تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۱۷۶۰۱۴

خطر ساخت و سازهای غیرمجاز در یاسوج

۱
۰
کبنا ؛


 ساخت و ساز غیرمجاز یا تخلف ساختمانی به معنای نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث ساختمان و ابهام در قوانین و مقررات ناظر بر ساخت و ساز از جمله تخلف ساختمانی است.

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده قانونی و حریم مصوب شهرها ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها می‌باشد و تبصره یازده‌گانه آن در خارج از حریم مصوب شهرها کمیسیون بند ۳ و تبصره ۲ ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها که به اختصار کمیسیون ماده ۹۹ نامیده می‌شود.

شهر زیبا و دلنواز یاسوج با تمام زیبایی‌هاش از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی و اراضی کشاورزی در امان نمانده است و باید بگوییم یاسوج در محاصره ساخت و سازهای غیرمجاز واقع شده است.

ساخت و سازهای غیرمجاز در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج می‌طلبد بار دیگر شاهد برگزاری جلسات و کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در استانداری این استان باشیم و با برگزاری جلسات این کارگروه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.








سید حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از خیابان شهدای یاسوج و منطقه شرف‌آباد در جمع خبرنگاران گفت: طبق یکی از مصوبات شهرسازی هرگونه خدمت‌رسانی آب، برق و گاز به ساخت و سازهای غیرمجاز ممنوع است و حتی در جلسه مبارزه با زمین‌خواری و ساخت و ساز غیرمجاز در سال گذشته معرفی فرد خاطی به محاکم قضایی یکی از مصوبات بود.

وی عنوان کرد: شهر یاسوج دارای نقشه و طرح تفضیلی مشخص است و ضوابط هم در تمام محلات به صورت کلی مشخص شده است اما متاسفانه هر روز شاهد ساخت و ساز غیرمجاز در این شهر هستیم.

کاظمی تصریح کرد: شهرداری یاسوج موظف به نظارت و کنترل ساخت و سازها مطابق با ضوابط طرح تفضیلی است اما متاسفانه گاهاً مشاهده می شود که نسبت به انجام وظایف ذاتی و قانونی کوتاهی هایی توسط شهرداری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته نشود و به صورت قاطع با متخلفان برخوردی صورت نگیرد، باید در آینده شاهد احداث ساختمان‌های متعدد با محلات مختلف و سطح اشغال ۱۰۰ درصدی و تراکم غیرمجاز باشیم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یاسوج که با حضور نماینده وزارت کشور، نماینده قوه قضاییه و نماینده شورای اسلامی شهر برگزار می‌شود روند ساخت و سازهای غیرمجاز با جدیت بررسی و کنترل شود.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها قطعا برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی است.

این مسئول تصریح کرد: برخی واحدهای ساختمانی مسکونی در خیابان شهدای ۵ و منطقه شرف‌آباد یاسوج به صورت غیرمجاز و در سطح معابر احداث شده که در این کمیسیون ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق بررسی و دستور تخریب آنها صادر می‌گردد.

وی از نحوه نظارت نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهر یاسوج انتقاد کرد و افزود: مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی به وظایف خود در قبال ساخت و سازهای غیرمجاز عمل نمی‌کنند و تخلفات صوت گرفته به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده نمی‌شود.

در همین خصوص سرپرست ناحیه ۲ شهرداری یاسوج به خبرنگار فارس گفت: با توجه به رعایت حقوق شهروندی و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و سوء‌استفاده سودجویان با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز برخورد و خاطیان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سید هاشم محمدی با اشاره به تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در شهر یاسوج تصریح کرد: بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت شبانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی از شهروندان اقدام به ساخت و سازهای فاقد مجوز و طرح تفضیلی می‌کنند که شهرداری براساس قانون و ضوابط از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌کند و حتی در همین خصوص ماموران شهرداری مورد هجوم و ضرب و شتم مالکان در منطقه شرف‌آباد یاسوج قرار گرفتند.

برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز به تنهایی از عهده یک سازمان بر نمی‌آید و عزم و همت همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های مربوطه برای جلوگیری از این اقدام و تخریب واحدهای احداث شده را می‌طلبد.


---------------------------------

راوند-فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
لطف کنید مسوولان یه فکری هم به حال منابع ملی باشند منطقه پشت ابوذر شهر یاسوج یه جای بسیار زیبا و پوشیده از درخت بلوط میباشد که داره تبدیل میشه به قبرستان طایفه زنگوایی واولادمعصومی خواهش میکنیم رسیدگی کنید آخه این منطقه بسیار زیبا جای تفریحی گروه کوهنوردان میباشد خواهشمندم جناب استاندار فرماندار ریس منابع ملی و محیط زیست شهردار با هر کدامتان هست رسیدگی کنید که این قبرستان بزرگتر نشود
جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1