تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۱۷۸۳۶۲

تجلیل از معلم دوستدار طبیعت در دل کوه

۲
۰
کبنا ؛
 مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در ابتکاری جالب از «محمد حسین آریا» فرهنگی بازنشسته که اکنون الگویی برای دوستی با طبیعت است در دل کوه های منطقه چیتاب بویراحمد تجلیل کردند.




محمدحسین آریا ۶۱ ساله اهل روستای چیتاب شهرستان بویراحمد بیش از ربع قرن است که اقدام به کاشت انواع درخت وگل و گیاه در دل کوه و بیابان های اطراف محکل سکونت خود می کند.
آریا با اشاره به مهمترین انگیزه کار خیرخواهانه و همزیستی اش با طبیعت ،این امر را به داستانی از گذشته های بسیار دور و شرایط بحرانی آن روزگار کهگیلویه و بویراحمد در سالهای ۱۲۸۸ تا ۱۳۰۷ شمسی نسبت می دهد.
او از بروز بحران خشکسالی به نام قحطی (ناصری) و وضعیت بغرنج در آن سال ها سخن می گوید که در آن قحطی خانمان سوز هزاران نفر از مردم در استان های مختلف کشور از جمله کاشان از بین رفتند.
آریا تصریح می کند: در آن شرایط غیرعادی هر خروار گندم (بین ۱۰۰ تا ۱۵۰) کیلوگرم را با حدود یک هکتار باغ معاوضه می کردند تا از این طریق و با استفاده از انواع درختان از جمله درخت باارزش بلوط به مقابله با این بحران بپردازند.
وی تاکید می کند: در آن شرایط و با وجود ادامه بحران قحطی در آن روزگار بر اساس برآوردهای انجام شده ظرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال آینده تمامی درختان بلوط از بین می رفت.
وی بیان کرد: در آن سال و شرایط بغرنج تنها استانی که توانست با کمترین خسارت جانی و مالی آن وضعیت را پشت سر گذارد کهگیلویه و بویراحمد آن هم به دلیل وجود انبوه درختان بلوط بوده است.
آریا عشق و دلبستگی خود با طبیعت را موهبتی الهی توصیف می کند و معتقد است جسم و روح او آنچنان با کوه و صحرا و دمن عجین شده که جدایی از آن بسیار سخت و سنگین و بلکه امری محال به نظر می رسد.
کاشت انواع درختان از سوی این مرد کهنه کار و عاشق طبیعت تاکنون به بیش از ۴۰ کیلومترمربع از مسیرهای مختلف در کوه نرماب رسیده است.
برخی از مهمترین درختان و گیاهان دست کاشته آریا در طول بیش از ۲۵ سال گذشته شامل بلوط، زالزالک، بادام تلخ، بادام شیرین، ارزن، تاگ، انجیر کوهی و گیاهان در معرض خطر نابودی از جمله بیلهر و بن سرخ است.
به گفته وی شمار درختان دست کاشته وی در مناطق کوهستانی منطقه چیتاب از جمله نرماب، دشت راق، دشتک، تل قوچی، پهنه کی شیخ، دره خل، کوه سیوک و کوه ره باریک نیز به بیش از ۱۰۰ هزار اصله می رسد.
خلاقیت طبیعت دوست بویراحمدی در حالی است که بهره برداری بی رویه و حریصانه بشر و عوامل انسانی اکنون به عنوان یکی از تهدیدهای جدی منابع زیست محیطی بلکه مهمترین و جدی ترین تهدید از نظر پژوهش ها و ارزیابی های انجام شده به شمار می رود.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در آیین تجلیل از این فرهنگی بازنشسته و دوستدار واقعی طبیعت، گفت: اقدام ابتکاری این معلم از راهبردها و بلکه نسخه های شفا بخش برای حفاظت از جنگل ها و منابع زیست محیطی است.
وی تصریح کرد: محمد حسین آریا به هیچ وجه بازنشسته نشده و اگر چه سالها در سنگر تعلیم وتربیت و سوز معلمی مایه خیر و برکت برای مردم منطقه بود اکنون نیز در کارزار دیگر و ارزشمندتری به نام حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست سرمشق و الگویی تمام عیار برای هر دوستدار طبیعت شده است.
بهشتی فر ابراز داشت: آریا امروزه توانسته با درک عمیق شرایط بر روی یکی از اساسی ترین و باارج ترین نیاز روز جامعه بشری یعنی حفظ محیط زیست موجی از حساسیت و تحریک پذیری در لایه ها و شبکه های مختلف اجتماعی به وجود آورد.
وی جلب مشارکت های مردمی و استفاده از ظرفیت جوامع محلی را از مهمترین و اساسی ترین راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها دانست.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تمامی اصول فنی در کاشت نهال و درخت از سوی این دوستدار طبیعت نیز رعایت شده است.
بهشتی فر با بیان اینکه منطقه کوه نرماب چیتاب نسبت به سایر مناطق از پوشش جنگلی کمتری برخوردار است ، افزود: اکنون با هنر و خلاقیت این دوستدار واقعی طبیعت بیش از ۱۵ گونه از درختان و گیاهان دارویی و خوراکی در حال رویش هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: این درحالی است که بیش از ۴۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان در معرض بیابان شدن و حدود ۸۰ هزار هکتار نیز به بیماری خشکیدگی بلوط مبتلا شده است.
وی بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاکید کرد و گفت: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی نیز ناممکن است.
معلم بازنشسته و دوستدار طبیعت چیتابی نیز همراهی و همدلی مسئولان منابع طبیعی استان و سایر متولیان امر را تاکنون بهترین پشتوانه و دلگرمی برای ادامه اقدام ارزشمند خود برای کاشت صدها گونه گیاهی و درختی در دل کوه و صحراهای اطراف منطقه می داند.













نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام وخسته نباشی می گویم به برادر فرهنگی ودوستدارطبیعت جدا" انسان ذوق زده مشودبا این کارها ؛پس باید کارهای فرهنگی اولویت قراردهیم تاطبیعت زنده داشته باشیم
استالین
Iran, Islamic Republic of
ایسو کسی نونه کرش رچلات هر چی کوگ و تهی من نرمو درارده
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1