تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۱۸۱۴۴۱

از نارضایتی خادمی تا تاکید وزیر نیرو بر رضایت مردم در تنگ سرخ

۰
کبنا ؛ 
وزیر نیرو  از پروژه سد تنگ سرخ بازدید کرد.
حمید چیت‌چیان امروز در رأس هیأتی از روند ساخت سد تنگ سرخ واقع در منطقه تنگ سرخ بویراحمد بازدید کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید با بیان اهمیت ساخت سد تنگ سرخ اظهار کرد: این سد برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرستان‌های بویراحمد و دنا در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد.
سید موسی خادمی در ادامه افزود: این پروژه برای تأمین سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب آب شهر یاسوج، ۱۳ میلیون متر مکعب آب صنعتی و ۴۲ میلیون متر مکعب آب کشاورزی و ۷۲ میلیون مترمکعب آب شهر شیراز ساخته می‌شود.
وی به نقش مهم این سد در بخش کشاورزی اشاره و عنوان کرد: با بهره‌برداری از این سد تحول عظیمی در حوزه کشاورزی بویراحمد و دنا صورت خواهد گرفت.
خادمی خواستار کمک هر چه بیشتر مسؤولان از نظر اعتبارات این سد بزرگ در استان شد.
وزارت نیرو محدودیت مالی برای احداث سد تنگ سرخ یاسوج ایجاد نکند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزارت نیرو نباید محدودیت مالی برای احداث سد تنگ سرخ یاسوج ایجاد کند.
سید موسی خادمی امروز در حاشیه بازدید وزیر نیرو از سد تنگ سرخ یاسوج در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات این سد گفت: بازدید وزیر و معاونان وزارت نیرو از این سد می‌تواند زمینه‌ساز حل برخی مشکلات باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سفر مجموعه وزارت نیرو به این استان راهکارهای مناسبی برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های آبی استان ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه آب مشکلات فراوانی در کشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر سیاست انقباضی حوزه آب در کشور حاکم است.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آبی در اول راه است، گفت: از وزیر نیرو می‌خواهیم محدودیت‌ها و سیاست‌های انقباضی موجود در کشور را برای این استان لحاظ نکند.
خادمی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد، افزود: بخشی از آب استان بدون اینکه برای مصارف و نیازمندی‌های مردم استفاده شود از استان خارج می‌شود که وزارت نیرو باید در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم‌اکنون باید تلاش کنیم و تخصیص‌هایی از حوزه آبی دریافت کنیم، چراکه به دلیل یکپارچه بودن شبکه آبی تخصیص گرفتن منابع در آینده کار سختی خواهد بود.
وی عنوان کرد: با احداث سد تنگ سرخ یاسوج آبرسانی به دهدشت غربی، دشت لیکک، و چهار شهر دیگر انجام می‌شود که انتظار می‌رود وزارت نیرو محدودیت‌های مالی برای احداث این سد ایجاد نکند.
 
نارضایتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پیمانکار سد تنگ‌سرخ
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت پیمانکار سد تنگ‌سرخ در حضور وزیر نیرو ابراز نارضایتی کرد.
سید موسی خادمی صبح امروز در بازدید وزیر نیرو از روند ساخت سد تنگ‌سرخ اظهار کرد: یاسوج با توجه به رشد جمعیت نیازمند ایجاد سد برای تأمین آب است.
وی با بیان اینکه برای ساخت سد مشکلاتی از جمله تملک اراضی و همچنین اعتبارات وجود دارد، گفت: امکان ساخت سد با منابع معمولی کنونی وجود ندارد لذا وزارت نیرو باید به طریقی از محل‌های دیگر ما را کمک کند تا بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.
خادمی یکی از الزامات اصلی را همکاری استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد برای ساخت سد برشمرد و گفت: هر چند که مردم منطقه تنگ‌سرخ همکاری لازم را با ما کرده‌اند اما باید همکاری دو استان را برای ساخت سد داشته باشیم.
وی همچنین در حضور وزیر نیرو از پیمانکار سد تنگ‌سرخ گلایه کرد و گفت: این شرکت «پیماب» اگر به جای این که در پروژه یک میلیارد تومان هزینه کند، ۱۰ میلیارد تومان کار می‌کرد و پروژه تا حدودی به سرانجام می‌رسید.
۱۲۰ میلیارد ریال برای احداث سد تنگ‌سرخ هزینه شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: از زمان آغاز احداث سد تنگ‌سرخ در سال ۹۰ تا ۹۴ مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شد.
علی لطفی در بازدید صبح امروز حمید چیت‌چیان از روند احداث سد تنگ‌سرخ یاسوج اظهار کرد: عملیات ساخت این سد از سال ۹۰ آغاز شده که از زمان آغاز احداث تا سال ۹۴ مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این مبلغ ۷۰ میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت و بقیه به صورت ریالی تأمین شده، ضمن اینکه ۴۲ میلیارد ریال به پیمانکار طرح پرداخت شده و ۲۰ میلیارد ریال دیگر نیز طلبکار است.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی احداث سد تنگ سرخ یاسوج افزود: زمین‌های کشاورزی و باغات مردم تنگ سرخ در مسیر احداث این سد هستند که برای ادامه کار ۳۴۰ هکتار از اراضی مردم باید تملک شود.
این مسؤول به مشخصات سیستم انحرافی سد اشاره کرد و گفت: تراز تاج این سد ۲ هزار و ۲۲ متر از سطح دریا، ارتفاع فراز بند اصلی ۲۶ متر، طول تاج ۲۹۱ متر و عرض تاج ۸ متر است.
لطفی با اشاره به اینکه سد از نوع خاکی با هسته رسی است، خاطرنشان کرد: قطر تونل انحرافی سد ۵ متر و طول تونل انحرافی ۲۷۰ متر است.
پیمانکار سد تنگ سرخ را تغییر دهید
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس با انتقاد از عدم همکاری مسؤولان استان فارس در احداث سد تنگ سرخ، خواستار تغییر پیمانکار این سد شد.
غلام‌محمد زارعی در بازدید از سد تنگ سرخ که با حضور وزیر نیرو صورت گرفت، گفت: ۱۰ درصد منابع آبی کشور از این استان استحصال می‌شود اما به غیر از سیلاب، از بین رفتن اراضی و تخریب چیزی برای استان باقی نمی‌ماند.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت آب شرب شهر یاسوج نگران‌کننده است و به دلیل اینکه مهار و تأمین آب کافی برای شهرها دیده نشده، یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در تنش آبی قرار دارد.
وی با بیان اینکه آب مورد نیاز مردم به صورت نیم‌بند در اختیار آنان قرار می‌گیرد، بیان کرد: سد تنگ سرخ تنها سد استان است که در بالا دست ساخت می‌شود چرا که بقیه سدها در خارج از مرزهای استان احداث شدند و نفعی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد نداشتند.
وی با اشاره به اینکه مسؤولان استان برای انتقال آب از سد تنگ سرخ به شیراز بخیل نیستند، افزود: مسؤولان استان فارس هیچ‌گونه کمکی برای تملک و ساخت سد تنگ سرخ انجام نمی‌دهند.
زارعی تصریح کرد: با احداث این سد سالانه ۷۲ میلیون مترمکعب آب از سد تنگ سرخ به استان فارس وارد می‌شود. به نمایندگان استان فارس در مجلس گفتیم شما که از تنش آبی در این استان سخن می‌گویید چرا کمکی برای ساخت و ساز این سد انجام نمی‌دهید.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وضعیت اعتباری سد تنگ سرخ بسیار بد است و برای ادامه ساخت و ساز این سد پولی در اختیار نیست.
وی با انتقاد از پیمانکار این سد خطاب به وزیر نیرو گفت: پیمانکار سد را تغییر دهید چرا که پیمانکار تنها ۲۰ میلیارد ریال از جیب خود هزینه کرده است در حالی که اگر پیمانکار جدیدی برای سد مشخص شود ۳۰۰ میلیارد ریال در این طرح مهم هزینه خواهد کرد.
بدون رضایت مردم ساخت و سازی در سد تنگ سرخ یاسوج انجام نمی‌شود
جمعی از مردم تنگ سرخ یاسوج در دیدار صبح امروز حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از سد تنگ سرخ به روند احداث این سد اعتراض کردند.
صفایی یکی از اهالی تنگ سرخ به نمایندگی از دیگر مردم این منطقه گفت: مردم این بخش از استان کهگیلویه و بویراحمد برای انقلاب و نظام زحمات زیادی کشیدند و با خون دل باغات و زمین‌های کشاورزی را آباد کردند.
وی با بیان اینکه با احداث سد تنگ سرخ زمین‌ها و باغات آنها زیر آب می‌رود، گفت: احداث این سد ضرر و زیان فراونی به مردم وارد می‌کند که انتظار می‌رود مقام ارشد وزارت نیرو در این خصوص تدبیری کند.
در ادامه وزیر نیرو بیان کرد: تا زمانی که مشکل مردم حل نشود و اعتراض آنها در خصوص تملک باغات و اراضی آنها شنیده نشود هیچ گونه ساخت و سازی در سد تنگ سرخ صورت نمی‌گیرد.
چیت‌چیان افزود: همه تلاش ما این است که کار و پروژه‌ای را در جهت خدمت به مردم و رضایت آنها احداث کنیم اما بدون رضایت مردم ساخت و سازی در سد انجام نمی‌گیرد.
تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق گرفته نشده است
وزیر نیرو بیان کرد: در برخی مناطق خشک کشور به لحاظ بارندگی وضعیت مناسب نبوده که وزارت نیرو برای تأمین آب مورد نیاز همه شهرهای کشور برنامه‌ریزی کرده و تدابیری در این خصوص اندیشیده شده تا در فصل تابستان با مشکلی مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه مردم استفاده بهینه از منابع آبی داشته باشند، گفت: مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان با مشکل کم آبی مواجه نشویم.
این مسؤول کشوری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر افزایش قیمت آب و برق گفت: تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق گرفته نشده است.
چیت‌چیان اضافه کرد: وزارت نیرو تدابیری اتخاذ کرده که روند احداث سدها با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی تصریح کرد: تأمین آب با تنها با احداث سدها امکان‌پذیر نیست بلکه ایجاد پمپاژ آب در تأمین آب مورد نیاز ضروری است که وزارت نیرو در این خصوص نیز برنامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1