تاریخ انتشار
جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۸۱۵۹۲

شیرازی‌ها از شراکت با یاسوجی‌ها طفره می‌روند؛ واقعیت تلخ سد تنگ سرخ

۱
۰
کبنا ؛ 
چند سالی هست مردم شهر یاسوج که تابستان‌ها با خون دل در برخی از قسمت‌های شهر و با کم‌آبی زندگی سپری می‌کنند به دنبال خبرهای خوشی از ساخت و تکمیل سد تنگ‌سرخ هستند.۱۳۹۵۰۳۰۶۰۰۰۱۴۷_PhotoL
قبل از هر چیز ارائه مشخصاتی از این سد خالی از لطف نیست تا این که بدانیم این سد از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع سد از بستر ۵۱٫۵ متر، طول تاج سد ۹۱۷ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر، حجم ذخیره مخزن در تراز نرمال ۱۲۵ میلیون مترمکعب است.
اهداف کلی این پروژه بزرگ تأمین آب شرب مورد نیاز شهر یاسوج و روستاهای در مسیر است که به میزان ۲۵٫۵ میلیون مترمکعب باید آب مورد نیاز آشامیدنی این شهر و روستاهای اطراف را تأمین کند.
آب کشاورزی و مشروب کردن زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد و دنا از دیگر اهداف ساخت سد تنگ‌سرخ بوده که همچنین بخشی از آب صنعت در این دو شهرستان را نیز تأمین خواهد کرد.
اما نکته مهم و اساسی در خصوص اهداف ساخت سد، تأمین ۷۲ میلیون متر مکعب آب موردنیاز شرب شهر شیراز در سال خواهد بود که در ادامه توضیحاتی درخصوص این بند خواهیم داشت و یکی از دلایل روشن برای اجرایی نشدن سد به شمار خواهد رفت.
سد تنگ‌سرخ علاوه بر این‌ها کمک بسیار خوبی به توسعه صنعت گردشگری و توریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد کرد.
دلیل نخست: به اصل موضوع که برگردیم باید بدانیم که سد تنگ‌سرخ قبل از این که ساخته شود و آبرسانی به یاسوج و شیراز را در آینده شاهد باشیم در کنار آن مردمی با میراثی به جای مانده از ده‌ها و بلکه صد سال پیش دارد و فراموش کردن این مردم و زیر پا گذاشتن حق و حقوق آن‌ها به مثابه ظلمی تاریخی بر مردم منطقه تنگ‌سرخ خواهد بود.
به همین دلیل اول از همه به موضوع معارضات و عدم تملک در سد تنگ‌سرخ اشاره می‌کنیم که قبل از هر چیز بزرگترین مشکل پیش روی ساخت سد تنگ‌سرخ است.
در روزی که وزیر نیرو از سد تنگ‌سرخ بازدید به عمل آورد، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در توضیحات خود به وزیر نیرو به موضوعی اشاره کرد که محل اختلاف جدی مردم با مسؤولان برای ساخت سد است.
علی لطفی در اسلایدهای نمایشی از زیر آب رفتن اراضی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار سخن به میان آورد، در حالی که مردم معتقدند بیش از هزار هکتار زمین زیر آب می‌رود.
بنابراین مثل روز روشن است که مردم و باغداران و کشاورزان حاضر در منطقه به هیچ وجه از ۶۰۰ هکتار باقی مانده اراضی خود که زیر آب دریاچه سد تنگ‌سرخ نخواهند گذشت.
دلیل دوم: در نشست مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استاندار و معاونین و همچنین نمایندگان استان با وزیر نیرو و معاونینش به نکته بسیار مهمی اشاره شد که همواره یکی از نقاط ضعف بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.
نماینده بویراحمد و دنا که این سد در حوزه انتخابیه وی قرار دارد از عملکرد ضعیف پیمانکار پروژه اظهار نارضایتی کرد و در حضور فرید اجلالی پیمانکار پروژه و مدیر شرکت پیماب خواستار برکناری و خلع ید وی از پروژه بزرگ سد تنگ‌سرخ شد.
غلام‌محمد زارعی گفت: این پیمانکار می‌توانست با سهم آورده بیشتری در پروژه موجب رونق آن شود در حالی که بیش از یک میلیارد تومان در این حوزه هزینه نکرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم نتوانست این نارضایتی خود را در حضور وزیر نیرو پنهان کند و به صراحت از عملکرد پیمانکار پروژه گلایه کرد که چرا به جای یک میلیارد تومان، این پیمانکار برای پیشرفت پروژه ۱۰ میلیارد تومان کار نکرده است.
اعتراض مردم در حضور وزیر نیرو
فرید اجلالی پیمانکار پروژه نیز در گفت‌وگو با ما از دو مشکل بزرگ تملک و نبود اعتبارات به عنوان مشکلاتی یاد کرد که موجب شده کارگاه سد تنگ‌سرخ به گورستان ماشین‌آلات تبدیل شود.
البته شکی نداشته باشیم که تا هنگام رفع معارضات مردمی و تملک زمین‌ها و اراضی نباید انتظار معجزه از فرید اجلالی و همکاران وی در شرکت پیماب داشته باشیم زیرا موفقیت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به دغدغه خاطر پیمانکار ربط دارد و امروزه در سد تنگ‌سرخ با آن همه مشکل معارضات نباید همه تقصیرها را به گردن شرکت پیماب انداخت.
دلیل سوم: در بروشور اهداف کلی طرح آمده است که تأمین سالانه ۷۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر شیراز یکی از اهداف کلی ساخت سد تنگ‌سرخ یاسوج به شمار می‌رود.
از ابتدا که این موضوع مطرح شد موافقان و مخالفانی داشت اما سرانجام همه به این نتیجه رسیدند که به مصداق جمله معروف «همه جای ایران سرای من است» و بر اساس همان نوع نگاه و دید برادر دوستی و احترام به همسایه که در کهگیلویه ور بویراحمد از قدیم وجود داشته تأمین آب شرب شهر شیراز از این استان جای اشکال و ایراد نیست و تا این جای قضیه اکنون تعامل خوبی میان مسؤولان و مردم به خصوص مردم حاضر در منطقه احداث سد تنگ‌سرخ وجود دارد هر چند در اوایل کار حرف و حدیث‌ها و مخالفت‌هایی وجود داشت.
اما بر اساس آن چه که مسؤولان و نمایندگان استان از چهار سال گذشته همواره اعلام می‌کنند طرف شیرازی تاکنون قدمی برای اجرای این سد برنداشته است.
این در حالی است که شهر شیراز در حال حاضر از شهرهایی است که در کشور با مشکل جدی آب مواجه شده و مسؤولان استان فارس در حالی که قرار است آبی گوارا و زلال و کم‌نظیر بدون هیچ گونه تصفیه‌ای برای آشامیدن مردم شهر شیراز داشته باشند به طور تعجب برانگیزی از همکاری با استان کهگیلویه و بویراحمد طفره می‌روند.
هر چند این مزیت بزرگ هرگز از دید مسؤولان استان فارس و شهر شیراز پنهان نیست اما در استان کهگیلویه و بویراحمد این دیدگاه وجود دارد که طرف مقابل به دنبال آب شرب کاملا مفتی و مجانی بدون ریالی هزینه است که اگر این گونه باشد...
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در نشست با وزیر نیرو به صراحت از عدم همکاری مسؤولان استان فارس انتقاد کرد و گفت: دلیل این عدم همکاری مسؤولان آن‌ها برای ما روشن نیست اما همین را می‌دانیم که نمایندگان فارس و شهر شیراز در صحن مجلس تاکنون چندین و چند بار به مسؤولان در خصوص وضعیت بحرانی آب شهر شیراز تذکر داده‌اند که این تذکرات را از یک سو و عدم همکاری در اجرای سد تنگ‌سرخ را از سوی دیگر وقتی کنار هم می‌گذاریم به اصل موضوع پی نمی‌بریم.
دلیل چهارم: این دلیل بی‌ربط با دلیل دوم نیست که در نشست وزیر و معاونینش با مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوعی مهم پی بردیم.
در این نشست محمد حاج رسولی‌ها معاون وزیر نیرو به صراحت بیان کرد که اگر آب شرب شهر شیراز در این طرح نادیده گرفته شود به هیچ وجه اجرای سد مقرون به صرفه نیست.!
وقتی معاون وزیر بر روی این موضوع تأکید می‌کند و از اهداف مهم و اصلی سد را تأمین آب شهر شیراز می‌داند و در مقابل هیچ رویکرد و اقبالی از سوی مسؤولان استان فارس برای مشارکت در ساخت سد دیده نمی‌شود به این نکته مهم پی خواهیم برد که کهگیلویه و بویراحمد محروم به تنهایی قادر به ساخت سد نخواهد بود؛ سدی که بیشترین استفاده از آن را استان فارس خواهد برد و اکنون با این تفاسیر معادله‌ای عجیب و غریب وجود دارد.
دلیل پنجم: آخرین دلیل برای اجرا نشدن سد تنگ‌سرخ به این زودی‌ها و شاید برای همیشه، به اظهارات صریح حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جمع معترضین ساخت سد تنگ‌سرخ برمی‌گردد.
چیت‌چیان که با سعه صدر و با متانت به نامه سرگشاده معترضین ساخت سد تنگ‌سرخ گوش می‌داد، در پایان آب پاکی روی دست مسؤولان و نمایندگان استان ریخت و این‌گونه اظهار کرد که وقتی مردم معترض هستند سدی ساخته نمی‌شود.
وی گفت: طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را برای رضایت خاطر مردم می‌سازیم، اما هنگامی که نارضایتی در آن وجود داشته باشد، چرا باید سدی ساخته شود.
لذا با یک نتیجه‌گیری کلی پی خواهیم برد که مسؤولان استان فارس هیچ عزمی برای حضور در این پروژه ندارند و همین موجب می‌شود که استان کوچک و غیر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد نتواند غرامت و خسارت بیش از هزار هکتار و شاید بیشتر از این مقدار باغات مثمر منطقه تنگ‌سرخ و خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی را پرداخت کند، بنابراین نباید امیدی به ساخت این پروژه حداقل در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده را داشت.
-----------------------------------
گزارش از: داریوش بهنیازاده
---------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
مصرف آب شرب یاسوج با روستاهای حومه و ۵ شهر جانبی بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب هستش در صورتی که فقط ۲۱ میلیون مترمکعب تخصیص داده شده است مایه تاسف هست که مسیولین آب و آب و فاضلاب هیچ گونه تلاشی نمی کنند تا مثل سد کوثر شود و هنوز بعد از ۱۵ سال که از بهره برداری آن می گذرد علیرغم مشکلات کم آبی در شهرهای همجوار سد کوثر مسیولین کشوری مدعی هستند پیش بینی تخصیص برای آنها نشده است و حکایت سد تنگ سرخ همانند سد کوثر خواهد شد و مسیولین و متولیان آب در خواب غفلت باشید یهوی از خواب بیدار نشوید.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1