تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۱۸۲۰۰۷

داستانی برای مسولین استان و گچساران

۱۵
۰
کبنا ؛دخو از گچساران
می دانستم که نا آشنایی با یک زبان یک روز مرا به زحمت خواهد انداخت و یا بدتر کاری دستم می­دهد. یکی از این زبان­ها که همیشه مرا می­ترساند زبان عربی بود که کلمات زیادی از آن در زبان فارسی وجود دارد. کاربرد این  کلمات از قدیم رسم بوده و در نوشته­ها و گفته های مردم اعم از باسواد و بی سواد  به کار می­رفته و می رود. این روزها در روزگار مدرن و پست مدرن به دلیل آشنایی اندک مردم با عربی و کاربرد بیش از اندازه ی کلمات عربی در سیستم اداری کشور، برای بعضی ها سوء تفاهم هایی به وجود می آید و گاه برخی به دردسر می افتند. من خیلی سعی کردم که این زبان و قواعد آن را به خوبی بیاموزم. این مقدمه را گفتم تا برسیم سر این داستان چند روز پیش من. نوشته ای بدون امضا و شماره و نشان در بیمارستان شهید رجایی گچساران پیدا شد. در این نوشته هم کلمات عربی به کار رفته بود. از آنجا که من آشنایی کمی با زبان عربی داشتم به متن علاقه مند شدم و برای خودم خواندم. هم فال بود و هم تماشا.
نوشته بود نحوه ی محاسبه ی اضافه کار
جدولی داشت و بعد از جدول یک فورمول نوشته شده بود:
موظف هر شخص    = موظف هرماه -  تقلیل ساعت کار ماهیانه در هر گروه
در سطر دوم نوشته بود : مرخصی استعلاجی و استحقاقی ۳ روز از موظفی کسر شود.
برای پرسنل اعصاب و روان مرخصی استحقاقی و استعلاجی تا پنج روز از موظفی کسر شود. الان برایم روشن شده بود که این متن مربوط به بیمارستان است. اما کدام بیمارستان؟ شاید شهید رجایی که این متن در آن پیدا شده بود. البته شاید ها....
من برای فهم استحقاقی و استعلاجی کمی دچار سردرگمی شده بودم. اگر مرخصی حق کسی است و یا به واسطه ی درمان بیماری شخصی نیاز به مرخصی داشته باشد (چه استحقاقی و چه استعلاجی)  اصول ساده و همه فهم قانون جمهوری اسلامی ایران و قوانین اسلامی نباید چیزی از شخص کسر شود. البته که این مساله واضح است و سیستم اداری ما خودش می فهمد که حق قانونی را باید به شخص داد.
پس فهمیدم که من بد متوجه شده ام. استحقاقو استعلاج کلمات عربی هستند و می توانند معانی دیگری هم داشته باشند. پس گفتم استحقاق از باب استفعال است. یکی از کاربردهای باب استفعال طلب است. پس می تواند بنابر قواعدی از زبان عربی که من هنوز نخوانده ام و بلد نیستم الف تبدیل به واو شود یعنی استحقاق بشود استحقوق که میشود طلب حقوق کردن از کسی! با این وصف  و بنابر مکان یافته شدن نوشته می شود طلب حقوق کردن از پرستار یا کادر درمان. حال می خواهد این طلب کلی باشد یا جزئی. یعنی سیستم اداری به ویژه رئیس، معاونان و بقیه از پرستار و کادر درمان کل یا بخشی از حقوق او را بگیرند چون استحقاقی است. مگر می شود؟ بله. چطور؟ بنابر فورمول محاسبه اضافه کار.
کلمه ی دیگر استعلاج بود. بنابر همان قاعده ی پیشین به این کلمه پرداختم. استعلاج می شود طلب علاج کردن از کسی. علاج هم یعنی درمان. پس می شود طلب درمان کردن از کسی؛ یعنی از کسی بخواهیم که به امر درمان بپردازد. فقط به همین کار و نه برود مرخصی. چطور به پرستار معنی استعلاج را بفهمانیم؟ با همان فورمول پیشین. می گوییم اگر خواستی بروی مرخصی برای گردش یا درمان خودت؛ ما از حقوق تو کسر می کنیم . کسر در عربی یعنی شکستن و کم کردن. با این کار پرستار تشویق می شود که دیگر مرخصی نرود و هرچه بیشتر به درمان بپردازد و بیماران را علاج کند حتی اگر خودش بیماری صعب العلاج داشته باشد. به این ترتیب سیستم اداری بزرگترین خدمت را به بیماران می کند.
از این رو کادر درمان دیگر به مرخصی نمی رود و هیچ گاه شامل استحقاق و استعلاج سیستم اداری نمی شود و کارها به بهترین شکل انجام می شود. من این داستان را به عنوان یک بیمار نوشتم تا از زحمات بی دریغ سیستم اداری بیمارستان تشکر کنم که این همه خدمت و زحمت را با هم آمیخته اند تا بیماران راحت و راحت تر باشند. به امید آن روزی بخش نامه ها و نامه های اداری در کشور ما مهر و شماره و امضای مسئولی را داشته باشند تا ما بتوانیم نام این عزیز داستانمان بیاوریم از ایشان قدردانی کنیم.
این هم تصویر نامه ی مذکور

نام شما

آدرس ايميل شما

کارگزین بیمارستان
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اگر با قوانین کار کادر درمان در ایران و دنیا آشنا بودی یقینا سرسوزنی جای تردید نداشتی. این روش محاسبه عین قانون و عین عدالت هست خداکنه که همه جا به همین روش انجام بشه.
Iran, Islamic Republic of
اینکه داستان نوشتن نداشت. نحوه مرخصی استحقاقی و استعلاجی در بیمارستانها قانون خاص خودش را دارد که اگر همه پرسنل از اون با اطلاعند.
چرا به کاری که هیچ ربطی به شما نداشته پرداختی دوست عزیز.
گچسارانی
United Kingdom
شما را به خدا این ماه رمضونی وقت ما و سایت کبنا را با این مطالب بی ارزش ضایع نکنید جناب دخو.
این قصه چیه نوشتی. اونا خودشون کارشون را بلدند مرخصی پرسنل به شما چه ربطی داشته.
چرا بیخودی توی هرکاری دخالت کنیم.
معلم
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد می کنم که این نویسنده محترم برای کودکان گروه الف داستان بنویسد. البته بعد از گذراندن یک دوره کامل ادبیات فارسی.
رجب
Iran, Islamic Republic of
ایگوم کرو قبلا تو داستان حسنکه ننوشتی! گاو بع بع می کرد....گربه مو مو می کرد...
Iran, Islamic Republic of
داستانی سی خوت!!!!!
اهل رسانه
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار باشه هرکسی برود از هر بخشنامه ای که در درو دیوار جاهای مختلف دید برای خودش قصه بسازه که سنگ روی سنگ بند نمی شه. اگر کسی هم میخواد رمان بنویسه جاش در رسانه ها نیست. رمان نویسی آداب خودش را دارد.
Netherlands
یه سوال: آیا انتشار نامه و بخشنامه داخلی یک اداره در رسانه های گروهی مجاز است؟
کارمند بیمارستان
Iran, Islamic Republic of
یک متیل خاله زنکی ارزش درج نداشت مسئول محترم سایت وزین کبنانیوز از شما انتظارات بیشتر از اینهاست.
ارشد حقوق
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به کارشناس کامنت ۸:
بنظر من هم وقتی یک نامه یا دستورالعمل مربوط به کارکنان داخل یک واحد سازمانی هست. بدون اجازه و یا درخواست مسولین اون واحد سازمانی کسی اجازه استفاده از اون در فضای مجازی را نداره.
این مطلب را هم بهتر است که کبنا از سایتش حذف کنه.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
شاید رئیس ، معاون وحسابدار بیمارستان بخواهند با این کارشان بخشی از ۷۰۰ میلیون تومان اخیر را جبران کنند !!!
یا شاید بخواهند کارانه مدیر شبکه را افزایش دهند !!
محمودنژاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت مدیران سایت میخواستم بگویم اگر کمبود مطلب دارید مردم ما کم درد ندارند از دردهایمان بنویسید از بدبختیهایمان بنویسید یا حداقل مطلبی در حد شان سایتتان بنویسید.
Iran, Islamic Republic of
این یه مطلب کوچک و خیلی حاشیه ای بوده و اصلا جایش در بین مسایل و رخدادهای مهم نیست.
مخطب کبنا
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این نوع داستان نویسی نه تنها نادرسته بلکه پیگرد قانونی داره. آخه چه معنی داره کسی به خودش اجازه بده مکاتبات داخلی یک اداره را اینجوری رسانه ای کنه! اینکارا چه معنی داره!
شما نمی خواد نگران مردم باشی نه نگران پرسنل نه نگران هیچ کس دیگه فقط ادبیات فارسی و عربی را بیشتر یاد بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از دوست عزیزی که این مطلب را نوشته اند.قطعا یکی از با ارزشترین کارها خدمت به بیماران نیازمند میباشد.پرسنل زحمت کش درمان با وجود زحمات شبانه روزی و سختی های فراوان جسمی و روحی و دریافت کمترین حقوق و مزایا حتی مجاز به استفاده از مرخصی استحقاقی خود هم نمیباشند.و همه این مشکلات منجر به افت کیفیت خدمات به بیماران میگردد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1