تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۱۷۵۲۱۵

«بلوکو» و چوب دو سر نجس؛ فاجعه زیست محیطی در حال اتفاق

۵
۰
کبنا ؛ مردم منطقه «بلوکو» شهر یاسوج که نام شهرک صنعتی بر پیشانی چروک آنها از پیچ و خم زندگی حک شده، روزگارشان همانند چوب دو سر نجس گردیده که هم از فاضلاب صنعت نیمه فعال می‌خورند و هم از فاضلاب شهر.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، شهرک صنعتی «بلوکو» که همه آن را به نام منطقه صنعتی می‌شناسند ولی مردمش علی‌رغم اینکه از این نام پرطمطراق سود نبرده‌اند از نبود برخی خدمات و امکانات گلایه دارند.
بنا بر این گزارش، این شهرک در دو کیلومتری یاسوج قرار دارد که نه می‌توان نام روستا و نه شهر را بر آن گذاشت، جاده بسیار نامناسب آن، رها شدن فاضلاب کارخانه‌ای در این منطقه و جمع نکردن زباله‌های از مشکلات و دغدغه‌های شهروندان منطقه «بلوکو» است.
البته به گفته ساکنین «بلوکو» مهمترین مشکل و دغدغه آنها رها شدن فاضلاب شهر یاسوج بر سر صدها هکتار زمین‌های کشاورزی آنها است. مشکلی که نه استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نه نماینده مجلس و سایر مسئولان از رفع آن قادر نبودند.
وقتی به زمین‌های کشاورزی این منطقه نگاهی انداخته شود، خواهید دید که این زمین‌ها مملو از آب‌های گندیده و زباله‌ها است.
به گزارش کبنا نیوز، حسینیان یکی از شهروندان منطقه «بلوکو» از ورود آب فاضلاب شهر یاسوج به زمین‌های کشاورز منطقه بسیار ابراز نگرانی کرد و گفت: این مشکل را بارها با مسئولان در میان گذاشتیم ولی گویا قصد چاره اندیشی برای آن ندارند.
این شهروند گفت: سازمان محیط زیست را در جریان رها شدن فاضلاب فلان کارخانه در سطح منطقه و همچنین ورود فاضلاب شهر یاسوج به زمین‌های قرار دادیم، اما تاکنون بدون نتیجه بوده است.
وحید حسینی می‌گوید مسئولان زیادی از استاندار تا نمایندگان مجلس به این منطقه آمدند و کاری برای ما نکردند و رفتند.

وی می‌گوید: فاجعه‌ای از این بدتر نیست که فاضلاب شهر یاسوج به زمین‌های کشاورزی ما سرازیر می‌شود و فریادرسی برای جلوگیری از این فاجعه نداریم.

این جوان بلوکویی می‌گوید: مشکلات زیادی اعم از مشکل آب و جاده و ایاب و ذهاب هم داریم اما آن‌ها قابل تحمل هستند آن چه که ما را ذلیل کرده فاضلابی است که مستقیماً از شهر یاسوج وارد زمین‌های کشاوری و میراثی می‌شود که از نسل‌های گذشته به ارث رسیده است.

حسینی همراه ما در جاده فرعی کنار روستا، ۵ نقطه را نشان می‌دهد که از هر کدام از این نقاط جویبارهای فاضلاب وارد زمین‌های کشاوری مردم زجر کشیده می‌شود.

در راه برگشت که وضعیت را بسیار نگران کننده و اسف‌بار دیده بودم به همکار مطبوعاتی خود چنین گفتم که اگر این صدها هکتار زمین هموار و حاصلخیز را مجانی تقدیمم کنند با وضعیت کنونی زیر بار آن نخواهم رفت.

اکنون وظیفه مسئولان محیط زیست است که از خواب بیدار شوند و به دستگاه‌هایی که مسئولند و کم‌کاری کرده‌اند بنا بر وظیفه قانونی و انسانی و شرعی تذکر دهند.

به گزارش کبنا، اکنون این مردم کشاورزی خود را در دل لجنزارهای شکل گرفته در دل فاضلاب‌های شهر یاسوج حفظ کرده‌اند؟، این کشاورزی و کار به چه بهایی؟ به بهای بیماری و عفونت و کثیفی؟ سؤال این است که آیا مسئولان زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد دغدغه‌ای برای حفظ این نقطه زیبا و حاصلخیز از شهر یاسوج دارند یا نه.


آن چه را که خبرنگاران با حضور در این منطقه مشاهده کردند چیزی غیر از بحران و فاجعه نبود بحرانی که اگر امروز به فکر رفع آن نباشیم در آینده منجر به بسیاری مشکلات زیست محیطی خواهد شد که جان انسان‌ها مورد هدف قرار گرفته است.

فاضلابی که به صدها هکتار زمین کشاورزی منطقه بلوکو وارد می‌شود و مانند رودخانه‌ای از کنار منازل مسکونی می‌گذرد و فریادرسی برای شنیدن حرف مردم مظلوم این منطقه نیست.

مردم با قطع امید از مسئولان تنها نظاره‌گر این فاجعه زیست محیطی هستند.

fazlab-bloko (1) fazlab-bloko (2) fazlab-bloko (3) fazlab-bloko (4) fazlab-bloko (5) fazlab-bloko (6) fazlab-bloko (7) fazlab-bloko (8) fazlab-bloko (9) fazlab-bloko (10) fazlab-bloko (11) fazlab-bloko (12)












نام شما

آدرس ايميل شما

سیاوش
Iran, Islamic Republic of
دست مسولان محترم از این همه بی توجهی درد بکند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این دیگه چه تیتریه که انتخاب کردین واقعاً که خیلی بد سلیقگی هست .
بلکو
Iran, Islamic Republic of
لطفا واقعیت رابنویسید همین تصویری که زدید صاحب همین مغازه که تصویرش نمایش داده شده شخصاازاجرای جدول کشی جلوگیری کرد وشهرداری کاررانیمه رها ول کرد ورفت والان فاضلاب تا جلوی مغازه توی جدول هست بعدش بعلت معارضات مخصوصاصاحب مغازه نیمه کاره رهاشده است واین را مردم خودشون خواستند
دل
Iran, Islamic Republic of
صاحب مغازه ازاجرای جدول کشی جلوگیری کرد.شهرداری درحال کاربود.نگذاشتندکارکنه
دنا
Iran, Islamic Republic of
خدالعنت کنه کسی راکه جلوی جدول کشی واسفالت خیابان راگرفته.مشخصه تا کجاکارشده وکجا جلوگیری کردندکه کارنیمه رهاشد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1