تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۱۷۳۶۵۴

غرس نخستین نهال گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
کبنا ؛بالاخره وعده‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عملی شد و در یک حرکت اثربخش نخستین نهال گل محمدی در اراضی ۱۰۰ هکتاری دهنوی یاسوج غرس شد.


 کشاورزی همواره یکی از پایه‌های مهم اقتصاد و تولید به ویژه اقتصاد مقاومتی است که در حال حاضر سهم عمده این بخش در اقتصاد و اشتغال قابل چشم‌پوشی نیست هرچند هنوز هم بسیاری از ظرفیت‌های این بخش مغفول واقع شده است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد که محرومیت و بیکاری در آن موج می‌زند، کشاورزی شاید از بهترین نسخه‌های برای نجات آن محسوب شود، نسخه‌ای که البته برای نوشتن اصولی و جدی آن کوتاهی‌ها و فرصت‌سوزی‌های زیادی شد.

با همه این قصورها و عقب‌افتادگی‌ها امروز یک حرکت امیدوارکننده در بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد و با حضور مقامات ارشد بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و در میان استقبال کشاورزان منطقه دهنوی یاسوج، فاز نخست ۱۰۰ هکتاری احداث بوستان گل محمدی آغاز شد.

اتفاقی که یکی از وعده‌های جعفر گوهرگانی از یک سال قبل بود و امروز بعد از رایزنی‌ها، تحقیقات و آماده‌سازی زیرساخت‌ها عملیاتی شد تا آنگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، این استان در یک بازه چند ساله قطب تولید این طلای معطر در کشور شود و از بابت آن دردهای کهنه بیکاری و درآمدهای پایین خانوارها تا حدی درمان شود.

در حال حاضر امکان و ظرفیت احداث ۲۰ هزار هکتار بوستان گل محمدی در این استان وجود دارد که سازمان جهاد کشاورزی کشت حدود ۲ هزار هکتار در فاصله ۲ تا چهار سال و افزایش آن به بیش از ۱۰ هزار هکتار را طراحی و در دستور کار قرار داده است.

یک‌هزار هکتار گل محمدی با مزایای شرکت نفت گچساران برابری می‌کند

گوهرگانی، تمرکز روی توسعه باغات گل محمدی را با توجه به شرایط بسیار خوب استان برای رویش این گیاه، زودبازدهی، درآمدزا بودن و بازار خوب آن با اشتغال ناشی از شرکت نفت گچساران و یک پتروشیمی بزرگ مقایسه می‌کند و ادامه می‌دهد: اشتغال و مزایای کاشت یک‌هزار هکتار باغ گل محمدی با اشتغال ناشی از صنعت نفت در این استان برابری می‌کند.

۱۲۰ فراورده مهم از گل محمدی حاصل می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه ۱۲۰ تا ۲۰۰ محصول و فراورده مختلف از گل محمدی امروزه در دنیا کاربرد دارد، گفت: با وجود ۲ شرکت گیاهان دارویی در این استان، محصول گل محمدی کشاورزان خرید تضمینی می‌شود.

وی، علاوه بر اشتغال، رونق تولید و درآمدزایی، مزایایی چون رونق گردشگری، تلطیف هوا، کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب را از جمله آثار کاشت باغات گل محمدی می‌داند.

 


 
در تولید نهال گل محمدی خودکفا می‌شویم

شهرام عسکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در همین زمینه می‌گوید: امسال با توجه به شروع این طرح، نهال مورد نیاز را از استان‌های اصفهان و مرکزی تأمین کردیم ولی برنامه‌ریزی لازم برای تولید نهال گل محمدی در نهالستان‌های داخلی همین استان انجام شده و از سال‌های بعد، نهال تولیدی همین استان غرس خواهد شد.

عسکری افزود: تاکنون بیش از ۱۰ هزار نهال گل محمدی تأمین و به تدریج در اختیار کشاورزان علاقه‌مند قرار می‌گیرد.

وی معتقد است: گل محمدی درآمدزایی و اشتغال بالایی دارد و با کمترین هزینه‌ها و حمایت‌ها می‌شود بخش زیادی از اراضی این استان را زیر کشت این گیاه مهم برد.

حاتمی یکی از بهره‌برداران منطقه دهنو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مردم این روستا حدود ۱۰۰ هکتار زمین دارند که با اجرای این طرح بعید به نظر می‌رسد جوان بیکاری در منطقه دهنو پیدا شود.

عباسی از دیگر افراد این روستا با بیان اینکه خودم فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستم، گفت: با حمایت‌های جهاد کشاورزی بسیار امیدوار شدیم تا صاحب شغل و درآمد شویم و از این وضعیت بسیار بد درآمدی خارج شویم.

 


 
بویراحمد، پیشتاز احداث بوستان گل محمدی

منوچهر محمدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد نیز در این آیین گفت: خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات آسمانی موجب تغییر سیاست‌های بخش کشاورزی در این شهرستان شده به طوری که تمرکز اصلی ما روی توسعه باغات دیم است.

وی، شهرستان بویراحمد را پیشتاز در احداث باغات گل محمدی دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال در گام نخست، ۱۵۰ هکتار از اراضی مستعد شهرستان بویراحمد به غرس نهال گل محمدی اختصاص یابد.

امور اراضی تمام قد حامی سیاست‌های تولیدی بخش کشاورزی است

الیاس تاج‌الدینی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه با بیان اینکه اراضی شیبدار مستعد این استان برای توسعه باغات و افزایش تولید محصولات کشاورزی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: اراضی مستعدی در سه منطقه چم‌خانی، کاکان و دهنو در شهرستان بویراحمد شناسایی شدند که طرح احداث بوستان گل محمدی برای نخستین بار در این مناطق اجرا و در فازهای بعدی توسعه پیدا می‌کند.

تاج‌الدینی تأکید کرد: با تمام قوا، از سیاست‌های بخش کشاورزی و متولی ارشد آن حمایت می‌کنیم و آماده واگذاری اراضی شیبدار به کشاورزان و باغداران هر منطقه هستیم.

ارزش اقتصادی هر کیلو اسانس گل محمدی ۳۰ میلیون تومان است

زواره آزادپور نیز در این آیین گفت: گل محمدی بعد از سه سال به بار می‌نشیند و گیاهی بسیار کم‌توقع و مقاوم به خشکی و شوری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در هر هکتار باغ آبی گل محمدی بیش از ۲ هزار کیلوگرم گل تولید می‌شود که در شرایط دیم با بارندگی بیش از ۴۰۰ میلی متر در این استان عملکردی بیش از یک هزار کیلوگرم  در هکتار خواهد داشت.

آزادپور ادامه داد: از هر ۴ هزار کیلوگرم گل محمدی، یک کیلوگرم اسانس به دست می‌آید که بیش از ۳۰۰ میلیون ریال ارزش اقتصادی دارد.

وی ارزش اقتصادی این طلای معطر را بالا خواند و خاطرنشان کرد: عرقیات، گلاب‌گیری، صنایع تبدیلی، فراورده‌های دارویی و بهداشتی و حتی تفاله گل محمدی نیز دارای ارزش اقتصادی است.

حمایت‌های جهاد کشاورزی از باغداران گل محمدی

با این وجود به نظر می‌رسد اقدام عملی سازمان جهاد کشاورزی در شروع یک راه مهم و اقتصادی نیازمند عزمی واحد و منسجم برای استمرار و تقویت است که اگر این حرکت در نطفه خفه نشود، سهم کشاورزی از اشتغال پایدار و درآمدزایی خانواده‌های این استان افزایش چشمگیری می‌یابد؛ موضوعی که جعفر گوهرگانی می‌گوید: برای آن برنامه چهار ساله ریخته است تا سطح باغات گل محمدی را از صفر به بیش از ۲ هزار هکتار برساند.

در حال حاضر تأمین رایگان نهال، حفر گوده، واگذاری اراضی شیبدار و منابع ملی، ارائه مشاوره‌های علمی و مسائلی از این دست حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از باغداران و کشاورزان مشتاق این طرح است؛ طرحی که از حمایت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز برخوردار است.

سطح زیر کشت گل محمدی در کل کشور حدود ۱۴ هزار هکتار است که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بهترین شرایط تولید گل محمدی است و امروز در حرکتی ماندگار، فاز نخست ۱۰۰ هکتاری این محصول مهم احداث و غرس شد.

----------------------

گزارش از: کریم بنام

-----------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

مسئولیت
Iran, Islamic Republic of
درقبل ازانقلاب درباغات زیادی که درسوق بود این گل به وفور پیدا می شد متاسفانه اکثر ان باغات یا خشک شده اند یا به خاطرساخت وسازهای ساختمانی ازبین رفتند اب وهوای سوق یکی از نقاطی است که برای رویش این گل بسیارمناسب است .چرا که قدمت نام سنبله برسوق نشان ازرویش گلهای فراوان دراین منطقه را داشت
دنا
Iran, Islamic Republic of
این طرح ها برای گردشگری و رئنق اقتصادی میتئنه مفید باشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1