تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۱۷۴۷۷۰

وقتی گوهرگانی «گوهر» می‌کارد

۱
۰
کبنا ؛
 


 ۱۷ فروردین سال ۹۵ نخستین نهال گل محمدی به صورت علمی و اقتصادی در منطقه دهنوی بویراحمد به گِل نشست تا یکی از چرخ‌های اقتصاد مقاومتی به زودی در این استان به حرکت درآید.

انتخاب گل محمدی در کنار گزینه‌های متعدد توسعه باغات تفاوت‌های ملموسی دارد؛ این درختچه خوش قد و قواره بسیار کم توقع به لحاظ عناصر غذایی و آب، بسیار زود بازده است و بعد از سه سال به گل‌دهی می‌رسد که روند گل‌چینی آن طولانی و نیاز به کارگران زیادی دارد.

این گیاه دارویی، موارد استفاده بسیار زیادی در صنعت اسانس‌گیری و گلاب‌گیری، مواد آرایشی و دارویی دارد و حتی تفاله آن نیز ارزش اقتصادی دارد.

اسانس هر کیلوگرم گل محمدی که تقریبا از چهار هزار کیلوگرم گل به دست می‌آید، ارزشی بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال دارد که درآمدی بسیار قابل توجه است؛ میزان عملکرد گل محمدی در هر هکتار آبی بیش از ۲ تن است.

مرکز تحقیقات کمک کند تا بنیه گل محمدی به صورت علمی بنا نهاده شود

عصر چهارشنبه، جعفر گوهرگانی در شورای تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر با پیش کشیدن غرس علمی این گیاه اقتصادی که حدود یک‌سال است مقدمات آن را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کمک کند تا بنیه گل محمدی در این استان از همین ابتدا علمی و اصولی باشد.





وی با بیان اینکه این استان شرایط رویش و تولید اقتصادی گل محمدی را به لحاظ ارتفاع از سطح دریا، اختلاف محسوس دمای شب و روز و بارندگی سالیانه، دارد ولی مرکز تحقیقات باید از امروز تحقیقاتی را آغاز کند که همزمان با فاز توسعه بوستان‌های گل محمدی، روی مسائلی چون آفات، تغذیه، کیفیت اسانس، فیزیولوژی گیاه، جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی، اصلاح و هرس کار کند.

وی، تأکید کرد: کشاورز و باغدار ما نباید هیچ دغدغه‌ای از باب شروع کارهای جدید این چنینی داشته باشند که این مهم با یافته‌های متقن علمی امکان‌پذیر است.

نباید یک روز هم عقب بمانیم/ امکان پیوند روی پایه‌های موجود

موضوعی که عباس صلاحی اردکانی پیرامون آن می‌گوید: با طولانی بودن برخی تحقیقات، نمی‌بایست کار غرس نهال عقب می‌افتاد و بر این اساس از بهترین گونه‌های سازگار با منطقه غرس شد که امکان پیوند دیگر گونه‌های گل روی پایه نهال‌های فعلی، ریسک این کار را کاهش داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نباید یک روز هم عقب بمانیم، افزود: با همه وجود از سیاست‌های بخش کشاورزی این استان به ویژه احداث و توسعه علمی بوستان‌های گل محمدی حمایت می‌کنیم.

وی از شروع طرح تحقیقاتی بررسی سازگاری ارقام گل محمدی در مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد خبر داد.

۱۰ سال، ۱۰ هزار هکتار بوستان گل محمدی

در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان جهاد کشاورزی قرار است در ۱۰ سال آینده ۱۰ هزار هکتار بوستان گل محمدی احداث شود که اکنون در فاز نخست ۱۰۰ هکتار در منطقه دهنوی بویراحمد در حال احداث است.

وی گفت: به دنبال آوردن صنعت گل محمدی در استان هستیم چرا که معتقدیم بعد از چند سال این صنعت می‌تواند جایگزین صنعت نفت و پتروشیمی شود.

نکته قابل توجه دیگر در مراحل اجرای این سیاست مهم بخش کشاورزی استان، این است که بوستان‌های گل محمدی به صورت ارگانیک بنا نهاده شدند و مصرف رایج کود و سم را نخواهند داشت.

تحقیقات کاری کند که کهگیلویه و بویراحمد در محصولات ارگانیک صاحب برند شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: یکی از انتظاراتی که از بخش تحقیقات کشاورزی می‌رود این بوده که کهگیلویه و بویراحمد در تولید محصولات سالم ارگانیک صاحب برند در کشور شود تا نام نیکی از خود به جا بگذارند و کمی تولید به این شکل جبران شود.





جعفر گوهرگانی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد باغداران ما شناخت کافی از تغذیه گیاهان را ندارند و یا تعادل غذایی خاک را در نظر نمی‌گیرند که این موضوع به جنبه اقتصادی باغداری لطمه زده است.

وی تأکید کرد: سلامت مواد غذایی و تأمین بهینه عناصر غذایی باید همزمان مدنظر گرفته شود تا هم کشاورزی درآمدزا باشد و هم سلامت مصرف‌کنندگان تهدید نشود.

جایگاه فعلی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مطلوب نیست

گوهرگانی تغییرات و تفاوت‌های آب و هوایی، اقلیم و تنوع درخواست‌ها را موجب حساس کردن رسالت بخش تحقیقات کشاورزی کرده که لازم است این مرکز بیش از گذشته نقش‌آفرینی کند.

متولی ارشد بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درست است این استان کوچک است ولی تنوع تولیدات زیادی دارد و چون صنعتی نیستیم باید با ایفای نقش کلیدی بخش اجرا و تحقیقات، کشاورزی محور اقتصاد باشد.

وی اذعان کرد: کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هنوز در جایگاه واقعی خود نیست و باید این جایگاه را ارتقاء دهیم؛ باید به تناسب در هر محصولی حداقل یک درصد تولیدات کشور باشیم هر چند در برخی محصولات بالای دو تا سه درصد هستیم ولی در برخی تولیدات حرفی برای گفتن نداریم.

گوهرگانی خاطرنشان کرد: اگر چه از بدو این مسئولیت برای برنامه‌محور شدن کشاورزی این استان تلاش کرده‌ایم ولی حداقل باید به گونه‌ای مدیریت و کار کنیم که فردای اتمام مسئولیتمان در مقابل جامعه هدفمان به ویژه روستائیان و عشایر وجدان راحتی داشته و سرمان را بالا بگیریم.

 ارتفاع بالای یک هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا، بارندگی بالای ۴۰۰ میلی متر و اختلاف زیاد دمای شب به نسبت روز از جمله شرایط مورد پسند رویش و تولید بالای گل محمدی است که عمده مناطق این استان دارای چنین شرایطی است.

----------------------

گزارش از: کریم بنام

-----------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

بازنشسته جهاد یاسوج
Iran, Islamic Republic of
جعفر خان مطالبات بازنشستگانی که از سال ۹۳آنها را اجبارا بازنشسته کرده ای ،. آن را انشاء الله باید پس دهی چی شد ؟
جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1