تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۱۸۴۶۴۷

بزرگ‌ترین معادن فسفات کشور در چرام‌ خاک می‌خورد

۰
کبنا ؛معدن فسفات چرام با هدف اشتغالزایی و توسعه صنعتی پس از ۲۵ سال که گواهی کشف آن صادر شد هنوز در رویای بهره‌برداری شب را به روز و روز را به شب می‌رساند و این در حالی است که بسیاری از جوانان چرام در جستجوی کار هستند.
وجود معادن، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، جاذبه‌های گردشگری و نیروی انسانی توانمند تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های استان کهگیلویه وبویراحمد است.
این استان دارای معادن فسفات، بوکسیت، دولومیت، سلستین، سیلیس و مس است و از نظر ذخایر زیرزمینی و معدن از جمله استان‌های غنی کشور است. رونق معادن سبب محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و همچنین توسعه اقتصادی در کشور و به تبع آن در استان می‌شود.
شهرستان چرام یکی از شهرستان‌های ۸ گانه استان کهگیلویه وبویراحمد است که دارای معادن و ذخایر زیرزمینی است. شهرستان نوپای چرام در غرب و فاصله ۱۸۳ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
از عمر شهرستان شدن چرام تنها ۷ سال می‌گذرد اما شاید چرام فقط نام شهرستان شدن را به یدک می‌کشد و نشانه‌ای از پیشرفت شهرنشینی و توسعه در آن دیده نمی‌شود.
معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات کشور
معدن فسفات چرام یکی از چندین طرحی بود که در این استان بارقه‌ای از امید را برای ایجاد اشتغال  در دل خیلی از جوانان بومی این منطقه روشن کرد اما این امید روشن نشده خاموش شد.
نام این شهرستان با باغ و گل و بوستان عجین شده است و چشمه بلقیش همچون نگینی در آن می‌درخشد اما علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری طلای دیگری در این منطقه چشم انتظار حرکتی از سوی مسئولان است تا شاید جمع کثیری از جوانان جویای کار این منطقه را برای رشد و توسعه شهر خود به سوی خود فراخواند.
معدن فسفات چرام یکی از این سرمایه‌های غنی است که در صورت بهره‌برداری از آن محرومیت با این منطقه بیگانه می‌شود و دوباره امید میهمان خانه‌های مردم این منطقه خواهد شد.
در آخرین مطالعات به عمل آمده، برآورد معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸٫۵ تا ۹ درصد است و به گفته کارشناسان این معدن از نظر میزان ذخیره و عیار بالا در کشور منحصر به فرد است. ارز آوری و سود دهی بالای  این طرح اقتصادی و تولیدی و برگشت سریع سرمایه از دیگر مزیت‌های این پروژه است.
با وجود اینکه مدیریت ارشد استانی بارها در نشست‌های گوناگون و در جمع خبرنگاران از آمادگی کامل در مورد همکاری لازم برای تامین منابع تسهیلاتی، صدور مجوزها و تسهیل در مورد فسفات چرام خبر داده بود ولی متاسفانه بهره‌بردای از این معدن فقط در حد یک آرزو است.
چرخه تولید این معدن ارزشمند شامل کانی آرایی، تولید انواع اسیدها و کودهای شیمیایی کامل شود.
معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات کشور محسوب می‌شود که تاکنون هیچ بهره برداری از آن صورت نگرفته است. عملیات اکتشافی این معدن در سال ۱۳۴۹ آغاز شد و در سال ۱۳۷۲ به پایان رسید.
این معدن هم اکنون در لیست طرح‌های ۱۵ گانه آمایش صنعتی و معدنی استان قرار دارد و یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان به شمار می‌رود. دسترسی به محورهای ارتباطی اهواز به شیراز و نزدیکی به بنادر خلیج فارس از مهم‌ترین ویژگی‌های معدن فسفات چرام است.
فسفات چرام را راه‌اندازی می‌کنیم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد پیرامون مسئله معدن فسفات با اشاره  به اینکه مطالعات معدن فسفات چرام از سال ۴۵ آغاز شد، به تسنیم گفت: این معدن در سال ۷۰ براساس مطالعات تکمیلی به نام شرکت تهیه و تولید گواهی نامه کشف صادر شد.
داریوش دیودیده با بیان اینکه این معدن در فاصله ۱۵ کیلومتری روستای بناری در شهرستان چرام واقع شده است، گفت: استخراج معدن به صورت زیرزمینی و در طول ۱۳ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه آگهی مزایده معدن به صورت ۲۰ ساله با قیمت پایه حقوق دولتی است، بیان کرد: سرمایه گذار موظف شد سالیانه ۵۰۰ هزار تن برداشت و هر سال معادل مقداری که برداشت می‌کنند به خزانه واگذار کنند.
دیودیده عنوان کرد: در تاریخ ۱۷ مردادماه ۹۰ پروانه بهره‌برداری از معدن فسفات چرام صادر شده ولی تا کنون هیچگونه عملیات معدن کاری انجام نشده است.
وی با بیان اینکه این سرمایه‌گذار فرصت را از رقبا گرفته و کاری انجام نداده است، تاکید کرد: ما منتظر نظر شورای عالی معادن هستیم و بر اساس آن  اقدام می‌کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد مهم‌ترین مشکل معدن فسفات چرام را سرمایه گذار دانست و افزود:  برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم.
دیودیده با اشاره به اینکه هر معدنی در ابتدای کار با مشکلات زیرساختی رو به  رو است، تصریح کرد: در تاریخ ۴ شهریور ماه ۹۴ نامه‌ای به شرکت گاز ارسال شد تا در صورت تامین به میزان ۲۱۰ میلیون متر مکعب  جهت تولید محصولات فسفاتی همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ ۱۰ مردادماه ۹۴ شرکت آیرما برای دریافت  ۱۰۳ میلیون دلار تسهیلات ارزی به بانک سپه صنعت و معدن معرفی شد، تاکید کرد: نشست‌های متعددی با حضور استاندار فعلی، نماینده مردم چرام درمجلس شورای اسلامی، رئیس صندوق توسعه ملی، معاون امور معدنی  و مدیرعامل بانک سپه برگزار شد و هر بار مدیرعامل آیرما از حضور در این جلسات خودداری می‌کرد و تنها به فرستادن نماینده خود اکتفا می‌کرد.
دیودیده با تکذیب این ادعای شرکت آیرما که صنعت و معدن مانع از ارائه اطلاعات اکتشافی به این شرکت شد، عنوان کرد: شرکت دارنده گواهی کشف و آیرما بر روی مبالغ اعلامی اعتراض داشتند و طی ۳ بار کارشناسی و پیگیری جدی سازمان در نهایت بر روی مبلغ ۶۰۰ میلیون و ۶۰ هزار تومن برای تکمیل به ثبت اسناد معرفی شدند.
دیودیده با بیان اینکه این ماجرا در سال ۹۵ انجام شد بیان کرد: از آنجا که دوره فرصت دوم برای راه‌اندازی رو به اتمام است و در عملیات اجرایی ومعدن کاری پیشرفتی مشاهده نشد تا تعیین تکلیف این وضعیت فعلا رد و بدل مالی به صورت موقت بین دو شرکت متوقف شد.
وی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن شرکت آیرما را چندین بار به چند جای مختلف از جمله بانک‌های عامل ، فاینانس و  منابع داخلی معرفی کرد، تصریح کرد: خود سرمایه گذار پیگیری نکرده است.
دیودیده اظهار داشت: مدیرعامل آیرما به مسئولان صنعت و معدن استان گفته است که با این روش‌ها استخراج از معدن فسفات چرام اقتصادی نیست و به روشی رسیده  که به نام شرکت آیرما ثبت شده است.
وی با بیان اینکه شرکت کوثر یکی از متقاضیان پرو پاقرص برای بهره‌برداری از معدن فسفات است، تصریح کرد: به طور قطع فسفات چرام را راه‌اندازی می‌کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: این سازمان به صورت جدی پیگیر است تا از طریق یک شرکت توانمند، تشکیل کنسرسیوم و یا مشارکت سرمایه گذاران این معدن به بهره برداری برسد و این در حال حاضر در حال مطالعه برای واگذار آن هستیم.
اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر با بهره‌برداری از معدن فسفات چرام
وی با بیان اینکه از سال ۹۳ دولت در مصوبه‌ای معدن را آزاد اعلام کرد، بیان کرد: این مصوبه به این معنا است که هر سرمایه گذاری دارای گواهی معادن است می‌تواند کار کند.
دیودیده با بیان اینکه صنعت و معدن درخواست سلب صلاحیت شرکت آیرما را به شورای عالی معادن ارسال کرد، بیان کرد: شنیده حاکی از این است که این سرمایه گذار انصراف داده ولی تا کنون هیچ مدرکی دال بر انصرف به صنعت و معدن ارائه نشده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد گفت: پس از انصراف شرکت تهیه و تولید شرکت آیرما بعد از برنده شدن در مزایده گواهی بهره‌برداری از این معدن دریافت کرد.
شرکت آیرما فقط تا پایان شهریور ماه ۹۵ فرصت دارد
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات این معدن زیرزمینی بودن آن است، عنوان کرد: به همین دلیل فراهم آوردن برخی از زیرساخت‌ها در آن با مشکلاتی رو به رو است.
دیودیده با بیان اینکه شرکت آیرما بیش از ۷ سال معدن را در دست دارد، تاکید کرد: تا کنون هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر بهره‌بردای از این معدن توسط این شرکت انجام نشده است.
وی بیان کرد: ما براساس قانون هر چند وقت یک بار وضعیت معدن را به شورای عالی معادن گزارش داده و آنها پس از بررسی یک بازه زمانی یک ساله فرصتی به شرکت آیرما دادند تا از این معدن بهره‌برداری کند ولی باز شرکت هیچ اقدامی انجام نداده  و اکنون شورای عالی معادن یک فرصت ۶ ماهه به این شرکت داده است و تا پایان شهریور ۹۵ فرصت دارند.
دیودیده تصریح کرد: تا کنون هیچ‌گونه مزایده‌ای برای واگذاری معدن فسفات چرام به سرمایه‌گذار دیگری انجام نشده است.
وی بیان کرد: اگر شرکت آیرما در این مدت تعیین نشده کار خاصی انجام ندهد ما براساس نظر شورای عالی معادن در زمینه این معدن اقدام خواهیم کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: در صورت بهره‌برداری از معدن فسفات چرام براساس گواهی تجهیز برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
دیودیده با بیان اینکه نزدیک به ۵ هزار متر حفاری انجام شده است، گفت: با وجود اینکه شرکت آیرما چندین سال است که گواهی بهره‌برداری را دریافت کردند ولی هیچگونه اقدامی انجام نداده و به تبع این مسئله استاندار، نماینده مردم چرام در مجلس شورای اسلامی و خود مردم چرام از این وضعیت ابراز نارضایتی کردند.
کهگیلویه وبویراحمد یکی از برخوردارترین استان‌های کشور است
مدیرعامل شرکت بین‌المللی آیرما نیز به خبرنگار تسنیم می‌گوید: با توجه به فرصت‌ها استان کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف تبلیغات منفی که در مورد محروم بودن آن مطرح است یکی از برخوردارترین مناطق کشور به شمار می‏آید.
شهرام شریعتی افزود: وجود بزرگترین معادن و ذخایر قطعی و منابع احتمالی فسفات کشور، همچنین منابع بوکسیت و نیترات پتاسیم، وجود منابع آبی ارزشمند و محیط طبیعی بکر و طبیعت آرام، همچنین وجود سنگ مخزن‏های هیدروکربوری و در پایان ارزش گردشگری تاریخی استان جزو اهم ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.
وی یکی از نقاط ضعف استان را نبود نیروی کار متخصص در بسیاری از رشته‌‏های فنی و مهندسی، همچنین افراد با تجربه و آموزش دیده و صنعتی دانست و بیان کرد:  در سیستم دولتی، نیروهای اداری، توان کافی برای ارائه مشاوره و خدمات مورد نیاز سرمایه گذاران را ندارند.
زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از معدن فسفات چرام فراهم نیست
شریعتی با بیان اینکه نیروهای دولتی عموماً کم تجربه بوده و با آئین نامه‌‏ها و قوانین جدید، آشنائی لازم را ندارند، تاکید کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد فاقد زیرساخت‌های مناسب در همه نقاط است.
وی با بیان اینکه امکانات لازم جهت سرمایه‏گذاری در استان فراهم نیست، عنوان کرد: تعهدی برای تفاهم‌ها و قراردادها چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی از طرف استان وجود ندارد.
شریعتی وجود معارضان محلی را یکی دیگر از مشکلات استان برای سرمایه گذاران دانست و گفت: شبکه حمل و نقل و امکانات ترابری در استان محدود است و  ماشین آلات راه سازی و صنعتی پیشرفته در استان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه بودجه‌های حمایتی استان محدود وناچیز است، اظهار داشت: استان فاقد شرکت‌های مهندسین مشاور و پیمانکاران حرفه‌ای و حتی متوسط است.
مدیرعامل شرکت آیرما با بیان اینکه شرکت آیرما ۶ سال پیش یعنی در سال ۹۰ در مزایده بهره‌برداری از معدن فسفات کوه لار چرام برنده شد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما از همان ابتدای کار عدم ارائه  اطلاعات مطالعات کارشناسی معدن از سوی شرکت قبلی به آیرما بود.
شریعتی ابراز کرد: براساس ماده ۳۶ قانون معادن مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان از سوی ما به صندوق دادگستری بابت هزنیه دارنده گواهی‌نامه کشف پرداخت شد.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد اطلاعات لازم در مورد معدن فسفات را در اختیار ما قرار دهد، عنوان کرد: از مرداد ماه سال ۹۰ حتی یک برگه خالی از صنعت و معدن به عنوان اطلاعات اکتشافی در اختیار ما قرار ندادند.
شریعتی با بیان اینکه این پروژه که قرار بود از ۵ سال گذشته با سرمایه‌گذاری  بالغ بر ۱۴۰ میلیون دلار (ارزی)  و ۱۰۰۰ میلیارد ریال صورت پذیرد به علت عدم هماهنگی بخش دولتی با بخش خصوصی و سرمایه گذار رها شد، عنوان کرد: از آن زمان تاکنون حتی یک جلسه از سوی صنعت، معدن و تجارت استان با بانک‌های عامل در خصوص حمایت از سرمایه گذاری ما برگزار نشد.
وی تاکید کرد: شورای عالی معدن در بهمن ماه ۹۴ نامه‌ای به سازمان صنعت و معدن به حکم معاون وزیر ارسال کرد که اگر شرکت بهره‌بردار (آیرما) سلب صلاحیت هم شود باید هزینه گواهی نامه کشف در پشت پروانه ظهر نویسی شود چون حقوق گواهی نامه دارنده کشف از سوی آنها پرداخت شد.
شریعتی بیان کرد: در نشستی با شرکت تهیه و تولید در اسفندماه ۹۴ برگزار شد، مقرر شد مقداری پول دریافت کنند و اطلاعات ارائه بدهند که رئیس فعلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ممانعت کرد.
وی با بیان اینکه مقرر شد هزینه‌های ارزی را دولت پرداخت کند، عنوان کرد: استان از محل منابع ارزی خودش و صندوق توسعه ملی تسهیلات لازم را برای سرمایه گذار فراهم کند که این امر محقق نشد.
شریعتی اظهار داشت: ما با چندین مدیرعامل از جمله بانک سپه و مدیر صندوق توسعه ملی رایزنی کرده که صنعت و معدن در هیچ کدام از این جلسات حضور نداشت.
معدن فسفات چرام یکی از سخت‌ترین معادن ایران است
مدیرعامل آیرما با بیان اینکه در تاریخ آذرماه ۹۴ مجوزی از وزارت نفت مبنی بر اختصاص ۲۱۰ میلیون متر مکعب گاز برای سال ۹۸ برای پروژه فسفات چرام را پیگیری کردیم، افزود: یکی دیگر از مشکلات سرمایه گذار قبلی هم عدم اختصاص تعهدات ارزی دولت بود استاندار فعلی کهگیلویه وبویراحمد تنها استانداری بود که در بین ۴ استاندار گذشته به این پروژه بها می‌داد ولی متاسفانه اطلاعات ارائه شده به استاندار واقعیت نداشتند.
شریعتی یکی از مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه وبویراحمد را نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله، آب، برق و گاز برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: معدن فسفات چرام به علت زیرزمینی بودن یکی از سخت‌ترین معادن ایران است.
وی با بیان اینکه این معدن ۱۰۰ درصد زیرزمینی است، تاکید کرد: یکی از دشوارترین معادن ایران است  بهره‌برداری از این معدن بسیار هزینه بردار است و بدون حمایت بخش دولتی از سرمایه‌گذار امکان پذیر نیست.
شریعتی بیان کرد: براساس طرح شرکت آیرما در صورت بهره‌برداری از این معدن برای ۸۹۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
چرام در رویای صنعتی شدن می‌ماند
مهدی احدی یکی از جوانان چرامی در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معدن هستم مدت‌ها شرایط حضور و اشتغال به کارم در برخی از استان‌های صنعتی کشور وجود داشت ولی به خاطر  عرق و علاقه به شهرم فعلا در چرام ماندگار شدم.
این جوان جویای کار بیان کرد: شهرستان چرام یکی از غنی‌ترین بخش‌های معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه جنوب کشور به حساب می‌آید که دارای مواد معدنی متنوع به صورت‌های توده‌ای، رگه‌ای و رسوبی است و معادن فسفات، بوکسیت،سرب، گچ تنها گوشه‌ای از سرمایه‌های معدنی این شهرستان است.
احدی گفت : توسعه صنعتی هر منطقه‌ای با توجه به وجود ذخایر و معادن آن است ولی متاسفانه شهرستان چرام رنگ و بویی از توسعه ندیده است.
وی با بیان اینکه وجود چنین منابع ارزشمندی در این منطقه می‌توانست عاملی مؤثر در افزایش درآمد مردم،  کاهش نرخ مهاجرت، کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه شود، تصریح کرد: بی‌توجهی مسئولان استانی و شهرستانی و عدم شناخت این ظرفیت‌ها باعث شد چرام سال‌های بسیار دیگری از شهرستان‌های و استان‌های صنعتی ایران عقب بماند و آرزوی شیرین صنعتی شدن را به رویا ببرد.
در حالی که جوانان تحصیلکرده و مردم و نسل آینده چرام و حتی استان در انتظار بهره‌برداری از این معدن هستند مسئولان با فرصت سوزی و عدم انتخاب سرمایه‌گذار توانمند و حمایت از آن  کور سوی امید برای بهره‌برداری از این معدن را هم به یاس مبدل کردند.
امید است هئیت دولت در سفر خود به استان کهگیلویه وبویراحمد مرحمی بر این همه درد مردم شریف و خونگرم چرام بگذارند و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات بهره‌بردای از این معدن باشیم./تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1