عربی دچار چین‌خوردگی دائمی شده و همین امر موجب شده هراز گاهی شاهد لرزش در نقاط مختلف کشور باشیم.
رئیس مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: استان‌های البرز در شمال کشور، خراسان در شمال شرقی و تبریز در شمال غربی زلزله‌های بزرگی را تجربه کردند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در منطقه زاگرس شدت زمین‌لرزه‌ها کمتر بوده است.
وی تصریح کرد: در ۵۰ سال اخیر ۹۴۶ زلزله بالای ۵ ریشتر و ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر در کشور اتفاق افتاده که تلفات این زلزله‌ها به دلیل نحوه ساخت و سازها بوده است.
این مسؤول اضافه کرد: شدیدترین زلزله رخ داده شده در ایران زلزله رودبار بود که بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدند و همین حادثه موجب شد به این موضوع پی ببریم که در بحث زلزله با مشکل جدی مواجه هستیم.
رئیس مرکز زلزله‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران افزود: در سال ۸۲ که زلزله بم رخ داد ایستگاه زلزله‌نگاری در استان کرمان وجود نداشت و نزدیکترین ایستگاه به این استان، با فاصله ۳۰۰ کیلومتری در یزد قرار داشت.
مرادی اضافه کرد: قبل از زلزله شدید بم پنج پیش‌لرزه بالای سه ریشتر در این شهر اتفاق افتاد که در صورت وجود ایستگاه لرزه‌نگاری می‌توانستیم به مردم بم هشدار دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۷ ایستگاه زلزله‌نگاری در کشور وجود دارد افزود: مایع تأسف است که باید بگویم از این تعداد ایستگاه حتی یک ایستگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.
این مسؤول اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در منطقه زاگرس و بالا بودن زمین‌ لرزه‌ها در زاگرس نسبت به سایر استان لرزه خیزی بیشتری دارد و حتی این استان زلزله بالای ۶ ریشتر در یاسوج و دوگنبدان را تجربه کرده است.
مرادی بیان کرد: مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران سه ایستگاه لرزه‌نگاری در شهرهای دهدشت، یاسوج و دوگنبدان در نظر گرفته است که به دلیل نزدیکی استان به گسل‌های دنا، کازرون، گسل میشان، گسل جبهه کوهستان و گسل زاگرس مرتفع در معرض زلزله است و نیاز به استقرار این ایستگاه‌ها احساس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان به لحاظ استقرار ایستگاه زلزله‌نگاری بسیار محروم است، اضافه کرد: هزینه نصب و راه‌اندازی هر ایستگاه ۲۵۰ میلیون تومان است که رقم بالایی نیست اما برای تأمین این مبلغ با مشکل مواجه هستیم.
به گزارش فارس، در این نشست مقرر شد ۵۰ درصد هزینه استقرار ایستگاه زلزله‌نگاری از طریق استان و ۵۰ درصد دیگر از طریق این موسسه تأمین شود.
کهگیلویه و بویراحمد تنها استان بدون زلزله نگاری در کشور
رئیس مرکز زلزله نگاری ژئو فیزیک دانشگاه تهران در جلسه ی ستاد مدیریت بحران در یاسوج گفت:در یکصد سال اخیر تنها دوزلزله به بزرگی ۶درجه در مقیاس ریشتر در کهگیلویه و بویر احمد رخ داد است.
مرادی گفت: این استان بواسطه ی قرار گرفتن برگسلهای زلزله خیز ، زمین لرزه هایی به برزگی ۴ در جه در مقیاس ریشتر بارها گزارش شده است .
وی اطلاع رسانی اولیه از طریق سایتهای هشدار دهنده پس از وقوع زمین لرزه ها را مهم دانست و افزود :کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که هنوز مرکز زلزله نگاری در آن مستقر نشده است .
رئیس مرکز زلزله نگاری ژئو فیزیک دانشگاه تهران گفت: ۴ گسل دنا ، کازرون ،میشان و جبهه ی کوهستان در استان وجود دارد که
به دلیل نبودن این مرکز تنها زلزله هایی که بالاتر از ۴ درجه در مقیاس ریشتر باشد از سایت‌های زلزله نگاری اصفهان، فارس و خوزستان گزارش می شود .
وی افزود: براساس مطالعه انجام شده مقررشد یک سایت در کهگیلویه و بویراحمد با هزینه دومیلیارد و ۵۰۰میلیون ریال مستقر شود
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1