تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۷۳۶۳۵

تحلیل سیاسی انتخاباتی استان کهگیلویه و بویراحمد

۳۹
۰
کبنا ؛ بهنام عکاشه۲۳۴۴۳
انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد چهل روز پیش برگزار و نتایج آن رسما اعلام گردید.
اما در این چهل روز چه بر سر استان آمد موضوع گفتار این نوشتار است که در حوزه های مختلف سیاسی به تفکیک خواهد آمد؛
گچساران و باشت؛ «همه اصولگرایان در برابر همه اصلاح طلبان باختند»

در گچساران غلامرضا تاجگردون با اکثریتی که او را ملقب به «محبوب ترین مرد ایران»(با توجه به درصد آرا) کرد موفق شد ائتلاف نامتجانس اصولگرایان را شکست دهد.
اصولگرایانی که برای اولین بار پس از فوت مرحوم نبی زاده موفق شدند گرد هم آیند این بار با ناهمراهی قابل پیش بینی حلقه اول خود(سیدقدرت، جعفری و تا حدودی خورشیدی) مواجه شدند.
گرچه تقریبا همه لیدرهای اصلی اصولگرایان به فولادی پیوستند و انتظار می رفت بدنه اجتماعی آنان نیز همراهی شان نماید ولی آنچه عملا بوقوع پیوست یک پیام آشکار به اصولگرایان بود که بدون نفوذ در طبقات فرودست و متوسط جامعه، نمی توان تحلیل جامعی از رفتار سیاسی اجتماع بویژه در انتخابات داشت.
اصولگرایانِ «بدون هدف» که با استراتژی «وحدت منهای گزینه»، سعی در پنهان نمودن این ضعف خود داشتند موفق به این کار نشده و دست به انتخاب فولادی به عنوان دم دستی ترین گزینه خود زدند.
تاجگردون با اطلاع از رفتار انتخاباتی مردم گچساران و باشت از دو سال پیش یک استرتژی و دو تاکتیک را سرلوحه حاکات سیاسی اش قرار داد.
استراتژی تاجگردون پیروزی در انتخابات با اکثریتی قاطع برای پیشبرد برنامه های عمرانی و اقتصادی اش بود که به نظر می رسید هنوز تا رسیدن به سطح آرمانی فاصله زیادی دارد.
این استراتژی با دو تاکتیک متفاوت و توامان در طی دو سال اجرا و به نظر موفق بود.
تاکتیک اول که برای تاجگردون حکم مرگ و زندگی را داشت توسط تیم رسانه ای اش اجرا شد و آن سوق دادن اصولگرایان به سمت و سوی گزینه ترک زبان، به این ترتیب که دو سال تمام وحدت اصولگرایان را تنها راه نجات اصولگرایان عنوان کردند و به جامعه و خود آنها قبولاندند که باید تنها یک گزینه داشته باشند و همزمان به بزرگنمائی قدرت حزب قشقائی(برای هدایت افکار آنها به سمت گزینه ترک زبان) پرداختند.
اما وقتی گزینه نهائی اصولگرایان قطعی شد، تیم تبلیغاتی تاجگردون به مظلوم نمائی از چهره او و مخالفت برخی اهالی قدرت سیاسی در گچساران با وی پرداختند و از سوئی با بازتاب ویژه دیدارهای او با طوابف و اقشار موفق شدند جامعه را به این باور -به زعم خودشان درست- برسانند که تاجگردون بهترین گزینه می باشد.
در کنار رفتار های نادرست ریز و درشت سیاسی، اشتباه مهلک اصولگرایان که در روزهای پایانی بوقع پیوست، تاکید بیش از حد به حمایت خورشیدی، جعفری و سیدقدرت از آنها بود و به عبارتی همه تخم مرغ های شان را در سبد آنها ریختند.
اما پس از انتخابات تاجگردون چه می کند؛ اولین رفتار سیاسی تاجگردون مصاحبه او در حمایت از رهبران اصلاحات بود که می توانست در کاهش مطالبات سیاسی اصولگرایان حامی اش موثر باشد.
دومین رفتار سیاسی قابل درک تاجگردون برگزاری جشن های پیاپی برای آزاد کردن انرژی هوادارانش بود.
بازخورد منفی سخنرانی او در دهدشت ولی تاجگردون را به گوشه رینگ برد. اگرچه برخی حامیان تاجگردون مواضع او در دهدشت را با هماهنگی عدل هاشمی عنوان می کردند ولی برخی آن را خبطی تاریخی و بوجود آورنده روندی جدید در صفحه سیاسی استان می دانند که شاید خود تاجگردون هم از آن استقبال نماید.
هرچه باشد تاجگردون حالا محبوب ترین مرد ایران است ولی باید این را بداند که در بهترین روزهای سیاسی عمرش قرار دارد و بعید است این روزها تکرار شود.
علیرغم همه پیام های مثبت، تاجگردون بهتر از هر کسی می داند پیروزی اش در بهترین روزهای عمر سیاسی اش به دست آمد و در بهترین لحظه ها نیز ۱۳ هزار قشقائی و ۱۰ هزار همزبانش به او رای ندادند و این تنها مایه دلگرمی منتقدین اصولگرایش برای آغاز سده پانزدهم هجری شمسی می باشد.
کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده؛ «موحد در ۱۷ ثانبه باخت»DGR«موحد باخت». ناباورانه ترین جمله ای که می توان در این استان به کار برد. ولی واقع این است که این اتفاق افتاده است و همه آنهائی که افسانه نامیرائی موحد را باور کرده بودند به چشم خود دیدند که موحد باخت.
اگرچه نمی توان سردرگمی جامعه و لیدرهای او  و زمان کم تبلیغات را نادیده گرفت ولی در نهایت مردم کهگیلویه به این نتیجه رسیدند که به  پایگاه اجتماعی سال های پیش موحد بپیوندند.
آمیراحمد تقوی با کلیپ ۱۷ ثانیه ای خود در انتخابات دهدشت دقیقا مانند تهران تاثیر خود را بر لایه های اجتماعی گذاشت و ناباورانه ترین شکست تاریخ انقلاب را به موحد تحمیل نمود.
اما رفتار سیاسیی عدل هاشمی پس از انتخابات، احساسی و تاحدودی از موضع ضعف بوده است.
اظهارات عجولانه و وعده های غیرضروری حاج عدل، احتمالا ناشی از هیجان طبیعی پس از برد باشد و در آینده بهتر می توان از او تصویری دقیق تر به دست آورد.
عدل هاشمی، سرداری موفق در جنگ و سازندگی بوده است و باید بداند این عرصه ای جدید است که با موفقیت به آن وارد شده است و برای حفظ آن نیاز به مشاورینی در حد خانواده آقای تقوی و دیگر حامیان معتدلش دارد.
بوراحمد و دنا؛ «چشم گچساران و کهگیلویه به بویراحمد»ERET
در حوزه بویراحمد و دنا هیچ کس تصورش را نمی کرد که انتخابات به این روزها برسد.
سیدباقر که خود مروج تز «عزت خواهی بویراحمد» بر علیه وضعیت موجود در مرکز استان بود و ناکامی زارع در چهار سال گذشته را تبلیغ می کرد وقتی به زعم خود به این نتیجه رسید این چهارسال زارع خیلی بهتر از آن هشت سال هدایتخواه بوده است، همفکرانش را رها کرد و به انتخابی تاریخی دست زد.
او مانند منطقیان که در مقابل دکتر کامران اصلاح طلب به عدل هاشمی پیوسته بود و یکی از دلایل باخت موحد شد، محمد بهرامی را علیرغم انتخاب همفکرانش رها کرده و به کمپین زارع پیوست و موجب پیروزی زارع شد.
تصویر هدایتخواه و موحد در حیاط استانداری شاید یادآوری از دیدار تصادفی آنها در منزل قدرت آریائی در ۹ دی ۱۳۹۰ و با وساطت سیدقدرت بود.
نتایج آن دیدار شکست تاریخی برای هر سه نماینده راستگرا شد و این دیدار که اتفاقا این بار نمی توانست تصادفی باشد و بازتاب آن در رسانه ها احتمالا بیشترین تاثیر را در میان رای دهندگان مردد حوزه بویراحمد و کهگیلویه داشت.
پس از انتخابات زارع با دوری از رسانه ها، احتمالا خود را برای هر گزینه ای آماده کرده و از آن سو هدایتخواه نیز با زیرکی خاصی هوادارانش را منتظر رای نهائی شورای نگهبان گذاشت.
سیاسیون گچسارانی و تا حدودی اهالی کهگیلویه بی میل نیستند وقایعی که در انتهای دهه ۷۰ در گچساران بوقوع پیوست و این حوزه را حداقل تا یک دهه درگیر مصائب خود نمود این بار در بویراحمد بوجود بیاید.
چندین سال عدم حضور در صحنه سیاسی استان و ایران و عقب افتادگی تاریخی، نتیجه اصرار راست های آن زمان گچساران بر ابطال انتخابات و ائتلاف ناموزون با چپ های منتقد حاج بهرام بود که تاریخ نشان داد هیچ عایدی نصیب آنها و جامعه گچساران نشد.
واقع این است که در نهایت رای نهائی حوزه بویراحمد توسط شورای نگهبان با استقبال سیاسیون و تا حدودی مردم آن دو حوزه مواجه خواهد شد. هر چه باشد راه توسعه دو حوزه با به هم ریختگی سیاسی اجتماعی در حوزه سوم، هموارتر از گذشته خواهد بود.
IMG_20160111_180834
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نماینده اقلیت مذهبی مجلس با ۱۰۰% آرا راهی مجلس شد و ازین لحاظ رتبه ۱ به تاجگردون اختصاص نداره.
حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی جنوب ایران: ژرژیک ابرامیان از مجموع ۲۲۹۰ رای صحیح ماخوذه با کسب ۲۲۹۰ رای.
بویراحمد ذلیل
Iran, Islamic Republic of
سید باقر به بویراحمد ظلم کرد
و ذلت را برای بویراحمد به ارمغان آورد.
این کارش را به یاد داریم.
چهار زارع دوران خفت بود برای ما نه دوره خوب، جناب عکاشه
بهمئی
Iran, Islamic Republic of
موحد در ۱۷ ثانیه باخت
به این میگن تیتر و تحلیل عالی
Iran, Islamic Republic of
ای واویلا کو ده ول کو ای انتخاباته بره وه فقر و فاحشه ومواد فروشل و شوتیل و بیکاریل وه ای پلیسل که مردمه وه نا حق جریمه ایکنن وه ای گرونیل وه ای لجنزارل رادک و پونصدو زیر بیمارستانو ای پرسنل ادارات که بعداز ده سال هنی زیر نظر پیمونکارن وهزار کثافت کاری دیه مطلب بنویس دس وردا ده قربون شکلت برم بوا دلمو خینه به حضرت عباس. رای دیم تاجگردونه فرستیم ده، اقاجان بچسپیت دم صحبتل ده بخدا داریت هم ختونه گول ایزنیت هم مردمه
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
به نظر من شما تحلیلگر خوبی نیستید ...
سید باقر به بویراحمد و اندیشه اصلاح طلبی ظلم کرد
و خودش را از صحنه سیاست محو کرد
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه تحلیلی خیلی آبکی بود در غیاب سید باقر بویراحمد بهترین تصمیم را گرفت برد هدایتخواه یعنی باخت بویراحمد که به همت مردم رخ نداد
پیمان
Iran, Islamic Republic of
درود بر بهرامی و کامرانی و تاجگردون
سیدباقر و منطقیان/ تاریخ اشتباه شما را فراموش نمیکند
زنده باد اصلاحات
جوزاری
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارع .خانم یا اقا ی بویراحمد ذلیل کجات میسوزه که اینچنین ناراحت هستی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اقای عکاشه از این تحلیل های ابکی قبل از انتخابات هم داشتی . متاسفم که اسم یک فرد رسانه ای را به یدک می کشی ولی نمیتونی یک تحلیل بیطرفانه و مستقل ارائه بدهی .هرچه قبل از انتخابات گفتی همش کشک بود .
باقر
Iran, Islamic Republic of
باقر مرد باقر باید برود توی خفر وتوی ویلاش در بادنا دیگه بویر احمد قبولش نداره
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
ستارخان منادی فتنه بویراحمد شد
باقر
Iran, Islamic Republic of
باقر نمیر بهار میاد کمبزه وخیار میاد بهرامی هم گزینه اصلاحات نبود قبلا یار شفیق هدایت خواه بود تو بویر احمد مردم به رشد سیاسی نره سیدن اصلاحات را باقر زیر خاک کرد باخودخواهی هیچ کدام گزینه اصلاحات نیستند
از حسن
Iran, Islamic Republic of
سید باقر به اصلاحات خیانت کرد
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل خوبی بود به خصوص گچساران تقریبا به واقیعت نزدیک بود
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
ننه بیامرز ها دنبال چه هستید مردم مشغول کردید
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
درود بر موسوی سلام بر زارعی مرد بی ریا
علی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل ابکی خوبی بود
دنا
Iran, Islamic Republic of
هدایت خواه به زباله دان تاریخ اصولگراها پیوست
تنگاری دشتروم
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه هدایت خواه قراره به سازمان ملل هم شکایت ببره.این خبر راسته یا دروغ؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخ
تدبیر
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه هدایت خواه قراره به سازمان ملل هم شکایت ببره.این خبر راسته یا دروغ؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا یکی به داد نیروهای پیمانکاری شرکت نفت برسه که دارن نابود میشن از این همه تبعیض
لر اصیل
Iran, Islamic Republic of
نتیجه پنهان انتخابات بویراحمد را هیشکی نمیبینه...
باز هم بویراحمد سفلی قربانی سران بی سر اصولگرایان یاسوج شد
کسانی که حاضر نشدند هدایت خواه به نفع روشنفکر کنار رود تا رکوردی تاریخی هم برای اصولگرایان و هم مردم محروم رقم بخورد.شرم باد این همه بی بصیرتی...
Iran, Islamic Republic of
فقط سیدباقر موسوی توقلب ما جاداری
کریم
Iran, Islamic Republic of
متاسفم که بدون اطلاعات مطلب میزنید. سید باقر از هیچکس حمایت نکرد و با سکوتش بویراحمد و اصلاحات از حضور پایداریها نجات داد. سید باقر همیشه در قلب بویراحمد هست.
جوانان گچساران
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد با صداقت و با عزت گچساران . مهندس حاج علی پولادی وندا. درود ۵۰ بار دیگه هم بیاد بخاطر صاقتش به ایشان با افتخار رای خواهم داد./
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
دهدشت از دو طیف ثلاث و بویراحمد تشکیل شده کنار رفتن تقوی از انتخابات عملا به نفع موحد شد میزان رای ایشان ۶۲۰۰ رای از ۱۰۰۰۰ رای سوق(قلمرو میر احمد تقوی )گواه این مساله است .کمتر کسی با تجربه میر احمد نمیداند که کنار رفتن بدون حمایت اشکار از عدل هاشمی یعنی رای در سبد موحد
تامرادی از تاکسیسه مارگون
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت مردم شریف دیار بویراحمد ودنا: خدا را شاکریم که زیر پرچم مقدس ایران اسلامی با اقتدار دل به زندگی بسته ایم و ایران عزیزمان را دوست داریم و امروز هم بر همگان ثابت شد که از دموکراسی اسلامی برخورداریم که نشان روشن ان صحت انتخابات در بویراحمد و دنا بود امیدوارم که فتنه گران همیشه رسوای عالم باشند و سرزمین عزیزمان با اقتدار به سوی توسعه حرکت نماید : این حماسه سیاسی بر بویراحمد و دنا مبارک باشد
انصاری
Iran, Islamic Republic of
اگه اقای .. اینقدرطرفداردارد چرا..شبا کمترین استقبال انتخاباتی تاریخ کهگیلویه مواجه شد حتی یک نگاه .. به صندوق ارای دهدشت نشان میدهدکه ..هیچ نقشی در قبولی هاشمی نداشت
Iran, Islamic Republic of
درجواب ناشناس بدان تاجگردون محبوبترینه چون اقلیت هایک کاندیدبیشترنداشتندحسادت وکینه راکناربگزار
شناس
United States
روشنفکر و خرسندیان دونفر بی سیاست هستند که هیچگاه بخشیده نمیشوند. همچنانکه سید باقر درجریان اصلاحات بخشیده نخواهد شد.
تیرتاج
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف داردهربی سروبی بنی تحلیل گرشودننگتان بادباقروغلوم محمد........
نكته مهم
Iran, Islamic Republic of
تاکتیک اول که برای تاجگردون حکم مرگ و زندگی را داشت توسط تیم رسانه ای اش اجرا شد و آن سوق دادن اصولگرایان به سمت و سوی گزینه ترک زبان، به این ترتیب که دو سال تمام وحدت اصولگرایان را تنها راه نجات اصولگرایان عنوان کردند و به جامعه و خود آنها قبولاندند که باید تنها یک گزینه داشته باشند و همزمان به بزرگنمائی قدرت حزب قشقائی(برای هدایت افکار آنها به سمت گزینه ترک زبان) پرداختند.
جواد
Iran, Islamic Republic of
سید باقر همیشه ماندگار خواهد بود.
سامر
Iran, Islamic Republic of
باقر کسی ان موقع وجود نداشت مثل یک بادکنک بزگ شد کاش در کنار تاجگردون وارد مجلس می شد ان موقع متوجه می شد چند مرده حلاج
انصاری
Iran, Islamic Republic of
باسلام اقایان منطقیان وموسوی باتوجه به نبودن کاندیدشاخص اصلاحطلب دردوحوزه بویراحمد وکهگیلویه شرایط رابرای چهرهای نزدیک به دولت تدبیر فراهم کردند که اگه چنین نمیشد پایداری ها مدیران دولت تدبیر راقلع وقمع میکردند
ناله
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه قبل از انتخابات کجا بودی که حالا اومدی مطلب میزنی زارعی مردی از چنارستان به بهارستان رفت عکاشه
ناصر
Iran, Islamic Republic of
جناب عکاشه شاید جمله قشنگ یا تیتر قشنگی باشه باخت در هفده ثانیه اما خدایی خیلی بی ربطه!! مزخرفه!! جامعه هزارتو و هزار رنگ با چن کلام مسخره تغییر نظر داده ب نظرت!؟!؟
انصاری از دهدشت
Iran, Islamic Republic of
سردارهاشمی دودهه برای چنین روزی زمینه سازی کرده بود وبا دستی پر بمیدان امده بود اما عده ا ی فرصت طلبانه درخشش سردار بویراحمدی را به کسی ربط میدهندکه توانایی ان در همین انتخابات برای مردم کهگیلویی ظاهر شد باحرف مفت نوشتن نمیشود کسی را ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
باقرموسوی همانطور که مقدس شد همانطور هم ذلیل وبی ارزش خواهد شد و این جبر تاریخی است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1