تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۱۷۹۷۱۵

فاجعه زیست محیطی در آبشار یاسوج

۰
کبنا ؛


 

 آبشار یاسوج یکی از نقاط زیبای گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج است که سالانه در ایام نوروز و تعطیلات تابستان پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است.

اما آنچه این روزها مردم، مسؤولان و دوستداران طبیعت را نگران کرده بحران کمبود آب در نتیجه استفاده از آب این منطقه گردشگری برای تأمین آب شرب شهر یاسوج است که منجر به خشک شدن درختان آبشار شده است.

طی روزهای اخیر مسؤولان استان و متولیان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد جلسات مختلف و متعددی در راستای حل مشکلات به وجود آمده در آبشار یاسوج برگزار کردند که نشان دهند عزم راسخ مسؤولان برای حل بحران به وجود آمده در آبشار یاسوج است.

در همین خصوص سید فاخر عوض‌زاده مدیرعامل بزرگترین مجتمع گردشگری یاسوج با ابراز نگرانی از وضعیت ایجاد شده در آبشار یاسوج گفت: واقعه‌ای که در آبشار یاسوج در حال اتفاق افتادن است یک فاجعه زیست محیطی است که برای مقابله با این فاجعه خیلی دیر شده است.

وی تصریح کرد: بازگرداندن آبشار یاسوج به وضعیت اولیه نیاز به زمانی طولانی دارد و مسؤولان استانی باید هر چه سریع‌تر در این خصوص چاره‌ای بیاندیشند.

عوض‌زاده تصریح کرد: آبشار یاسوج تنها میراث ماندگار استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج است اما در حال حاضر به دلیل سهل‌انگاری‌های صورت گرفته زیرساخت‌ها و فضای سبز آن در حال از بین رفتن است.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان هرچه سریع‌تر برای نجات آبشار یاسوج چاره‌ای‌اندیشه کنند، افزود: استفاده از آب آبشار یاسوج برای تأمین آب شرب مردم این شهر موجب خشک شدن درختان این منطقه گردشگری شده که باید آب شرب مردم از راه دیگری تأمین شود.

* کاربری آبشار یاسوج حفظ شود

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همین خصوص گفت: کاربری آبشار یاسوج به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم و اصیل شهرستان بویراحمد باید حفظ شود.

وی تصریح کرد: با کمبود آب و خشک شدن درختان و جنگل‌های آبشار یاسوج این کاربری زیر سوال می‌رود و به همین خاطر به عنوان دستور کار در کارگروه گردشگری مطرح و تا زمان حصول نتیجه جلساتی در این خصوص تشکیل خواهد شد.

این مسؤول از تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، شهرداری یاسوج، شرکت آب و فاضلاب شهری و اعضای شورای اسلامی شهر خبر داد و تصریح کرد: مقرر شد ادارات و دستگاه‌های عضو این کمیته ظرف ۱۵ روز آینده مطالعات لازم در خصوص نجات آبشار یاسوج را در کارگروه گردشگری استان ارائه دهند.

* تنش آبی در شهر یاسوج

اما مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تأمین آب شرب مردم را در اولویت دانست و گفت: طبق قانون تأمین آب شرب از تأمین آب کشاورزی و صنایع در اولویت است.

سید علی لدنی‌نژاد با اشاره به بحران کمبود آب در شهر یاسوج گفت: به دلیل نبود دشت‌های ذخیره آب، با تنش آبی در شهر یاسوج مواجه هستیم، این درحالی است که با احداث دشت در شهرستان‌های چرام، دهدشت و گچساران این مشکل وجود ندارد.

وی با اشاره به خشک شدن دو حلقه چاه آب در شهرستان بویراحمد گفت: دو حلقه چاه در مهریان و چشمه گنجشگ خشک شدند که همین امر موجب شده برای تأمین آب مردم از آبشار یاسوج استفاده شود، ضمن اینکه باید یک حلقه چاه در آبشار یاسوج ایجاد شود.

این مسوول با اشاره به نقش حیاتی سد تنگ سرخ در تأمین آب اراضی استان گفت: سد تنگ سرخ می‌تواند برای تأمین آب شرب مردم شهر یاسوج در نظر گرفته شود که امیدواریم روند احداث این سد هر چه سریع‌تر دنبال شود.

* کاهش ۳۱ درصدی بارش باران در یاسوج

روح‌الله اسدپور مدیر مطالعات آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی بارندگی دراز مدت  در استان گفت: به دلیل کمبود بارش باران منابع آبی استان ۴۷ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سال جاری ۵۷۸ میلی‌متر باران در شهر یاسوج باریده که نسبت به دراز مدت ۳۱ درصد کاهش بارش باران در این شهر گزارش شده است.

این مسوول در ادامه حفر چاه در آبشار یاسوج را رد کرد و گفت: با مطالعات انجام شده جایی برای حفر چاه در شهر یاسوج وجود ندارد و نمی‌توان در آبشار یاسوج چاهی حفر کرد.

وی استفاده از چشمه‌ها و رودخانه در تأمین آب شرب و کشاورزی مردم را کارساز دانست و گفت: استفاده از ظرفیت رودخانه بشار برای تأمین آب کشاورزی مردم و کمک به آبشار یاسوج راهکار اصلی برای خروج از این بحران است.

اسدپور تصریح کرد: ایجاد تصفیه خانه اضطراری و دائمی در کنار رودخانه بشار سبب کاهش این مشکل می‌شود.

مدیر مطالعات آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بر محافظت از حوزه‌های آب‌ریز استان تأکید کرد و افزود: پرورش ماهی در بالای حوزه‌های آب‌ریز منجر به آلودگی منابع آب می‌شود.

* تأمین آب شرب مردم نباید منجر به حذف گردشگری شود

محمدعلی جاوید شهردار یاسوج در همین خصوص گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج در دل آب قرار دارد و اینکه مدام از تنش و بحران آب حرف زده شود اقدام مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه تهران با وجود جمعیت زیادی که به خود اختصاص داده هنوز به بحران کمبود آب دچار نشده افزود: شهر یاسوج در دل رودخانه مهریان، رودخانه بشار و تنگ گنجه‌ای قرار دارد و از همه طرف شاهد جاری شدن رودخانه‌های در این شهر هستیم اما اینکه بگویم با بحران آب مواجه‌ایم اقدام درستی نیست.

شهردار یاسوج با اشاره به اینکه نباید به بهره‌برداری از سد تنگ سرخ در سال‌های اخیر امیدوار بود، افزود: سد تنگ سرخ شاید ۱۳ سال دیگر به بهره‌برداری برسد، پس تا زمان ساخت این سد باید برنامه‌ریزی مناسبی برای نجات طبیعت و همچنین تأمین آب شرب مردم انجام شود.

جاوید اضافه کرد: عمده درختان آبشار یاسوج در حال خشک شدن است که برای تأمین آب شرب مردم نباید گردشگری در این منطقه حذف شود.

* اختصاص اعتبارات بحران برای نجات آبشار یاسوج

در ادامه پژمان نیک‌اقبالی افزود: از محل اعتبارات بحران مبلغی برای تأمین و نجات آب آبشار یاسوج اختصاص داده می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سازمان‌ جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و شهرداری یاسوج مطالعات لازم برای استفاده از ظرفیت آب بشار برای تأمین آب کشاورزی و تأمین آب آبشار انجام دهند.

وی اضافه کرد: مدیران دستگاه‌ها ظرف ۱۵ روز آینده اقدامات و مطالعات خود را در کارگروه گردشگری ارائه کنند.

------------------------

راوند



نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1