تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب : ۱۸۲۰۶۶

کلامی بی آلایش با مردم ممسنی و بویراحمدی

۹
۰
کبنا ؛خسرو حیدری
استاد چنگیز جلیلوند، شخصیتی بزرگ، هنرمندی توانا در جایگاهی بسیار رفیع است.
من به علت اشتیاق فراوان نسبت به گذشته تاریخی و ارزشهای فرهنگی ایل ممسنی و بویراحمد تاکنون هر فیلمی که توانسته ام کار بکنم ( ولو بسیار ضعیف ) به تمامی مربوط به تاریخ و ارزشهای فرهنگی کهن و اصیل بومی ممسنی و بویژه بویراحمد بوده است. در این رهگذر احتمالا بیشتر از دیگران، فیلم بومی با موضوع ایل ممسنی و بویراحمد ( حداقل متوسط ) ساخته ام.
شانزده سال پیش با شرایط سخت و هزینه شخصی و گرفتن وام، فیلم " کی لهراس " ( جنگجوی دلیر بویراحمدی در نبردهای عشایری این ایل با قشون رضاشاه ) را ساختم و آنرا در سینماهای مخروبه کهگیلویه و بویراحمد نمایش دادم.به خاطر این فیلم سلامتی خود را هم به خطر انداختم.سالها بعد فیلم آریوبرزن را ساختم.سردار دلیر هخامنشی در نبرد با اسکندر مقدونی.سرداری از اسلاف همین عشایر. با این اشاره احتمالا میزان اشتیاق خودم را نسبت به گذشته تاریخی و ارزشهای فرهنگی ممسنی و بویراحمدی نشان داده باشم .پس به سهم و بتناسب توان خود نسبت به اشاعه ی تصویری فرهنگ اصیل و کهن ایل و تبار خود کوشیدم.بنابراین احتمالا نسبت به برخی هم تبارهای شدیدا متعصب خود،اندکی بیشتر این حق را داشته باشم که پیرامون گفته ی کاملا بی غرض استاد ارجمند ـ چنگیز جلیلوند ـ کلمه ای بنویسم.
ممسنی و بویراحمد دو ایل همسایه اند که حداقل طی صدسال گذشته به شدت بهم وابسته بوده و هنوز هم هستند. از عوامل این وابستگی و همبستگی از دیرباز، میتوان به این موارد اشاره کرد: نسبت های خویشاوندی، همزبانی،مشترک بودن درمراتع ییلاقی و قشلاقی خود، ارزشهای ایلی و فرهنگ بومی مشترک از گذشته های بسیار دور و دراز، خوی دلیری و سلحشوری، بیگانه ستیزی، احترام به مقدسات و سادات، تعصب و غیرت و جوانمردی، اشتیاق به شاهنامه فردوسی ، حضور در مراسم سور و سوگ همدیگر... هنوز برخی از این وابستگی های ایلی ممسنی و بویراحمد مستحکم و چشمگیر است. از دیرباز،روحیه دلیری و سلحشوری و آزادیخواهی آنها موجب شده بود که هیچگاه به انقیاد حکومتهای مرکزی واقع نشده و بدین منظور همواره مورد غضب حکومتهای مرکزی واقع میشدند. حاکمان وقت که کوچکترین خدمتی به این دو ایل سلحشور نمیکردند، همواره در صدد تخته قاپو و خلع سلاح آنها بر می آمدند. یکجا نشینی برای مردم عشایری یعنی نابودی. مردم ایلات و عشایر آن روزگار وابستگی شدیدی به تفنگ داشتند. همه ی شرافت وغیرت و هستی مرد عشایری تفنگ بوده و بعد، اسب... محرومیت و فقر همواره چون مهری پیشانی آنها را داغ کرده بود... قوت اصلی آنها نان بلوط بوده است. برخی کهنسالان این دیار میگویند: در سالهای که تنگدستی بیداد میکرد ، از نهایت گرسنگی مغز تنه درخت بلوط را مثل خاک اره ی نرم کوبیده و میخوردند تا از هیولای گرسنگی رهایی یابند.مقتضیات زمانه، جور حاکمان وقت نسبت به نادیده گرفتن حق این جامعه ی ایلی موجب شده بود که گاهی ، افرادی ،برای زنده ماندن و بقا دست به غارت و دستبرد بزنند؛حتی از طوایف همسایه و قوم وخویشان بسیار نزدیک خود. قطعا نمیتوان، در عصر پیتزا ، کاپوچینو ، واتساپ و سانتافه،حال و روزگار فلاکت بار آباء و اجداد عشایری خود را احساس و درک کنیم. شدت گرسنگی باعث شده بود تا مردم به بیماری شب کوری دچار شوند. گرسنگی چون طاعون بجان مردم تیره بخت عشایری افتاده بود.آنها از میان مرگ و زندگی، زندگی را میخواستند و به مصداق" کز ضرورت هست مرداری مباح" بعضا ناچار بودند دست به غارت بزنند. در حالیکه سخت به باورهای دینی اعتقاد داشتند...استبداد حاکمان وقت و جبر زمانه ایجاب میکرد که مردم دست به غارت بزنند تا زنده بمانند. هم غارتگر بودند، هم غارتزده.(تمام غارتهای آن روزگار این دو ایل یک هزارم اختلاسهای میلیاردی امروز نیست که روزی یک گوشه اش هویدا میشود)آن روزگار، غارتگر به ربودن؛ بز و گوسفندی قانع بود اما الان در اختلاسهای که عیان شده، آنقدر غارت شده که شمردن رقم صفرهایش آسان نیست. دکتر جواد صفی نژاد در کتاب عشایر مرکزی ایران به حقیقتی اشاره میکند: در دوران پهلوی اول وقتی سوارانی از عشایر بویراحمدی در سرحدات خود با ایلات همسایه ی قشقایی و بختیاری ,آنها را غارت میکنند، زنی با سینی قرآن به پیش غارتگری می آید تا به احترام قرآن از غارت مال آنها بگذرد. مرد غارتگر عشایری که سخت به کتاب خدا پایبند بوده، قرآن را بوسیده به دست زن میدهد، اما با دیدن نقش و نگار سینی، وسوسه شده آنرا از دستش میقاپد. یقینا مرد آن روزگار به مقدسات پایبند بوده اما اگر غارت نمیکرد،چیزی برای گذران زندگی نداشت و اینگونه غارت را برای خودش حلال میکرد...رنج گرسنگی بیداد میکرد و امان میبرید.چاره ای جز غارت نبود.
مقتضیات آن روزگار موجب پدید آمدن عمل غارتگری میشد.بدین ترتیب،مفهوم غارت از وجهه منفی خود خارج میشد و به نوعی" هنر" محسوب میشد. دیگر، غارت نه تنها مذموم نبود که نوعی زرنگی ودلیری قلمداد میشد و آدم غارتگر، به اصطلاح نوعی "آدم دست و پاکن" بحساب می آمد... باید با نگاه عمیق انسانی،به رنج و بدبختی و فلاکت آباء واجداد عشایری خود در آن روزگار نگاه کرد.باید بدون تعصب افراطی،واقعیت پذیر بود.شرایط و محرومیت شدید عشایر ما در آن عصر موجب پدید آمدن غارتگری بود. البته همه مردم غارتگر نبودند. مردم تحت قلمرو و سیطره یک خان،با دستور و بعضا حضور خود خان، در یک غارت از پیش طراحی شده ،منطقه تحت فرمان و قلمرو خان دیگر را غارت میکردند. در سالهای نخستین حکومت رضاشاه در یک غارت برون ایلی، چهل هزار گوسفند و احشام به غارت میرود که حکومت ناچار میشود،برای جلوگیری از برخوردهای خونین و مسلحانه عشایر آن روز، سردارفاتح بختیاری را برای بازپس گیری احشام ، راهی بویراحمد کند.
عزیزان هم ایل و تبار، باید با سعه ی صدر از کنار ـ این گفته بی منظور ـ استادگرانقدر، آقای جلیلوند گذشت.آقای جلیلوند شخصیتی قابل احترام و هنرمندی بسیار تواناست.چنین موضع گیری های تند و متعصبانه و واکنشی ما مردم ممسنی و بویراحمد، هیچگاه شایسته آن هنرمند نامی و ملی ما، نیست. استاد جلیلوند، هنرمندی طراز اول و بسیار جلیل در هنر دوبله ی سینماست.هنرمندی است بسیار گرانقدر و از مفاخر فرهنگی ما...یادگار دوران طلایی هنر دوبله در سینما ی ایران....
جایگاه رفیع هنری او بالاتر از آنست که یکی مثل من بخواهد از آن دفاع کند! گفته ی کاملا بی منظور ایشان،اشاره به سالهایی است که غارتگری عده ای، پیامد جور و ستم حکومتهای مرکزی نسبت به دو ایل سلحشور ممسنی و بویراحمد بوده است و صرفا اشاره به سالهای بسیار دور...
حساسیت مردم شریف ممسنی و بویر احمد در این خصوص خود نشانیست از نجابت و اصیل بودن باورها و پندارهای نیک آنها و احترام گذاشتن به نیاکان دور و دراز خود...
محض اطلاع: مردم ممسنی در دوم خرداد بالاترین آراء را در سراسر کشور، به دولت اصلاحات دادند. در میدان ورودی شهر نوراباد تندیسی از قلم و کتیبه میخی را میبینیم که نشانی است از دانش و فرهنگ این سرزمین... و سخن آخر اینکه پیامبر راستی (ص ) فرموده اند: "آسان بگیرید و سخت نگیرید...

 
خسرو حیدری - فیلمساز( ازممسنی)
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمداصیل
Iran, Islamic Republic of
برادر حیدری ضمن تشکر از جنابعالی جناب جلیلوند از آدمهای ... میباشد توهین ایشان به ایل بزرگ بویراحمد وممسنی قابل اغماض نیست چرا رسانه میلی هر گافی که میدهد همش در تضعیف قوم لر (بختیاریها وبویراحمدی ها وممسنی ها ویا خرم آبادی هاست اتفاقا مسولان رده بالای کشور خصوصا قوه قضاییه باید با چنین افرادی که باعث اختلاف در کشور میشوند برخورد کنند تا دیگر کسی به خود اجازه ندهد که به اقوام ایران زمین خصوصا قوم لر توهین کند
رضا
Iran, Islamic Republic of
... فکر کرده کیه که .کرده به .. کنه.یه م..
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب اقای حیدری ،به مسائل ومشکلات گذشته بسیار نیک اشاره فرمودی وانتظار از جامعه امروز ما این است که به گذشته خودبا تمام نیکیها وبدیهایش بنگرند ونسبت به مسائل که بعضاٌسهولا رخ میدهد با هیاهو وتعصبات بی مورد مشکلات بدتری ایجاد نکنند .شاید بزرگواری دریک موضوع که به موردی اشاره میکند آن موضوع پیرامون همان مسائل بوده که اشاره میگردد. اگر ما واقع بین باشیم وباوجدان خودمان قضاوت کنیم وپای صحبیت بزرگان ایلهای قشقائی ،بویراحمدی ،وبختیاری بنشینیم بیش از ۹۵%انها به این موضوع اشاره خواهند کرد . چون دربعضی از شرایط برحسب نیاز ،(حفظ جان خود وخانواده )یا محرکین بین ایل وطوایف این امر صورت میگرفته .ماباید تاریخ را همان گونه که بوده بپذیریم نه انچه که مورد غروروافتخار است تائید واگر مطابق میل وسلیقه ما نبود ردکنیم .
با تشکر از شما که ایلات بزرگ را به حفظ آرامش وسعه صدردعوت فرمودید. انتظار ماهم از رسانه ها این است که بهتر فرهنگ سازی کنند نه متن وتیتررا طوری بزنند که باعث تهییج وتعصب بی مورد گردد.
ز
Iran, Islamic Republic of
ممسنی جزو استان فارس است
ذ
Iran, Islamic Republic of
اکثر ادارات دولتی یاسوج ممسنی هستند اما خود را جزو استان فارس می دانند
امیر علی بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
لرتا بوده همیشه دلیر بوده وهست نیازی به گفته من یا دیگری نیست پس در گفتار خود بیشتر دقت کنید من یک لر بویراحمدی ام به لر بودنم افتخار میکنم.
برزو
Iran, Islamic Republic of
....جزئ هیچ استانی نیست اقای حیدری ازروزهای انتخابات وآن .. نگفتند
اكبر
Iran, Islamic Republic of
درود بر اقای حیدری
چنین روشنگریها و دعوت مردم به صلح و نوع دوستی قابل ستایش است
مجيد
Iran, Islamic Republic of
مردم زیاد حساس شدند
گاهی سهوا مطالبی گفته میشه
نباید زیاد کشش داد
توضیحات زیبا بود و مفید
افرین
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1