تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۱۷۷۳۴۷

یاسوج زیر چکمه‌های زمین‌خواران (+تصاویر)

۰
کبنا ؛زمین خواری پدیده‌ای شوم و در عین حال پیچیده‌ای است که طی یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای یافته وبه عنوان یکی از جرائم مهم اقتصادی تمامی ارکان نظام و نهادهای نظارتی، امنیتی و بازرسی کشور را نیز درگیر خود کرده است.
مدتی است که ماجرای زمین خواری در استان کهگیلویه وبویراحمد، مسئولین نظارتی را سخت به تکاپو برای حل این بحران کرده است.
در یکی دو هفته اخیر روزی نیست که خبری از ابعاد مختلف این ماجرا نشنویم.
هر چند در سال‌های اخیر مسئولین تلاش کرده‌اند روزنه‌های قانونی را بر روی زمین خواران ببندند اما سوء استفاده کنندگان هر روز راه جدیدی پیدا می‌کنند، البته این پدیده در همه نقاط کشور وجود دارد ولی نه به یک اندازه.
بروز این پدیده شوم به عقیده کار‌شناسان، مسئولان و متولیان امر در حوزه‌های مختلف در وهله نخست نیازمند شناسایی بسترهای وقوع آن است تا بتوان از این منظر راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از بروز روزافزون آن نیز پیدا کرد.
البته بررسی‌ها و ارزیابی زوایای پیدا وپنهان این پدیده و واکاوی پرونده‌های خرد و کلان چند سال اخیر نیز نفوذ ونقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه‌های مربوطه را تا حدود زیادی آشکارا ساخته است.
به گفته مسئولان امر درکهگیلویه وبویراحمد شواهد و اسناد زیادی از نفوذ کارکنان و نیروهای دولتی در بروز بسیاری از رانت خواری‌ها و پرونده‌های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت دارد.
البته هرچند مسئولان امر به شکل مصداقی و یا آمار دقیق از نفوذ کارکنان دولت در بروز این پدیده و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال اشاره‌ای نکردند، اما نباید از این چالش اساسی و از عوامل بسترساز بروز این پدیده شوم نیز غافل ماند.
بیش از چهار هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی ملی این استان در دست سودجویان
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز درحالی از وجود بیش از چهار هزار و ۷۵۰هکتار از اراضی ملی این استان در دست سودجویان خبر می‌دهد که نبود نقشه کاداستر را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش بروز پدیده زمین خواری می‌داند.
پژمان نیک اقبالی افزود: از ۲۸۰ هزار هکتار زمین ملی نیازمند نقشه کاداستر تنها ۴۰ هزار هکتار آن دارای نقشه است.
نقشه کاداستر، یک نوع نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.
به گفته نیک اقبالی شهرستان بویراحمد نیز با حدود دو هزار و ۲۳۰ هکتار دارای بیشترین منابع ملی تصرف شده به دست متصرفان و سودجویان است.
نیک اقبالی اظهار کرد: شهرستان‌های گچساران با ۹۱۶ هکتار و کهگیلویه با ۵۹۱ هکتار در رده‌های بعدی زمین‌های ملی تصرف شده قرار دارند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال ۹۴ نیز حدود ۹۰ پرونده با بیش از ۱۱۵هکتار زمین خواری در این استان تشکیل شد که ۵۲ هکتار از این میزان نیز از تصرف سودجویان خارج شد.
نیک اقبالی با اشاره به عزم جدی دولت برای مبارزه با زمین خواری، کوه خواری و تخلفات زیست محیطی و منابع طبیعی گفت: تخلفاتی در این زمینه‌ها در استان انجام شده که بررسی و شناسایی نهایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی مشارکت مردم و همراهی رسانه‌های جمعی برای ارائه آموزش‌های لازم در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی افکارعمومی برای حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی را از راهکارهای ضروری در کاهش روند تخریب منابع ملی و جنگل‌ها ذکر کرد.
نیک اقبالی افزود: مقابله جدی با پدیده زمین خواری اکنون با تاکید مقام معظم رهبری به یک راهبرد و اولویت مهم دولت و به تبع آن در همه استان‌ها تبدیل شده است.
بیشترین تعرض‌ها نیز مربوط به شهرستان‌های بویراحمد و دنا و منطقه طسوج در شهرستان چرام
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز از کاهش محسوس زمین خواری‌های سازمان یافته در سطح استان طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: بسیاری از پرونده‌های راکد طی یک دهه اخیر نیز در دستور کار قضایی و حقوقی قرار گرفته است.
عزت الله بهشتی فر افزود: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴ حدود یکهزار و ۸۱۶ پرونده مربوط به تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است
وی بیان کرد: بیش از یکهزار و ۵۶۱ هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان نیز در قالب این تعداد پرونده مورد تعرض و تصرف غارتگران و سودجویان قرار گرفت.
بهشتی فر تصریح کرد: ۶۳۴ مورد از این تعداد منجر به صدور رای و رفع تصرف حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی از دست سودجویان شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیشترین تعداد پرونده‌های تشکیل شده مربوط به سال‌های ۹۴ و ۹۳ به ترتیب با ۴۳۱ و ۳۹۷ مورد بوده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده در دو سال اخیر نیز مربوط به تصرفات و دست درازی‌های سودجویان در سالیان گذشته بویژه طی سال‌های ۸۰ تا ۸۲و ۸۸ تا ۹۰ بوده است.
بهشتی فر یادآور شد: به نظر می‌رسد بیشترین میزان تخریب‌ها و تعرض به اراضی ملی نیز در بین همین سال‌ها بوده است.
وی اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده بیشترین تعرض‌ها نیز مربوط به شهرستان‌های بویراحمد و دنا و منطقه طسوج در شهرستان چرام بود.
 مبارزه جدی با زمین خواری سرلوحه برنامه‌های دستگاه قضایی
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج نیز گفت: اراده دستگاه قضایی بر مبارزه جدی با پدیده زمین خواری خارج از همه فشارهای تحمیلی از سوی برخی افراد ذی نفوذ و هرگونه ملاحظه کاری استوار است.
مهرداد کرمی به ایرنا گفت: یکی از مشکلات جدی در زمینه مبارزه با زمین خواری همگامی و مشارکت برخی دست اندرکاران و کارکنان خود دستگاه‌های اجرایی و متولی در زمینه ارتکاب به این جرم است.
وی تصریح کرد: بررسی‌های لازم نشان می‌دهد که بخش عمده و بیش از دو سوم موارد زمین خواری با دخالت مستقیم یا مشارکت و آدرس دهی و آگاه بخشی از سوی دستگاه‌های متولی بوده است.
کرمی با بیان اینکه بسیاری از موارد زمین خواری و رانت توسط افرادی صورت گرفته که زمانی در برخی دستگاه‌های مربوطه و متولی دارای سمت و نفوذ بوده‌اند، گفت: این مهم مختص به یک دولت یا برهه زمانی خاص نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه مردم عادی و افراد حقیقی جامعه شاید حدود یک هزارم دستگاه‌های اجرایی مرتکب جرم زمین خواری نشده‌اند، افزود:‌‌ همان تعداد معدود از افراد عادی نیز با آدرس دهی و راهنمایی برخی کارکنان و دست اندرکاران در دستگاه‌های متولی مرتکب این جرم شده‌اند.
دادستان یاسوج خواستار حساسیت و دقت بیشتر واحدهای نظارتی درون مجموعه‌ای برای جلوگیری از ورود و ارتکاب جرم مجدد این افراد شد و افزود: برخی مسایل قومی، قبیله‌ای و سنتی حاکم در استان نیز به موضوع زمین خواری دامن زده است.
وی تصریح کرد: در بسیاری موارد مبارزه با زمین خواری به ویژه هنگام اجرای احکام قضایی، مقاومت‌ها و نفوذ برخی افراد ذی نفوذ حتی به قیمت متهم کردن دستگاه قضایی و دستگاه‌های متولی در این راستا وجود داشته است.
کرمی گفت: البته به هیچ وجه چنین نفوذ‌ها و فضاسازی‌ها در عزم راسخ دستگاه قضایی برای مبارزه قاطع با پدیده زمین خواری تاثیرگذار نبوده و برخورد قاطع خارج از فشار‌ها همچنان اولویت این دستگاه است
وی تصریح کرد: البته نباید برخی افراد با سیاه نمایی و امنیتی کردن مساله روند مبارزه با پدیده زمین خواری به عنوان یک مطالبه بحق و جدی مورد تاکید مقام معظم رهبری را کند کنند،
دادستان یاسوج افزود: این در حالی است که این موارد کمترین خللی در قاطعیت و اهتمام دستگاه قضایی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد
وی منابع طبیعی و نیروهای یگان حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی و ملی را ضابطان اصلی دستگاه قضایی در این راستا دانست و تصریح کرد: این افراد آموزش‌های لازم را برای حفاظت، همکاری و هماهنگی با دستگاه قضایی به عنوان یک وظیفه ذاتی فرا می‌گیرند.
دادستان یاسوج با بیان اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی با آدرس دهی و آگاهی بخشی خود زمینه ارتکاب جرم و پدیده زمین خواری را تسهیل می‌کنند، افزود: دستگاه قضایی علاوه بر مباشر و مسبب، با این افراد نیز به عنوان معاونت و مشارکت در جرم برخورد قاطع و بدون ملاحظه خواهد کرد.
کرمی با اشاره به اولویت دستگاه قضایی واهتمام ویژه دولت و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه قاطع و بدون ملاحظه با پدیده زمین خواری، گفت: این مهم نیز در دستور ویژه دادستانی به عنوان یک اولویت اساسی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: حتی چنانچه برخی دستگاه‌ها بنا به دلایل و سهل انگاری در این زمینه کوتاهی کنند دادستانی خود نیز به عنوان مدعی العموم وارد خواهد شد و با متصرفان و متعرضان به اراضی و عرصه‌های ملی برخورد قاطعانه خواهد کرد.
یاسوج زیر چکمه‌های زمین خواران
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد به صراحت از وجود پدیده نفوذ کارکنان دولتی در بروز پدیده زمین خواری به عنوان یکی از معضلات و چالش‌های مهم در این راستا خبر داد..
سید حسین کاظمی افزود: در برخی مناطق شمال شهر یاسوج به طور واضح نفوذهایی از سوی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مربوطه در جعل سند و همراهی با غارتگران بیت المال دیده شده است.
وی البته ضعف نظارت از سوی دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی، شهرداری، بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و حتی استانداری را در بروز و افزایش پدیده زمین خواری طی سالیان گذشته دخیل دانست.
کاظمی بیان کرد: البته با اهتمام ویژه دولت و مدیریت اجرایی استان و نیز همراهی دستگاه قضایی در تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال ومبارزه با زمین خواری، تا حدود زیادی جلوی برخی زمین خواری‌های سازمان یافته گرفته شده است.
وی افزود: البته در دو شهرستان بویراحمد و دنا به دلیل شرایط خاص اقلیمی ان‌ها و نیز ارزش بالای زمین تعرض و دست درازی به اراضی ملی همچنان رو به افزایش است.
کاظمی تصریح کرد: فرهنگ سازی لازم تا حدودی صورت گرفته ولی باید در کنار ان نیز نظارت‌ها و آگاهی بخشی بیشتر مردم نسبت به قوانین و مقررات گسترش یابد.
وی گفت: بدون شک منابع طبیعی به تنهایی توان مقابله با چپاولگران و غارتگران بیت المال بویژه در شهرستان‌های بویراحمد و دنا را ندارد و هماهنگی بیشتری باید برای مقابله جدی با این پدیده شوم در استان شکل گیرد.
تشکیل کمیته ویژه مبارزه با زمین خواری در محیط زیست استان
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نیز از افزایش میزان دست درازی‌ها و تعرض سودجویان به منابع زیست محیطی در مناطق حفاظت شده از جمله زیست کره دنا خبر داد.
سید اسدالله هاشمی‌پور از تشکیل کمیته ویژه مبارزه با زمین خواری در محیط زیست استان خبر داد و یادآور شد: مناطقی که مورد تصرف سودجویان قرار گرفته شده بود مشخص و برای متعرضان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.
وی افزود: بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی بهترین و مناسب‌ترین راهکار و از رویکردهای اصلی سازمان محیط زیست کشور و این استان برای صیانت از منابع طبیعی و زیست محیطی است.
هاشمی مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد را شامل دنای شرقی و غربی، خاییز، سرخ، دیل، سیوکی، خامی و سولک و مناطق شکار ممنوع استان را نیز شامل خرم ناز، ماغر، سمیرم، لار و حاتم شل اعلام کرد.
مساحت زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۵۰ هزار هکتار و میزان تولیدات محصولات زراعی در این استان نیز سالانه افزون بر ۶۵۰ هزار تن است.
از کل اراضی کشاورزی استان حدود ۸۹ درصد، اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر ۷۰۰ هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با دو اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

























 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1