تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۸۴۳۲۸

محصولات گلخانه‌ای سالم‌تر از محصولات مزرعه‌ای / بیشترین میزان سموم در هندوانه‌ و گوجه / افزایش پنج برابری کشت گیاهان دارویی در استان

۰
کبنا ؛معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان نسبت به سال ۹۲ به بیش از پنج برابرافزایش یافت.
 شهرام عسکری افزود: هم اکنون ۸۵ هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است، در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سه سال گذشته ۱۰ هکتار بود.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم هشت تا ۱۵ نفری در هر هکتار از گیاهان دارویی، تولید و درآمد ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون ریالی از کشت گیاهان دارویی بیان کرد: توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا ۹۰ میلیون ریال، تسهیلات بانکی،حمایت برای سم پاشی و خشک کردن از جمله کمک های دولت برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت گل محمدی به عنوان یکی از گونه های گیاهان دارویی در ۱۲ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه ده نو و کاکان برای نخستین بار در این استان در سال جاری خبر داد.
عسکری ابراز کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و ویراحمد پاییز امسال زیر کشت گل محمدی خواهد رفت.
وی اظهارکرد: کشت این گیاه با تقویت سفره های آب زیرزمینی، درآمد زایی، اشتغالزایی، توسعه صنعت گردشگری و تلطیف هوا نقش مهمی در توسعه دارد.
عسکری تصریح کرد: این گل نسبت به خشکی و فقر خاک مقاوم و یک محصول راهبردی و اقتصادی است که در ۱۴ استان کشور کشت می شود.
وی عنوان کرد: این گیاه در سال سوم به مرحله گل دهی می رسد که در هر هکتار ۱/۵ تن گل استحصال و از هر چهار تن نیز یک کیلوگرم اسانس تولید که ارزش ریالی هر کیلو اسانس نیز ۳۰۰ میلیون ریال است.
عسکری اشتغالزایی در هر هکتار را دو نفر ذکر کرد.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت کاشت بیش از ۱۰هزار هکتار گل محمدی در استان وجود دارد که در صورت تحقق این امر کهگیلویه وبویراحمد تا چند سال آینده به یکی از قطب های مهم این محصول در کشور تبدیل می شود.
کشاورزان استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
محصولات گلخانه‌ای سالم‌تر از محصولات مزرعه‌ای است/ بیشترین میزان سموم در هندوانه‌ و گوجه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: محصولات گلخانه‌ای سالم‌تر از محصولات مزرعه‌ای است.
جعفر گوهرگانی در جمع خبرنگاران با اشاره به نوع برداشتی که مردم از محصولات گلخانه‌ای در جامعه داشته و این محصولات را آغشته به سموم می‌دانند، اظهار کرد: این طرز تفکر اشتباه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به یقین در محصولات گلخانه‌ای سموم به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار می‌گیرند در نتیجه هیچ گاه سمومی خارج از قاعده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
وی این مشکل را بیشتر برای محصولات مزرعه‌ای دانست و گفت: برای مثال در مزرعه‌های هندوانه و یا گوجه استفاده کنترل شده از سموم رعایت نمی‌شود به خصوص در زمینه کشت هندوانه که مشکلات زیادی وجود دارد.
این مسؤول بیان کرد: در گلخانه‌ها کنترل سموم توسط ناظرین صورت می‌گیرد و بیشتر حشرات را به صورت طبیعی از بین می‌برند.

رفع مشکلات باغداران با راه‌اندازی سردخانه ۵ هزار تنی در یاسوج
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از رفع مشکلات باغداران با راه‌اندازی سردخانه ۵ هزار تنی در یاسوج خبر داد.
علی‌رضا رستگار با اشاره به تلاش‌های جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برنامه‌‌ریزی برای اجرایی و عملیاتی کردن این فرمان را در جهاد کشاورزی استان در دستور کار قرار داده‌ایم تا در عمل بتوانیم این فرمان را اجرایی کنیم.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در طول یک سال گذشته تعداد سه برنامه در دستور کار خود قرار داده‌ایم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برنامه توسعه صادرات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
رستگار با اشاره به توانمندی‌های این استان در توسعه صادرات کشاورزی بیان کرد: در ۱۵ محصول استان ما قابلیت صادرات به سایر کشورها دارد که با عملیاتی شدن این فرصت در توسعه اقتصادی استان تسریع خواهد شد.
این مسؤول در جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف این است که بتوانیم توسعه صادرات خود را به حدی برسانیم که بتوانیم ۲۶ میلیون دلار صادرات در این بخش داشته باشیم.
وی یکی دیگر از این برنامه‌ها را در این معاونت سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه تسهیلات به کشاورزان و باغداران ذکر کرد و گفت: در سال گذشته مبلغ ۲۹ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی جذب شده است.
رستگار گفت: کار دیگر ما حضور در ستاد رفع موانع تولید به همراه سایر دستگاه‌های دیگر استان است تا بتوانیم مشکلات واحدهای تولیدی نیمه فعال و یا واحدهایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را برطرف کنیم.
این معاون جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات محصولات باغی در استان و نبود سردخانه به اندازه کافی اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی سردخانه ۵ هزار تنی یاسوج تا حدودی این مشکلات برطرف می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
1