تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۷۳۷۶۱

وقتی «وام»‌ها در کهگیلویه و بویراحمد جای دیگر خرج می‌شوند

۲
۰
کبنا ؛به تازگی آمار بیکاری سال ۱۳۹۴ در کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که براساس آن نرخ بیکاری با سه درصد افزایش به ۱۷/۷ درصد رسید. سوالی که مطرح شده این است که چرا نرخ بیکاری در این استان در سال گذشته حدود سه درصد رشد داشت؟
نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۸/ ۱۴ درصد در سال ۹۳ به ۷ / ۱۷ در پایان سال ۹۴ رسید که این مساله باعث دغدغه بسیاری شده است.
براساس جدید‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، کمترین نرخ بیکاری را در سال گذشته استان آذربایجان شرقی با ۷. ۳ درصد و بیشترین نرخ بیکاری را استان کهگیلویه و بویراحمد با  ۷ /۱۷  درصد داشته است.
در این گزارش، میانیگن نرخ بیکاری کشور ۱۱ درصد است که به این ترتیب، استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از شش درصد از میانگین کشور بیکار‌تر است.
در حالی که نرخ بیکاری کل کشور در سال ۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، کمتر از نیم درصد افزایش یافته است این نرخ در کهگیلویه و بویراحمد رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد.
نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در سال ۹۳ حدود ۳۰ درصد بود که در سال ۹۴ به بیش از ۳۴ درصد رسید که نشان می‌دهد این شاخص نسبت به سال قبل، چهار درصد بیشتر شده است.
در سال ۱۳۹۴ نرخ مشارکت اقتصادی کل (نرخ فعالیت) نسبت به سال قبل یک درصد افزایش یافته اما این رقم در کهگیلویه و بویراحمد حدود چهاردرصد رشد داشته است.
مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی، مهم‌ترین دلیل افزایش بیکاری در استان را همین افزایش چهاردرصدی نرخ مشارکت اقتصادی می‌داند.
صابر مظاهری گفت: بالا‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بود و این بدان معناست که میل به افزایش کار در استان روند پرشتابی داشته است.
وی یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد را نبود کشش در بازار این استان دانست و بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان بیش از چهار درصد افزایش یافته اما بازار کار استان تنها جوابگوی جذب دو درصد از این افراد را داشت.
مظاهری دومین دلیل را افزایش بی‌رویه مراکز آموزش عالی در استان دانست و گفت: دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن نیاز‌ها، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های بازار دانشجو جذب می‌کنند که باعث افزایش افراد دارای مدرک دانشگاهی شده است.
وی عنوان کرد: بیشتر این افراد نسبت به کارهای کشاورزی بی‌می‌ل می‌شوند و علاقه‌مند به حضور در دستگاه‌های اداری هستند.
مظاهری دلیل دیگر افزایش سه درصدی بیکاری در استان را کتمان حقایق از سوی شهروندان دانست و گفت: بسیاری از افراد که وام‌های اشتغالزایی دریافت کرده و به کارهای کشاورزی، دامداری و کارگری مشغول هستند خود را بیکار قلمداد و اعلام می‌کنند.
وی کاهش چشمگیر فعالیت بخش مسکن استان را نیز در این مساله مهم دانست و گفت: پرداخت تسهیلات مسکن می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
مظاهری خشکسالی‌های پی در پی سال‌های اخیر را نیز موثر دانست و بیان کرد: همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث افزایش سه درصدی نرخ بیکاری در استان شده‌اند.
البته وی درباره صحیح، دقیق و کار‌شناسی بودن این آمار تردید دارد و می‌گوید: انتخاب یک هزار و ۵۰۰ خانوار از سوی مرکز آمار ایران در تهران ممکن است امکان خطای این آمار را بالا ببرد.
اما مجید محنایی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندر کهگیلویه و بویرحمد دلیل مهم‌تر این افزایش را نبود زیرساخت‌های اقتصادی می‌داند و معتقد است که زیرساخت‌های توسعه اشتغال فراهم نیست و از این رو برنامه‌های مختلف نمی‌تواند مشکلات بیکاری را کم یا ریشه کن کند.
محنایی، عامل مهم دیگر این وضعیت را بازپرداخت نکردن اقساط تسهیلات اعطایی دانست و گفت: مهم‌ترین مشکل اقتصاد این استان، بی‌میلی برخی افراد به بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی است.
وی بیان کرد: برخی افراد با سوء استفاده از حمایت دولت از تولید، مبالغ دریافتی برای فعالیت اقتصادی و تولیدی را در بخش‌های دیگری مصرف می‌کنند که اشتغال در پی ندارد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد نیز با دفاع از کار‌شناسی بودن این آمار معتقد است دلایل دیگری در افزایش سه درصدی نرخ بیکاری در استان دخالت دارد.
علی شهابی با اشاره به شیوه آمارگیری از وضعیت اشتغال استان گفت: آمار سالانه براساس آمارگیری از یک هزار و ۵۰۰ خانوار با استاندردهای مرکز آمار ایران مشخص شده است.
وی اظهار کرد: آموزش‌های لازم به آمارگیر‌ها داده شده و از این رو امکان خطای آماری خیلی پایین است.
علی شهابی بیان کرد: به نظر می‌رسد خشکسالی، تحریم اقتصادی، افزایش بیش از حد مراکز دانشگاهی، ضعف بخش خصوصی و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ بیکاری استان در سال گذشته باشد.
وی معتقد است تحریم‌های غرب علیه ایران در سال‌های گذشته بیشترین تاثیر را بر استان کهگیلویه و بویراحمد داشت چون این استان به بودجه دولتی وابستگی بسیار زیادی دارد.
شهابی نیز افزایش مراکز آموزش عالی در این استان را در افزایش بیکاری موثر دانست و گفت: در ۱۷سال گذشته، مراکز آموزش عالی به شدت در این استان افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: در این استان ۳۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد که ۱۷ مرکز آن در یاسوج فعالیت می‌کنند.
وی رشد این مراکز را باعث دوری جوانان از مشاغل تولیدی، کشاورزی و دامداری می‌داند.
سید حسین حسینی؛ معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است که کاهش شدید تسهیلات اعطایی بانک‌ها زمینه ساز افزایش بیکاری شده است.
وی اظهار کرد: این استان کمتر از نیم درصد منابع بانکی ایران را دارد که جوابگوی نیازهای استان نیست.
حسینی بیان کرد: ضعف نقدینگی، وثیقه‌های سنگین بانکی، ضعف شدید منابع بانکی، نبودن صنایع مادر و کوچک بودن بازار استان در وضعیت بیکاری استان سهم بالایی دارند.
با این اوصاف به نظر میر سد کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیکاری از دردهای بلندمدت ساختاری و کوتاه مدت رنج می‌برد و این‌ها باعث شده که این زخم کهنه در سال ۹۴ بیش از سایر سال‌ها نشان داده شود.
محصولات کشاورزی در بازار کم رونق استان و منطقه روی دست کشاورزان می‌ماند چون توان صادرات محصولات خود را ندارند، بنگاه‌های اقتصادی سرمایه در گردش ندارند، بانک‌ها رغبت به سرمایه گذاری در تولید ندارند و بخش مهمی از سرمایه آن‌ها هنوز بازگشت داده نشده است، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در این استان شکل نگرفته است که همه این عوامل می‌تواند زمنیه ساز بیکاری ساختاری شود.
با این حساب، چنانچه زمینه‌های افزایش تولید مانند تلاش برای صادرات، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، بهبود وضعیت بازار شکل بگیرد علاقه جوانان به فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نیز بیشتر شده و در آینده اقتصادی کشور سهم بیشتری خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

امید
Iran, Islamic Republic of
بله وام ها ویارانه های دولت دست یه عده ی خواصه...، که ۶۰ میلیاردی میگیرن تا اسم در بیارن همه هم از اونا آقایان .. یاد میکنند،بایه حساب سرانگشتی میشه حساب کرد اگه ۶۰ تارو بخش بر ۱۲کرد ودر ۵۰ضرب حداقل ۵۰۰ تا شغل مستقیم با احتساب یه شغل غیر مستقیم در برابر همون یدونه مستقیمه ایجاد میشود وخیلیا از بیکاری وفلاکت وبدبختی نجات پیدا میکردن
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
چرا قبل انتخابات آمار نمیدادین؟ حاج زارع تحویل بگیر ! ...از دنیا اومدنش پشیمون شد وقتی اسمش..د..
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1