تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۱۸۱۹۹۳

فاش واقعیت‌های کشتارگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد

۶
۰
کبنا ؛ نشست کارگروه کشتارگاه‌ها امروز به ریاست پژمان نیک‌اقبالی معاون امور عمرانی و شهرداران شهرستان‌های استان برگزار شد.
پلمب کشتارگاه‌های غیربهداشتی کهگیلویه‌وبویراحمد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورتی که سازمان دامپزشکی تشخیص دهد که کشتارگاهی تعطیل شود باید این کار انجام گیرد حتی اگر گوشت به دست مردم نرسد.


 پژمان نیک‌اقبالی در نشست بررسی وضعیت کشتارگاه‌های استان کهگیلویه‌وبویراحمد در مورد وضعیت نامطلوب برخی از این کشتارگاه‌ها اظهار داشت: این وضعیت باید بهبود یافته و ساماندهی شود زیرا در جایی که بحث سلامت و جان انسان‌ها مطرح است اغماض قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه ما در قبال کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها که سبب به خطر انداختن جان انسان می‌شود مسئول هستیم، افزود: شاید فردی که کشتار غیرمجاز انجام می‌دهد از اطلاعات بهداشتی کافی برخوردار نباشد بنابراین وظیفه ما آگاه‌سازی و فرهنگسازی در این مورد است.
نیک‌اقبال تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ اشتباهی از دیرباز در این استان رواج داشته که گوشت تازه و گرم برای تغذیه بهتر است در حالی که علم دامپزشکی خلاف این نظر را ثابت کرده و می‌گوید گوشت پس از ذبح باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای پایین نگهداری شود.
وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگسازی این موضوع، بیان کرد: باید ذهنیت مردم نسبت به مصرف گوشت تازه و گرم اصلاح شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در برهه‌ای کشتارهای غیرمجاز در سطح این استان ساماندهی شد، ابراز کرد: متأسفانه دوباره شاهد فعالیت مجدد برخی از این مراکز در برخی نقاط استان هستیم که از دستگاه قضایی و دادستان خواهان برخورد با این مراکز و تعطیلی آنها هستیم.
نیک‌اقبال با اشاره به اینکه ما دنبال این نیستیم که مانع نان خوردن کسی شویم، گفت: تأمین درآمد زندگی به قیمت به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه زمانی مرغ زنده در اطراف شهرهای استان به شدت به صورت غیرمجاز کشتار می‌شد، اظهار کرد: تعداد زیادی از مراکز عرضه مرغ زنده جمع آوری شد و دیگر مراکز باقیمانده نیز باید جمع‌آوری شوند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه باید با کشتارهای غیرمجاز در سطح استان برخورد شود، خواهان همکاری دستگاه‌های متولی در این مورد شد.
نیک‌اقبال در مورد وضعیت نامطلوب برخی کشتارگاه‌های استان نیز گفت: اگر در این کشتارگاه‌ها مسائل بهداشتی رعایت نشود دیگر تفاوتی بین کشتار غیرمجاز در حاشیه شهرها و روستاها و این کشتارگاه‌ها از لحاظ بهداشتی وجود ندارد.
وی بیان کرد: خط قرمز ما در بحث سلامت مردم کشتارگاه‌هایی هستند که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند حتی اگر گوشت به دست مردم نرسد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی احتمال بروز برخی بیماری‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در این صورت هزینه کنترل آلودگی ایجاد شده در سطح شهرها زیاد است بنابراین متولیان کشتارگاه‌ها باید وظایف خود در مورد مسائل بهداشتی و تجهیز این کشتارگاه‌ها را به صورت کامل انجام دهند و کشتارگاه‌هایی که توان انجام این کار را ندارند تعطیل شوند.
نیک‌اقبال تأکید کرد: در صورتی که دامپزشکی تشخیص دهد که کشتارگاهی تعطیل شود باید این کار در اسرع وقت انجام شود حتی اگر گوشت به دست مردم نرسد.
وی بیان کرد: شهرداری‌ها باید با توجه به مسئولیتی که در این حوزه دارند کار خود را انجام دهند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کشتارگاه‌های این استان از لحاظ بهداشتی در مقایسه با سال‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار هستند، گفت: این وضعیت هنوز به حد نرمال نرسیده‌است.
نیک‌اقبال در مورد مسائلی که نیاز به صرف هزینه زیاد دارد اظهار کرد: در این مورد نامه‌ای به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  ارسال شود که بخشی از اعتبارات شهرداری‌ها را در موافقت‌نامه برای تکمیل و تجهیز کشتارگاه‌ها قرار دهند تا شهرداری‌ها موظف به انجام این کار شوند.
وی خواستار انجام مکاتبات با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای تأمین ماشین حمل گوشت شد و بیان کرد: در صورتی که این سازمان قادر به تأمین این ماشین نبود این موضوع یا به بخش خصوصی واگذار شود و یا ماشین‌های موجود بازسازی شوند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۳ یا ۴ کشتارگاه استان به عنوان کشتارگاه‌های مبنا تعیین شده و نسبت به تکمیل آنها اقدام شود.
نیک‌اقبال با بیان اینکه در گذشته ورود گوشت قرمز به استان به منظور حمایت از اقتصاد درونی استان ممنوع شده بود، گفت: این ممنوعیت همچنان وجود دارد زیرا ظرفیت کشتارگاه یاسوج برای تأمین گوشت مورد نیاز استان کافی است.
وی تصریح کرد: در مورد مرغ نیز تا جایی که ظرفیت کشتارگاه‌های استان جوابگو است نباید وارد شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خط قرمز ما بحث بهداشت و سلامت جامعه است، ابراز کرد: هرجایی که این سلامت توسط هر شخصی و با هر هدفی به خطر بیفتند باید برخورد شود.

حمل لاشه‌های گوشت توسط تاکسی و وانت‌بارها


در این نشست مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هفت کشتارگاه در سطح استان وجود دارد، گفت: کشتارهای غیرمجاز در اطراف شهرهای استان بهداشت مردم را به خطر انداخته و به دلیل شیوع بیماری تب کریمه کنگو مصرف گوشت غیربهداشتی سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند.

عبدالله بهمنش با اشاره به اینکه کشتارگاه‌ها باید جایگزین کشتارهای غیر مجاز شود، افزود: در برخی کشتارگاه‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود و اگر قرار است وضع به همین منوال پیش برود بهتر است تعطیل شوند.

وی بر فعال شدن کشتارگاه‌ یاسوج تأکید کرد و گفت: کشتارگاه یاسوج تنها کشتارگاه صنعتی استان باید فعال شود و کل استان را به وسیله ماشین‌های حمل گوشت تحت پوشش خود قرار دهد.

این مسؤول ادامه داد: کشتارگاه باشت غیر قابل استفاده است و به دلیل غیربهداشتی بودن حتی نباید هیچ کشتاری در آنجا صورت گیرد و در منطقه خان احمد کشتارگاهی برای شهرستان‌های باشت ایجاد شود.

در ادامه مسؤول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی با بیان اینکه کشتارگاه شهرستان بویراحمد تنها کشتارگاه صنعتی استان است، به مشکلات عدیده در کشتارگاه‌های سایر شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: نبود ماشین‌های حمل گوشت، نبود سردخانه برای نگهداری لاشه‌های گوشت، نبود کوره لاشه سوز و ....از جمله مشکلات کشتارگاه‌های استان است.

مسعود رجب‌زاده بر ضرورت حمل لاشه‌های گوشت توسط ماشین‌های حمل گوشت تأکید کرد و گفت: در شهرستان گچساران لاشه‌های گوشت توسط تاکسی و وانت بارها حمل می‌شود که این کار غیربهداشتی و غیر مجاز است.

وی تصریح کرد: بعد از شهر یاسوج، بیشترین کشتار در شهرستان گچساران انجام می‌شود که ضروری است مشکلات کشتارگاه گچساران رفع شود.

رفع نواقصات کشتارگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نادیده گرفتن بهداشت و سلامت که با جان افراد بستگی دارد قابل اغماض نیست، افزود: کشتار غیر مجاز در حاشیه شهرها بازی با جان و سلامت افراد است و همه در برابر سلامت افراد جامعه مسؤولیم.

پژمان نیک‌اقبالی خواستار اصلاح فرهنگ مصرف گوشت گرم و تازه شد و افزود: در گذشته فرهنگ مصرف گوشت تازه و گرم به فرهنگی در بین مردم تبدیل شده بود که این فرهنگ باید با کمک رسانه‌ها و دستگاه‌ها اصلاح شود.

وی افزود: گوشت گرم و تازه باید ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود تا در صورت وجود بیماری در گوشت، از بین برود.

این مسؤول با اشاره به جمع‌آوری کشتارگاه‌های غیر مجاز در محور یاسوج ـ بابامیدان در منطقه دشت‌روم بویراحمد افزود: کشتارگاه‌های غیر مجاز در این منطقه جمع‌آوری شده، اما دوباره در حال راه‌اندازی هستند که انتظار می‌رود دستگاه قضایی به خصوص دادستان و نیروهای انتظامی نهایت همکاری برای برخورد قاطعانه با کشتارهای غیر مجاز را انجام دهد.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به خطر انداختن سلامت مردم را خط قرمز مسؤولان و متولیان بهداشت دانست و تصریح کرد: عرضه نشدن گوشت به مردم بهتر از عرضه گوشت ناسالم است.

وی تصریح کرد: کشتارگاه یاسوج توانایی تأمین گوشت مورد نیاز استان را دارد، لذا واردات گوشت قرمز و مرغ از استان همجوار به غیر از برای تنظیم بازار ممنوع است.

نیک‌اقبالی بر تکمیل و تجهیز کشتارگاهی یاسوج، گچساران و کهگیلویه تأکید کرد و عنوان کرد: نبود ماشین حمل گوشت و سردخانه از جمله نواقصات سردخانه‌های استان است که هر چه سریع‌تر رفع شود.

جعلی بودن مهر بهداشت بر روی لاشه‌های گوشت

در ادامه بهنام برازنده شهردار باشت از جعلی بودن مهر بهداشت بر روی لاشه‌های گوشت خبر داد و گفت: حدود ۹۰ درصد کشتارها خارج از کشتارگاه صورت می‌گیرد و تنها ۱۰ درصد کشتارگاه‌ها در خود کشتارگاه و به صورت بهداشتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که اقدام به کشتار خارج از کشتارگاه می‌کنند با استفاده از مهر جعلی بهداشت بر روی لاشه‌ها موجب شده کار تشخیص کشتار مجاز با مشکل مواجه شود.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به وجود ۷ کشتارگاه دام در سطح این استان، اظهار داشت: تنها کشتارگاه صنعتی استان کشتارگاه یاسوج است و کشتارگاه‌های موجود در شهرستان‌های دنا، گچساران، کهگیلویه، باشت و لنده سنتی هستند.

وی ظرفیت کشتارگاه یاسوج را یک هزار و ۶۰۰ رأس دام سبک و ۱۰۰ رأس دام سنگین عنوان کرد و افزود: این کشتارگاه در حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند.
رجب‌زاده بیان کرد: کشتارگاه دام بهمئی متعلق به بخش خصوصی است که به سبب کمبود اعتبار در وضعیت ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد اما برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز در این شهرستان به طور موقت با فعالیت این کشتارگاه موافقت شده است.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب کشتارگاه باشت، عدم آسفالت جاده دسترسی به کشتارگاه و واقع شدن این کشتارگاه در بافت مسکونی را از مهم‌ترین مشکلات آن عنوان کرد.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کشتارگاه باشت در گذشته غسالخانه بود که از روی ناچاری به کار کشتار دام اختصاص داده شد.
رجب‌زاده با بیان اینکه ادامه فعالیت این کشتارگاه امکان‌پذیر نیست عنوان کرد: تأمین گوشت مورد نیاز شهرستان باشت می‌تواند در یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت در کشتارگاه گچساران انجام شود و یا در یک برنامه‌ریزی میان مدت کشتارگاه کوچکی در این شهرستان احداث شود.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی بلندمدت واگذاری این کشتارگاه به بخش خصوصی از طریق احداث کشتارگاه جدید در حدفاصل شهرستان‌های گچساران و باشت است.
ورود حیوانات وحشی به کشتارگاه لنده
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات کشتارگاه لنده اشاره داشت و ابراز کرد: عدم آسفالت جاده دسترسی به کشتارگاه، روشنایی نامطلوب، قلاب‌ها و پایه‌های زنگ‌زده، نزدیکی ساختمان کشتارگاه به روستا، عدم برخورداری از حفاظ و حصار را از مهم‌ترین مشکلات این کشتارگاه عنوان کرد.
رجب‌زاده گفت: در مورد این کشتارگاه پیشنهاد می‌شود که به منظور جلوگیری از ورود حیوانات وحشی حصارکشی شود، سیستم فاضلاب آن بهسازی و سرپوشیده شده، روشنایی آن ترمیم، قلاب‌ها تعویض و قلاب‌های استیل و ضدزنگ و خودروی یخچال‌دار برای آن خریداری شود.
وی کوره لاشه‌سوز و تعبیه اتاق پیش سرد را از دیگر ملزومات این کشتارگاه عنوان کرد.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سردخانه نگهداری صفر تا ۴ درجه کشتارگاه گچساران متناسب با ظرفیت این کشتارگاه نیست گفت: این کشتارگاه به حداقل ۲ کامیون حمل گوشت سردخانه‌دار ۵ تنی نیاز دارد.
رجب‌زاده نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی و عدم لیبل‌گذاری لاشه‌های گوشت، فقدان امکانات اتاق بازرسی و عدم نصب توری و شیشه بر روی پنجره‌ها را از دیگر مشکلات کشتارگاه گچساران دانست.
وی به مشکلات کشتارگاه کهگیلویه اشاره داشت و نداشتن کوره لاشه‌سوز، نبود سیستم آب فشار قوی سرد و گرم و متناسب نبودن سردخانه نگهداری صفر تا ۴ درجه با ظرفیت اسمی را از مهم‌ترین مشکلات این کشتارگاه عنوان و اظهار کرد: ژنراتور برق اضطراری، دستگاه کمپرسور و جرثقیل دستی برای این کشتارگاه خریداری شده اما هنوز نصب نشده است.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورتی که وضعیت کشتارگاه کهگیلویه ساماندهی شود کشتارگاه لنده تعطیل و به کهگیلویه منتقل می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما

باوی
Iran, Islamic Republic of
کشتارگاه باشت غسارلخانه بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟
اقای برازنده گوشت خانواده خودت را هم از این کشتار این کشتارگاه تامین میکنید ؟؟؟؟؟؟
وای بر ما
باوی
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت خوانندگان گرامی کبنانیوز و شهردار محترم شهرستان باشت
یادم میاد چند مدت پیش شبکه بهداشت باشت اقدام به پلمپ کشتارگاه باشت کردند اما بعد چند روز با جنجالی که شهرداری به پا کرد مانع این اقدام شدند و ان را باز کردند .چرا ما نمیذاریم ادارات کار قانونی خود را انجام دهند اگر همان موقع اقدام به بازسازی کشتارگاه میکردید و به حرف شبکه بهداشت گوش میدادید امروز به جایی نمیرسید که استان از کشتارگاه باشت نقطه ضعف بگیرد بعد اقدام صورت گیرد
کیان
Iran, Islamic Republic of
جناب برازنده چه حرف قانع کننده ای برای مردم دارید ؟
اینم مثل بقیه کاراتونه؟
شهردار و اداره دامپزشکی باشت ضعیف کار میکنن تا کی ما باید چوب بی لیاقتی بعضی مدیرارو بخوریم
جناب دکتر تاجگردون لطفا پیگیری کنید
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
ای بووووووووبوووووووو بو وووووو
باشت همه چیش
کشتارگاهشم .. بیه ?????
ایگم هر وقت گوشت حیون ایخرم تا صبح خو مرده ایبینم
ط
Iran, Islamic Republic of
با تشکر معاون محترم عمرانی استانداری که به فکر سلامت مردم هستند
تا اونجایی که در جریان هستم بعضی از بیماری ها مشترک بین انسان و دام هستند و مدتی بیماری تب کنگو در شهرستان بهبهان رواج داشته با این شرایطی که کشتارگاه های استان دارندپس به سلامتی مردم استان زیاد اعتمادی نیست شهردار باشت فرمودند ۹۰ درصد کشتارها خارج از کشتارگاهها انجام میگیرد ...بررسی این مسائل برعهده چه اداراتی هستند؟ اقدامی در این خصوص صورت گرفته ؟ جان یک شهرستان در خطر هستش ......همانطوریکه فرمودند نباید سلامتی مردم رو بخاطر درامد بخطر بندازیم
لطفا هر چه سریعتر پیگیری کنید
با تسکر
0054
Iran, Islamic Republic of
ما ازجناب دکتر تاجگردون خواستار پیگیری این موضوع هستیم
چرا از غسالخانه برای کشتارگاه استفاده کردند؟
چرا شهردار باشت در مقابل شبکه بهداشت ایستادن برای پلمپ کشتارگاه؟
چرا ۹۰ درصد کشتارها خارج از کشتارگاه انجام شده در حالی که خود شهردار این موضوع را اعلام کردند اما تاکنون از طرف شهرداری و دام پزشکی اقدامی صورت نگرفته است و با انها برخوردی نشده ؟
چرا سلامت شهرستان را در نظر نگرفتند ؟
جناب دکتر تاجگردون ما خواستار پیگیری از طرف شما هستیم
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1