تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۷۸۰۲۹

پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد در گرداب

۰
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد در حوزه عمرانی اکنون با پروژه‌های نیمه‌کاره زیاد و مطالبات میلیاردی پیمانکاران روبرو است و باید منتظر نشست که چگونه از این گردنه سخت عبور خواهد کرد.
کیست که نداند بیشتر پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال‌ها قبل تاکنون و از دولت‌های گذشته تا دولت امروز روحانی بیشتر کلنگ سیاسی خورده‌اند تا این که با هدف عمران و آبادانی مد نظر قرار گرفته باشند.
استانی سیاست‌زده که هر چه مشکل و عقب‌ماندگی دارد به واسطه همین سیاسی‌کاری است.
کسی نمی‌تواند منکر این قضیه باشد و اگر کسی داعیه‌دار انکار آن است وی را به فرمایشات رهبری معظم انقلاب در سال ۷۳ در شهر یاسوج و در دیدار با مردم استان کهگیلویه و بویراحمد رجوع خواهیم داد که ایشان فرمودند «‌متأسفانه استان شما گرفتار مسائل شبه سیاسی و قومی و طایفه‌ای شده است، امیدواریم که روزی آن را ببوسید و کنار بگذارید».
آری این بهترین نسخه و داروی شفابخش استان کهگیلویه و بویراحمد بود که تاکنون از سوی هیچ دولت و مدیر و به خصوص نماینده‌ای در استان از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب و اعتدالی اجرایی نشده است.
شکی نیست که اگر این کشور از ابتدا تاکنون بر اساس گفتار و اندرزهای رهبری حکیم اداره شده بود برای مثال در حال حاضر با این همه منابع و ذخایر نباید در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد اندر خم ساخت یک جاده ۱۰۰ کیلومتری درمانده بمانیم.
پروژه‌هایی که در استان به قول مثل معروف لری «‌خاله خرزویی» به پیمانکاران واگذار شد و در هر نقطه از استان نه برای رفع مشکل مردم بلکه در راستای منافع عده‌ای خاص کلنگ‌هایی بر زمین زده شد که امروز تاوان آن کلنگ‌ها را باید پس بدهیم.
امروز بعد از نوازش تازیانه‌ها بر پیکر نحیف استان به واسطه تعریف پروژه‌های خرد و کلان که بیشتر آن‌ها توجیهی نداشته‌اند، منتخب مردم کهگیلویه که خود در زمینه پیمانکاری فرد شناخته شده‌ای در قرارگاه خاتم به شمار می‌رود لب به اعتراض می‌گشاید که چرا پیمان‌ها به پیمانکاران ضعیف و ناتوان داده می‌شود.
در حال حاضر ده‌ها که بلکه صدها پروژه ریز و درشت در استان از گذشته تاکنون بر زمین مانده که بسیاری از آن‌ها نه به دلیل کمی اعتبارات بلکه به علت رندی برخی پیمانکاران و چشم پوشی بعضی از مسئولان از ۵ تا ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بقیه کار به حال خود رها شده است.
عدل هاشمی در همین زمینه در نشست بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی به عنوان منتخب مردم کهگیلویه بزرگ با انتقاد از چنین رویه‌ای اظهار کرد: پیمانکارانی را جذب می‌کنیم که توانایی کار در پروژه‌های بزرگ را ندارند و از سوی دیگر در قراردادها موضوعات اساسی قید نمی‌شود و به همین دلیل است که با چنین وضعیتی در پروژه‌های عمرانی روبرو هستیم.
به گزارش فارس طی چند روز اخیر در نشست بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی استان موضوعاتی مطرح شد که نشان می‌دهد استان از گذشته تا حال برنامه درستی برای اجرای پروژه‌های عمرانی نداشته و البته این مشکلات پس از انباشته شدن بر روی هم موجب ایجاد دردسرهای بزرگ برای استان شده است.
متأسفانه یکی از روش‌های فرار به جلو در استان کهگیلویه و بویراحمد انداختن تقصیرات بر گردن افرادی معدود است به نحوی که اگر مسئولان دستگاه‌های مختلف در اجرای برنامه‌ها سهل انگاری دارند همه را یک جا جمع کرده و بر گردن یک شخص می‌اندازند.
آن چه که استان را بیش از هر چیز دیگر دچار مشکل کرده مطالبات پیمانکارانی است که بر اثر بی‌تدبیری روی دست مسئولان باقی مانده و رقمی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران در حوزه‌های مختلف است.
در نشست‌های اداری به دلیل چنین مشکلاتی فشار عصبی بر روی برخی مدیران را به خوبی می‌توان احساس کرد که این فشارها گاه به پرخاشگری نیز مبدل شده است.
آن گونه که مسئولان می‌گویند در زمینه اعتبارات و تخصیص‌ها؛ استان وضعیت خوبی ندارد به طوری که از برخی اعتبارات مانند ماده ۱۸۰ که بیشتر دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌ها به آن دل خوش کرده بودند وضعیت مناسبی نداریم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص اظهار کرد: از اعتبارات ماده ۱۸۰ تاکنون تخصیصی نداشته‌ایم.
پژمان نیک‌اقبالی در همین زمینه علاوه بر این که از عدم تخصیص اعتبارات به نوعی نگرانی داشت از مطالبات بسیار زیاد پیمانکاران نیز نگران به نظر می‌رسید.
حال با تمام مشکلاتی که وجود دارد مسئولان باید با تدبیر و چاره‌ای که خواهند اندیشید پروژه‌های اولویت‌دار را در دستور کار قرار دهند و پروژه جدیدی تعریف نکنند تا این که استان از وضعیت حاد کنونی که تعداد زیادی پروژه ریز و درشت زخمی شده و مطالبات زیادی هم روی دست مانده به مرور و با گذشت زمان به امید بهتر شدن شرایط و اعتبارات عبور کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1