تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۱۸۱۴۸۶

همایش «نقش عشایر در کاهش آسیب‌های اجتماعی» در یاسوج (+تصاویر)

۰
کبنا ؛همایش ملی نقش عشایر در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر روز پنجشنبه با حضور ۱۸ استان عشایری کشور در منطقه گرگو مله شوره از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد.


دبیرشورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وبویراحمد گفت: برگزاری این همایش سه روزه با همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد و برخی دستگاه های اجرایی استان برگزار شده است.
ناصر رضایی مهمترین هدف از برگزاری این همایش ملی را آشنایی و آگاه بخشی خانواده های عشایری نسبت به بروز خطرات و آسیب های اجتماعی بویژه معضل اعتیاد و مواد مخدر اعلام کرد.
رضایی استان های شرکت کننده در این همایش را شامل بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان ،چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، ایلام، لرستان، همدان، کردستان، مازندران ، تهران، قم ، اراک به میزبانی استان کهگیلویه وبویراحمد ذکر کرد.
وی ابراز داشت: بر اساس طرح شیوع شناسی اکنون حدود یک وهشت صدم درصد جمعیت استان دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند.
وی تعداد معتادان شناسایی شده را نیز بیش از هفت هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: آمارهای واقعی بیش از این رقم است.
رضایی تغییرالگو از مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی، کاهش سن اعتیاد بویژه در نوجوانان ، گرایش روزافزون زنان به سمت مواد مخدر و افیونی را از جمله عوامل خطرزا در این زمینه اعلام کرد و افزود: در عین حال رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز متناسب با این شرایط است.
وی اظهار کرد: این در حالی است که رویکرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاک و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) در کشور رو به افزایش بوده است اما در این استان همچنان بیشترین یزان مصرف و مبتلایان به سمت مواد سنتی است.
رضایی ابراز داشت: البته شورای مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری نیروی انتظامی و سایر نهادهای متولی نیز استراتژی ها و برنامه های جامع خود را متناسب با این تغییر الگو تدوین کرده است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله ای و شرایط اجتماعی حاکم بر آن در بسیاری از شاخص ها بویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا کاهش سن وضعیت بهتری دارد.
رضایی تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان را ۷۰ مورد اعلام کرد و افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده میانگین در صد بهبود یافتگان در این مراکز و کمپینگ ها حدود ۲۰ درصد است.
وی خطر شیوع روز افزون آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر در جوامع شهری و روستایی را یادآور شدو گفت: در صورت سهل انگاری و اطلاع رسانی ناکافی این معضل نیز دامن عشایر را خواهد گرفت.
رضایی برگزاری چنین همایشی را در راستای آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر در جوامع عشایری دانست و گفت: در این همایش سه روزه نیز کارگاه های آموزشی با موضوع اعتیاد و برخی آسیب های اجتماعی برگزار می شود.









دو هزار تشکل مردم نهاد در حوزه پیشگیری از مواد مخدر مشارکت دارند

کارشناس دفتر توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دو هزارو ۳۰۰ تشکل مردم نهاد در حوزه پیشگیری، درمان و صیانت از بهبود یافتگان مواد مخدر در سطح کشور مشارکت دارند.


محمد ژاله افزود: یکی از اولویت های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر توانمند سازی جامعه هدف با استفاده از ظرفیت های مختلف تشکلهای مردم نهاد و مشارکت بخش خصوصی است.
وی با اشاره به انعقاد قرار داد سه جانبه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، تعاون روستایی و امور عشایر در راستای پیشگیری، درمان و صیانت از بهبود یافتگان اظهارکرد: مقدمات لازم برای افزایش سهم مشارکت همه جانبه نهادها برای مبارزه با مواد مخدر فراهم شده است.
ژاله اجتماعی کردن مواد مخدر را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: اجتماعی کردن مواد مخدر نقش مهمی در کاهش معضلات اجتماعی دارد.
وی بیان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد شناسایی شده در کشور وجود دارد.محمدی:معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزایش میزان مشارکت و نقش تعیین کننده جوامع روستایی و عشایری در تقابل با بروز انواع آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد.
فتاح محمدی در همایش نقش عشایر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور ۱۸ استان کشور در یاسوج افزود: نخستین گام در تحقق این مهم آگاهی بخشی، آموزش و فرهنگ سازی بیشتر جوامع عشایری است.
وی با بیان اینکه شیوع روزافزون انواع آسیب های اجتماعی دامنگیر بسیاری از جوانان و خانواده ها در سطح شهرها و روستاها شده است، گفت: بروز و گسترش این خطر جوامع عشایری را نیز تهدید می کند.
محمدی ابراز داشت: عشایر به عنوان بخش اثرگذار و سرمایه های ارزشمند جامعه مورد هدف برخی آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد هستند و باید مانع گسترش اینگونه آسیب ها بین آنان شد.
وی افزود: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی لازم به این قشر فعال و مولد جامعه می تواند نقش تعیین کننده ای در صیانت آنان در مقابل گسترش مواد مخدر و روانگردان ها داشته باشد.
محمدی هدف از برگزاری همایش نقش عشایر در کاهش آسیب های اجتماعی را نیز افزایش سطح آگاهی و ارتقای نقش مشارکتی این جوامع و در راستای اجتماعی کردن مبارزه با آسیب های اجتماعی بویژه مواد مخدر ذکر کرد.
وی شیوع و تنوع آسیب های اجتماعی در جامعه را یاداور شد و گفت: اجرای برنامه ها و اقدامات نیز باید متناسب با انواع این آسیب ها باشد.
همایش ملی نقش عشایر در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر روز پنجشنبه با حضور ۱۸ استان عشایری کشور در منطقه گرگو مله شوره از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.
اجرای موسیقی سنتی، پخت و توزیع نان وآش دوغ محلی بین میهمانان از دیگر برنامه های روز نخست این همایش ملی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1