تاریخ انتشار
شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۱۸۱۸۴۸

کارگران روزمزد یاسوج مکان مناسبی برای تجمع ندارند

۰
کبنا ؛ 
کارگران روزمزد یاسوج 1
کارگران روزمزد شهر یاسوج محل مناسبی برای تجمع ندارند و هر روز هزاران کارگر روزمزد این شهر از سه راهی جانبازان تا میدان عدل تجمع می‌کنند که حضور آنها نارضایتی کسبه و بازاریان را رقم زده است.


 هنوز آفتاب به زمینیان سلام نکرده است که کارگران روزمزد شهر یاسوج لباس کار در دست می‌گیرند و در حاشیه بلوار امام خمینی(ره) این شهر تجمع می‌کنند. با طلوع آفتاب که زندگی شهر نشینان جریان می‌گیرد، هر روز در طول چند کیلومتر بلوار امام خمینی (ره)، شاهد حضور کارگرانی هستیم که به امید بردن لقمه‌ای نان حلال بر سر سفره‌هایشان در پیاده‌روهای این بلوار ایستاده‌اند.
بازاریان و کسبه اما این کارگران را مانع کسب می‌دانند و ماجرای هر روزشان درگیری با کارگران روزمزد و راندن آنها از مقابل مغازه‌هایشان است. کسبه هم حق دارند، به هرحال یاسوج جمعیت بالایی کارگر روزمزد دارد که برخی از آنها از روستاهای اقماری اطراف یاسوج به این محل می‌آیند.
کارگران روزمزد هم در این بین مقصر نیستند، آنها چند سالی است که در این نقطه تجمع می‎کنند و هرکس در شهر یاسوج نیز به کارگر نیاز داشته باشد، به بلوار امام به ویژه نقاط پشت هتل ارم، چهار راه معاد و فلکه عدل مراجعه می‌کنند.
بازاریان هم درست می‌گویند، حضور انبوه کارگران برای آنها نیز ایجاد دردسر کرده است و گاهی وقت‌ها صفوف طولانی کارگران مقابل مغازه‌هایشان مانع از ورود مشتری است و اغلب مردم نیز با مشاهده مغازه‌هایی که مقابل هرکدام از آنها ده‌ها کارگر نشسته است؛ کمتر رغبت می‌کنند تا وارد مغازه شوند و خرید نمایند.

تجمع کارگران معضل بزرگ بلوار امام
یکی از بازاریان بلوار امام خمینی (ره) شهر یاسوج، تجمع کارگران در این بلوار را معضلی بزرگ برای شهر یاسوج دانست و گفت: کسبه این خیابان در طول این چند سال بارها این مشکل را به شهرداری و فرمانداری اعلام کرده‌اند و خواستار ساماندهی محل تجمع کارگران روزمزد شده‌اند.
کمال فتاحی با بیان اینکه ما مخالف کار و پول درآوردن کارگران نیستیم، افزود: اما یکی از خیابان‌های اصلی شهر که با به نوعی مرکز شهر هم هست، محل مناسبی برای تجمع صدها کارگر روزمزد نیست و باید مکان مناسب‌تری برای آنها اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: حضور کارگران در در مقابل مغازه‌های ما به کسب و کار مغازه‌داران آسیب رسانده است و فروش ما را از صبح تا ظهر با مشکل جدی مواجه کرده است.
یکی دیگر از کسبه این محل مشکلات ترافیک، برهم خوردن سیمای شهری و آسیب رسیدن به فضای سبز وسط بلوار را ناشی از تجمع کارگران می‌داند و می‌گوید: کدام شهر ایران را سراغ دارید که کارگران روزمزد در مرکز شهر تجمع کنند. زیبنده مرکز استان نیست که تا وسط روز یکی از شریان‌های اصلی شهر درگیر تجمعات فراوان کارگران باشد.
سیروس بنکدار می‌افزاید: مرکز شهر مکان مناسبی برای تجمع کارگران نیست و باید مکانی مناسب که هم دسترسی کارگران و هم دسترسی کسانی که به کارگر نیاز دارند، به آن آسان باشد؛ برای کارگران شهر یاسوج در نظر گرفته شود.
یکی از خانم‌های مغازه‌دار در بلوار امام خمینی (ره) نیز مانند دیگر همقطارانش از وضعیت تجمع کارگران در طول این بلوار ناراضی است و می‌گوید: مغازه من مربوط به بانوان است اما از صبح که مغازه را باز می‌کنم تا ظهر که کارگران می‌روند، به علت تجمع آنها ، هیچ خانمی وارد مغازه نمی‌شود.
خانم حسینی می‌افزاید: تجمع کارگران در این نقاط اصلی سیمای شهر را بهم می‌ریزد و علاوه بر اینکه عامل ایجاد ترافیک در این خیابان اصلی شهر می‌شود، موجب بی نظمی و اختلال در بازار موجود در این خیابان نیز می‌شود.

کارگران: ما بی تقصیریم!
علی محمد قبادفر به نمایندگی از کارگران، آنها را در بی نظمی موجود در بلوار امام بی تقصیر خواند و گفت: ما هم از وضعیت کنونی رضایت نداریم و خواستار یک تجمیع و ساماندهی هستیم که تاکنون مسئولی در این زمینه اقدامی نکرده است.
وی افزود: ما هم دلمان نمی‌خواهد که مزاحم کسبه و بازاریان شویم اما تعداد کارگران بالاست و همه کارگران هم به دنبال این هستند که کاری گیرشان بیاید و شرمنده زن و بچه‌هایشان نشوند.
این کارگر روزمزد با بیان اینکه در فصل تابستان تعداد کارگران روزمزد در شهر یاسوج بیش از چند برابر تعداد آنها در زمستان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بیکاری و نبود اشتغال ثابت در یاسوج سبب افزایش کارگران روزمزد شده است.

فرماندار بویراحمد به لزوم ساماندهی کارگران روزمزد در شهر یاسوج اشاره می‌کند و به تسنیم می‌گوید: تاکنون کسی به عنوان معترض حضور کارگران روزمزد شهر یاسوج در بلوار امام به فرمانداری مراجعه نکرده است.
محمدکاظم نظری با بیان اینکه در امور شهری نظم مساله مهمی است می‌افزاید: این کارگران نیز اگر ساماندهی شوند، در جهت نظم بخشی به شهر مناسب است.
وی تصریح کرد: هرچند تاکنون شخصی معترض حضور کارگران در این خیابان نشده است اما موافق ساماندهی آنها هستیم و اگر مسئولان شهری در این زمینه اقدامی انجام دهند، حمایت می‌کنیم.
ساماندهی کارگران روزمزد یاسوج در دستور کار شورای شهر
رئیس شورای شهر یاسوج دیگر مسئول شهری است که، ساماندهی کارگران روزمزد در شهر یاسوج را لازم و ضروری می‌داند و می‌گوید: کارگران روزمزد قبلا در خیابان طالقانی تجمع می‌کردند که بعدتر  بالاتر از هتل ارم تجمع نمودند و در حال حاضر مکان تجمع آنها  بلوار امام است.
هدایت امیری با بیان اینکه ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم و مکانی مشخص شده برای آنها در نظر بگیریم، می‌افزاید: برخی از این کارگران اتباع خارجی هستند که شاید در کنار ایرانی‌ها نتوانند در یک مکان ساماندهی شوند.
وی تصریح می‌کند: سازماندهی کارگران روزمزد شهر یاسوج در دستور کار شورای شهر قرار می‌گیرد و مکان مناسبی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

ایجاد دردسر توسط کارگران برای کسبه و بازاریان و از آن سوی ناراضایتی کارگران از اعتراض‌های کسبه لزوم ساماندهی و یافتن مکانی مناسب برای تجمع آنها را ضروری می‌کند بلوار امام خمینی (ره) شهر یاسوج یکی از خیابان‌های اصلی این شهر است که علاوه بر بار ترافیکی، شریان اتصال بخش‌های مهم شهر به یکدیگر نیز محسوب می‌شود، لذا با توجه به استفاده گسترده شهروندان از این خیابان و به منظور حفظ سیمای گردشگری یاسوج، تجمع کارگران در این خیابان باید پایان داده شود.
با اختصاص مکان مناسبی برای تجمع کارگران روزمزد هم دغدغه کارگران و هم نارضایتی بازاریان پایان می‎یابد. هرچند تماس‌های مکرر با شهردار یاسوج به پاسخ «مشترک مورد نظر پاسخگو نیست» منتج شد و معلوم نشد که آیا ساماندهی این کارگران در برنامه‌های شهرداری نیز قرار دارد یا نه، اما شهرداری اگر قصد دارد که سیمای شهر یاسوج را گردشگری کند و از مرکز شهر تمرکز زدایی نماید، باید با ساماندهی این کارگران زمینه حضور کسبه در بلوار امام را فراهم نماید.
-------------------------------------------
گزارش از پیمان فرامرزی-تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
قصاص‌های بدون اقرار

قصاص‌های بدون اقرار

انکار می‌کردند، اما قصاص شدند. یکی نقاش بود، دیگری عاشق، آن یکی هم دلداده. هر سه اعتراف ...
1