تاریخ انتشار
جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : ۱۸۱۵۰۸

واقعیت‌های پیرامون سد کلات کهگیلویه

۲۱
۲
کبنا ؛ 
جهانگیر حبیبی
از جمله مستعدترین دشت های کشور از لحاظ کیفیت خاک، شیب اراضی و مستعد بودن برای دو کشت در سال دشت های دهد شت و چرام هستند.
movahd-habibi
مجموع سطح اراضی قابل کشت این دشت ها حدود ۲۵ هزار هکتار و بزرگترین دشت های استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشند. لکن یکی از مهمترین مشکل این دشت ها مسئله تامین آب است. از دیرباز مطالعات و برنامه های متعددی در ارتباط با تامین آب این دشت‌ها انجام شد از جمله طرح شبکه آبیاری و زهکشی چرام که اجرایی گردید و از طریق منابع محلی نظیر چشمه سیاه، چشمه کورسا و چاههای آهکی بخشی از اراضی چرام تامین آب می شود و لکن بدلیل کمبود آب این منابع محلی خیلی موفق نبوده و همواره مشکل تامین آب وجود دارد.
 
برای قسمت اعظم دشت نظیر دهدشت، کلاچو و سایر مناطق نیز مطالعات برداشت و انتقال آب از طریق رود خانه مارون بررسی شد. نحوه ی انتقال آب از مارون ابتدا بحث پمپاژ از منطقه تراب علیا مطرح بود که بدلیل اختلاف ارتفاع زیاد و هزینه زیاد اجرا و بهره برداری پمپاژ برای حجم بالای آب مقرون به صرفه نبود و منتفی گردید. سپس احداث توامان سد کوتاه وایستگاه پمپاژ در منطقه کلات بررسی گردید که این گزینه هم از نظر اقتصادی مردود شناخته شد. نهایتا" مطالعات طرح احداث سد کلات با هدف تامین آب کل ۲۵ هزار هکتار منطقه شامل کلاچو ، طولیان ،کلایه ، شمال، جنوب و شرق دهدشت ، بردیان و چرام و همچنین تولید انرژی برق آبی به میزان حدود یک هزار مگاوات و کنترل رسوب و افزایش  عمرسد مارون و همچنین کنترل سیلاب های مخرب رودخانه مارون از طریق مهندسین مشاور لار شروع شد.
 
چون برای انتقال ثقلی آب نیاز بود که ارتفاع سد حدود ۲۴۰ متر شود و در نوع خود از جمله بزرگترین سدهای بتنی کشور محسوب می شد، لذا این سد بعد از سد کرخه میتوانست از لحاظ حجم مخزن دومین سد کشور باشد ( با حجم حدود ۴ میلیارد متر مکعب ).
این سد می توانست از لحاظ کشاورزی و اشتغال هم در دوره ساخت و هم در دوره بهره برداری منطقه را  متحول نماید. از آنجائیکه ساختگاه سد در تنگه کلات بود  و مخزن آن  نیز برخی روستاها و  اراضی  قلعه دختر،  لیرکک و ... را  مستغرق می‌نمود و جاده پاتاوه- دهدشت هم بایستی از طریق  ایجاد واریانت انجام میشد لذا احداث سد با مخالفت شدید حجت الاسلام موحد نماینده وقت شهرستان مواجه شد. با پیگیریهای جدی بنده از طریق راه و ترابری استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سه گزینه برای قطعه ای از راه که از محل ساختکاه سد عبور می کرد طراحی شد که دو گزینه تونل در تراز بالاتر در کوه پات و عبور از کنار تراز دریاچه و یک گزینه احداث جاده از طریق گردنه مله گل (همان راه قدیمی ) البته با احداث تونل و پل های بزرگ و نهایتاً اتصال به مسیرقبلی راه در بالاتر از روستای قلعه گل بود که بنده با جلساتی که با آقای نماینده و مدیرکل راه و ترابری استان آقای مهندس علیزاده و حتی با حاج آقامیراحمدتقوی داشتم اعلام کردم که با انتخاب یکی از این واریانت ها هم  جاده احداث می شود و هم سد از طرفی مشکل روستاها و اراضی که در مخزن سد واقع می شدند هم براساس قانون  در همه سدهای کشور حق و حقوق مردم پرداخت می شود و اراضی و مستحدثات استملاک می شود و با قیمت های کارشناسی و توافقی که حتی مردم می توانستند با پول آنها زمین و خانه بهتری در منطقه دهدشت و یا کلاچو خریداری نمایند و عملا" به نفع مردم منطقه بود.
با همه این استدلال‌ها و پیگیری‌ها نمانیده محترم وقت قانع نشد و در جلسه ای در تهران در دفتر آقای دکتر اردکانیان معاون وقت وزیر نیرو با حضور اینجانب و آقای مهندس رضائیان مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای فارس رسماً اعلام کرد که به عنوان نماینده مردم مخالف احداث این سد هستم و حتی در یک جلسه شورای اداری در فرمانداری کهگیلویه که برای هماهنگی پروژه های سفر هیئت دولت تشکیل شده بود با مخالفت وی پروژه احداث سد کلات از لیست درخواست های شهرستان  از هیت دولت خارج شد و عملاً کار ادامه مطالعات سد کلات از دستور کار وزارت نیرو خارج گردید و متاسفانه یکی از بهترین ساختگاه‌های سد سازی در کشور که همان تنگه کلات است با عبور جاده از دست رفت و اگر در آینده بخواهند این سد را احداث کنند هزینه جاده ساخته شده و جایگزین را بایستی متقبل شوند در حالیکه ما قبل از احداث جاده می خواستیم جاده جایگزین را احداث کنیم و ساختگاه را هم از دست ندهیم.
هنوز هم معتقد هستم که یکی از مهمترین و اقتصادی ترین سدهایی که می‌توانست فقط از درآمد تولید برق آن هزینه‌های ساخت خودش را تامین کند همین سد کلات بود.

مدیرعامل اسبق آب کهگیلویه و بویراحمد
نام شما

آدرس ايميل شما

امیر
Iran, Islamic Republic of
آخی
مهندس چطور تاحالا سکوت کردی
مهندس
Iran, Islamic Republic of
حقیقت هیچ وقت مخفی نمیمونه
من خودم به شخصه در سخنرانی آقای موحد در سالن هلال احمر دهدشت شنیدم که گفت بین سد و جاده فقط یکی را باید انتخاب کرد. متاسفانه ایشان در طول دوره نمایندگی با نگاه قبیله ای و حوزه رای خود ضربات بزرگی به منطقه کهگیلویه زدند.
ع
Iran, Islamic Republic of
آقای حبیبی تو می خواستی کل منطقه دشمن زیاری رو نابود کنی تا آب به صحرای کلاچو بیاید. همان بهتر که نشد.
سیداحمدرضا
Iran, Islamic Republic of
حبیبی
تو شورشو در آوردی
کجا بودی تا حالا
محبی فر امیر
Iran, Islamic Republic of
همه بدبختی های کهگیلویه از موحد است و بس
Iran, Islamic Republic of
خدا ازش نگذره، حق مردن نزد خدا محفوظه
کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
طرفدارای نماینده شکست خورده تحویل بگیرید این از اون شاهکارای سناتورتون بوده حتما کینه ای از مردم اون منطقه داشته ک نخواسته پیشرفت کنه شاید میخواست چهارمین..... از اونجا بگیره ک بهش ندادن واسه همینه مانع شد .... بدبخت مردمان کهگیلوبه ک ۱۶ سال تو نماینده بودی و جز بدبختی چیزی نیاوردی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس حبیبی که واقعیات رو بیان کردند

ظلمی که این اقا به کهگیلویه مظلوم کرد و بیکاری و فلاکت همه را وادار به مهاجرت کرده است
معراج
Iran, Islamic Republic of
جناب حبیبی که چند وقته اینقدر تو رسانه هایی دلسوزیت از کجا نشعت گرفته
.. قول کجا رو بهت دادن
Iran, Islamic Republic of
بله همه حرفای مهندس واقعیت داره. موحد برای اینکه چنتا از روستاهای طرفداراش زیر آب نرود مخالف بود همچنین آقای میر احمد تقوی
محمد
Iran, Islamic Republic of
بله همه حرفای مهندس واقعیت داره. موحد برای اینکه چنتا از روستاهای طرفداراش زیر آب نرود مخالف بود همچنین آقای میر احمد تقوی
معراج
Iran, Islamic Republic of
بد بختی رو کسایی برای کهگیلویه آوردن
که الان دارن تو رسانه ها تخریب میکنن
علی
Iran, Islamic Republic of
همه اش حرف ... بود
Iran, Islamic Republic of
تعصبات قومی شده ریشه ی کل بدبختیهای کهگیلویه
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
حبیبی عزیز چی شده مرد و مردانگی مرده تا حالا کجا بودی اون موقع از موحد می .. حالا نوبت تخریب موحد شده تا به عدل . برسی نوبت شما هم میشه عجله نکن برادر در زندگی مرد باش و بس
ایمان رستمی
Iran, Islamic Republic of
حرفهای آقای حبیبی کاملا کارشناسی شده واصولی است
Iran, Islamic Republic of
ناشناس : من این دوآقا را نمی شناسم اما از ادبیات ونحوه مکاتبات آنها استنباط می شود که هیچکدام دلسوز شهرستان نیستند و بیشتر قصد مطرح نمودن خود رادارند .
تامرادی خرزای دشمن زیاری
Iran, Islamic Republic of
اینو ایخواسن ایل بزرگ دشمن زیاری و سرزمینشونو نابود کنند.قصد ابادانی نداشتند.خدا لعنت کنه کسانی که دید طایفه ای به مسایل دارند
امرالله بصیری‌پور
Iran, Islamic Republic of
باعرض‌سلام‌خدمت‌دوستان‌بحث‌جانبداری‌یا‌خراب‌کردن‌‌‌‌‌‌ شخص‌یااشخاص‌نیست‌‌بحث‌عمران‌وآبادانی‌است‌که‌‌‌بعضی‌از‌ مسولان‌درزمان‌خدمت‌خود میتوانستند‌انجام‌بدهند‌وندادند ‌حالا‌یابه‌دلیل‌ منافع‌شخصی‌یاچیزدیگری‌که‌به درصورت‌باعث‌ عقب‌افتادگی‌وضرر‌منطقه‌عزیزمان‌‌کهگلویه‌شده‌است‌.بیدارو هوشیار‌باشیم‌دوستان‌.
United States
اخداآفریده است که نماز بخواند
چه میداند اقتصاد چیست
چه میداند عمران وآبادانی چیست
چهل سال گذشت خسته نشده اید
دل را به چه چیز خوش کرده اید
..............
Iran, Islamic Republic of
موحد نابود کهگیلویه را نابود کرد،چیزی از شهر و اطرافش باقی نمانده
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
1