تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : ۱۷۳۵۰۴

مسئولانی که دغدغه فرهنگ و هنر ندارند

۲
۰
کبنا ؛

یاد حسین پناهی هنرمند فقید کهگیلویه و بویراحمدی که همه افراد، هنر این استان را با او می‌شناسند از سوی مسئولان استان فراموش شده است.

حسین پناهی هنرمند بزرگ کهگیلویه و بویراحمدی است که با پیمودن پله‌های ترقی به رغم فقر و تنگدستی افتخاری بزرگ برای استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

این هنرمند و شاعر و بازیگر و کارگردان و نویسنده بزرگ ایران در سال ۱۳۵۵ در یکی از محرومترین روستاهای کهگیلویه در بخش سوق یعنی روستای دژکوه چشم به جهان گشود.

حسین پناهی برای مدتی حتی لباس روحانیت بر تن کرد و سرانجام با حضور در تهران دروس هنری را پشت سر گذاشت و این گونه شد که حسین پناهی در عرصه هنر در کشور خوش درخشید.



مزار حسین پناهی در شهر سوق


پناهی با نقش‌آفرینی در مجموعه‌هایی مانند محله بهداشت و چندین نمایش تلویزیونی دیگر خود را به عرصه هنری کشور معرفی کرد و اوج کار او دو مرغابی در مه بود که هم نویسنده و هم کارگردان و هم بازیگر این مجموعه بود.

شعر حسین پناهی نیز در عرصه شعر و شاعری جاودانه است که با مجموعه من و نازی کار را شروع کرد و اکنون آثار او به چندین زبان ترجمه شده است.

اما پایان کار برجسته‌ترین هنرمند کهگیلویه و بویراحمد ۴ مرداد سال ۸۳ بود که با رفتنش داغ سنگینی بر دل هنرمندان هم استانی و مردم و دوستان و همکارانش در استان و کشور گذاشت.

با این که سال‌ها از رفتن مظلومانه و غریبانه حسین پناهی می‌گذرد اما کمتر مسئول فرهنگی در این استان نامی از حسین پناهی بر زبان می‌آورد و یا این که دغدغه برپایی همایشی با نام حسین پناهی داشته باشد.

حسین پناهی نویسنده و شاعر و هنرمندی است که اگر به جای دیگری تعلق داشت بی‌شک مسئولانش دغدغه بیشتری برای زنده کردن یاد او داشتند.

در کهگیلویه و بویراحمد به غیر از نام‌گذاری پلاتویی به نام حسین پناهی تاکنون یادی از وی نشده و همچنان حسین پناهی در زادگاه و استان خود غریب است.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان استانی از مسئولان ارشد گرفته تا مدیران دستگاه‌های فرهنگی از دولت‌های قبل تا حال علاوه بر هم استانی بودن با حسین پناهی از یک منطقه و یک نقطه جغرافیای بوده‌اند و در یک کلام هیچ یک دغدغه حسین پناهی نداشته‌اند.

در تعطیلات نوروزی هر مسافر و گردشگری که از جاده دهدشت به سمت سوق و لنده حرکت می‌کرد یکی از برنامه‌هایش توقف بر سر مزار حسین پناهی بود و قرائت فاتحه‌ای بر تربت این هنرمند همیشه جاویدان لذا می‌طلبد که مسئولان استانی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

مزار حسین پناهی هم به عنوان برجسته‌ترین هنرمند کهگیلویه و بویراحمد در غربت و تنهایی است و مسئولان می‌توانستند با ایجاد فضایی فرهنگی در آن مکان نشان دهند که حداقل نه برای حسین پناهی بلکه برای فرهنگ و هنر دغدغه دارند.

-----------------------------

داریوش بهنیازاده

نام شما

آدرس ايميل شما

جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
واقعا یک افتخار بود برای استان و کشور خدایش رحمت کند
محمود پیروزه
Iran, Islamic Republic of
داریوش جان،
ضمن سپاس ، از اینکه حسین پناهی را یاد نمودی، تولد مرحوم پناهی ۱۳۳۵ هست، نه ۱۳۵۵
وفات ایشان هم ۱۴ مردادماه هست نه ۴ مر داد ماه !
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1