تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۱۸۰۹۴۴

افتتاح بزرگترین پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی /۷۱ درصد جمعیت استان سن اشتغال دارند / خرید بیش از ۲۵هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
پیشرفت فیزیکی مرکز فرهنگی و هنری مادوان ۳۵ درصد است
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز فرهنگی و هنری شهر مادوان
عیسی گرجی زاده افزود: برای تکمیل و افتتاح این مرکز به اعتباری افزون بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیاز است.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی این مرکز بهمن ماه ۹۳ با اعتباری افزون بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و دو درصد نفت آغاز شد.
گرجی زاده اظهار کرد: شهر مادوان به دلیل کمتر توسعه یافتگی نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد: با ساخت و راه اندازی مرکز فرهنگی و هنری مادوان می توان با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری و ارائه آموزش های لازم به کودکان و نوجوانان این شهر از گسترش بسیاری از مشکلات و آسیب ‌های اجتماعی در آن جلوگیری کرد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸ مرکز فرهنگی و هنری فعال دارای بیش از ۲۲ هزار نفر عضو است.
مادوان در سال ۸۶ به شهر تبدیل شد و با جمعیتی افزون بر ۱۶ هزار نفر در هفت کیلومتری شمال غرب یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
۷۱ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در سن اشتغال قرار دارند
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه ۷۱ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در سن اشتغال قرار دارند، بر توجه به این ظرفیت تاکید کرد.
سید محمدعلی تقوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت کهگیلویه و بویراحمد به بیش از ۷۱۱ هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: ۱۰۲ هزار و ۲۹۹ نفر از این جمعیت در سن ۲۴ تا ۳۰ قرار دارند.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج و مهاجرت را از جمله عوامل موثر بر کاهش جمعیت عنوان کرد و افزود: این عوامل باعث شده که جمعیت جوان ما کم شده و به سمت جمعیت سالخورده پیش بروند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر طبق آخرین سرشماری‌های انجام شده جمعیت سالخورده استان حدود ۲۹ هزار و ۵۵۵ هزار نفر است، یادآور شد: این موضوع برای استان نگران کننده بوده و باید راهکارهای اصولی اندیشیده شود.
این مسؤول گفت: علی‌رغم اینکه ازدواج در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته و ولادت‌ها نیز افزایش داشتند اما در حال حاضر بخش زیادی از جمعیت جوانان هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها شود.
وی جوانان را فرصت و ظرفیت موثر برای توسعه کشور دانست و اذعان کرد: مسؤولان باید به این موضوع توجه کرده و از این شرایط به درستی استفاده کنند.
تقوی با بیان اینکه ۷۱ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در سن اشتغال قرار دارند، بر استفاده از این ظرفیت‌های مهم تاکید کرد و گفت: امیدواریم با سیاست‌گذاری صحیح و اصولی مسؤولان بتوانیم از این پتانسیل به خوبی استفاده کرده و بهره کافی را ببریم.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد، بیکاری و عدم اشتغال جوانان را بزرگترین معضل جامعه عنوان دانست و تصریح کرد: اگر به درستی از طرفیت جوان جامعه استفاده نشود، این قشر می‌تواند برای جامعه یک تهدید به حساب آمده و خطرآفرین باشد.
افتتاح بزرگترین پروژه اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر بزرگترین پروژه اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی افتتاح شد.
همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و با حضور مسؤولان ارشد استان ظهر امروز بزرگترین پروژه اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی افتتاح شد.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر بیان کرد: سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی طرح‌هایی را در حوزه‌های مختلف کشاورزی در دست اقدام دارد.
سردار یدالله بوعلی در خصوص احداث مزرعه تمام مکانیزه فدک در شهر یاسوج گفت: کلنگ این پروژه سوم اسفند سال گذشته با هدف خودکفایی در محصولات کشاورزی، استفاده از قابلیت‌های بومی و محلی، ایجاد اشتغال و استفاده از متخصصین بخش کشاورزی در ۱۵۰ هکتار به زمین زده شد و امروز این طرح در ۱۰۰ هکتار اراضی آبیاری بارانی و ۵۰ هکتار آبیاری قطره‌ای افتتاح شد.
وی به محصولات تحت پوشش در این پروژه اشاره کرد و گفت: احداث دهکده گیاهان دارویی با هفت گونه بومی در ۱۲ هکتار، کاشت محصولات استراتژیک مورد نیاز استان در ۴۰ هکتار، احداث مزرعه تمام مکانیزه در مساحت ۵۰ هکتار و کاشت سایر محصولات کشاورزی در ۴۸ هکتار در این اراضی صورت می‌گیرد.
بوعلی عنوان کرد: با افتتاح این طرح ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.
مقام ارشد نظامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نصب دو ایستگاه پمپ برای برداشت آب از محل رودخانه بشار برای آبیاری اراضی از ویژگی‌های این پروژه است.
بوعلی اضافه کرد: میزان اعتبار پروژه ۳۰ میلیارد ریال است که ۱۵ درصد تأمین اعتبار شبکه آبیاری توسط شرکت سروش امید پارسیان کارفرمای این طرح و ۸۵ درصد از محل کمک‌های بلاعوض سازمان جهادکشاورزی تأمین شد.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح با مشارکت سازمان جهادکشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد شد.
 
اعتبارات کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ۴۹ درصد افزایش یافت
مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات تخصیص یافته تملک دارایی سرمایه ای این اداره کل در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۴۹ درصد افزایش یافت.
زینب قربانی افزود: مجموع اعتبارات تخصیص یافته تملک دارایی سرمایه ای اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۳ حدود دو میلیارد ریال بوده است.
وی بیان کرد: این میزان در سال ۹۴ و با افزایش ۴۹ درصدی به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال رسید.
قربانی بدون اشاره به اعتبار هزینه شده، اظهار کرد: در سال ۹۳ حدود ۱۸ مورد تعمیرات کتابخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
وی عنوان کرد: در سال ۹۴ و با توجه به افزایش بودجه تخصیص یافته به اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد این تعداد به ۳۵ مورد رسید که افزایش ۹۴ درصدی را نشان می دهد.
قربانی ابراز داشت: در سال ۹۳ تعداد کتابخانه های دارای اینترنت در کهگیلویه و بویراحمد ۲۵ باب بوده که این تعداد در سال ۹۴ و با افزایش ۸۸ درصدی به ۴۳ باب رسید.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سهم نیم درصد این اداره کل از شهرداری های ۱۷ گانه استان در سال ۹۴ حدود شش میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال بوده است.
قربانی گفت: از این میزان حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۳۷ درصد تاکنون وصول شده است.
وی بیان کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ۶۸ باب کتابخانه را زیر پوشش دارد که از این تعداد ۶۲ باب عمومی نهادی و شش باب نیز مشارکتی است.
قربانی اظهار کرد: افزون بر ۳۷ هزار نفر عضو ۶۸ باب کتابخانه کهگیلویه و بویراحمد هستند که از این تعداد ۳۵ هزار و ۴۰۰ نفر در کتابخانه های عمومی نهادی و یک هزار و ۶۰۰ نفر نیز در کتابخانه های مشارکتی استان عضویت دارند.
وی عنوان کرد: در سال ۹۴ افزون بر ۷۰۲ هزار نفر به ۶۸ باب کتابخانه کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کرده اند.
قربانی ابراز داشت: از این تعداد ۳۶۳ هزار و ۷۵۱ نفر آقا و ۳۳۸ هزار و ۲۴۹ نفر نیز خانم بوده اند.
وی افزود: تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی نهادی و مشارکتی کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب ۵۵۷ هزار و ۱۱۷ و ۲۶ هزار و ۴۵۰ نسخه است.
قربانی گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۸۸ نسخه کتاب در کتابخانه های این استان وجود دارد.
وی بیان کرد: سطح زیربنای کتابخانه های کهگیلویه و بویراحمد با شش درصد افزایش از ۱۷ هزار و ۳۱ مترمربع در سال ۹۳ به ۱۸ هزار و ۹۳ مترمربع در سال ۹۴ رسید.
ضرورت دریافت کد رهگیری بهداشتی جهت صدور بارنامه‌های دام و فرآورده‌های دامی
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: طبق توافقات دامپزشکی با سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها از این پس دریافت کد رهگیری بهداشتی جهت صدور بارنامه‌های دام و فرآورده‌های دامی الزامی است.
به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد مسعود رجب‌زاده اظهار کرد:‌ طبق توافقات دامپزشکی با سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها از این پس دریافت کد رهگیری بهداشتی جهت صدور بارنامه‌های دام و فرآورده‌های دامی الزامی است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سامانه شبکه یک پارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی امکان صدور گواهی‌های بهداشتی حمل دام زنده، فرآورده‌های دامی، خوراک و نهاده‌های خوراک دامی را فراهم آورده است این سامانه اخیرا با اتصال به سامانه راهدار، محدودیت‌های کنترل بهداشتی را برای ناوگان حمل و نقل ایجاد کرده تا محموله‌های مرتبط تا زمانی که گواهی بهداشتی صادر نشود امکان صدور بارنامه وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه افزود: بدین ترتیب صدور بارنامه جهت محموله‌ها منوط به صدور گواهی بهداشتی شده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت‌های حمل و نقل استان موظفند قبل از صدور بارنامه نسبت به صدور حواله و ارائه به مالکین خودروهای حمل اقدام و مالکین خودرو نیز حواله صادره را ادارات دامپزشکی جهت صدور گواهی بهداشتی حمل ارجاع کنند.
وی افزود: مالکین خودرو پس از دریافت گواهی بهداشتی حمل موظفند کد رهگیری گواهی صادر شده را به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ پیامک کرده تا امکان صدور بارنامه توسط شرکت‌های باربری فراهم شود.
 
خدمات حوزه صنایع دستی کهگیلویه‌وبویراحمد به بخش خصوصی واگذار شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه‌وبویراحمد از واگذاری همه خدمات حوزه صنایع دستی این استان به بخش خصوصی خبر داد.
با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد و جمعی از کارشناسان این اداره کل در یکی از دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهرستان بویراحمد، همه خدمات صنایع دستی به این دفاتر واگذار شد.
محمود باقری هدف از این اقدام را حمایت از بخش خصوصی عنوان کرد و اظهار داشت: هنرمندان صنایع دستی استان می‌توانند همه اقدامات خود از قبیل صدور کارت صنایع دستی، صدور پروانه‌های انفرادی، صدوره پرونده‌های کارگاهی و تشکیل پرونده برای اخذ تسهیلات صنایع دستی را از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام دهند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ پرونده صنایع دستی در دفاتر پیشخوان شهرستان بویراحمد آماده ثبت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه‌وبویراحمد تصریح کرد: روند واگذاری خدمات صنایع دستی به دفاتر پیشخوان در سطح شهرستان‌های بویراحمد و دنا انجام شده است و در دیگر شهرستان‌ها نیز در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود.
باقری با بیان اینکه حدود۳۰ تا ۳۵ هزار نفر در این استان در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند، ابراز کرد: این استان ظرفیت مناسبی در زمینه صنایع دستی از جمله گلیم، خرجین، جاجیم و گلیم فرش دارد و می‌تواند یکی از مهم‌ترین قطب‌های صادارت در کشور باشد.
وی با اشاره به فعالیت حدود ۵۹ کارگاه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: سالانه بیش از ۲۰ تن صنایع دستی در این استان تولید می‌شود.
اغلب داوران جشنواره اصلا نمی‌دانند که شما چه چیزی اختراع کرده‌اید / مخترعان بیشتر مورد توهین قرار می‌گیرند تا تکریم/ هزینه‌های ثبت اختراع در ایران بالا است
تسنیم نوشت؛ مخترع کهگیلویه و بویراحمدی و صاحب ۱۱ اختراع ثبت شده با بیان این‌که هزینه‌های ثبت اخراع و گرفتن تائیدیه در ایران بالا است گفت: اغلب داوران جشنواره اصلا نمی‌داند که شما چه چیزی اختراع کرده‌اید.
با دست و پای گچ گرفته مقابلم نشست، تمایلی به مصاحبه نداشت و می گفت که اینجا با مصاحبه و بی مصاحبه کسی مخترعان را تحویل نمی‌گیرد. دفتر کار محقری داشت که تنها تزئینش گواهی ثبت اختراع بود. قبل از اینکه بخواهم که خودش را معرفی کند از علت شکستگی دست و پایش می‌پرسم که آن را ناشی از یک حادثه ورزشی می‌خواند.
مهدی قهرمانی‌فر، اهل سراب آذربایجان شرقی است که در یاسوج دانشجوی پزشکی بوده و تاکنون ۱۱ اختراع را به ثبت رسانده است و حالا قصد دارد از طریق شرکتی با فعالیت‌های دانش‌بنیان، حداقل یکی از اختراعاتش را تجاری سازی کند. مهدی از همه ناامید است و قصد رفتن از ایران را دارد. این مخترع دلی پردرد دارد که در طول قریب به یک‌ساعت بیشتر از بی توجهی‌ها به نخبگان و مخترعان و تحقیر و عدم حمایت از آنها می‌نالد. مشروح این گفت‌گو را در زیر می‌خوانید.
آیا جشنواره‌های اختراعات سودی به حال مخترعان و تجاری‌سازی اخترعات آنها دارد؟
قهرمانی‌فر: مخترع یک اختراعی انجام می‌دهد و برای گرفتن تأییدیه‌های لازم مجبور است که هزینه‌های زیادی را متقبل شود و مرتب به تهران برود. هزینه‌های خود اختراع نیز اغلب بالاست. من اختراعاتی دارم که از یک تا ۱۵ میلیون تومان برای ساخت آن‌ها هزینه کرده‌ام و برخی اختراعات من نیز که در حوزه پزشکی است نیازمند تأییدیه‌هایی است که اخذ آنها حداقل چهارماه زمان می‌برد، بعد از همه این مراحل اختراع را مثلا به جشنواره خلیج فارس ارسال می‌کنیم، حالا باید شانس بیاوری و داور صلاحیت داوری این اختراع را داشته باشد که اغلب داور اصلا نمی‌داند که شما چه چیزی اختراع کرده‌اید و کوچک‌ترین اطلاعاتی در زمینه اختراع ندارد.
اگر اختراع یک مخترع در جشنواره پذیرفته شود، چه حمایت‌هایی می‌شود؟
قهرمانی‌فر: اگر داور با آن اوصافی که ذکر شد، اختراع را رد نکند و مورد قبول قرار دهد، در طی یک سال، سه میلیون تومان به مخترع پول می‌دهند. این مبلغ حتی کفاف هزینه‌های رفت و آمد من را نمی‌دهد، چه برسد به هزینه اختراع و هزینه‌های جانبی دیگر.
یکی از نیازهای اساسی مخترعان، وجود پارک علم و فناوری است که در کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست وعده ساخت آن از سوی مسئولان داده می‌شود، نظر شما در رابطه با این پارک در استان چیست؟
قهرمانی‌فر: کهگیلویه و بویراحمد آخرین استانی است که قرار است پارک علم و فناوری در آن احداث شود. حالا شما همان اقدامات کوچک مسئولان در قبال مخترعان را که در پاسخ سوال‌های قبلی گفتم، کنار هم قرار بدهید و خودتان قضاوت کنید که پارک علم و فناوری بیشتر به شعار نزدیک است یا به عمل.
علت این رفتارهای مسئولان در قبال مخترعان و نخبگان به نظر شما چیست؟
قهرمانی‌فر: مسئول باید اول خودش تأمین باشد تا بتواند نیازهای نخبگان را تأمین کند اما به نظر من این رفتارها بیشتر از عدم شناخت مخترعان توسط مسئولان نشات می‌گیرد. یک مسئول باید علم کافی شناخت مخترعان را داشته باشد و بفهمد که من مخترع چه جور آدمی هستم و چه ویژگی‌هایی در خودم و در اختراعاتم وجود دارد.
 دیدگاه مسئولان رده بالای دولت در قبال مخترعان چگونه است؟ آیا از سوی آنها حمایتی صورت می‌گیرد؟
قهرمانی‌فر: ۱۱ اختراع که پنج مورد آن در حوزه نظامی بود را مقابل معاون رییس جمهور [معاون علمی و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان] گذاشتم اما معاون رییس جمهور به من می‌گوید که یک کار انجام می‌دادی و به آخر می‌رساندی. در واقع معاون رییس جمهور به من می‌گوید که استعدادت را مصرف نکن، یک اختراع را می‌ساختی و بقیه استعدادت را مصرف نمی‌کردی و می‌گوید که دیگر اختراعی نکن. البته گلایه‌های من فقط متوجه مسئولان نیست از صدا و سیما هم گلایه‌مندم.
هزینه‌های اختراعات شما از چه منبعی تأمین می‌شود؟
قهرمانی‌فر: من شانس آوردم و پدرم اندک بضاعت مالی دارد که تا حالا توانسته به من در راستای تامین هزینه‌های مالی اختراعاتم کمک کند.
 برخورد دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها با مخترعان چطور است؟
قهرمانی‌فر: نمونه برخورد دانشگاهیان را که در برخورد معاون رییس جمهور و داوران جشنوراه‌ها گفتم، اجازه بدهید ادامه این سوال شما را با خاطره‌ای پاسخ بدهم. من در زمینه یکی از اختراعاتم در حوزه پزشکی به یکی از مسئولان گروه مکانیک دانشگاه یاسوج مراجعه کردم، من دستگاهی را نزد این فرد بردم که جان بیمار را نجات می‌داد و تست‌های خود را با موفقیت پشت سر نهاده بود و تاییدیه از انگلستان داشت. اما آن شخص در نهایت غرور به من می‌گفت که این چه سیستم ساده‌ای است؟
این واکنش یک دانشگاهی پس از مشاهده اختراعی بود که در هیچ کتاب پزشکی نمونه‌ای از آن نیامده است.
 آیا اختراعات حوزه پزشکی شما هم مورد استقبال مسئولان قرار نمی‌گیرد؟
قهرمانی‌فر: همین اختراعی که در آن خاطره شرح دادم برای کشیدن آب بین ریه و جداره ریه کاربرد داشته و دارای سیستم الکترونیکی است که در حالت تولید انبوه بین ۱۲ تا ۱۵ هزارتومان قیمت دارد در حالی که در حال حاضر برای همین کار، یک ظرف پلاستیکی ساده از چین با قیمت ۲۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود. اصولا باید استقبال می‌شد اما این‌ها فقط حرف است و همه مخترعان از این نبود حمایت می‌نالند.
 وضعیت اخترعات حوزه پزشکی در جشنواره‌ها چطور است؟
قهرمانی‌فر: من داروی ترکیبی درمان سینوزیت ساختم و در یک جشنواره ارائه دادم اما من را مشروط کردند که نیازمند یک تأییدیه از وزارت بهداشت بود. البته بعد از اینکه جهت گرفتن این تأییدیه هم مراجعه کردم یکی از دوستانم به من گفت که ۲۰ هزار تومان به من بده، تأییدیه را کف دستت می‌گذارم، حالا از این موضوع بگذریم، در همان جشنواره یکی دیگر از مخترعان دستگاه جداسازی شاخ و برگ درختان از هم دیگر را ارائه داده بود که توسط داوران رد شد که بعدا خودش سرمایه‌گذاری کرد و این دستگاه را ساخت. اما یکی دیگر از مخترعان که یک قطعه برای چراغ راهنمایی اختراع کرده بود که من با کمترین علم الکترونیک می‌توانستم آن را رد کنم و یا قطعه کوچکی بسازم که این دستگاه دیگر کار نکند، از سوی هیات داوران قبول شد. مشکل داوری در جشنوراه‌های اختراعات، مشکل بزرگی است، در سوال‌های قبلی هم توضیح دادم که داوران کمترین علمی نسبت به اختراعات چه پزشکی و چه غیر پزشکی ندارند.
 مسئولان عقیده دارند که خود مخترعان باید در عرصه اقتصادی و تجاری سازی اختراعات خود وارد شوند، آیا این موضوع از دیدگاه شما صحیح است؟
قهرمانی‌فر: مخترعی که اختراعش تولید نشود به هیچ دردی نمی‌خورد. اختراع برای مخترع تنها بار اول لذت بخش است اما مدتی که می‌گذرد خود مخترع هم بی‌انگیزه می‌شود. شما به اطراف خود نگاه کنید و ببینید که چند درصد وسایل و ابزاری که وجود دارد، ایرانی است؟
خب این نگاه جامعه است، حالا شما به مسئولان بگویید که با سه میلیون تومان پولی که در جشنواره خلیج فارس به من می‌دهند که هزینه سه بار سفر به تهران است، من چگونه تجاری سازی انجام دهم.
من گوشی پزشکی ساختم که نیاز به قاب کربن دارد، شرکت ایرانی کمتر از شش هزار عدد و شرکت چینی کمتر از ۶۰ هزار عدد از این قاب را نمی‌سازند. من حساب کردم اگر بخواهم تنها شش هزار گوشی پزشکی الکترونیک تولید کنم که برای اولین بار در دنیا با این قابلیت‌ها ساخته می‌شود، به حداقل هشت میلیارد تومان پول نیاز دارم. حالا هشت میلیارد تومان که نه اگر تنها ۲۰۰ میلیون تومان به من تسهیلات بدهند که من بتوانم ۴۰۰ عدد گوشی بسازم، هزینه‌‌های اولیه جبران می‌شود.
پس مشکل کجاست؟ یعنی به شما ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات نمی‌دهند؟
قهرمانی‌فر: مشکل اینجاست که می‌گویند شرکت ثبت کن، فرم‌های متعددی پر کن، اعضای شرکت را انتخاب کن و اینها را به تهران ببر و دو سه ماه آنجا درگیر باش و تازه پارتی داشته باشی و تأیید بشود و شرکت تبدیل به دانش بنیان شود. حالا تازه اول ماجراست و باید دنبال گرفتن وام باشی.
حالا من به عنوان یک مخترع که دانشجوی پزشکی هستم و روزانه باید چندین ساعت درس بخوانم و همچنین ۲۴۰ ساعت ماهیانه در بخش کشیک می‌دهم که در ازای آن تنها ۶۰۰ هزارتومان به من حقوق می‌دهند –البته بخاطر اینکه متأهل هستم و گرنه حقوق پایین تر از اینهاست- حالا نه وقت دویدن دنبال کارهای شرکت را دارم و نه هزینه مالی آن را.
اصلا قصد دارید که اختراعات خودتان را بالاخره تولید کنید؟
قهرمانی‌فر: قصد دارم که به هر شیوه ممکن یکی از اختراعاتم را تولید کنم اما من ۱۰۰ درصد از ایران می‌روم. چرا که اینجا اهمیتی برای مخترعان قائل نیستند، من برای استاد دانشگاه خودم پیامی ارسال می‌کنم و به زور جواب من را می‌دهد اما استاد فوق تخصص کالیفرنیا که نمی‌دانم من از کجا پیدا کرده است، برایم پیام می‌فرستد و سوالاتی که من از استاد خودم می‌پرسم و جواب نمی‌دهد؛ او با حوصله تمام پاسخ داده و تشکر می‌کند.
برای تجاری سازی اختراعتان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
قهرمانی‌فر: من شرکت را ثبت کرده‌ام و در حال توسعه دانش‌بنیانی آن هستم اما موضوع اینجاست که بعد از آن هم اتفاق خاصی نمی‌افتد، هرچند که مصمم هستم یکی از اختراعاتم را هر جور که هست، تولید کنم اما نمی‌دانم پارتی بازی بین اساتید، پارتی بازی و عدم داوری صحیح در جشنواره‌ها، چشم و هم‌چشمی‌ها و فشار روانی‌ای که بر اثر این موارد بر من وارد می‌شود، کدام‌یک را تحمل کنم؟
به مخترعان و جوانانی که قصد دارند در این وادی قدم بگذارند چه توصیه‌ای دارید؟
قهرمانی‌فر: کسانی که از پایین به ما نگاه می‌کنند، فکر می‌کنند اینجا خبری هست، باور کنید هیچ خبری نیست. من بعضی وقت‌ها که به برخی افراد مشاوره می‌دهم می‌گویم بنشیند درستان را بخوانید، مگر اینکه پدر پولداری داشته باشید که بتوانید اختراعات‌تان را به مرحله تولید برسانید.
گفت‌وگو از پیمان فرامرزی

شتاب بخشی به اجرای طرح های هادی ضرورت توسعه روستاها
روستاها به عنوان مرکز اصلی تولید با حدود یک سوم جمعیت کشور در صورت افزایش خدمات رفاهی، ظرفیتی خوب برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
کارشناسان اجرای طرح های هادی را زیرساختی برای پیشگیری از مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها،افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری و رونق صنعت گردشگری می دانند.
اگر چه دولت یازدهم با توزیع قیر رایگان با مشارکت مردم گام های بلندی برای دگرگونی سیمای روستاها برداشت است اما نیمه تمام بودن طرح های هادی در بسیاری از روستاها نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
*طرح هادی و اهداف
اجرای طرح های هادی از سال ۱۳۶۶ در روستاهای کشور آغاز شد.
در این طرح بهسازی معابر روستایی، جدول گذاری، ایجاد فضای سبز و افزایش سایر خدمات رفاهی در روستاها با مشارکت مردم، دهیاری ها و دیگر دستگاه های اجرایی متولی انجام می شود.
مهم ترین هدف طرح هادی روستایی تجدید حیات روستا به لحاظ ابعاد فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی است.
سامان دهی و اصلاح بافت موجود، پیش بینی میزان و مکان گسترش روستاها در آینده و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف در روستا سه محور اصلی طرح های هادی به شمار می رود.
*چرخه مهاجرت معکوس ره آورد اجرای طرح هادی در برخی روستاها
دهیار روستای امامزاده جعفر گچساران گفت: جمعیت این روستای دو هزار نفری با افزایش خدمات رفاهی نسبت به یک دهه قبل افزایش چشمگیری یافته است.
علی اکبر پولادی بدون اشاره به آمار افزود: خدمات ماندگار دولت برای توسعه طرح هادی، فضای سبز، راهسازی، روشنایی و جدول گذاری معابر اهالی را به ماندن در روستا تشویق و تعداد زیادی از بومیان شهرنشین را به روستا برگرداند.
وی تصریح کرد: تاکنون بیش از پنج هزار متر مربع در این روستا جدول گذاری انجام گرفته است.
دهیار روستای امامزاده جعفر تصریح کرد: بیش از یکهزار اصله درخت که به روش قطره ای آبیاری می شود در این روستا برای توسعه فضای سبز غرس شده است.
*ابراز مورد نیاز برای دگرگونی سیمای روستاها
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: ۲۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح هادی روستاهای پرجمعیت این شهرستان نیاز است.
حمداله عباسپور افزود: این میزان اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح هادی ۵۷ روستای این شهرستان مورد نیاز است.
وی بیان کرد: مشارکت مردم برای عقب نشینی واحدهای مسکونی از راهکارهای شتاب بخشی به طرح های هادی است.
عباس پور کرد:در حال حاضر طرح هادی در ۵۳ روستای این شهرستان در حال اجراست.
عباسپور ابراز کرد: ۹۲ میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال در سال گذشته برای اجرای طرح هادی در روستاهای این شهرستان هزینه شد.
رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها را ۶۰ درصد ذکر کرد.
عباسپور افزود: در قالب طرح هادی در روستاها جدول گذاری،کانال هدایت سیلاب ،پارک و فضای سبز، زیر سازی و تعریض و بازگشایی معابر روستاها انجام می شود.
وی تصریح کرد: در صورت اختصاص این میزان اعتبار در سال ۹۵ ، جمعیت قابل توجهی در این روستاها از بهبود امکانات رفاهی بهره مند خواهد شد.
عباسپور از اجرا و تکمیل طرح هادی در ۵۷ روستای پرجمعیت گچساران خبر داد و گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور بخش عمده ای از مناطق روستایی این شهرستان از طرح هادی برخوردار خواهند شد.
*اقدامات عملی دولت برای توسعه روستاها
بخشدار مرکزی گچساران گفت: ۵۱ پروژه عمرانی در مناطق مختلف روستایی این شهرستان از سال گذشته تاکنون اجرا شده است.
فرج الله استلاحی افزود: این تعداد طرح عمرانی با اعتباری بیش از ۹۲ میلیاردو ۳۷۴ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ماده ۱۸۰و منابع ملی سال ۹۴ اجرا شد.
وی بیان کرد: این پروژه ها در زمینه بهسازی معابر روستای ، احداث پارک، پیاده روسازی، ساخت کانال هدایت سیلاب، زیرسازی و آسفالت است.
استلاحی از آسفالت ۱۹۵ هزار متر مربع از معابر ۱۳ روستای این شهرستان با قیر رایگان از سال گذشته خبر داد.
استلاحی ابراز کرد: هم اکنون آسفالت معابر روستاهای پشه کان و آبگرمو به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در حال اجراست.
بخشدار مرکزی گچساران گفت: معابر ۱۲ روستای این شهرستان در سال جاری آسفالت خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبار سال ۹۴ طرح های هادی روستاهای این استان نسبت به سال گذشته رشد چهار برابری داشته و از ۱۰۰ میلیارد ریال سال ۹۳ به ۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۴ رسید.
ابراهیم فرزانه افزود: برخی از روستاهای استان قابلیت گردشگری بیشتری دارند که این امر می تواند کمک بسزایی به درآمدزایی و توسعه پایدار و همه جانبه چنین مناطقی کند.
وی بیان کرد: باید تمام مسائل، شرایط و ظرفیت های هر کدام از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در کنار یکدیگر دیده شود تا بتوان به توسعه پایدار روستایی در این استان دست یافت.
فرزانه اظهار کرد: طرح مهم نهضت آسفالت در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته آغاز شد و بر اساس آن هر روستای استان با توجه به میزان تلاش دهیار و مشارکت اهالی منطقه آسفالت خواهد شد.
وی افزود: اجرای طرح هادی شامل بازگشایی، برداشت موانع، زیرسازی، آسفالت، جدول گذاری، سنگ فرش، میدان سازی وهمچنین فضای سبز در روستا می شود.
وی با بیان اینکه این استان ۷۲۲روستای بالای ۲۰خانوار دارد گفت: تاکنون در۳۸۰روستای کهگیلویه و بویراحمد طرح هادی اجرا شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در زمینه بهسازی و آسفالت معابر روستایی در کشور مقام نخست را دارد.
پژمان نیک اقبال افزود: برای اجرای بهسازی و آسفالت معابر ۲۱۶ روستایی این استان ۲۵ هزار تن قیر رایگان در سال گذشته مصوب شد.
وی بیان کرد: بهسازی و آسفالت معابر بیش از ۲۰۰ روستای این استان با قیر رایگان به بهره برداری رسیده و یا در دست اجراست.
نیک اقبال بیان کرد: ۲۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۳ به دهیاری های استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: در سال مالی ۹۴ و ۹۵ تاکنون ۲۱۵ میلیارد ریال اعتبار بین دهیاری های این استان توزیع شده است.
نیک اقبال ابرز کرد: این میزان اعتبار برای احداث ساختمان دهیاری ها، بهسازی و روشنایی معابر، پسماند روستایی، توسعه فضای سبز، ساخت غسالخانه، ساماندهی گورستان ها و سایر امور خدماتی و بهداشتی روستایی در نظر گرفته شد.
وی بیان کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده با نظارت کامل و دقیق بخشداران و در راستای توسعه، عمران و آبادانی هر چه بیشتر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در حال هزینه شدن است.

 
برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی در یاسوج

 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بویراحمد از برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی در مرکز استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور ناشران کشوری از اول ماه مبارک رمضان لغایت پایان این ماه برگزار می‌شود.
سالار احمدی از برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی در مرکز استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور ناشران کشوری از اول ماه مبارک رمضان لغایت پایان این ماه برگزار می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بویراحمد با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های سنوات گذشته نمایشگاه علوم قرآنی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: انتظار می‌رود مدیران و مسؤولان شهرستانی همکاری لازم در برپایی این نمایشگاه داشته باشند.
وی از عرضه جدیدترین کتاب‌ها و آثار دینی و نرم افزارهای قرآنی به عموم مردم و بازدیدکنندگان در نمایشگاه علوم قرآنی یاسوج خبر داد و گفت: برنامه‌های متعددی در حاشیه برگزاری نمایشگاه به اجرا گذاشته می‌شود.
احمدی برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با رویکرد قرآنی و دینی در ماه مبارک رمضان را ضروری عنوان کرد و گفت: توسعه فرهنگ مطالعه مفید کتابخوانی خصوصا در حوزه علوم و آموزه‌های قرآنی بسیار مهم بوده لذا برگزاری نمایشگاه امری کاملا ضروری است.
این مسؤول اذعان کرد: باید بتوان با ایجاد نمایشگاه‌های بزرگ و عرضه کتاب‌های پرمحتوا و متناسب با نیازهای روز جامعه فرصت توسعه فرهنگ مطالعه را در استان و شهرستان برای قشرهای فرهیخته جامعه و اهل مطالعه فراهم کنیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بویراحمد دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان در سطح شهرستان را برگزاری محافل انس با قرآن، جلسات تفسیر قرآن، مسابقات قرآن و ...عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های فرهنگی همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.
کشت چغندرقند و کلزا در اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از کشت گیاه چغندر و کلزا در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود.
سید موسی خادمی ظهر امروز در مراسم افتتاح بزرگترین پروژه اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی گفت: همه باید برای تحقق شعار سال و عمل به منویات مقام معظم رهبری تلاش و همکاری کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص افتتاح مزرعه تمام مکانیزه بخش کشاورزی بیان کرد: کلنگ این طرح ۳ ماه پیش به زمین زده شد و طرح اجرا شده به لحاظ روش‌های آبیاری و مکانیزاسیون جزو پروژه‌های الگو در سطح استان است.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد اراضی مستعد زیادی در بخش کشاورزی دارد، افزود: منابع طبیعی استان ۵۰ هزار هکتار زمین برای واگذاری دارد که انتظار می‌رود با مشارکت بخش خصوصی و شرکت سروش امید پارسیان از این اراضی در جهت ایجاد اشتغال بهره‌برداری شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از تعهدات استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تولید چغندر و کلزا است که در ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چغندر قند برای تأمین خوراک مورد نیاز کارخانه قند یاسوج کشت می‌شود، ضمن اینکه آمادگی کشت دانه‌های روغنی در اراضی مستعد کشاورزی استان وجود دارد.
خادمی اضافه کرد: انجام طرح‌های اقتصاد مقاومتی در راستای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و ایجاد اشتغال است که انتظار می‌رود از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان برای توسعه و اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود.

۷۱ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در سن اشتغال قرار دارند
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه ۷۱ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در سن اشتغال قرار دارند، بر توجه به این ظرفیت تاکید کرد.
سید محمدعلی تقوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت کهگیلویه و بویراحمد به بیش از ۷۱۱ هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: ۱۰۲ هزار و ۲۹۹ نفر از این جمعیت در سن ۲۴ تا ۳۰ قرار دارند.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج و مهاجرت را از جمله عوامل موثر بر کاهش جمعیت عنوان کرد و افزود: این عوامل باعث شده که جمعیت جوان ما کم شده و به سمت جمعیت سالخورده پیش بروند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر طبق آخرین سرشماری‌های انجام شده جمعیت سالخورده استان حدود ۲۹ هزار و ۵۵۵ هزار نفر است، یادآور شد: این موضوع برای استان نگران کننده بوده و باید راهکارهای اصولی اندیشیده شود.
این مسؤول گفت: علی‌رغم اینکه ازدواج در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته و ولادت‌ها نیز افزایش داشتند اما در حال حاضر بخش زیادی از جمعیت جوانان هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها شود.
وی جوانان را فرصت و ظرفیت موثر برای توسعه کشور دانست و اذعان کرد: مسؤولان باید به این موضوع توجه کرده و از این شرایط به درستی استفاده کنند.
تقوی با بیان اینکه ۷۱ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در سن اشتغال قرار دارند، بر استفاده از این ظرفیت‌های مهم تاکید کرد و گفت: امیدواریم با سیاست‌گذاری صحیح و اصولی مسؤولان بتوانیم از این پتانسیل به خوبی استفاده کرده و بهره کافی را ببریم.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد، بیکاری و عدم اشتغال جوانان را بزرگترین معضل جامعه عنوان دانست و تصریح کرد: اگر به درستی از طرفیت جوان جامعه استفاده نشود، این قشر می‌تواند برای جامعه یک تهدید به حساب آمده و خطرآفرین باشد.
خرید بیش از ۲۵هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از خرید بیش از ۲۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خبر داد.
جعفر گوهرگانی در جمع خبرنگاران افزود: تا کنون ۵۰ درصد از مجموع تعهدات ابلاغ شده وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد محقق شده است.
وی تاکید کرد: مجموع تعهدات ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان برای خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان ۵۱ هزار تن است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۵ هزار و ۷۰۰ تن این میزان از مناطق گرمسیری گچساران، کهگیلویه و باشت خریداری شده است.
گوهرگانی تصریح کرد: ۱۵ مرکز خرید برای خرید گندم، جو و کلزای مازاد بر نیاز کشاورزان استان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر گندم ۱۰۰ تن کلزا و ۲۰۰ تن جو مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که خرید تضمینی گندم از ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مناطق گرمسیری شروع و تا پایان شهریورماه در مناطق سردسیری استان ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: قیمت هر کیلو گندم دوروم ۱۳۰۰ تومان، گندم نان ۱۲۷۰ تومان، گندم بذری ۱۴۵۰ تومان، کلزا ۲۵۰۰ تومان و جو ۱۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سیداحمدرضا
Iran, Islamic Republic of
دست مسئولان درد نکنه با این جمعیت بیکار
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1