تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۱۸۱۹۰۸

اصلاحات و ماشین مش مندلی

۲۴
۰
کبنا ؛ 
ایمان یعقوبی
در این روزگار غدار، مراد سیاست بازان بر وفق نیست، خودشان نیز بر مدار تسلسل دور باطل میزنند و لاف گزافشان سخن گفتن به سبک روشنفکران خردمند است . فرق است میان سیاست مدار و سیاست باز. اولی سر در جیب اندیشه، خردمندانه برای فردا طرحی نو می افکند و دومی تن پوش اندیشه ورزی خردمندان را دزدانه بر دوش انداخته است اما این قبا بر تنش بسیار گشاد است. سیاستمدار واقعی از مسیر سیاست و از در کیاست و سیاست باز سیاست زده از مسیر منفعت و از در نخوت هردو می تازند ولیکن:
دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه   /    هردو جانسوزند اما این کجا و آن کجا
سیاست بازان شبه سیاسی اند و در امر سیاست فاقد بینش و معرفت کافی هستند. کاندیدای در سیاست باخته بویراحمد و دنا ، نقاب از چهره برداشته، بر اخلاق تاخته ، مفسر میدان گشته و توهم نصرت زده است. از فکاهی جدید این مدعی نو اصلاح طلب شکستن سکوت در رسانه یاران غارش است. گرچه این عمل چندان عجیب نیست ولیکن مرادم از این سخن سوا نمودن سیاسیون از سیاست زدگان از منظر اندیشه شناسی و بینش سیاسی است. نفر چهارم انتخابات محافظه کاری است که تازه از سنت رسته و آسیمه به دامان روشنفکری مدرن افتاده است. از ارزشهایی سخن می گوید که در نظرگاهش ضد ارزش اند. آنگاه که از اصلاح طلبی می گوید تفسیرش متکی به خود و این خود نیز بر منیت ذاتی اش استوار است.  رسم سیاست باز چنین است که خود را واقع گرایی متعهد و هوادار عقلانیت می داند.اما نگاه اتوپیایی و وهم آلودش او را به تلقی نادرست از آزادی خواهی و اصلاح طلبی می کشاند لاجرم در تفاسیر خود به نابسامانی فکری گرفتار می شود و مذبذب است .
بهرامی ژستهای دومده اش را با قلوه واژه های سیاسی درمی آمیزد تا عیار سخنش نهفته ماند. او برای اثبات خویش هم خود و هم خواننده را به تاریخ ارجاع می دهد. هر چند ناآگاهانه به استدلالهایش رنگ تاریخی میدهد اما تاریخ را آگاهانه قلب می کند. جستن اصالت اندیشه و ثبات قدم در قاموس بهرامی کاری عبث است. به تاریخ بنگریم:
سال ۸۲ مصادف با جولان قدرت اصولگرایان، بهرامی به مدد یکی از بزرگان جریان مذکور به ستار هدایتخواه پناه برد تا مشق سیاست را در مکتب وی بیاموزد ولی در مصاحبه اخیر مدعی است: «ما اصلاح طلبان در سال ۸۴ بخاطر ناهماهنگی و اختلاف نظر شکست خوردیم». بهرامی از دوگانگی در فکر و عمل رنج می برد و خود را مجاب می کند که نعل را وارونه بزند و اینچنین اصلاحات را در راستای هدف خویش مصادره به مطلوب می کند. هرگاه سخن از هدایتخواه به میان آید ناخودآگاه پای احمدی نژاد این تحفه اصولگرایان هم به میان می‌آید. بهرامی مزد خدمت بی منت خویش در ستاد احمدی نژاد، و هدایتخواه را از دوستان بالا نشینش با نشستن بر کرسی شهرداری یاسوج می‌گیرد. در وصف مدیریتش یک طرفه به قاضی می رود پس همواره راضی است اما کارنامه اش حاکیست که وی به وضوح یک شبه مدیر است که شرحش موجب اطاله کلام است. زمانی چند وی بر کرسی ریاست کمیته انضباطی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج تکیه زد و در اتفاقی نادر تعدادی از دانشجویان اصلاح طلب را تنها به جرم انتقاد از ستار هدایتخواه از دانشگاه اخراج نمود که البته بعدها با وساطت احدی از مسؤلین دانشگاه ماجرا ختم به خیر شد. ذکر این موارد معدود نشان می دهد بهرامی سه تارش را در دستگاه ستار می‌نوازد.
به انتخابات ۸۸ که میرسیم مدعی نو اصلاح طلب کمیتش بد می لنگد. زمانی خواستار برخورد انقلابی با سران اصلاحات بود و در گرماگرم انتخابات مجلس دهم دوباره به نفی اصلاحات در ۸۸ پرداخت و آنان را سزاوار اشد مجازات برشمرد! شگفتا که بهرامی در کش و قوس انتخابات ۹۰ در آستانه۴۰ سالگی جوهره اش را کشف نمود و دریافت که اصلاح طلب بوده و خود نمی دانسته است. در سال ۹۴ این اصولگرای از راست رانده ، در اصلاحات خود ساخته اش ترمز بریده و از حول حلیم در دیگ فرافکنی افتاده است. مشکل اینجاست که وی به خودآگاهی نرسیده و سیر کمالش به آگاهی و سپس آگاهی بخشی ناقص است. این نقصان وی را، به جهالت سیاسی مدرنی کشانده است و این ندانستنش مرکب است چون نمی داند و نمی داند که نمی‌داند. تاریخ گواهی می دهد که در ایام منتهی به انتخابات چگونه به هر بهانه ای خود را به سید اصلاحات استان می رساند تا خودی نمایاند و جلب نظری نماید اما افسوس که بهرامی به طرز وحشتناکی غیر کاریزماتیک است و در روز سخنرانی اش اشاره نمود که موسوی یک رأی دارد و حال موسوی و یارانش را مسبب شکست خود می داند. مدعی نو اصلاح طلب مدتی است بر روی دست راه می رود و خود را با بزرگان جریان فکری اصلاح طلبی مقایسه می‌کند. نفر چهارم انتخابات که اندک سابقه ای در هیچ حزب و انجمن اصلاح طلبی ندارد جوانان درد کشیده سیاسی عضو مجمع و مخالفان خود را منفعت طلب می داند گویی نمی داند این جوانان راستین و ایستاده بر آرمانهای اصیل اصلاح طلبی بسیار پیش از وی جوهره خود را یافته‌اند و همواره در نوک حرکت‌های اصلاحی و روشنگری ایستاده‌اند. این جوانان اکنون «وارث» بی پناه اصلاحات بی  «پناه»اند. نکته ای که همواره در سخنان بهرامی مجهول است: ادعای ارتباط نزدیک با جناب عارف است ولی مدعی آشکارا نمی گوید که منظورش کدام عارف است. عارف پدر یا عارف پسر؟!
آنان که بر این باورند که موسوی و سایر مخالفان نظر مجمع ، به شورای هماهنگی اصلاحات در استان و کشور بی اعتنایی نموده اند یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهند:
آیا شورای هماهنگی اصلاحات کشور و آقایان خاتمی و عارف از سوابق سیاسی و کارنامه جناب بهرامی و نحوه انتخاب ایشان مطلع بودند و هستند ؟
آیا وقت آن نرسیده در خصوص نحوه انتخابات مجمع اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین علت اعلام خروجی مجمع پیش از بررسی صلاحیت سید باقر موسوی روشنگری نمایند؟ دلسوزان اصلاح طلبی در گوشه گوشه این دیار نظاره گر کار و زارند و سکوت تلخشان موجب شده است تا نو اصلاح طلبان مدعی در سایه جمعی منفعت طلب عافیت خواه که از اصلاح طلبی فقط طلب کردن را دریافته اند  هر روز ترک تازی نمایند. در این میان اما موسوی و جوانان اصلاح طلب اصیل با آنان و دستهای حامی پشت پرده همان کردند که تیر دو شاخ کمان رستم با چشمان اسفندیار کرد.
بهرامی به سبک وسیاق مرادش محمود احمدی نژاد رندانه وعده افشاگری می دهد که صد البته امر میمون و مبارکی است و ما هم می سراییم «جانا بگو با ما آن راز اندرونت». شاید بهتر باشد رازهای مگو بازگو شود تا پرده حجاب از اعمال و افکار همگان کنار رود و از جفاهایی که محفل نشینان جلسات شبانه در تهران و یاسوج در حق سید باقر موسوی و مردم نموده اند اندکی روشن شود. آنچه مشهود است اینکه، مدعیان به دلیل ضعف ساختاری اندیشه شناختی و عدم انطباق و همراهی با مدلهای جدید سیاسی کشور در تونل زمان گرفتار آمده اند و به جای سامان مند نمودن نظام فکری و تشکیلاتی در استان همسو با اهداف عالیه جریان اصلاحات در کشور ، به عناوین پرطمطراق ریاستی  دلخوش کرده اند. با کمی اغماض آنهم برای گریز از دام مطلق گرایی میتوان چنین گفت که گاهاً نحله های فکری و سیاسی در ایران  زمانی که از سوی نهادهای قدرت طرد می شوند به جای بازنگری در شیوه و نه آرمان، قدم در راه بی بازگشت ارتباط با رقیب انحصار طلب و اقتدارگرای خود بر مبنای حفظ آنچه مانده است باقی بماند ، می گذارند. حرکتی تدریجی که به سمت استحاله و نهایتا بی عملی و فروپاشی فکری پیش می رود و نتیجه اش عدول از آرمانهای اولیه است . البته این نه تقدیر هر جریان و خاصه اصلاحات در استان کهگیلویه و بویراحمد، بلکه جبری خود خواسته و طوقی خود ساخته است که بدلیل انحصار طلبی برخی در جریان اصلاحات استان پدیدار شده است. حکایت جریان اصلاح طلبی به رهبری بهرامی که نه در آستان سیاست توفیق یافته و نه در سیاست استان، یاد آور داستان نوستالژیک «ماشین مش مندلی» خودمان است که نه بوق دارد و نه صندلی
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن زاده
Iran, Islamic Republic of
اخه ایمان بچه فضول تو کجا سیاست کجا بچه توسیاست نمیره
Iran, Islamic Republic of
دکترررررررررررررررررررررررررررررررر بهرامی چندم شد؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب بود . درود بر شما .
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای یعقوبی کاش حرمت قلم یعنی قسم خورده خداوند متعال رانگه میداشتی و منطقی می اندیشی. احمدی نژاد همین روزها با وجود اینکه هیچگونه مسئولیتی در کشور ندارد و دولت فعلی به هر نحوی در صدد تخریب ایشان می باشد به شهر های مختلف سفر می کند چطور مورد استقبال قرار می گیرد . این را چگونه توجیح می کنید. مگر قباله اصلاح طلبی در دستان گروه خاصی به ثبت رسیده است؟ عده محدودی مبلغ چیزی اند که زمانی جیره خوار و وامدار آن باشند نه حقیقت را.
احسان
Iran, Islamic Republic of
درود بر ایمان
مانند همیشه زیبا، منطقی و با تسلط بر موضوع
خواننده
Iran, Islamic Republic of
این حرف مسخره را چرا اینقدر تکرار میکنید؟؟تا تعیین وضعیت سید باقر موسوی؟؟ کدام وضعیت؟؟ همه میدانستند که سید باقر تایید نخواهد شد.. چرا باید صبر رمیکردند؟؟
امدن سید باقر از همان اول اشتباه بود.خودش هم میدانست که امکان ندارد تایید شود. بقیه چرا باید وقت کشی میکردند؟؟ اصلاح طلبان مناسبتر از بهرامی کی را داشتند؟؟ چرا اینقدر پا در هوا حرف میزنید؟؟
دشترومی
Iran, Islamic Republic of
باقر باطل شد برا همیشه هرچقدر دوس دارین مطلب بزنین مردم از کار باقر اگاهند
تش هیمه بلیطی
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم زیبایت
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بابا. سید باقر تموم شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آخه زارعی که رئیس ستاد احمدی نزاد بوده این دوگانگی چیه؟
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
آقا جان ماشین مش ممدلی(مشهدی محمدعلی)
Iran, Islamic Republic of
سیدباقر// چند
علی از مارگون
Iran, Islamic Republic of
به امام زمان قسم ایخرم شما کلو وابیته، کوطرف سه دوره رد صلاحیت وابیه، بعد تازه نویسنده گرامی اینوسه قبل از بررسی صلاحیت سید باقر .
کو خدا خیرت به، دوازده ساله ایشون رد صلاحیته .
انگار حواست نیست اصلا. یا خودته زی به خوو.
Iran, Islamic Republic of
آقای ایمان یعقوبی بر هیچ کس پوشیده نیست که خانواده جنابعالی از طرفداران سید مسعود حسینی بودند و در انتخابات علیه سید باقر رای دادند میگی نه از مردم سی سخت بپرس. زمانی که پدر جنابعالی در سی سخت معاون سید قدرت حسینی بودند حالا بهرامی شده با سابقه اصولگرایی؟ ای خدا
عدالت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شماها فقط ادای اصلاح طلبی و روشنفکری را در میارید، آقای یعقوبی حضرت عباسی قسم بخور چطور ا...؟ حالم از اصلاح طلب و اصولگرا در این استان بهم میخوره، در این استان همه چی هست غیر از عدالت، هدایت خواه نیروهای خودش را چپوند د..، موسوی نیروهای خودش، زارع نیروهای خودش، تاج گردون همین طور، همه فقط ادا در میارید،
Iran, Islamic Republic of
ما سید باقری را دوست داریم که اهل معامله نباشد فروشی هرگز .
محمد
Iran, Islamic Republic of
افرین بر نویسنده عزیز حق مطلب را گفتی. بهرامی مهره هدایتخواه بود. که اصلاحات را به سخره گرفت
ممدو
Iran, Islamic Republic of
درود بر یعقوبی عزیز آفرین بر این قلم صد آفرین
Iran, Islamic Republic of
جاودانه باد رهبر اصلاحات را درقلبها
011
.. یک.. است وما مثل مصر اصالت خویش را رها کرده ایم و به دنبال یوزارسیف هستیم ...
Iran, Islamic Republic of
بهرامی کی میخوای افشاگری کنی پس زود باش اگه دروغ نمی گی و نمی خوای با این حرفت شیرینی برد ما و تلخی باخت مجددو مفتضح خودتو کم کنی
Iran, Islamic Republic of
خدایی خوت دونی چه نوشتی ؟
بویر
Iran, Islamic Republic of
ی..
اولا .. جون.. زیر پرچم یک اصولگرا سینه میزند و حکایت تو و امثال تو مثل حکایت.. درب آسیاب است و بعدا .. دومی، اولی را.....
در ثانی ازین پس . سهم بر گیر زبان در کام نگه دار یا اقلا مثل .که هنوز قسم خدا و پیغمبر و روح شهید را در نفی کارش به کار میبرد و دم خروسی که از پاچه ی شلوارش درامده را انکار میکند زیر نور مهتاب بشقابت را تمام کن
آخه ..قراره در مقابل تاجگردون بایسته خخخخخخخ
دشترومی
Iran, Islamic Republic of
باقر باطل شد
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1