تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۱۸۳۱۴۷

درب‌های زنگ زده واحدهای تولیدی یاسوج(+تصاویر)

۰
کبنا ؛


تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و قفل های بسته نمایان بر درب های زنگ زده روایتگر اقتصادی از بین رفته و مایوس کننده است که دیگر برای شکوفایی و رونق مجدد به کلید تدبیر هم امیدی ندارد.




حوزه تولید و صنعت کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد ملی در سالهای گذشته با چالشهای متعددی مواجه بوده، چالش هایی که گاها مورد بهره برداری سیاسی از آن شده و حتی در پاره ای از اوقات باعث به کما رفتن این حوزه شده است.



مشکلات غیرقابل انکار اقتصادی در اثر تحریم های ظالمانه و بعضا سوء مدیریت در سال های پایانی دولت قبل، بسترهای به وجود آمدن یکی از مهم ترین شعارها و وعده های انتخاباتی، انتخابات ۹۲ یعنی رونق اقتصاد و فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل کشور و حتی عبور از بحران اقتصادی را برای دولت بنفش اعتدال بوجود آورد.

اما دیری نپایید این این شعارهای انتخاباتی به گونه دیگر جلوه کرد و نبود نقدینگی واعتبارکافی و ترسیم اقتصاد وارداتی و توجه نکردن دولت یازدهم به اقتصاد درون زا و نبودحمایت یا همان یارانه مصرفی بخش خصوصی باعث خشکیدن آخرین قطرات اعتبارات سرمایه گذاران شد و شهرک های صنعتی کشور یکی پس از دیگری به تعطیلی کشانده شد.



استان کهگیلویه و بویراحمد هر چند استان نوپایی است که از منابع طبیعی و ظرفیت های بالقوه فراوانی برخوردار است ولی از وجود کارخانه های تولیدی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان بی بهره بوده و تاکنون نیز نتوانسته است برای تعداد زیاد دانش آموختگان بیکار خود چاره ای اساسی بیندیشد.

بروکراسی های اداری دست و پاگیر در کنار کمبود نقدیگی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نیز مزید بر علت شده است تا روند توسعه و سرمایه گذاری در استان محروم اما غنی کهگیلویه و بویراحمد به کندی طی شود و برخی کارخانه ها و مراکز تولیدی که در سالهای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده اند نیز با رکود و ورشکستگی مواجه شوند.



صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت های چشمگیرآن قابل توجه نیست و وارات کالاهای مختلف و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات استان نیز برخی کارگاه های تولیدی که توانسته اند برای شماری از بیکاران شغل ایجاد کنند را متوقف و نوعی بی ثباتی را بوجود آورده است.

شهرک های صنعتی یاسوج که از شهرک های صنعتی تازه نوپای استان بوده و عمری ده ساله را برای خود سپری می کنند در کمال ناامیدی قفل های بسته آن هنوز باز نشده و شرکت های خصوصی این شهرک ها با بدهی های کلان و یا بعضاً نداشتن مواد اولیه همگی تعطیل و راکد مانده اند.


چنین تصور می شود دولت یازدهم اهمیتی به صنعت و تولید داخلی نمی دهد و بیشتر تمرکز خود را بر اقتصاد وارداتی و رابطه با کشورهای بلوک غرب گذاشته است و انگار آفتاب برجام که دولتی دم از آن می زند هنوز بر پیکر این واحد های تولیدی نتابیده است.

امروز در حالی آخرین روزهای عمر دولت حسن روحانی است، تعداد واحد های تعطیل و نیمه تعطیل این مجموعه به شدت افزایش یافته وخبرها حکایت از تعطیلی ۹۰درصدی واحدهای تولیدی این شهرک ها خبر میدهند.

تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.


ورود کالاهای وارداتی علاوه بر لطمه زدن به واحدهای تولیدی نوپای کهگیلویه و بویراحمد انگیزه برای سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد و به مرور زمان تولید کنندگان فعلی در رقابت با واردات شکست می‌خورند.

شهرک صنعتی شماره ۳ یاسوج که دارای ۴۰شرکت خصوصی است امروز دیگر توان بار سنگین تعطیلی ها گسترده را ندارد و طبق شواهد شاید فقط پنج شرکت که عمده تاً شرکت های خدماتی فروش محصولات بیرون از استان هستند در این شهرک فعال باشد و مابقی به دلایلی مانند ورشکستگی ،نداشتن بودجه کافی و یا  مصادره شدن از سوی بانک های عامل راکد مانده اند.


دوران پسا برجام و دبدبه های دولت یازدهم و خنده های ظریف گونه آقای ظریف هم نتوانسته است قفل های منگ زده واحد های تولیدی استان را باز کند و هر روز که از عمر این دولت می گذرد اقتصاد عاریتی ضربه های مهلک تری بر بدنه تولید استان وارد می کند.
*** تعطیلی ۲۰۰۰ واحد تولیدی صنعتی در کشور

قائم مقام معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در سفر به یاسوج گفت: ۶۰۰ واحد صنعتی تولیدی راکد در دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت که با فعال شدن این واحدهای تولیدی ۱۵هزار فرصت شغلی ایجاد شد.

سید طاهر طاهری در حالی این آمار را اعلام کرد که از تعطیلی دوهزار واحد تولیدی صنعتی در کشور نیز خبرداد و افزود :مدیریت ضعیف و نبود سرمایه در گردش عمده ترین مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی راکد در کشوراست.


***  تعطیلی بیش از ۲۲۵ واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد / نبود مدیریت، کمبود نقدینگی و حمایت نشدن از سوی دولت

هرچند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۷۰۳ واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۳۲ درصد معادل ۲۲۵ مورد راکد است اما با مراجعه به شهرک های صنعتی می توان دریافت که بیش از۴۰۰ واحد تولیدی تعطیل و هیچگونه تولیدی در آنها انجام نمی شود و تنها نام کارگاه تولیدی را با خود یدک می کشند

داریوش دیودیده مهمترین دلایل رکود ۳۲ درصدی واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد را شامل تحریم های اقتصادی دشمنان، مسایل مدیریتی، کمبود نقدینگی و محدودیت های بازار اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز  کمبود نقدینگی ، نرخ بالای سود بانکی ، هزینه بالای حمل و نقل و تامین مواد اولیه را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در این استان برشمرد که بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی این استان را به تعطیلی و رکود کشانده است.


*** تعطیلی ۵۰ درصد شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد

سهراب بنام نیز می گوید: ۱۲ شهرک صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۵۰ درصد آنها غیرفعال و راکد است و وضعیت اشتغال در این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

این درحالی است که سایر صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل مشکلات متعدد و حمایت نشدن از سوی مسئولان مجبور به تعطیلی کارخانه های خود و یا اخراج کارگران از واحدهای تولیدی شده اند.


*** وضعیت اسفبار واحدهای های تولیدی در شهرک صنعتی چرام و کهگیلویه

با گذشت دوسال از فعالیت دولت یازدهم همچنان بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی تعطیل هستند و سرمایه گذاران تمایلی برای ادامه فعالیت ندارند، سخت شدن هر روزه شرایط و تورم کورسوی امید را هم به خاموشی کشانده است.


در این بین شهرستان های کهگیلویه و چرام نیز از این مقوله بی نصیب نبوده و در موارد متعدد شاهد تعطیلی کارخانه های صنعتی و یا حتی تعدیل نیرو در شهرک های صنعتی هستند،موضوعی که منجر به افزایش روند بیکاری در این شهرستان ها و افزایش مهاجرت شده است.

شهرک صنعتی چرام

با این وجود و تعطیلی و بیکاری صدها نفر در شهرستان جای تعجب است که مسئولین ما در کنار بی توجهی به تولیدکنندگان داخلی به سرمایه گذاران خارجی بویژه  آمریکایی ها،وعده های رونق اقتصادی در ایران را می دهند.

 
پرونده مشکلات شهرک صنعتی بردیان از توابع شهرستان چرام که قبل از تقسیمات جغرافیایی و استقلال شهرستانی در حوزه کهگیلویه بود ، بسیار سنگین‌تر از آن است که بتوان با یک دلیل آن را بست.

شهرک صنعتی چرام

اوضاع واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی خوب نیست و وضعیت موجود این شهرک‌ها کاملا نشان از آن دارد که روند حرکتی اقتصاد در آنها از مسیر اصلی خود خارج شده و به عاملی برای ناامیدی تولیدکنندگان تبدیل شده است.

 بازار آشفته واحدهای صنعتی کوچک و تولیدی مستقر در شهرک صنعتی چرام واقع در بردیان که امیدی برای اشتغال جوانان جویای کار بوده و نان آور چندین خانوار بود حال و روز خوشی ندارد و جوانان مشغول در این واحدهای تولیدی به خیل بیکاران شهرستان می پیوندند.

از رونق افتادن کسب و کار در واحدهای تولیدی این شهرک منجر به تعطیلی اکثر واحدها بیکاری کارگران شده است و سرمایه گذاران به دلیل وضعیت بحرانی پیش رو خروج سرمایه را بهتر از ادامه کاردیده و قفل تعطیلی بر واحدها را تنها چاره کار می دانند.



*** قفل های بسته کارگاه های شهرک صنعتی بردیان ناامید از کلید تدبیر

در بدو ورود به شهرک صنعتی بردیان چرام با مشاهده درب های بسته کارگاه ها علت را از نگهبان شهرک صنعتی جویا شدیم که با افسوس گفت: در این شهرک ۱۹ کارگاه تولیدی مشغول به فعالیت بود که در حال حاضر تنها سه واحد فعال و مابقی تعطیل یا نیمه کاره رها شده است.

حسنی با اشاره به کارگاه های موجود در شهرک تصریح کرد: کارخانه کود شیمیایی، لوله خرطومی سازی، تیرک سازی به کلی تعطیل و باعث از رونق افتادن کسب و کار بسیاری از کارگران مشغول به کار شده است.

شهرک صنعتی چرام

وی با بیان اینکه در گذشته نزدیک به ۱۰۰ کارگر در این شهرک صنعتی مشغول به کار بودند گفت: در حال حاضر تنها ۱۵ کارگر مشغول کار هستند که با ادامه روند فعلی آنها نیز شغل خود را از دست خواهند داد.

نبود مواد اولیه عمده دلیل کارگاه های تعطیل شده بود که نشان می دهد سرمایه گذاران توانایی مالی برای گرداندن چرخه فعالیت این واحدها ندارند و دولت هم اقدامی برای برگرداندن انگیزه کاری به کارآفرینان شهرک صنعتی انجام نمی دهد.



*مهاجرت به کارگاه های اقتصادی هم سرایت کرد/ نقل مکان کارگاه های تولیدی از کهگیلویه

آذرشب مسئول کارگاه تیرچه بلوک که سال اول راه اندازی کارگاه ۱۶ نفر را به کار مشغول کرده بود  در این باره گفت: مدت شش ماه است به علت افت ۸۰ درصدی در فروش محصول مجبور به تعطیلی کارگاه و تقلیل نیروی کار به ۲ نفر شدم .



سفره کارگران یکی پیس از دیگری بی نان می شود

وی نبود اعتبار را باعث تعطیلی واحد تولیدی عنوان کرد و افزود: سال ۸۶ کارگاه را با ۱۶ کارگر راه اندازی کردم و سال های اول درآمد خوبی عایدم می شد اما با گذشت زمان و کساد شدن بازار فروش، بسیاری از کارگاه ها تعطیل و کارگاه خود را از شهرک صنعتی بردیان به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد منتقل کرده اند.

آذرشب گفت: با ادامه روند فعلی و نبود بازار کار مجبور هستیم کارگاه خود را تعطیل کنیم.

کارگاه های دیگری اعم از نایلون سازی، پوشال سازی، فوم سازی، تولید ظروف یکبار مصرف، تولید موزاییک و... که به دلیل نبود اعتبار و سرمایه در گردش در حال حاضر تعطیل و قفل بر درب مانده است.



تعطیلی نیمی از واحدهای شهرک صنعتی چهار بیشه گچساران


واحدهای تولیدی در شهرستان گچساران قطب تولید نفت در کشور نیز این روزها حال و روز خوشی ندارد و از حدود ۶۶ واحد مستقر در شهرک صنعتی چهار بیشه گچساران تنها ۳۲ واحد فعال است  صاحبان این واحدهای تولیدی اذعان کردند به دلیل نبود اعتبار و نقدینگی وضعیت مناسبی را سپری نمی کنند.

گچساران که از ظرفیت های بالایی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دارد و مسیر ترانزیتی استان های جنوبی کشور نیز به شمار می رود می تواند از وجود اکثر صنایع مرتبط با پتروشمی و نفت و گاز بهره مناسبی ببرد که تاکنون نیزاین آرزو محقق نشده است.





کارخانه های تولید ایزوگام، فوم سقفی، سبد پلاستیکی، دانه مرغ،حصیربافی،تولید انواع ماکارونی و بیسکویت صنایع غذایی، کارخانه ملامین سازی،تولید نایلون و ظروف یکبار مصرف، ، چند کارگاه بلوک زنی و موزاییک، شیلنگ سازی، تولیدهمبرگر و فراورده های گوشتی وکارخانه پلی اتیلن،و تولید انواع ترشیجات.کمپوت.خیار شورو انواع محصولات کنسروی از جمله واحدهای تعطیل شده در شهرک صنعتی چهار بیشه گچساران هستند.
 
سوء مدیریت، کمبود نقدینگی و حمایت نشدن از سوی مسئولان از جمله دلایلی است که واحدهای تولیدی شهرستان گچساران را به تعطیلی کشانده است.

در این جا یک سوال اساسی مطرح است و آن عدم توجه به نفوذ و رخنه اقتصادی دشمنان در کشور بوده چراکه دشمنان قسم خورده ما درصددند تا در شرایط حساس بتوانند از قبل این نفوذ بهره برداری های سیاسی دیگری نیز انجام دهند و چگونه است که چنین فرصت هایی در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار نگرفته؟مگر نه اینکه از الزامات اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخل و تقویت کارنجات و تولیدکنندگان درون کشور است؟
 
امید است مسئولینی که با چراغ سبز برای ورود سرمایه گذاران خارجی چشم امید  برای رفع مشکلات اقتصادی دارند با حمایت از تولیدکنندگان داخلی از ظرفیت های خوب موجود استفاده کنند و با اتخاذ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن دستورالعمل های آن با این نابسامانی ها مقابله کنند.

تصاویر زیر گویای وضعیت واحدهای تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد است:

۱٫ تصاویر مربوط به تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی یاسوج
























------------------------------------------
گزارش: اخلاقی

نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1