تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۱۸۴۶۸۰

کام تشنه زمین‌های کشاورزان کهگیلویه در کنار رود مارون

۰
کبنا ؛
 کام دشت ها و اراضی کهگیلویه به وسعت ۲۵ هزار هکتار در جنوب کهگیلویه وبویراحمد در کنار رودخانه پرآب و دائمی مارون روز به روز تشنه تر و هر سال بر نگرانی کشاورزان دیم کار این منطقه از افت برداشت محصول افزوده می شود.

با وجود رودخانه پرآب و وجود سدهای کوثر و مارون در اطراف دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه نبود کشت آبی ، فقر و محرومیت مردم این خطه را در کنار زمین های حاصلخیز به همراه داشته است.
از ۷۰هزار هکتار زمین های زراعی کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
مهار آب رودخانه های پرآب این شهرستان مانند رودخانه سمه در بخش دیشموک، مارون، طسوج، جن و بلربیشه با توجه به کیفیت اراضی و زمین های مستعد جهت خارج شدن این منطقه از بن بست محرومیت ضروری است.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها و کارهای زیربنایی از جمله احداث سد و نبود منابع آبی پایدار در دو بخش کشاورزی و آشامیدنی با محرومیت های عمیقی مواجه اند.
مردمانی که تنها حرفه غالب آنها کشاورزی آن هم بصورت سنتی و فصلی است آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر ایجاد درآمد پایدار به شکوفایی بخش کشاورزی این منطقه نیز کمک می کند.
احداث سد مارون که از رودخانه مارون که سرچشمه آن در بخش مرکزی کهگیلویه واقع شده است با حجم یک میلیارد متر مکعب دشت های تشنه خوزستان را آبیاری می کند.
نه تنها از آب این سد به کشاورزی کهگیلویه اختصاص نیافت بلکه مخزن این سد بخشی از زمین های بالادست این سد را نیز ناپدید کرده است.
یک کشاورزی کهگیلویه ای با اشار ه به وجود بیش از دو هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم در حاشیه رودخانه مارون گفت: کشاورزان این منطقه هرساله از خشکسالی زیان های زیادی را متحمل می شوند.
حسن رحیمی افزود: در صورت تخصیص آب از رودخانه مارون علاوه بر تنوع کشت محصولات، کشت گندم بصورت آبی می تواند به درآمد زایی و خودکفایی بهره برداران نیز کمک کند.
علی نصیری یکی دیگر از کشاورزان حاشیه رودخانه مارون با اشاره به سفر وزیر نیرو و بازدید از دشت های خشک شهرستان گفت: تخصیص آب از رودخانه پرآب مارون و احداث سد مارون ۲ برای آبیاری زمین های کشاورزی تنها دغدغه کشاورزان از دولت یازدهم است.
این کشاورز افزود: به دلیل نبود آب تنها گندم دیم در مزارع کشت می شود که بازده اقتصادی خوبی برای کشاورزان نیز ندارد.
فرماندار کهگیلویه نیز با اشاره به دشت های وسیع و مستعد شهرستان در کنار رودخانه مارون گفت: اخذ مجوز ساخت سد مارون ۲ حیاتی ترین نیاز اقتصادی این شهرستان کمتر توسعه یافته است.
علی پوزش افزود: با توجه به کاهش ۱۰ متری آب سفرهای زیرزمینی دشت ها و کشاورزی سنتی روند مهاجرت از این شهرستان به سرعت در حال افزایش است.
وی ابراز داشت: با توجه به بن بست بودن و محرومیت این شهرستان آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر اشتغالزایی نقش مهمی در کاهش روند مهاجرت نیز دارد.
رئیس اداره منابع آب کهگیلویه با اشاره به اینکه تاکنون برای طرح مطالعاتی اولیه سد مارون دو افزون بر چهار میلیارد ریال هزینه شده است گفت: با بهره برداری از سد مارون ۲ بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی و دشت های دیم شهرستان های کهگیلویه و چرام آبیاری خواهد شد.
علی آران با بیان اینکه بخش کمی از حدود ۷۰هزار هکتار زمینهای کشاورزی این مناطق آبی است افزود: برداشت آب از سدها و رودخانه ها به عنوان یکی از مطالب های بحق مردم تاکنون محقق نشده است.
وی اظهارکرد: با توجه به وجود زمین های اراضی مستعد در کنار رودخانه مارون نیاز است دولت توجه ویژه ای به شهرستان محروم کهگیلویه در زمینه توسعه کشاورزی با اجرای طرحهای تامین آب داشته باشد.
آران عنوان کرد: با توجه به وجود ۱۴ رودخانه دائمی و فصلی پرآب در شهرستان کهگیلویه احداث سد بر روی یکی از این رودخانه ها می تواند علاوه بر تامین آب شرب و صنعت شهرستانهای کهگیلویه و چرام توسعه کشاورزی واشتغال را نیز رونق بخشد.
وزیر نیرو در بازدیداخیر خود از دشت های مستعد کشاورزی کلاچو در شهرستان کهگیلویه با اشاره به وجود زمین های مستعد در شهرستان کهگیلویه و حاشیه رودخانه مارون اظهار کرد: وزارت نیرو برای تسریع در روند اجرایی شدن مطالعات سد مارون ۲ از همه ظرفیت ها استفاده خواهد کرد.
حمید چیت چیان افزود: با توجه به ظرفیت مستعد زمین های کشاورزی این شهرستان ساخت سد مارون ۲ در آینده شکوفایی کشاورزی این منطقه را به دنبال دارد.
چیت چیان پروژه تامین آب دهدشت غربی را نیز یکی از پروژه های مهم در بخش کشاورزی شهرستان کهگیلویه دانست و تصریح کرد: تخصیص اعتبار این طرح برای شتاب بخشی آن مورد توجه وزارت نیرو است.
با بهره برداری از پروژه تامین آب دهدشت غربی بیش از پنج هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شمال، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شمال تا جنوب روستای چنگلوا و اراضی روستای چهارمه آبیاری خواهد شد.
چیت چیان با اشاره به احداث سد بالیاب از سوی استان خوزستان بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده گزینه مناسب برای استفاده بهتر شهرستان کهگیلویه از آب این سد لحاظ خواهد شد.
وی عنوان کرد: از ظرفیت نماینده مردم در مجلس برای اجرایی شدن سد بالیاب به نحو احسن استفاده خواهد شد.
وزیر نیرو در سفر به کهگیلویه و بویراحمد ضمن افتتاح ۲ طرح بزرگ انتقال آب به زمین های کشاورزی امامزاده جعفر و تصفیه خانه شهر دوگنبدان، شروع عملیات اجرایی آبرسانی به زمین های کشاورزی خان احمد از طرح های در حال اجرای سد تنگ سرخ و انتقال آب به زمین های دهدشت غربی دیدن کرد.
سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی شهرستان کهگیلویه بیش از ۷۰هزار هکتار است که از این مقدار تنها پنج هزار هکتار آبی و سایر اراضی دیم هستند.
بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد در دو شهرستان کهگیلویه و چرام ساکن هستند.
گزارش از: حسین خدمتی

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1