تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : ۱۷۵۹۷۱

امتداد امید

۰
کبنا ؛ولی‌الله شجاع‌پوریان

مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه انتخابیه در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت برگزار می شود. این مرحله از انتخابات از چند نکته حائز اهمیت است:
۱- مرحله دوم انتخابات مجلس درواقع ادامه مسیری است که در روز ۷ اسفند سال گذشته آغاز شد. انتخاباتی که هرچند با ردصلاحیت بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات برگزار شد، اما در غیاب گزینه‌های درجه اول اصلاحات، گزینه‌های جوان و کمتر شناخته‌شده توانستند در سایه حضور مردم و عملکرد چشمگیر فعالان سیاسی و سران اصلاحات، نتایج خیره‌کننده‌ای به ویژه در شهر تهران را کسب کنند و در بسیاری دیگر از حوزه‌های انتخابیه نیز به رغم محدودیت‌های مختلف، موفقیت شیرینی به نام اصلاح‌طلبان ثبت شد.
۲- متاسفانه تجارب انتخاباتی دوره‌های گذشته نشان می‌دهد درصد مشارکت مردم در مراحل دوم انتخابات به صورت محسوسی کاهش می‌یابد و به ویژه در حوزه‌های انتخابیه پرجمعیت و بزرگ اقلیت کوچکی از رای‌دهندگان سرنوشت آن حوزه را مشخص می کنند. آن چه مسلم است انتخابات ۱۰ فرودین مکمل و قوام‌بخش انتخاب مردم در ۷ اسفند است و تعیین تکلیف ۵۶ حوزه انتخابیه خود نقش مهمی در شکل‌گیری و رویکردکلان مجلس دهم دارد.
۳- قرار است در ۵۶ حوزه باقیمانده در روز دهم اردیبهشت تکلیف ۶۹ نفر از نمایندگان مجلس دهم را مشخص شود؛ یعنی قریب یک چهارم نیروهای مجلس دهم در این مرحله انتخاب می شوند و در این دوره امکان اضافه‌شدن تعداد بیشتری نامزد اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به مجلس دهم وجود دارد که با اضافه‌شدن به نمایندگان منتخب جریان اصلاحات و اعتدال در دوره اول، وزن جریان اصلاحات در مجلس افزایش پیدا خواهد کرد و چه بسا اصلاح‌طلبان بتوانند با طیب خاطر نسبت به انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس نیز اقدام کنند.
۴- عدم مشارکت گسترده مردم در دور دوم انتخابات ممکن است مشارکت حداکثری و موفقیت‌آمیز مردم در سایر حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. عملکرد نامناسب مجلس نهم باعث شد بسیاری از شهروندان به منظور تغییر فضای مجلس و دوری از تندروی و تقابل مجلس با دولت در پای صندوق‌های رای حاضر شوند و در مرحله اول نیز موفق به حذف بسیاری از چهره‌هخای تندرو شدند، اما این رویه با امتداد آن در روز دهم اردیبهشت تکمیل می‌شود و ثمره آن به بار می‌نشیند.
۵- در روزهای گذشته رسانه ملی نیز عزم جدی برای تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات از خود نمایش نداده است. برخلاف عرف متعارف که رسانه ملی نقش زیادی در افزایش شور و نشاط انتخاباتی ایفا می‌کرد در مرحله دوم انتخابات، رسانه ملی اهمیت کمتری به این موضوع مهم اختصاص می‌دهد که البته جای نقد و توجه جدی‌ دارد. بی‌تردید افزایش مشارکت شهروندان در انتخابات همچنان که در چند دوره اخیر محرز شده، به موفقیت گزینه‌های اصلاح طلب و اعتدال‌گرا کمک می‌کند و می‌طلبد رسانه ملی بدون توجه به نتایج انتخابات در پی افزایش مشارکت مردم باشد.
۶-در این برهه حساس ممکن است برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان نسبت به فرآیند انتخابات و قرارگرفتن برخی نامزدها در لیست گله‌ها و انتقاداتی داشته باشند که پرداختن به آن در جای خود باید در اولویت سران اصلاحات قرار گیرد؛ اما آنچه در این مرحله مهم است گذشتن از گلایه‌ها و تلاش برای همگرایی همه نیروها و فعالان سیاسی برای موفقیت کامل لیست امید است. به یقین آسیب‌شناسی و نقدپذیری باید یکی از شاخص‌های اصلی جریان فکری اصلاحات باشد و بایسته است پس از انتخابات به آسیب‌شناسی انتخابات دهم و شناسایی نقاط شعف و قوت اصلاح‌طلبان در کلیه مراحل انتخابات پرداخته شود.
۷- انتخابات مرحله اول در روز ۷ اسفند ثابت کرد عملکرد فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، فعالان سیاسی و دانشجویان می‌تواند به رغم موانع و محدودیت‌های موجود، مردم را حضور در انتخابات ترغیب و کسب موفقیت را دست یافتنی‌تر کند. بدون شک با تداوم این استراتژی در مرحله دوم تکرار موفقیت ۷ اسفند دور از دسترس نخواهد بود. در این میان انتظار فعالان سیاسی و افکار عمومی از مجریان و نهادهای نظارتی انتخابات صیانت از آرای مردم و استیفای حقوق رای‌دهندگان و کاندیداها خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1