تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۸۵۷۳۰

وضعیت بحرانی دفع زباله در دیشموک

۰
کبنا ؛
وضعیت بحرانی دفع زباله در دیشموک زندگی مردم را فلج کرده است.
جایگاه دفن زباله شهر دیشموک سالیان درازی است که دو روستای گراب و فارتق را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و مسؤولان متولی این امر هیچ گونه برنامه‌ای برای رفع این مشکل در دستور کار خود ندارند.






به گزارش فارس، جایگاه زباله شهر دیشموک از شروع و تاسیس شهرداری دیشموک با رایزنی‌های معتمدان محلی این مکان به صورت استثنا به عنوان جایگاه دفع و دفن زباله شهر دیشموک قرار گیرد تا اینکه هرگاه شهرداری دیشموک سرو سامان یافت و با تخصیص اعتبار بتوانند جایگاه مناسب‌تری برای دفن زباله شهر دیشموک انتخاب کنند.

اما غافل از اینکه شهرداری دیشموک سرو سامان گرفت و حتی با جذب اعتبارات لازم تا به حال نتوانسته این معضل و درد بزرگ شهر دیشموک را درمان کند.

شهردارانی که هر یک پس از دیگری سکان مدیریت این شهر را به دست گرفتند و تا به حال این شهرداری با دیدن روی ۴ شهردار و ۲ سرپرست شهرداری نتوانسته این مشکل بزرگ بر سر راه زندگی مردم روستاهای گراب و فارتق را درمان کنند.



زباله‌های بیمارستانی


دردی که برای این مردم سرطان‌زا شده و اگر حق خود را با مسؤولان در میان بگذارند باید سر از کلانتری‌ و دادگاه در بیاورند و یا هم سکوت را اختیار پیشه کنند و حرفی نزنند و بو و دود ناشی از این جایگاه را استشمام کنند و یا اینکه حتی فرزندانشان بر اثر این مشکل دچار بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های پوستی شوند.

جایگاه دفن زباله شهر دیشموک بیش از ۱۱ سال است که زندگی مردم روستاهای گراب و فارتق را فلج کرده است و ساکنین روستاهای گراب و فارتق خواب راحت از دست این جایگاه ندارند جایگاهی که علاوه بر دود ناشی از آتش زدن زباله‌ها، بوی نامطبوع آن باعث بیماری‌های واگیرداری برای شهروندان شده است.

با توجه به اینکه این جایگاه در ۲ کیلومتری شهر دیشموک، ۱۰۰ متری روستای گراب و ۲۰۰ متری روستای فارتق واقع است و از هر نظر جایگاهی مناسب نیست اما هیچ مسؤولی قدمی خیرخواهانه در راستای رفع این مشکل بر نمی‌دارد.

سید ارج آخش شهروندی که در پایین دست این جایگاه زمین شالیزار دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: وجود این جایگاه در بالادست شالیزار ما باعث می‌شود که به کشت و کار ضربه بزند و هر چه به مسؤولان شهرستانی و منطقه‌ای التماس می‌کنیم مشکل ما را حل نمی‌کنند.

مشهدی مندنی از شهروندان روستای فارتق عنوان کرد: این جایگاه با توجه به اینکه ۵۰ متری آب شرب شهر دیشموک است به منبع آبی شهر دیشموک آسیب بهداشتی می‌رساند.

وی گفت: استفاده حیوانات اهلی از زباله‌های این جایگاه باعث بیماری‌های زیادی در میان دامهای شیری و گوشتی ما شده است.








جایگاهی که از هر لحاظ نامناسب است و محصور نبودن این جایگاه باعث می‌شود که تمام نایلون‌ها و آشغال‌های سبک این جایگاه با حرکت باد چهره‌ای زشت به منطقه ببخشد.

علیرضا افروغ نیز اظهار کرد: جایگاه زباله شهر دیشموک جایگاهی نامناسب بوده که محصور نبودن آن باعث مشکلات زیادی شده و جایگاه دفن زباله اگر همین گونه رها شود باعث بیماری‌های واگیرداری از قبیل بیماری‌های پوستی خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیشموک عنوان کرد: تاکنون بیش از چند نامه در خصوص نامناسب بودن این جایگاه به ادارات مرتبط فرستاده شده اما جوابی دریافت نکردیم.

جبار روشن اظهار کرد: این جایگاه دفن زباله جایگاه نامناسب است و از هر لحاظ باعث بیماری برای ساکنین و  شهروندان روستاهای تابع خواهد شد.

شهردار دیشموک اذعان کرد: ما می‌دانیم که این جایگاه باعث آسیب دیدن به شالیزارهای زیر دست این جایگاه خواهد شد و علاوه بر این مشکلات به سفره‌های زیرزمینی آبی صدمات زیادی وارد خواهد کرد اما چاره‌ای دیگر نداریم.

وی گفت: اگر فرمانداری شهرستان کهگیلویه، محیط زیست، منابع طبیعی و دیگر ادارات مرتبط با شهرداری دیشموک تعامل و همکاری را در خصوص انتخاب جایگاه جدید داشته باشند بدون اینکه هیچ‌گونه اعتباری داشته باشیم در راستای مرتفع شدن این مشکل قدم برمی‌داریم.

 امید آن می رود با توجه به این‌که همه مسؤولان قوانین را حفظ بوده و نامناسب بودن جایگاه دفن زباله شهر دیشموک را در ورودی شهر دیشموک کاری خلاف می‌دانند اقدام مناسب و عاجل انجام دهند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه شهرداری دیشموک مهلت ۳۱ روزه از ساکنین این روستا خواسته و این مهلت تمام شده تمهیدات لازم را جهت انتقال این جایگاه انجام دهند تا وعده‌ای که به مردم داده شده عملی گردیده و مردم را نسبت به خود بدبین نکنند.

-------------------------------

گزارش: آرش آهنگ

-------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1