تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۱۷۴۳۳۷

وقتی یک عکس دغدغه نخست یک رسانه می‌شود+پشت‌پرده‌ها

۲۲
۰
کبنا ؛انتشار عکسی از پلک زدن و چرت زدن رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد پشت پرده‌هایی قابل تأملی دارد.
در چند روز گذشته، انتشار عکس‌های حاشیه‌ای از همایش اقتصاد مقاومتی در تهران، دست‌مایه چند سایت خاص با اهداف مختلف شد و به شکل نامرسومی آن را بزرگ کرده و از زوایای مختلف به آن پرداختند.
انتشار اولیه این عکس‌های حاشیه‌ای که در آن برخی مسئولان در حال چرت زدن و برخی در حال خمیازه کشیدن هستند از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد که ضدیت و رویه انتقادی این خبرگزاری علیه دولت موضوع روشنی است و به عقیده نگارنده انتقاد لازمه رشد هر سازمانی نیز هست.
بعد از آن در استان کهگیلویه و بویراحمد دو سایت که یکی از آن‌ها از زیرمجموعه‌های خبرگزاری فارس و منتقد دولت محسوب می‌شود و دیگری نیز اختلافش با شخص حسن نوروزی، مدیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان بر همه آشکار است اقدام به انتشار این عکس‌ها و تحلیل‌های متمادی و زنجیره‌ای کرده به طوری که سرمقاله و نظرسنجی اصلی سایت را نیز به این موضوع اختصاص داده است.
در این خصوص اگر چه اقدام مسئولان دولتی در این همایش قابل دفاع نیست و اگر هم باشد، نگارنده قصد آن را ندارد ولی بحث اصلی این است که اولا پشت پرده بزرگ کردن این موضوع از سوی این سه رسانه چیست و از سوی دیگر آیا این موضوع آنچنان اهمیت داشت که این همه به آن پرداخته شود؟1395011718572252_PhotoL
تناقض در تحلیل‌ها و عملکردهای رسانه‌ای/یک عکس از میان صدها عکس برجسته شد

همین رسانه‌ها در تحلیل‌های خود، انتشار عکس حسن نوروزی را مایه آبروریزی استان خواندند اما خود به کرات آن را منتشر کردند و در حالی که عکس حسن نورزی در میان بیش از ۲۰۰ عکس منتشر شده از آن همایش، برجسته نبود ولی تحلیل‌های زنجیره‌ای زیادی از آن به دنیا مخابره کردند و اتفاقا همین عکس را برجسته کردند.
این همایش دو روزه بود و به صورت فشرده برگزار شد که در طول این دو روز عکاس خبرگزاری فارس مجموعه‌ای از عکسهای حاشیه‌ای مراسم را آماده و منتشر کرد؛ همایش فشرده اینچنینی بدون شک صحنه‌های حاشیه‌ای هم دارد و نمی‌توان از آن به عنوان گاف یا بی اعتنایی مسئولان دولتی به موضوع اقتصاد مقاومتی یاد کرد.
این نکته را نیز باید گفت که بروز چنین حاشیه‌هایی، ناشی از جلسه‌زدگی نظام اداری ما است هر چند دادن چنین بهانه‌های دست مخالفان، از سوی دولت قابل قبول نیست.
از سوی دیگر اگر هدف بیان نقاظ ضعف و سوژه‌های منفی در یک همایش باشد بدون شک در لحظه‌های استراحت، پخش موسیقی، پخش کلیپ و زمان‌های از این دست، گرفتن چنین عکس‌هایی کار شاقی نیست و به نظر می‌رسد عکسی که از حسن نوروزی در کنار دیگر مسئولان ارشد کشوری دست‌مایه برخی سایت‌ها شده نیز در این زمان‌ها بوده که بزرگنمایی آن کار اخلاقمدارانه‌ای نبود.13950117185716888_PhotoL
تسویه حساب با نوروزی در پی بهانه‌ای که او دست مخالفانش داد
با همه این وجود، سایت مذکور در استان کهگیلویه و بویراحمد فرصت را برای تسویه حساب با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مغتنم شمرد و این اقدام را نشانه بی اعتنایی وی به شأن و آبروی استان و اهمیت اقتصاد مقاومتی دانست.
این سایت در حالی همه چیز را بر سر حسن نوروزی شکاند که تصاویر منتشر شده از این همایش نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مدعوین در حال چرت زدن و استراحت هستند که احتمالا این عکس‌ها در لحظات استراحت آن‌ها انداخته شده و به اصطلاح شکار لحظه‌ها بوده است ولی چنان در این رسانه‌ها پوشش داده شد که گویا تنها کسی که در آن مراسم چرت زد، حسن نوروزی بود و آن هم در تمام طول همایش خواب بوده است!13950117185722676_PhotoL
این سایت همچنین به مصاحبه پایانی این همایش از سوی نوروزی نیز واکنش نشان داد و در تحلیلی مغرضانه گفت: چگونه کسی که طبق این عکس‌ در همایش خوابیده بود در جریان مصوبات و روند جلسه بود و مفاد آن را تشریح کرده است؛ این سایت تلاش کرده تا شکار لحظه‌ای یک عکاس را بهانه‌ای قرار دهد و بنویسد که این مسئول کهگیلویه و بویراحمدی به طور کلی در این همایش خواب بوده است.
اشتباه کوچک نوروزی به عملکرد موفق او تعمیم داده نشود
این سایت حتی پای اتهام‌هایش را فراتر برده و نوشته، آیا حسن نوروزی در همه همایش‌هایی که شرکت می‌کند، خواب تشریف دارد! اتهامی که با این ادعاهای مطرح شده در مطالب منتقدین تناقض دارد چرا که اگر دلسوز آبروی استان می‌بودیم اولا این موضوع را چنین کش نمی‌دادیم و ثانیا با این اشتباه کوچک این همه اتهام به یکی از مسئولان استانمان نمی‌زدیم.
در هر صورت حتی با پذیرش اشتباه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیگر مسئولان کشوری شرکت کننده در این همایش که در عکس‌ها معلوم است تعداد زیادی از آن‌ها در حال چرت هستند، نباید این اشتباه را به عملکرد دیگر وی تعمیم دهیم چرا که اگر انصاف به خرج دهیم، حسن نوروزی در تصدی مسئولیت مهمش، موفق عمل کرده است و حتی اگر موفق هم نبوده تخریب او ریشه در همان خودزنی‌هایی دارد که همواره کهگیلویه و بویراحمد را به عقب برده است.
مواردی که کارنامه عملکردی نوروزی را قابل دفاع می‌کند
برای اثبات ادعای موفقیت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در عملکرد ۲ ساله‌اش می‌توان به چند مورد اشاره کرد.
افزایش بودجه عمرانی مصوب و ابلاغی این استان در دوران مدیریت وی رشدی ۱۵۰ درصدی داشت و از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به یک‌هزار میلیارد تومان رسید در حالی که رشد متوسط کشوری بودجه عمرانی ۴۰ درصد بوده است.
در همین مدت، جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی که یکی از آیتم‌های مهم رونق اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی است از چهار میلیارد تومان سال ۹۱ به ۹۰ میلیارد تومان رسید که رشد چشمگیری است.13950117185720554_PhotoL
همچنین در مدت تصدی حسن نوروزی در کنار سیاست‌های مدیریتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، این استان برنامه‌محور شد به طوری که برنامه ۴ ساله توسعه استان طراحی و برای عموم اعلام شد تا حرکت توسعه‌ای این استان در سایه برنامه‌ریزی و نظارت‌پذیری فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی، هدفمند شود.
رسانه‌های پیشگام خودزنی‌ها نشوند
شروع تدوین برنامه آمایش سرزمین و اتمام آن در دوره مسئولیت وی با افق ۱۰ ساله، از دیگر موفقیت‌های او بوده تا از قبل آن در رشد مناطق مختلف استان توازن به وجود آید و متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه تصمیم‌گیری  شود.
از دیگر نکات شاخص در مدیریت حسن نوروزی، شفافیت بودجه‌ای این استان است به طوری که امروزه از کارشناس و تحلیل‌گر گرفته تا مردم عادی در جریان بودجه‌های استان و مناطق خود هستند که این موضوع بحث نظارت و پایش مردمی و پاسخگویی مسئولان را افزایش خواهد داد.
بهتر است رسانه‌ها خود پیشگام حذف فرهنگ خودزنی در این استان شوند و به این راحتی مدیران استانی و نیروهای شاخص این استان را تخریب نکنند.
منبع: ریواس جنوب
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
اشتباه و سهوی بوده که از جانب مدیرکل برنامه و بودجه استان رخ داده. دیگه نیازی به سرپوش گذاشتن روش نیست.
Iran, Islamic Republic of
کاملا بنای تخریب دارد. آیا مدیر این سایت از شرایط برگزاری این جلسات مطلع می باشد؟ خواب چند دقیقه ای ناشی از خستگی مسافرت و... دلیلی بر بی دقتی نیست. آقای نوروزی بسیار توانمند هستند.
دنای سرافراز
United States
با غرور و متکبرانه حرف زدن و رفتار کردن عاقبت خوبی ندارد حافظا
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
وااااای از این توجیهات ، بالاخره جناب مدیر خواب رفتند یانه ،؟ عکس که نشان میدهد خوابیدند چرا توجیه میکنید
دیل
Asia/Pacific Region
رسانه اجاره ای.ایشون پست نگرفته که درهمایشها بخوابه.دلیل نشد چون عده ای درحال چرت زدن بودن ایشون هم چرت بزنه.نمیتونه استعفا بده.رسالت خبرنگار یعنی اطلاع رسانی چه موضوع منفی وچه مثبت.آقای نوروزی باید جواب بده که چرا خواب بوده؟ایشون قعطا از خودروی دولتی ویا هزینه سفر واسه همایش وهمچنین حق ماموریت ازبیت المال استفاده میکنه که بره اونجا چرت بزنه؟!
ظفری
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر نوروزی واقعا از مدیران شایسته استان میباشد
ح سامانپور
Iran, Islamic Republic of
تخریب نیروهای خوب و باسواد استان در هر شرایطی زیبنده نیست
آن هم در شرایطی که فیلم همایش نشان داده که شکار این عکسها دقیقا در زمان استراحت و وقفه های همایش بوده است.اینجانب علیرغم عدم شناخت قبلی ایشان ولی در ارتباطی که در دو دفعه اون هم عدم جواب مثبت از طرفشان داشتم ولی به شدت تحت تأثیر برخورد و کلام خوب و بانزاکت و علم وتخصص ایشان قرار گرفتم..
Iran, Islamic Republic of
بنده خداخستش بودخوابش میومده اینقدربزرگنمایی واسه چیه دیگه
لنده
Iran, Islamic Republic of
سایت . طوری برای نظر سنجی. گذاشت. مثل اینکه بنده خدا. قتل کرده،بابا جلوی رهبر معظم. هم بارها. تلویزیون نشون داده که بعضی ها خواب آلوده هستن اینکه گناهی عمدی نیست،. معلومه غرض داری،تا زنده ام. سایت شما را باز نمی کنم
من و تو
Iran, Islamic Republic of
.جان
لازم نیست به خاطر اینکه . در سازمان مدیریت بکار گرفته این همه خوار و خفیف کنی. همه حسن نوروزی را می شناسن. بهتره که روحیه انتقادی داشته باشی و البته یه کمی جسارت تا بتونی حقایق را بنویسی.
زراورد
Iran, Islamic Republic of
همیشه تو جلسات خوابش میاد من تو چند جلسه ایشون دیدم
نوروزی خسته نباشی
United States
هر کسی که زیاد کار کنه خسته میشه .و هرکسی که خسته بشه باید استراحت کنه . نماد استراحت هم خوابیدنه . و اگر کسی بموقع و به اندازه استراحت نکنه دچار خستگی مفرط و مزمن میشه و این نشان از فشار و بار کار زیاد داره . و بر عکس اون هم صادقه . یعنی :یکی از استراحت و خوابیدن زیاد دچار بیکاری مفرط و پرداختن به مسائل حاشیه ایی و بی ارزش و گاهآ نامربوط میشه . مثل همین مورد بالا ! لطفآ به عملکرد مدیرانمان توجه بکنیم و جانب انصاف را نگه داریم .
Iran, Islamic Republic of
شما تا بحال عکسی از جلسات مجلس ... دیداید که همشون بیدارند.
Iran, Islamic Republic of
مگه خوابیده بود عکسش رو نزدید که

اگه چنین چیزی شده واقعا زشته کبنا خودت میدونی چرا دفاع میکنی نیازی به گفتن نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر نوروزی فقط برای مجمو عه خودش وبرای خودش خوب است وخی..
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولین ما خواب نبودند که استان ما رتبه اول بیکاری، طلاق و … را نداشت به هر حال کار مدیر شرکت در همایش و چرت زدن است و به قول برخی داوطلبان کنکور فقط برای خوردن کیک و آبمیوه در همایشات و جلسات شرکت می کنند.
وقتی استاندار و معاونش اذعان دارند که جلسات بازده مناسب ندارد پس چرا این بزرگوار که شاید در انتظار وعده ای است با نوشتن متنی یکجانبه به دفاع از مدیر می پردازد. اگر خسته اند در جلسات حضور پیدا نکنند و اصلا به این سفرهای سیاحتی مشرف نشوند به جای آن به کار مردم رسیدگی کنند. البته حق مأموریت چیز دیگری است، نظر شما چیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ای بابا کدوم کار استانداری برای این مردم درست بود که این درست باشه .برنامه کجا نصف بودجه را تاج می بری بقیشو هم نوروزی برای گچساران
ایرج بیات
Iran, Islamic Republic of
مدیرمسئول محترم سایت کبنا باسلام ؛ لطفا بفرمائید چرا نظر اینجانب را که در حمایت از دکتر نوروزی درجوابیه ی سایتهای خاصی که به انتشار عکس و انتقاد از ایشان پرداخته بودند، در همین خبربرای شما ارسال کردم ، منتشر نکردید ؟
اینجانب همه ی جوانب رارعایت نمودم ،پس لطفا بفرمایید کجای مطلبم شما را نیش زد ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
پلک زدن کدومه. طرف خواب هفت پادشاه رو میدید
ن.م
Iran, Islamic Republic of
مهم خواب رفتن ایشان نیست بلکه .. وی هست
راننده
United States
مسولین استان ما خیلی وقته که خواب تشریف دارند اگر خواب نبودند که این همه اخراجی تو ادارات نداشتیم این همه آمار بیکاری فقر و ....در استان ما بالا نبود.به لطف چنین مسولینی ک داریم در تمام موارد گفته شده اول هستیم
شرمت الله
Iran, Islamic Republic of
سایت کبنانیوز با این نوع درج مطلب واقعا نا امید گشتم

این یک اشتباه عمدی نبوده و حتی اجتناب ناپذیر است گاهی اوقات و میبایست عذر خواهی از طرف دوست خوبمان دکتر نوروزی عزیز صورت می‌گرفت که متاسفانه هنوز صورت نگرفته
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1