تاریخ انتشار
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۱۷۵۹۵۷

یاسوج غرق در زباله (+ تصاویر)

۱
۰
کبنا ؛ 
گوشه و کنار خیابان‌ها و کوچه‌های پایتخت طبیعت ایران در روزهای تعطیل، رنگ زشت انباشت زباله به خود می‌گیرد و چهره شهر توریستی یاسوج را نازیبا می‌کند.


به فصل گرما که نزدیک می‌شویم، مردم گرما زده جنوب کشور به دنبال فرصتی هستند تا خود را به خنکای سایه ساران بلوط‌ها و جاری آبهای زلال آبشارهای پایتخت طبیعت ایران برسانند. درجه دما سنج‌ها که بالا برود، نمودار پذیرش گردشگر در شهر یاسوج نیز سیر صعودی به خود می‌گیرد. چنان که در هر تعطیلاتی موجی از گردشگران در گوشه و کنار بلوارها، خیابان‌ها و آبشار و رودبشار پایتخت طبیعت ایران خیمه می‌زنند و تا پایان تعطیلات از این نعمت خدادادی طبیعت بهره می‌برند.
زباله های یاسوج 12
یاسوج شهری است که از بلوار ورودی‌اش تا خیابان‌ها و کوچه‌هایش همه گردشگری است و لذت بخش و اگرچه همواره این شهر از درد نبود زیرساخت‌های گردشگری ناله سرداده و فریادش از جلسات درون و برون استانی مختلف هم به  گوش رسیده است اما هیچ بهره‌ای از زیرساخت‌های گردشگری نبرده است.
پایتخت طبیعت ایران هرچه دارد، مدیون لطف خداست. از درون شهر گرفته تا کوههای زاگرس که همچون مادری مهربان، یاسوج را درآغوش کشیده‌اند، همه مناظری از طبیعت دارند که همچون تابلوهای نقاشی و تصاویر کارت پستالی می درخشند و هر گردشگری را انگشت به دهان می‌کنند.
اما یاسوج امروز غرق در زباله‌هاست، زباله‌هایی که شهروندان از سر قدرناشناسی نعمت بزرگ طبیعت، در کوچه و خیابان‌های این شهر رها کرده اند و دست باد و باران و حیوانات آنها را در زمین، کوچه و خیابان گسترده است و مسئولانی که همت نمی‌کنند تا لکه‌های کریه زباله را با دستمال وظیفه شناسی از صورت پایتخت طبیعت ایران پاک کنند.

زمین‌های خالی که در گوشه و کنار خیابان‌های حتی اصلی یاسوج کم نیست به زباله دان‌هایی بدل شده‌اند که چهره شهری که نام پایتخت طبیعت را دارد، زشت و نازیبا کرده‌اند. پایان هفته‌هایی که حمل و نقل زباله از شهر متوقف می‌شود و بر هرگوشه شهر یاسوج که بنگریم، تلی از زباله و شیرابه‌های آن خودنمایی می‌کند. سرتاسر این شهر گردشگری را اگر قدم بزنیم، شاید حتی به تعداد انگشتان دست سطل زباله در آن نیابی و از آن سوی شهرکها و مجتمع های ساختمانی که دور هم جمع شده اند و محوطه هایشان به زباله‌دان‌هایی می‌ماند که زباله‌های سالها را در خود نگاه داشته‌اند.
در نقاطی از مراکز شهر و خیابان‌های اصلی شهر، حتی در روزهای غیر تعطیل هم کوههایی از زباله وجود دارد و ساعت‌ها بو و شیرابه آن مردم و شهروندان را می‌آزارد تا ماموران شهرداری از راه برسند و این لکه ننگ را از چهره شهر برای چند ساعت پاک کنند و شاهد این مدعا هم مکانی است که ۵۰ متر بالاتر از شهرداری مرکزی، وسط پیاده‌رو، همه روزه کوهی از زباله تا ساعات نزدیک ظهر در آنجا وجود دارد. در روزهای تعطیل هم که این کوههای زباله تا پایان تعطیلات همچون لکه ننگی بر پیشانی پایتخت طبیعت خودنمایی می‌کنند.
پایتخت طبیعت از نظر حمل زباله و تمیزی شهر، وضعیت بغرنجی دارد و این وضعیت ساکنان و گردشگران را می‌آزاد. چنان که عکس‌های پیوست این گزارش که در تعطیلات پایان هفته گذشته گرفته شده، موید این مطلب است. لذا با شهردار یاسوج تماس می‌گیریم، اما محمدعلی جاوید از پاسخگویی در این زمینه امتناع می‌ورزد و ترجیح می‌دهد که در مقابل سوالی در این زمینه سکوت کند.
 

 
شهر گردشگرپذیر باید تمیز باشد
اما یکی از اعضای شواری شهر یاسوج با بیان اینکه شهر گردشگرپذیر باید پاکیزه و تمیز باشد، می‌گوید: زباله‌ها باید به موقع حمل شوند تا زیبایی و پاکیزگی شهر آسیب نبیند.
سرافراز اردشیری می‌افزاید: یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران میزبان گردشگران زیادی است و این گردشگران که به عنوان سفیران هر شهری به یاسوج می‌آیند، باید تمیزی را از چهره این شهر احساس کنند.
وی با بیان اینکه به علت عدم حضور در یاسوج در زمینه عدم حمل زباله‌ها در پایان هفته گذشته اطلاعی ندارم، تصریح کرد: قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنم و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

مردم هم همکاری کنند
یکی دیگر از اعضای شورای شهر با بیان اینکه حمل به موقع زباله‌ها از سطح شهر در نحوه نگرش گردشگران به شهر یاسوج تاثیرگذار است، گفت: مردم هم باید در این زمینه همکاری نموده و از رها کردن زباله‌های خود در سطح فضاهای سبز و طبیعت شهر یاسوج خودداری کنند.
هدایت امیری به موضوع زمین‌های خالی در سطح شهر که به محل تجمع زباله‌ها تبدیل شده‌اند نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شورای شهر در این زمینه مصوبه‌ای دارد و شهرداری موظف است در هرکجای شهر چنین زمین‌هایی وجود دارد را از طریق نصب تابلو به مالک نسبت به محصور کردن زمین اطلاع رسانی کنند.
وی افزود: در صورتی که مالک زمین نسبت به محصور کردن زمین خود اقدام نکنند؛ شهرداری موظف است زمین را محصور و هزینه های آن را از مالک دریافت کند.

 
شهرداری به موقع اقدام نمی‌کند
یکی از ساکنان شهر یاسوج معتقد است که شهرداری به موقع نسبت به حمل زباله ها اقدام نمی‌کند و این عامل اصلی پخش زباله‌ها در محیط‌های شهری است.
ادریس قبادی می‌افزاید: شهرداری نسبت به محیط شهرکهای یاسوج از جمله شهرک امام حسین (ع) دقت و توجهی ندارد و در سرتاسر محیط این شهرک زباله‌ها پراکنده هستند و هیچگاه نیز مشاهده نشده است که نسبت به جمع‌آوری زباله‌های پراکنده در گوشه و کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها اقدامی صورت گیرد.
وی می‌گوید: زمان خاصی نیز در جمع‌آوری زباله‌ها در این شهرک وجود ندارد و بعضا مشاهده می‌شود که زباله‌ها، چند روز همچنان در محل می‌مانند و توسط حیوانات پراکنده می‌شوند.
یک شهروند دیگر یاسوجی معتقد است که ماموران شهرداری برخی از زباله‌ها را حمل نمی‌کنند و با اشاره به یک کیسه در گوشه‌ای از کوچه می‌گوید: این کیسه پر از گچ و سیمان، ماههاست که بعنوان زباله توسط یکی از همسایگان سر کوچه گذاشته شده اما رفتگران شهرداری آن را نمی‌برند.
خانم حسینی می‌افزاید: در جمع‌آوری و حمل زباله‌ از سوی شهرداری یاسوج سلیقه‌ای عمل می‌شود و جمع‌آوری زباله در برخی از کوچه و خیابان‌ها هیچ نظم و منطق خاصی ندارد و اما در برخی مناطق به دقت انجام می‌شود.

 
یک مغازه دار در خیابان شصت متری شهر یاسوج نیز می‌گوید: این در شان شهر گردشگری یاسوج نیست که در هر زمان از روز و به هر نقطه آن که بنگری انباشتی از زباله وجود داشته باشد و شهرداری موظف به پاکسازی و تمیز کردن شهر در مقابل عوارضی است که دریافت می‌کند.
مجتبی محسنی با بیان اینکه برخی از نقاط اصلی شهر به محل تجمع زباله تبدیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: اینکه در نقاطی از شاهراه‌های اصلی شهر، کوههایی از زباله در طول روز انباشت باشد، پذیرفتنی نیست و باید جمع‌آوری و حمل زباله در یاسوج سر و سامان بگیرد.
وی می‌گوید: نبود سطل زباله در شهر نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی است که شهرداری یاسوج باید برای رفع آن اقدام کند.
 

یاسوج که در روزهای آینده و با فرارسیدن تابستان پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است، با این روند قطعا در مقابل آنها شرمسار خواهد شد که چهره طبیعت زیبای درون شهرش، آلوده به انواع زباله‌هایی است که یا چندسالی در گوشه‌ای آنقدر مانده‌اند تا پوسیده‌اند و یا چند روزی است که انتظار خودروی حمل زباله شهرداری را می‌کشند. یاسوج به ویژه در روزهای تعطیل نیاز مبرمی به حمل و نقل منظم زباله خواهد داشت، چرا که گردشگران و میهمانان ناخوانده‌اش در همین روزهای تعطیل است که بر خوان پر مهر طبیعت پایتخت طبیعت ایران می‌نشینند.
------------------------------------------------------
گزارش و عکس از پیمان فرامرزی-تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Slovenia
پایتخت طبیعت....
خخخخخخخ.
متاسفم برای خودمون و مسیولین و....
حیف این طبیعت.
باید بگیم پایتخت تخریب طبیعت و پایتخت زباله.
البته همه ایران همینه...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1