تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۱۸۴۷۰۵

خزان زودرس یاسوج/ شورای شهر زورش به مدیر فضای سبز نمی‌رسد

۶
۰
کبنا ؛




فضای سبز یاسوج 2
شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران در پایان بهار، خزان زودرس را تجربه می‌کند و فضای سبز درون شهر و پارک‌های آن به پاییز نرسیده خشک شده و از بین رفته‌اند.

 پایتخت طبیعت ایران چند سالی است که در میان اهالی گرمازده جنوب کشور به سبب سایه‌ساران بلوط و آبشارها و طبیعت زیبا زبانزد است و مردم خطه جنوب و جنوب غرب ایران صفحات تقویم را ورق می‌زنند تا روز تعطیلی بیابند و بار و بنه بردارند و به سمت یاسوج، نگین جنوب کشور راهی شوند.
یاسوج اما به سبب طببیعت ساختگی و مصنوعی مشهور نیست، بلکه این شهر تابلویی از زیبایی‌های خدادادی است که از بلوط‌های کوه‌های اطراف این شهر تا آبشارها و چشمه‌ساران آن جلوه‌هایی بی‌نظیر از طبیعت است که نمونه‌های آن حداقل در شهرهای جنوب کشور یافت نمی‌شود.
پایتخت طبیعت ایران علی رغم اینکه باید هر روز بر شکوه و بزرگیش افزوده شود اما هر سال بدتر از پارسال و هر روز بدتر از دیروز،حال و روزش خراب و خراب‌تر می‌شود و در اوج جوانی به پیری زودرس گرفتار شده و نه تنها دست‌ساخته‌های انسان برای زیباتر کردن این شهر به آن افزوده نمی‌شود، بلکه سهل انگاری در نگهداشت آنچه که دارد نیز خود موجب شده تا این شهر با سرعتی بالا به سمت افول حرکت کند و دلهره ساکنان این شهر را فرا بگیرد تا مبادا که چراغ گردشگری یاسوج هنوز پرفروغ نشده، خاموش شود.
امروز به جرات می‌توان گفت که خزان در پایان بهار دامن پایتخت طبیعت را گرفته است و بخش عظیمی از فضای سبز این شهر از بین رفته و در بلوارها و پارک‌ها یا چمن‌های خشک را می‌بینیم و یا از چمن و فضای سبز اثری نمانده و تنها خاکی از سبزی و زیبایی گذشته در چشم رهگذران و گردشگران فرو می‌رود. وضعیت بغرنج و ناراحت‌کننده‌ای که دل هر شهروند و گردشگری که سال‌های گذشته زیبایی پایان بهار یاسوج را دیده باشد، به درد می‌آورد اما دریغ که آنان که مسئولند، چشم بر حقایق به وجود آمده در شهر توریستی جنوب بسته‌اند.

شورای شهر و شهرداری نیز چنان درگیر حاشیه‌های خودساخته با یکدیگر شده‌اند که فراموش کرده‌اند که مهمترین شهر توریستی تابستانی جنوب کشور را مدیریت می‌کنند. شورای شهر به ضعف در زمینه پارک‌ها و فضای سبز این شهر اذعان می‌کند اما از ارائه طرحی برای نجات آن عاجز است.
گویی وضعیت فضای سبز شهر یاسوج را همه می‌دانند و شورای شهر نیز خوب می‌داند که چه وضعیتی بر پارک‌ها و فضای سبز این شهر حاکم است اما نه تنها نتوانسته‌اند آن را نجات دهند، بلکه بیش از پیش این وضعیت را دچار حاشیه نیز کرده‌اند.

شورایی که زورش به مدیر فضای سبز نمی‌رسد
در جلسه شورای شهر یاسوج که به منظور سوال از شهردار در زمینه فضای سبز و پارک‌های شهر یاسوج برگزار شده بود، شهردار در پاسخ به سوالات اعضا در این زمینه مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز را مسئول دانست و از شورا خواست که سوالات خود را از مدیر این سازمان بپرسند. محمد علی جاوید، شهردار یاسوج از پاسخگویی در این زمینه طفره رفت و تنها به بحث اخراج کارکنان و ادغام شرکت‌ها در سازمان فضای سبز پرداخت. شهردار یاسوج اما قول داد که تا شهریور ماه ۴۰ هکتار پارک جدید به مجموعه پارک‌های شهر یاسوج اضافه کند.
جاوید نیز همچون رییس شورای شهر یاسوج وضعیت فضای سبز این شهر را اسف بار خواند و گفت: در این زمینه ۷۰ درصد شرایط قبل را متحمل می‌شویم.

رئیس شورای شهر یاسوج در همان جلسه واقعیات تلخی را در زمینه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر یاسوج به زبان آورد و گفت: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر یاسوج علی رغم دعوت رسمی از سوی شورای شهر به جلسات شورا نمی‌آید.
هدایت امیری وضعیت پارک‌ها و فضای سبز شهر یاسوج را اسف بار توصیف و کرد و افزود: در بازدیدی که از پارک ساحلی یاسوج داشتیم شاهد وضعیت اسف‌باری بودیم که حتی پیگیری کردیم که این وضعیت از طریق آنتن صدا و سیما پخش نشود.
زهرا زمانی نائب رئیس شورای شهر یاسوج نیز از عدم حضور مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر یاسوج در جلسات شورا علی رغم دعوت این شورا برای پاسخگویی در مورد وضعیت فضای سبز شهر یاسوج خبر داد و گفت: مدیرعامل این سازمان حتی تلفن‌های شورای شهر را پاسخ نمی‌دهد.
وی افزود: برای مدیراین سازمان از طرف شورا نامه ارسال می‌کنیم، پاسخ نمی‌دهند و به جلسات شورا هم نمی‌آیند.
سعید پایدار دیگر عضو شورای شهر یاسوج است که به عملکرد این سازمان انتقاد جدی دارد و می‌گوید: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز یاسوج مسئولیت پذیر و انتقاد پذیر نیست و حتی مشورت را هم نمی‌پذیرد.
نماینده شورای شهر در سازمان پارک‌ها و فضای سبز می‌افزاید: حمایت از مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز یاسوج مساوی با زیر سوال بردن توانمندی شهردار این شهر است.
آنچه که در شهر یاسوج عیان است و همگان آن را مشاهده می‌کنند زردی و خشک شدن بخش عظیمی از فضای سبز درون شهر در بلوارها و حتی پارک‌های شهر است. در برخی از نقاط شهر اصلا اثری از سبزی و طبیعت باقی نمانده و تنها خاک سرخی باقیمانده که گرد و خاک آن موجب آزار شهروندان و گردشگران می‌شود.

موزاییک مالی!
بخشی از فضای سبز شهر یاسوج که در مرکز این شهر خشک شده و همچون علف هرز با هربادی در شهر پخش می‌شود دقیقا در نقطه‌ای پرتردد از شهر یاسوج در میان فلکه ساعت و تا مقابل سازمان انتقال خون است که نگاه کردن به آن بیابانی خشک و بی آب و علف را تداعی می‌کند که عضو شورای شهر یاسوج برای حل این مساله در این نقطه از شهر از حذف کامل فضای سبز و موزاییک کردن آن خبر می‌دهد.
سعید پایدار در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه این مکان به محل رفت و آمد و عبور و مرور مردم تبدیل شده است، تصمیم گرفتیم که درختان و درختچه‌های بلوار حفظ شود و مابقی فضا موزاییک شود.
این طرح موزاییک مالی که هنوز هم اجرایی نشده است، در حالی از سوی نماینده شورای شهر در سازمان پارک‌ها و فضای سبز مطرح می‌شود که این بلوار در مرکز شهر یاسوج واقع شده و طول آن بین ۵۰۰ تا هزار متر برآورد می‌شود و موزاییک کردن آن به جای حفظ طبیعت در قلب پایتخت طبیعت چندان هم کارشناسی به نظر نمی‌رسد.

زمان ترمیم فضای سبز یاسوج، پاییز!
در حالی که فصل گردشگری در یاسوج، فصل گرماست و هجوم گردشگران به این شهر در ماه‌های گرم سال رخ می‌دهد اما مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز یاسوج ضمن تأیید از بین رفتن بخشی از فضای سبز موجود در بلوارها و پارک‌های این شهر می‌گوید: ترمیم کچلی‌های ایجاد شده در فضای سبز شهر یاسوج شهریورماه و یا پاییز انجام می‌شود.
الهام آذرگشسب در پاسخ به این سوال که فصل گردشگری در یاسوج تابستان است و در این فصل باید فضای سبز برای حضور گردشگران فراهم باشد، تصریح می‌کند: در فصل گرما نمی‌توان کاری در این زمینه انجام داد.
سخنان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز یاسوج در زمینه گرما و ترمیم فضای سبز این شهر با عملکرد شهرداری در ساخت پارک‌های جدید در تناقض است. در این پارک‌ها که از سوی شهرداری و براساس قول شهردار در حال ساخت است هم اکنون مشغول کاشت چمن و فضای سبز هستند.

به هرحال در سال گذشته خیل عظیمی از مسافران از اقصی نقاط کشور در روزهای تعطیلات پایان عید فطر و بعد از آن مهمان شهر یاسوج بودند به طوریکه در پارک‌ها و فضاهای سبز و بلوارهای این شهر به سبب ازدیاد چادر و اسکان مسافران جای سوزن انداختن نبود اما احتمالا در سال جاری همان مسافران مجبورند در بلوارهای خاکی بدون فضای سبز و پارک‌های با چمن‌های زرد و خشک شده چادر بزنند.
خزان زودرس به تابستان نرسیده، پایتخت طبیعت ایران را درگیر خود کرده است و ظاهرا حالا که زور شورای شهر به شهرداری و سازمان فضای سبزی این شهر که آن نیز وابسته به شهرداری است نمی‌رسد، زیاد نمی‌توان به آینده فضاهای سبز و پارک‌های شهر یاسوج دلخوش کرد.
گزارش از پیمان فرامرزی
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
ازنداشتن مدیریت شهردار وشوراست
مجي
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه چمن پارک کودک واقع در میدان راهنمایی جنب صدا و سیما به دلیل به توجهی و فراموش کردن آبیاری ان کاملا خشک شده است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اقای هدایت اکبری و فروغی فر ازش حمایت میکنن
Iran, Islamic Republic of
حدفاصل شهدای یک و دو حداقل ۳تا درخت تنومند خشک شدن امسال
Iran, Islamic Republic of
یکی از دلایل اصلی و مهم و حساس خشکی فضای سیز نبود نیرو است کسی که روزی ۵ هزار متر چمن آب میزند قطعا نمی تواند به مدت ۸ ساعت ۵ هزار متر را ابیاری بکند .
ارام
Iran, Islamic Republic of
بلوار امام خمینی تحت نظز اقای شجاعت سلیمانی کاملاً خشک شده هیچکس نیست ازش بپرسه داره چیکار میکنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1