تاریخ انتشار
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۱۷۵۸۷۸

سایه غربت بر بزرگترین رخداد فرهنگی در یاسوج

۰
کبنا ؛

مسابقات بزرگ قرآنی با حضور بیش از ۲ هزار دانش‌آموز در یاسوج در حالی به پایان رسید که آموزش و پرورش در برگزاری این مسابقات بزرگ تقریبا تنها بود.
 اگر بخواهیم سخن را به درازا نکشانده و وارد حاشیه نشویم باید بگوییم که حوزه فرهنگ گر چه در کشور غریب و بی‌یاور است اما در کهگیلویه و بویراحمد این غربت و بی‌کسی چندین برابر سایر استان‌های کشور است.

دستگاه‌های فرهنگی آنگونه که از گذشته تاکنون رصد کرده‌ایم روزگار خود را با روزمرگی سپری می‌کنند و تقریباً هر مدیری قبل از هر چیز به فکر مدیریت خود است.

دستگاه‌هایی که در برگزاری برنامه‌های اثرگذار فرهنگی دست و پا بسته به نظر می‌رسند و باز هم باید گفت قبل از اینکه کسی به فکر فرهنگ باشد به فکر مسند و میز و صندلی خود است.

مسئولان در نشست‌های مختلف همواره دم از تعامل و هم‌افزایی فرهنگی می‌زنند اما خبری از تعامل و همکاری و هم‌افزایی در میان آن‌ها نیست و رکود در عرصه فرهنگ بیداد می‌کند.

همین چند روز پیش بود که مسابقات بزرگ قرآنی با حضور بیش از ۲ هزار دانش‌آموز در یاسوج مرکز استان برگزار شد و هنوز مسابقات به اتمام نرسیده بود که مسئولان آموزش و پرورش از سنگ‌اندازی دستگاهی دیگر در امر برگزاری مسابقات انتقاد کردند.





خیلی جالب است که نه تنها از عدم همکاری سخن به میان می‌آید بلکه از سنگ‌اندازی دستگاهی دیگر آن هم در بحبوحه برگزاری بزرگترین مسابقات قرآنی می‌شنویم.

این روزها نه جشنواره‌ای برگزار می‌شود، نه هنرمندی مورد تجلیل قرار می‌گیرد و نه کسی در داخل و خارج استان درخشش دارد؛ انگار که حوزه فرهنگ روزهای سخت بیماری خود را می‌گذراند.

اما برگزاری مسابقات بزرگ قرآنی در ابتدای سال تا اندازه‌ای به عرصه فرهنگ استان جان بخشید و فضای کهگیلویه و بویراحمد معطر به شمیم خوش قرآن شد.

آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به مانند سال قبل این بار در یاسوج مسابقات بزرگ قرآنی را برگزار کرد و بر خلاف آن چه که در جلسات استانی آن هم با تأکید استاندار و معاونین برای کمک به این دستگاه در امر برگزاری مسابقات تصمیم گرفته شد هیچ دستگاهی مگر گردشگری و فنی و حرفه‌ای کمکی به برگزاری مسابقات قرآنی نکردند.





در همین خصوص سید علی‌اکبر هاشمی مدیر آموزش و پرورش بویراحمد و دبیر برگزاری این مسابقات بااباااگفت: تنها دو دستگاه به برگزاری مسابقات با این سطح و این تعداد زیادی از دانش‌آموزان کمک کردند و بقیه بار برگزاری آن بر دوش آموزش و پرورش بود.

جالب‌تر این که برخی مسئولان آموزش و پرورش همچون سید بهاءالدین ملک‌حسینی معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرروش استان از سنگ‌اندازی در راه برگزاری این مسابقات سخن به میان آوردند.

جمع‌آوری تعداد ۳۰۰ تابلوی تبلیغاتی مسابقات قرآنی توسط شهرداری یاسوج و همچنین اخذ مبلغی از آموزش و پرورش به دلیل استفاده از بیلبوردهای شهر برای تبلیغ مسابقات قرآنی چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

اما جای قدردانی از آموزش و پرورش دارد که علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که از نظر اعتبارات در سال‌های اخیر دارد با همه توان و بدون واهمه از بی‌پولی چنین مسابقاتی را در سطح گسترده‌ای برگزار می‌کند و کمتر به جای شعار، عمل را در فرهنگ سرلوحه کارهای خود قرار می‌دهد.

در این برنامه‌ها یکی از مسئولان همیشه حاضر معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که حضور در میان دانش‌آموزان نوجوان را به شرکت در برخی جلسات بی‌حاصل و بی‌هدف ترجیح می‌داد و تقریبا در همه برنامه‌ها اعم از افتتاحیه و اختتامیه مسابقات حضور داشت.





جای بسیاری از مسئولان استانی به خصوص مسئولان فرهنگی در این مسابقات خالی به نظر می‌رسید و کمتر مسئول فرهنگی پر ادعا اما کم تحرک را حاضر در برنامه‌های مسابقات بزرگ قرآنی دیدیم.

کسب ده‌ها رتبه برتر کشوری و قهرمان قهرمانان مسابقات نهج‌البلاغه در سال گذشته هدیه‌ای خوب از سوی آموزش و پرورش به عرصه فرهنگ استان بود.

باشد که در آینده مسئولان فرهنگی به جای چسبیدن به میز و صندلی‌های خود و تلاش برای ماندن در مسند مدیریت‌ها از خود خلاقیت و توانمندی به خرج دهند.

------------------------------------

گزارش: داریوش بهنیازاده

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1