تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۱۸۳۷۱۵

تبعیض در نشست شورای برنامه ریزی و تبعات آن

۱۳
۰
کبنا ؛بهنام عکاشهimg_7997_0
فلسفه وجودی پیامیران، پیشوایان، مصلحان بزرگ و سیاست مداران، آن گونه که قریب به اتفاق جامعه شناسان آورده اند و مورخین نقل کرده اند برای برابری و برادری بوده است.
وحدت اخلاقی و عدالت اجتماعی مورد نظر امیل دورکیم و شاخص های اجتماعی ژان ژاک روسو و دیگر جامعه شناسان، گوشه ای از تاکیدات صاحب نظران در این زمینه است.
عدالت اجتماعی مبحثی است که در همه اقلیم ها مورد توجه قرار داشته و در تمام مکاتب سیاسی جدی ترین موضوع بوده است.
جای تعجب دارد که در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد که همه لایه های اجتماعی آن از موضوع بی عدالتی رنج می برند، پیشنهادی-به زعم پیشنهاد دهنده درست و از سر خیرخواهی- در نشست شورای برنامه ریزی استان مطرح می گردد که بازتابی بسیار منفی در جامعه، سیاسیون و رسانه ها پیدا کرد و نشان داد ما خود علاوه بر اینکه به ایجاد عدالت اجتماعی کمکی نمی کنیم بلکه به شکاف های موجود نیز دامن می زنیم.
قضیه این است که آقای جاوید شهردار یاسوج پیشنهادی را مطرح می کنند که به رای اعضا گذاشته می شود و تنها ۸ رای موافق می آورد، در حالی که ۸ نفر مخالف پیشنهاد آن بوده و در نهایت، با احتساب یک رای ممتنع، این طرح مورد تصویب قرار نگرفت.
گفتنی است در این رای گیری یکی از مدیران گچسارانی به صورت علنی رای مثبت خود را اعلام و یکی از معاونین مدیرکل گچسارانی نیز پس از استعلام رای مثبت داد. پس الگوی منطقه ای در بررسی این طرح، فاقد وجاهت است.
درباره روال حقوقی رای دهی و اینکه آیا رای ممتنع همان رای منفی است یا رای مثبت تلقی می شود اختلاف نظر وجود دارد ولی احتمالا تفسیر استاندار در منفی بودن رای ممتنع به منطق نزدیک تر باشد.
فی المثل در موضوع رای اعتماد آقای نجفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با اینکه ایشان موفق به کسب ۱۴۲ رای مثبت نمایندگان شد و تنها ۱۳۳ نماینده رای مخالف داشتند ولی با احتساب ۹ رای ممتنع، ایشان موفق به کسب رای اعتماد نگردیدند.
اما روی سخن این مطلب با اقلیتی است که به این طرح رای مثبت داده اند و باید به افکار عمومی پاسخ دهند که به کدام استدلال، خواستار تبعیض در میان شهرهای استان شده اید.
آیا اینکه بیشتر اعضای شوراهای برنامه ریزی استان ها از مراکز استان ها هستند باید اهرمی برای سوء استفاده مدیران این شهرها باشد؟
آیا فکر نکردید که فردا رشت و شیراز چه می گویند. آنها نیز مانند مدیران ما چنین رویه ای در پیش می گیرند؟
گناه بویراحمدی هائی که در یاسوج نیستند چیست که از چنین استفاده های نادرستی بی بهره اند؟
آیا مدیرانی که به یاسوج رای دادند فکری نیز به حال مردم سی سخت و لوداب و مارگون و چیتاب کرده اند؟ روستاهای بویراحمد را چه می گوئید؟ مردم مظلوم پشته زیلائی باید چه کنند؟ دشت ریمی ها به کی پناه ببرند؟
در اینکه مشکلات یاسوج زیاد است تردیدی نیست، ولی با نگاه تبعیض آلود و قشری نمی شود مشکلات را حل نمود. توپ سوء مدیریت مدیران این شهر را چرا به زمین شورای برنامه ریزی می اندازید؟
همه می دانند همکاری های لازم از سوی مدیران یاسوج با مدیریت شهری نمی شود و حتی طبق شنیده ها به دلیل اختلافات سیاسی جاوید با برخی صاحب منصبان، همراهی لازم با ایشان وجود ندارد ولی چرا باید چوب این مسائل را مردم شهرها و روستاهای بویراحمد و استان بخورند؟
چرا از بودجه های مناطق ویژه گردشگری برایر یاسوج استفاده نمی شود؟ چرا در اقناع وزرا و مدیران سازمان های کشوری برای معرفی پتانسیل ها و نیازهای شهرتان ضعیف عمل می شود؟
با این روندی که پیش می رود به تعمیق شکاف روستائی و شهری، شکاف مرکز استان با باقی شهرستان ها، شکاف یاسوج و بویراحمد و در نهایت شکاف شهر و روستا در استان کمک می کنیم؟
متاسفانه این بدعتی است که گذاشته شده و احتمالا در آینده نیز شاهد تکرار آن باشیم. گچسارانی ها هم فردا می گویند ما شهری زائرپذیر و محل ترانزیت هستیم پس ما هم سهمی برای خودمان می خواهیم. اهالی کهگیلویه هم می گویند ما هم پرجمعیت ترین منطقه هستیم، پس ما هم بهره ای می خواهیم. سی سختی ها هم می گویند ما بیشترین گردش پذیر را داریم پس حق ما کو؟
واقع این است که شهر یاسوج ان قدرها هم نسبت به شهرهای دیگر استان پرجمعیت نیست و یک برتری عددی ضعیف دارد. طبق آخرین آمار، یاسوج مرکز استان ۱۰۸ هزار و ۵۰۵ نفر، دوگنبدان ۹۱ هزار و ۷۳۹ نفر و دهدشت ۵۶ هزار و ۲۷۹ نفر جمعیت دارد.
اصولا ارائه چنین طرحی هرچند دلسوزانه بوده باشد ولی ضرورتی نداشت و تبعات منفی اجتماعی عدم تائید آن(در بویراحمد و یاسوج) بسیار زیاد بوده و چه بسا عواقب تائید آن در استان، ازعدم تائید آن بیشتر بود.
مدیران استان بایستی به موضوعات نگاهی ژرف داشته و صرفا مسائل مادی را لحاظ نفرمایند.
علی(ع) نماد بی بدیل حق جوئی می فرماید: مرد را سرزنش نکنند که چرا حق اش را با تأخیر می گیرد، بلکه سرزنش در آنجاست که آنچه حق اش نیست بگیرد. (نهج البلاغه، حکمت ۱۶۶، ص ۶۶۷)
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
جاوید میخواد مشکلات خودش را در طرح دعوای سرحد و گرمسیر حل کنه
یاسوج هم مثل بهمئی
مهدی
Iran, Islamic Republic of
. . . شعر گفتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
میگم انصافا این چه طرزه مطلب نوشتنه. فقط خودتو اون ۲۰نفر که تو جلسه بودن میفهمن چی گفتی. خبرنگار باید خیلی حرفه ای تر بنویسه که همه بفهمن جریان چیه. بعدشم دشت روم درسته نه دشت ریم. مثل اینه که بنویسی یاسیج
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
دقیقأ شهرداری سی سخت هم مشکلات زیادی داره که چندین ساله گریبان شهر رو گرفته تبعیض چرا؟
Iran, Islamic Republic of
خدایی هیچ فکرکردید حقوق کارگران چه میشه ابشار یاسوج نگاش کردیدچطور یه سرمایه گزاری نمیاری تو ت ما تاکی اون ابشار چی شد فضای سبزت یه روز برو لبین ریاستش هستشابشار ابرو استان نره شهرهای همجوار هک نمیبینی
جواد فرجی
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از دقت نظر دوست عزیزم آقای عکاشه
همین که یک تصمیم در این ابعاد موجبات دلسردی و یاس در چندین شهربوجود بیاره مهمترین دلیل برا ی غلط بودنشه...
اهوراباوي
Iran, Islamic Republic of
خواهشأنام گچسارانی هایی که به این طرح رأی مثبت دادندرادرج کنبد/
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
استدلالش اینه که شما در ذهنتان سرحد وگرمسیری فکر میکنید در حالی که اینجا مرکز استانه ومهاجر پذیر والان اغلب جمعیت وبهتره بگیم اکثریت جمعیت شهری اصالتا بویراحمدی نیستن وساکنین قبلی مناطق کهگیلویه وسایر مناطق خارج از این استان هستن بنابراین ایجاد فضای مناسب برای این شهر متعلق به همه مردم استان است وبهتره حس نامربوط ناسیونالیستی را کنار بگزارید.ضمنا باید بدونید اکه بدلیل ازدحام جمعیت وتغییر بافت اجتماعی بیشتر مردم بویراحمد وبخصوص اقشاری که به بازنشستگی رسیدن به روستاها کوچ کرده ومیکنند
شرمت الله
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود این مسائل رسانه ای نشود

چون نماینده محترم پیگیر ماجرا هستند
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
کاش آقایان بجای خوش عکس بودن در پیشرفت کارها هم خوب بودن
یکی از آقای استاندار و شهردار بپرسه برای این شهر چه کردین
آقای شهردار چه به روز شهرداری آوردین مصاحبه را اگر به یک پسر بجه هم انشا کنید میتواند انجام دهد
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
نا سلامتی یاسوج مرکز استانه چرا شما... ها این همه حسود و تنگ نظر هستید تا کی میخواهید به این رویه خود ادامه دهید
Iran, Islamic Republic of
این مقاله غیر علمی و غیر منطقی است به همان دلیل که دهدشت و روستاههای استان از جمعیت خالی و جمعیت آنها به مرکز استان گسیل شد ه اند پس مبنای توزیع اعتبار بر اساس شاخصهای توسعه میبایست جمعت باشد.
همشهري
Iran, Islamic Republic of
اقای عکاشع عزیز
سلام
مطالب شما بسیار سطحی و ابتدایی و فاقد هر گونه تفکر علمی و منطقی است.کاش شما ابتدا سطح مطالعات خود را بالا می بردید و سپس مطلب می نوشتید.
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1